Sadetwo en
Nick999 ,
Nick heeft beroepsmatig dichter bij het vuur gezeten, wat coax-netwerken betreft, dan ik ooit als leek zijnde) zal komen, maar als ik deze verhalen zo lees kom ik ook tot de conclusie dat de storing totaal niets te maken heeft signaal-sterkte of signaal-kwaliteit. Het moet ergens, bij de knooppunten bij jullie in de buurt, fout zitten in de netwerkstructuur. Er wordt, op netwerk-niveau, een –audio-data-stream “weg gefilterd”/ geblokkeerd.
Een moderator heeft ooit eens verteld dat de techniek die voor telefonie wordt gebruikt in voormalig Ziggo gebied en voormalig UPC-gebied niet hetzelfde zijn. Bij één van de twee wordt een SIP/VoIP (of direct daarvan afgeleide techniek) gebruikt en de nadere gebruikt een andere techniek. Welke dat is weet ik niet (is net als met zoveel dingen niet meer terug te vinden in dit forum) en elke regio welke norm gebruikt weet ik ook niet, maar voor dit soort verbindingsfouten is dat niet van belang.
Bij SIP/VoIP wordt -net zoals bij meerdere diensten over een netwerk- volgens de structuur gewerkt waarbij op een afgesproken poortnummer, een verbinding wordt opgezet (en onderhouden). Op dit poortnummer wordt uitgeluisterd om te kijken of je een verbinding wilt opzetten en / of er een aanroep is. De feitelijke gespreksoverdracht gaat dan weer over een (reeks) andere poorten.
Bij SIP/VoIP gaat dat ongeveer zo:
Er wordt uitgeluisterd op poort 5060 (dit is veelal op de standaardpoort maar dat kan ook iets anders zijn). Over die poort wordt er kenbaar gemaakt dat er verbinding wordt gezocht. Als de aanroep geaccepteerd wordt, wordt er ook door beide zijden onderhandeld over welke poort(en) de audio-streams zullen verlopen. (In geval van SIP/VoIP is een reeks ergens in de 16000 serie van enkele honderden poortnummers niet ongewoon.)
Waar het uiteindelijk op neer komt is dat over poort 5060 (in dit voorbeeld) data-verkeer is over de verbinding zelf en dat er bij het “onderhandelen” voor de overdracht van de audio, er een paar (spreken en luisteren) ander poortjes worden gebruikt.
En ik heb sterk de indruk dat het bij het laatste fout gaat. Ergens in de knooppunten worden niet
alle audio-data-streams aangemerkt als gewenst / bij een verbinding behorend verkeer. Maar ja, welke wel en welke niet?
Of je nu over b.v. ftp praat of b.v. VoIP of vele andere vormen van data-overdracht, het systeem is het zelfde: tot stand brengen en onderhouden verbinding over een “standaard poort” (of poortjes) en voor de feitelijke data-overdracht wordt een keuze gemaakt uit een pool van beschikbare poortjes.
Een goedwerkende / goed geconfigureerde firewall zal, naast het dataverkeer over de standaard poort(en), ook de bij de verbinding behorende / gerelateerde datastream moeten doorlaten.
Ik gok het erop dat er op dit punt iets niet lekker zit. Dit heeft dus niets van doen met signaal kwaliteit of sterkte op de coax-kabel, nee er word ergens bij jullie gefilterd / tegengehouden op iets firewall-achtige manier.
Signaal meten bij de abonnee en modem-routers vervangen helpt dus niet.