Sadetwo

Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Telefoon problemen (Purmerend)

Na 5 of 6 keer een monteur thuis op bezoek gehad te hebben en 3 nieuwe modems verder, wil ik nu weten of ik de enige ben met dit probleem. Maar het liefst hoop ik op een oplossing.
Tijdens het telefoneren valt van mijn kant het geluid weg, ik hoor de ander nog wel, maar zij mij niet meer. Ook een ander toestel geleend en zelfs gekocht, maar niets helpt.
En ook als ik gebeld word terwijl ik in gesprek ben, is het geen ingesprek-toon maar een afgesloten-toon. Wie kan mij goed adviseren, maandag komt er een buiten monteur de boel weer opmeten.
Witte Modem Aris
Telefoon gigaset -rechtstreeks op het modem aangesloten.-


Alvast bedankt.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Sadetwo Het probleem is dat het waarschijnlijk niet in het signaal zit. Ik ben hier zowel bij kennissen als bij klanten van mij die zakelijke aansluitingen hadden, meer dan een jaar bezig geweest. Monteurs, lijnmetingen, andere modems en noem maar op. Niets hielp. En bij navraag (en een ander topic wat ik hierover gemaakt had maar dat zoals vele topics weer verdwenen is) bleek dat het zeker hier in mijn regio (Purmerend) een veel voorkomend probleem is.
Ook ik heb er regelmatig last van maar doe er niets aan omdat ik mijn vaste telefoon alleen nog gebruik voor bellen met 1200

Mijn idee is dat het niet in het signaal misgaat, maar in de voip communicatie bij Ziggo. Het is nl soms de andere kant die mij niet verstaat en soms hoor ik niets en de andere kant wel, terwijl op dat moment zowel mijn signaalwaardes als up/downloadsnbelheid perfect zijn.

Zolang Ziggo met enige tunnelvisie blijft kijken naar alleen het signaal en verder niets, blijft het probleem en stappen mensen die echt een betrouwbare telefoon nodig hebben over. Grappige is dat toen ik na ruim een jaar problemen en vele monteursbezoeken zonder resultaat, uiteindelijk belde om de betreffende zakelijke aansluiting op te zeggen, men precies wist dat dit een veel voorkomend probleem was waar men weinig aan kon doen.

Bekijk in context

31 Reacties 31
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Ik zie veel op dit forum voorbijkomen, maar dit zeer zelden.
Ooit toen hier Ziggo met telefoon begon ook nogal wat problemen.
Telefoon is extreem gevoelig voor de kwaliteit van het signaal.

Hier is het toen ook opgelost door een netwerkmonteur, hij moest wel naar 3 verschillende plekken voor het werkte, maar daarna in geen 12 jaar meer een telefoonstoring gehad.

Veel succes gewenst in ieder geval.:relaxed:
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Hier hetzelfde probleem gehad met 3 klanten en alle drie zijn na ruim een jaar geen oplossing kunnen krijgen van Ziggo, overgestapt naar andere providers.
Sadetwo
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dank jullie wel voor de reactie Be rt en Nick999
Dat is het hem nou juist, de ene monteur zegt de signaal pieken? (volgens mij zei hij dat) opgemerkt te hebben, de ander zegt dat er een buiten monteur moet komen. Die komt maandag, zeggen ze. Ik heb al aangegeven weg te willen bij ziggo als dit echt niet tot een goede oplossing komt. En dit allemaal na verandering van horizonbox en modem. En de enige die ik te pakken krijg zijn callcenter medewerkers, die een standaard procedure briefje moeten oplezen, een monteur sturen, een kabeltje erachteraan sturen, vragen of je even de modem wilt resetten, zien op afstand dat er niets mis is, weer een modem toesturen.. Een excuus aanbieden met een half haar gratis film1, pffff na maandag dan toch maar echt de stekker eruit van Ziggo,, zit niks anders op,, want ik wil onbeperkt en zonder onderbreking kunnen bellen. Nogmaals bedankt.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Sadetwo Het probleem is dat het waarschijnlijk niet in het signaal zit. Ik ben hier zowel bij kennissen als bij klanten van mij die zakelijke aansluitingen hadden, meer dan een jaar bezig geweest. Monteurs, lijnmetingen, andere modems en noem maar op. Niets hielp. En bij navraag (en een ander topic wat ik hierover gemaakt had maar dat zoals vele topics weer verdwenen is) bleek dat het zeker hier in mijn regio (Purmerend) een veel voorkomend probleem is.
Ook ik heb er regelmatig last van maar doe er niets aan omdat ik mijn vaste telefoon alleen nog gebruik voor bellen met 1200

Mijn idee is dat het niet in het signaal misgaat, maar in de voip communicatie bij Ziggo. Het is nl soms de andere kant die mij niet verstaat en soms hoor ik niets en de andere kant wel, terwijl op dat moment zowel mijn signaalwaardes als up/downloadsnbelheid perfect zijn.

Zolang Ziggo met enige tunnelvisie blijft kijken naar alleen het signaal en verder niets, blijft het probleem en stappen mensen die echt een betrouwbare telefoon nodig hebben over. Grappige is dat toen ik na ruim een jaar problemen en vele monteursbezoeken zonder resultaat, uiteindelijk belde om de betreffende zakelijke aansluiting op te zeggen, men precies wist dat dit een veel voorkomend probleem was waar men weinig aan kon doen.
Sadetwo
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Goedeavond,
Ja ik woon ook in Purmerend, en heb destijds dit complete pakket aan laten smeren. Wij hadden namelijk ons huistelefoon (KPN) al opgezegd omdat het mobiele bellen zo in was, maar dit was dan incl telefoon en we mochten onbeperkt bellen ook naar 06 nummers. Toch maar ja gezegd en een nieuwe telefoon aangeschaft later weer een nieuwe set, want ja misschien lag het daar wel aan. Dan lijkt het mij beter om de huistelefoon eruit te gooien, als dit euvel zo blijft, ben er deels niet blij mee, maar ik erger mij er nu vreselijk aan, vooral als ik in een belangrijk gesprek zit. Maandag dan maar die monteur afwachten.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Sadetwo wrote:
Goedeavond,

Ja ik woon ook in Purmerend...

Vandaar dus 🙂
Geef maar aan de monteur door dat het bij tientallen mensen in verschillende wijken speelt.
Sadetwo
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Zal ik doen. Bedankt ?
Sadetwo
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Goedemiddag, ik wil even laten weten, dat wij hebben besloten om de huistelefoon eruit te gooien.
Het is niet anders, maar het probleem lijkt niet opgelost te kunnen worden.
Via metingen is er niets te vinden.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Nick999 wrote:
En bij navraag (en een ander topic wat ik hierover gemaakt had maar dat zoals vele topics weer verdwenen is) bleek dat het zeker hier in mijn regio (Purmerend) een veel voorkomend probleem is.

Desbetreffend topic had inderdaad niet opgeruimd moeten worden, hersteld.
Sadetwo
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Goedenavond, de laatste monteur die hier afgelopen maandag was, zei dat hij nog niet eerder over dit probleem had gehoord. Hij moest er wel bij vertellen dat niet veel mensen meer een huis telefoon hebben, dit zo nu en dan nog voorkomt in bejaardenhuizen. ...uh en bedankt. Nadat ik ziggo had gebeld om het abonnement om te zetten, en de telefoon eruit te halen, was ik na nog geen 3 minuten al definitief afgesloten. Was wifi ook even van slag... Later die avond een algehele stroomstoring in de wijk, maar goh wat kon dit ineens snel. Jammer genoeg ben ik niet meer teruggebeld door ene Marianne of Monique, omdat zij ook wel vond dat ik een compensatie moest krijgen... Tja dat kan ik nu wel vergeten, want ik ben niet meer bereikbaar. En ik zit nu ook met een nog nieuwe gigaset waar ik niks meer aan heb. De service is ver te zoeken helaas.
Bedankt voor de topic, dat ik echt niet de enige was.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Sadetwo wrote:
. Later die avond een algehele stroomstoring in de wijk...


Was wel weer even ouderwets gezellig bij kaarslicht he. :grin:
Ik heb een kleine UPS in de meterkast gebouwd zodat ik op 2 ledlampen nog licht heb bij stroomuitval maar de tijd was te lang (> 45 minuten) dus dat hield ook op...
Sadetwo
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Nick999 wrote:

Sadetwo wrote:
. Later die avond een algehele stroomstoring in de wijk...
Was wel weer even ouderwets gezellig bij kaarslicht he. :grin:

Ik heb een kleine UPS in de meterkast gebouwd zodat ik op 2 ledlampen nog licht heb bij stroomuitval maar de tijd was te lang (> 45 minuten) dus dat hield ook op...


???nou het grappige hiervan, wij hadden wel stroom, maar geen ziggo. De overburen zaten met kaarsen en zaklampen en licht van hun mobieltjes. Onze kant had gewoon alle lampen nog aan.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Ik ga bijna denken dat je mijn overbuurman bent:joy:
Bij mijn straat had ook de overkant gewoon stroom en wij niet...
Sadetwo
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Nick999 wrote:
Ik ga bijna denken dat je mijn overbuurman bent:joy:


Bij mijn straat had ook de overkant gewoon stroom en wij niet...

Niet je buurman, maar misschien wel je buurvrouw 😛
Sadetwo
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik heb even alle mails erbij gehaald en factuur van de nieuwe telefoonset.
Deze set hadden wij gekocht in november 2017, wij hadden al Horizon incl alles erop en eraan, maar tijdens de overstap van UPC naar Ziggo, hebben wij al die tijd met het zwarte UPC modem gewerkt...niets aan de hand.
De nieuwe witte modem kwam in Augustus 2018 en vanaf die datum is de ellende begonnen. Nu 3 nieuwe witte modems verder en de keuze gemaakt te hebben om de vaste telefoon er toch maar uit te gooien, vraag ik mij toch het volgende af.....8 maanden problemen, daar mag ik toch wel een compensatie voor verwachten? Er is mij al 1 keer een film1 voor een half jaar aangeboden voor de vele monteurs die ze hebben moeten sturen, heel vervelend vond de telefonist het.
Ik kijk daar niet eens naar, dus wat heb ik daaraan?
Iemand ervaring hiermee?
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Nou, ik zou er niet teveel van verwachten.
Officieel heb je bij storing recht op compensatie van het deel wat niet werkt, maar telefoon is maar 1 euro per maand. Dus Daar wordt je niet echt rijk van.
Wat betreft storing heb ik deze bij kennissen en klanten bij zowel de Horizon als de losse modems. En omdat het willekeurig is, kan een monteur er weinig mee. Want als je de tegenpartij niet hoort en meteen weer ophangt en terugbelt werkt het vaak gelijk weer goed.
Maar als je inderdaad zo dicht bij mij woont, verklaart dat wel veel want alleen bij mij in de straat waren al 3 mensen met storing, bij een bedrijf hier verderop ook en ook bij het wijkcentrum zijn regelmatig de gesprekken niet te horen.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Sadetwo en Nick999 ,

Nick heeft beroepsmatig dichter bij het vuur gezeten, wat coax-netwerken betreft, dan ik ooit als leek zijnde) zal komen, maar als ik deze verhalen zo lees kom ik ook tot de conclusie dat de storing totaal niets te maken heeft signaal-sterkte of signaal-kwaliteit. Het moet ergens, bij de knooppunten bij jullie in de buurt, fout zitten in de netwerkstructuur. Er wordt, op netwerk-niveau, een –audio-data-stream “weg gefilterd”/ geblokkeerd.

Een moderator heeft ooit eens verteld dat de techniek die voor telefonie wordt gebruikt in voormalig Ziggo gebied en voormalig UPC-gebied niet hetzelfde zijn. Bij één van de twee wordt een SIP/VoIP (of direct daarvan afgeleide techniek) gebruikt en de nadere gebruikt een andere techniek. Welke dat is weet ik niet (is net als met zoveel dingen niet meer terug te vinden in dit forum) en elke regio welke norm gebruikt weet ik ook niet, maar voor dit soort verbindingsfouten is dat niet van belang.
Bij SIP/VoIP wordt -net zoals bij meerdere diensten over een netwerk- volgens de structuur gewerkt waarbij op een afgesproken poortnummer, een verbinding wordt opgezet (en onderhouden). Op dit poortnummer wordt uitgeluisterd om te kijken of je een verbinding wilt opzetten en / of er een aanroep is. De feitelijke gespreksoverdracht gaat dan weer over een (reeks) andere poorten.

Bij SIP/VoIP gaat dat ongeveer zo:
Er wordt uitgeluisterd op poort 5060 (dit is veelal op de standaardpoort maar dat kan ook iets anders zijn). Over die poort wordt er kenbaar gemaakt dat er verbinding wordt gezocht. Als de aanroep geaccepteerd wordt, wordt er ook door beide zijden onderhandeld over welke poort(en) de audio-streams zullen verlopen. (In geval van SIP/VoIP is een reeks ergens in de 16000 serie van enkele honderden poortnummers niet ongewoon.)

Waar het uiteindelijk op neer komt is dat over poort 5060 (in dit voorbeeld) data-verkeer is over de verbinding zelf en dat er bij het “onderhandelen” voor de overdracht van de audio, er een paar (spreken en luisteren) ander poortjes worden gebruikt.
En ik heb sterk de indruk dat het bij het laatste fout gaat. Ergens in de knooppunten worden niet alle audio-data-streams aangemerkt als gewenst / bij een verbinding behorend verkeer. Maar ja, welke wel en welke niet?

Of je nu over b.v. ftp praat of b.v. VoIP of vele andere vormen van data-overdracht, het systeem is het zelfde: tot stand brengen en onderhouden verbinding over een “standaard poort” (of poortjes) en voor de feitelijke data-overdracht wordt een keuze gemaakt uit een pool van beschikbare poortjes.
Een goedwerkende / goed geconfigureerde firewall zal, naast het dataverkeer over de standaard poort(en), ook de bij de verbinding behorende / gerelateerde datastream moeten doorlaten.
Ik gok het erop dat er op dit punt iets niet lekker zit. Dit heeft dus niets van doen met signaal kwaliteit of sterkte op de coax-kabel, nee er word ergens bij jullie gefilterd / tegengehouden op iets firewall-achtige manier.

Signaal meten bij de abonnee en modem-routers vervangen helpt dus niet.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
DennyW Helaas denkt Ziggo daar al jaren anders over...
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Nick999 wrote:
DennyW Helaas denkt Ziggo daar al jaren anders over...


Nick999,
Vreemd dat als een probleem (langdurig) speelt in een bepaalde plaats of wijk, er dan niemand op het idee komt dat er iets aan de hand kan zijn.
De oorzaak kan zo simpel zijn dat niet voor mogelijk houdt of er makkelijk overheen kijkt. Zo kan ik mij voorstellen dat als bij het configureren er een reeks poortnummer in gevoerd moeten worden en je draait per ongeluk bij het intikken een paar cijfertje om, dat je bij een optische controle zo overheen kijkt. Het moet b.v. zijn 16743 maar je tikt in 16473. De kans dat je er overheen kijkt is erg groot.

Uitgelicht topic