Edwin Pouwel

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Storing op de vaste telefoon aansluiting tijdens downloaden

Ik heb het vreemde fenomeen dat als ik iets aan het downloaden ben ik een storing op mijn vaste telefoon aan sluiting krijg. De telefoon verbinding valt niet weg maar het geluid valt iedere keer voor een 1/2 seconde weg. Als ik de download stop zet is het geluid weer goed. Ik heb al een ander modem gekregen maar dit lost het niet op. Heeft iemand hier ervaring mee?

Modem : Ziggo connectot box
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
De draadloze telefoontoestellen (DECT) en Wifi kunnen elkaar beïnvloeden.
(N.B.: Magnetronovens kunnen ook de Wifi-signalen dwarszitten).

Plaats daarom het DECT-basisstation niet vlakbij op de Wifi-(modem-)-router.

Bekijk in context

11 Reacties 11
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Haal je wel de juiste download en uploadsnelheden?
Want de telefoon wordt in het modem omgezet en gaat ook via internet. Normaal is daar genoeg extra capaciteit voor, behalve als om verschillende redenen de snelheden al niet gehaald worden. Dan trek je met download zoveel weg dat de telefoon er niet door komt. Dit zou overigens normaal gesproken niet voor moeten komen.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
De draadloze telefoontoestellen (DECT) en Wifi kunnen elkaar beïnvloeden.
(N.B.: Magnetronovens kunnen ook de Wifi-signalen dwarszitten).

Plaats daarom het DECT-basisstation niet vlakbij op de Wifi-(modem-)-router.
Edwin Pouwel
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb een download verbinding van 250Mbit. De snelheid waarmee ik download is ongeveer 5 Mbit. Het vreemde is dat het alleen gebeurt als je op torrents zit, niet via nieuwsgroepen. Telefoon staat ongeveer 5 meter bij het modem vandaan. Die staat trouwens in Bridgemode, ik gebruik een Netgear Orbi als router/Wifi. Maar hier zit het probleem niet, is ook al uit Bridgemode gehehaald om te kijken of dat het probleem was.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Edwin Pouwel

Als het telefoon-basisstation (of de handset) op zo'n 5m afstand van het eigenlijke Wifi-access point (Netgear) zijn, dan verwacht ik eigenlijk geen sterke beïnvloeding.

(N.B.: Bij de Connectbox in bridge mode hoort het zo te zijn dat de Wifi-radio's uit geschakeld zijn. Zelfs als die toch aan zouden staan (gebeurt een enkele keer) dan nog verloopt daar geen verbinding over; de SSID's melden zich hooguit periodiek. Dat laatste kan geen echte stoorbron zijn en toch zeker niet op 5m?)

De bandbreedte die een telefoonverbinding nodig heeft is (zoals Nick999 al aangeeft) gering, zeker t.o.v. 250/25 Mbit.
Voor de duidelijkheid die 5Mbit heb je toch zelf ingesteld als maximum voor de torrents?

***EDIT***
De Wifi-radio in de PC /laptop kan natuurlijk ook instralen op de telefoon (als die zeer nabij is.)
Edwin Pouwel
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dankje voor jou antwoord DennyW. Ik ga nu de bandbreedte maar eens verlagen van de Torrens. Het vreemde is dat als ik download via de nieuwsgroepen de download snelhjeid vele malen hoger ligt (+/- 120Mbit) en dit geen enkele invloed heeft op de vaste telefoon. Het gebeurt alleen als ik download via Torrents. Het weg vallen van het geluid gebeurt ongeveer iedere 3 a 4 seconden voor ongeveer een 1/2 seconde. Zodra de download wordt stopgezet is alles goed. Het ligt niet aan het modem. Ook de voeding van de Netgear en de Ziggo modem heb ik al eens omgedraaid om te kijken of het wat uitmaakte. Helaas niet.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Dat laatste kan verklaard worden doordat je bij newsgroups een paar verbindingen hebt en bij torrents vaak heel veel verschillende apparte verbindingen heb openstaan, plus dat je bij torrents vaak zelf ook seeder bent en je upload ook gebruikt wordt.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Nick999
Is dat seeder zijn niet uit te zetten? En is het aantal (maximale) gelijktijdige download-verbindingen niet in te stellen?
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Bij de meeste torrent clients kun je dit instellen
Hier bijvoorbeeld de uitleg voor µTorrent, maar andere clients hebben soortgelijke instellingen.
Edwin Pouwel
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dankje wel, ik ga een beetje spelen met het aantal gelijktijdige downloads. Ik laat het hier weten.
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8990Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes
Welkom op de Ziggo Community, Edwin Pouwel - een zeer opvallend probleem inderdaad! De tips tot dusver genoemd zijn zeer bruikbaar, ik ben dan ook erg benieuwd naar je bevindingen na de tests 🙂
Edwin Pouwel
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Helaas, 2 dagen aan het spelen geweest maar niets helpt. Vast telefonie is gewoon on mogelijk als ik Torrents gebruik. Zelfs als ik maar 1 verbinding open heb staan valt het geluid weg. Gebruik ik nieuws groepen dan heb ik geen enkel probleem. De snelheid is dan vele malen hoger.
Even om te vermelden : Voor de Torrents gebuik ik een iMac en voor de nieuwsgroepen een Windows PC. maar denk niet dat dit wat uitmaakt. Dit probleem had ik volgens mij niet met het oude modem van Ziggo. Is me in ieder geval nooit opgevallen.
Torrent programma : utorrent

Als iemand (Ziggo?) nog een idee heeft hoor ik het graag.

Uitgelicht topic