1
Vraag
2
Reacties
cerebellum90

Level 1
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Oud PTT toestel aansluiten: Standard Electric type 1950

Beste,

Ik ben voor de hobby aan het proberen een out PTT toestel aan te sluiten aan de internet+bellen-modem.

Het betreft een Standard Electric type 1950.
Hiermee ben ik nog niet ver gekomen. Nog geen kiestoon oid.
Ik heb begrepen dat deze nog met pulstonen werkt, en dat er dus een kastje/chipje tussen moet om daadwerkelijk zelf te kunnen bellen. Dat gaat wel lukken met m'n soldeer en IT kennis.

Maar met al het getest kwam ik erachter dat als ik het nummer bel met m'n mobiel, dat deze altijd over gaat. Ongeacht of het toestel er aan gekoppeld zit. Wat ik nogal vreemd vind.
Ik zou verwachten dat als er geen toestel aan gekoppeld zit, ik ook geen gehoor zou hebben (nummer niet in gebruikt oid). Klopt mijn aanname? Of is dit standaard, dat het voor de beller dan altijd klinkt als dat deze over gaat?

Er staat in ieder geval een goedkoop dect toestel in de bestelling om sowieso de werking te verifiëren.

Daarnaast zijn alle tips welkom om dit toestel werkend te krijgen. Ook andere fanatiekelingen die mij willen helpen, ik hoor graag van jullie 🙂 Alvast bedankt!
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
cerebellum90
Topicstarter
Level 1
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes
Willem-A DennyW Alex Ziggo Dank voor jullie reacties en kennisdeling!

Ik ben er van het weekend nog eens voor gaan zitten om alle verbindingen te herleiden, en met succes!
Ik krijg een kiestoon en kan opnemen d.m.v. het indrukken van de rode toets, en daarna de zwarte. (Blijkbaar is dat een toetscombinatie om het gesprek te accepteren en door te zetten naar een ander aangesloten toestel (wit) of naar jezelf (zwart)).
Gezien er geen bel in zit, enkel een visuele indicatie dat de lijn bezet is, heb ik voor nu de het digitale toestel in parallel ernaast gezet. Ook die fungeert nu als mogelijkheid om een nummer te kiezen (dit gezien de 1950 met de draaischijf/pulsen werkt. Hier gaat nog eens een chipje voor komen).

Hij doet het dus, in de meest rauwe vorm mogelijk, maar gaandeweg komt er een nettere oplossing.
Qua volume is het in het oor ook niet heel flink, ik vermoed dat dit komt door de 50v die de modem uitgeeft ipv de 70v waar hij voor gebouwd was. Ook het koolmicrofoontje moest wat wakkergeschud worden alvorens de andere partij mij goed kon horen.

Bijgevoegd nog wat afbeeldingen voor de sfeerimpressie.
De uiteindelijke technische oplossing betrof naast de + op 33/34 en de - op 36, wat ik reeds had, ook de - op 35 aan te sluiten. Soms is het makkelijker dan gedacht, maar de hoeveelheid bedrading en de spaghetti achter dat printplaatje waren eerst toch wat intimiderend en maakte de unieke mogelijke combinaties nogal hoog 😉

Mijn plan is hier een aparte pagina voor online te zetten voor de liefhebber, en deze thread bij te houden zodra ik weer voortgang heb.

Bekijk in context

32 Reacties 32
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
cerebellum90

Bij de oude (T-65-) toestellen enz. van de PTT waren zo slim gemaakt dat er meerder configuraties mogelijk waren. Één van die slimmigheden betreft aanspreken van de bel via een apart draadje te doen.
Hoewel het belsignaal gesupponeerd wordt / werd over de spanning op de lijn zoals deze in rusttoestand is, dient dit signaal (ook) apart aangeboden te worden aan de bel. Om het makkelijker te zegen:
Je moet een draadbrug maken tussen de blauwe draad (b) en de gele (EB). (kleuren zoals op de toestellen vanaf 1965). Normaal werd die verbinding gemaakt in de wandcontactdoos, of kwam tot stand in de configuratie met en tweede aansluitpunt of extra bel.

***EDIT:***
Je kan die door verbinding maken op het klemmenbordje in je toestel en dan zorgen dat alleen de a en b draad (rood en blauw) signaal voeren naar de twee middelste aansluitingen in het RJ11 stekkertje (Je kan de overige twee draadjes (groen en geel wel mechanisch verbinding in het stekkertje voor wat meer stevigheid).
cerebellum90
Topicstarter
Level 1
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes
DennyW wrote:
cerebellum90

Bij de oude (T-65-) toestellen enz. van de PTT waren zo slim gemaakt dat er meerder configuraties mogelijk waren. Één van die slimmigheden betreft aanspreken van de bel via een apart draad je te doen.
Hoewel het belsignaal gesupponeerd wordt / werd over de spanning op de lijn zoals deze in rusttoestand is, dient dit signaal (ook) apart aangeboden te worden aan de bel. Om het makkelijker te zegen:
Je moet een draadbrug maken tussen de blauwe draad (b) en de gele (EB). (kleuren zoals op de toestellen vanaf 1965). Normaal werd die verbinding gemaakt in de wandcontactdoos, of kwam tot stand in de configuratie met en tweede aansluitpunt of extra bel.


Ha Danny! Dank voor je snelle response!
Daar had ik reeds iets over gelezen inderdaad. Nou heeft dit toestel zelf geen bel naar mijn weten (enkel een lijn-bezet-indicatie dmv een spoel en een wit schijfje). Maar dit koppelen van b en EB zou los moeten staan van het moeten horen van de kiestoon toch? Momenteel hoor ik niets namelijk. Luidsprekertje lijkt wel te werken, gezien het wat kraakt wanneer ik er spanning op zet.

Daarnaast nog een controlevraag, als ik het mij goed heug meet ik tussen rood en blauw geen 50v, maar wel tussen rood en groen (E/aarde) qua wat er vanuit de modem komt. Is dit oke? Ik zal dit bij thuiskomst nog eens verifiëren.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
O, dan heb ik de vraag niet zorgvuldig genoeg gelezen. Foei.

Ja, je hebt gelijk . Bij het opnemen van de hoorn dien je van de "centrale" (hier het Ziggo-modem, want die genereerd dat geluidje) de kiestoon te krijgen. Het koppelen van b en EB staat hier inderdaad los van.

Om de "centrale" te laten weten dat de hoorn opgenomen is, wordt de lijn belast (en heeft het vaak over de 600 Ohm-lijn, maar dit is niet helemaal correct want het betreft een complexe belasting, maar voor uit.) Op die lijnbelasting reageert de centrale.

Verder kan je er niet van uitgaan dat de kleurtjes in het moderne platte snoer overeen komt met het al oude ronde PTT-draad.
De twee draadjes die op de middelste contactjes in het RJ11 -stekkertje zitten, die moeten verbonden worden met de a en b punten in het toestel (plus bruggetje van EB naar b). De spanning tussen die twee in rust bedraagt inderdaad ca 50V.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ik heb nog niet heel lang geleden ook nog eens zo'n oud ding gehad, maar ik weet niet meer of ik die toen nog werkend heb gekregen op het 'moderne' modem. Draadjes B en Eb knoopte ik doorgaans altijd bij elkaar in de stekker, zodat je zeker wist dat de telefoon ook over ging als deze in een andere aansluiting werd geplugd. Dan kun/kon je ook met een 2 draads aansluiting toe.

Maar zou dit nu nog werken zonder het toestel te moeten verbouwen DennyW ?

En cerebellum90 weet je zeker dat het apparaat nog wel werkte?
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
cerebellum90
De aard-aansluiting in het toestel (z.g. "witte-knop") werd gebruikt om bij bedrijfs-/ huis-centrales te kunnen doorverbinden (de voorloper van de flash-toets).
In een simpele huisaansluiting werd het aarddraadje van het toestel "mis-" dan wel gebruikt als er twee toestellen aangesloten waren. In het toestel werd dit draadje dan aangesloten op een extra hoorn-contact. Het opnemen van de hoorn van het "hoofd-toestel" maakte dan dat het "slave-toestel" dood geschakeld werd. Meeluisteren werd zo voorkomen.
Bij het slave-toestel verbrak het extra hoon-contact alleen het bel-signaal van het hoofdtoestel. Zo werd "mee-pingenen" van de bel(bellen) bij het nummer kiezen voorkomen.

In de huisbedrading werden er in die situatie vier draadjes gebuikt om die gekke loop tussen die twee toestellen te maken. Bij het hoofd-toestel was dan het extra draadbruggetje niet (meer) nodig, want die functie liep dan via het hoorn-contact van het tweede toestel.

Als je jouw woning de situatie hebt dat er een twee-punts-aansluiting is, kan het zijn dat er op het "aard-draadje" in een wandcontactdoos signaal staat. Als er geen tweede (PTT)-toestel op de andere wandcontactdoos ingeplugd is, dan nemen de contact-puntjes in de WCD de functie van dat extra hoorn-contact over.
Heb je geen andere PTT-toestellen meer in gebruik, versimpel dan het bedradings-schema in de woning zodat de toestellen parallel geschakeld zijn, met gebruikmaking van slechts twee draadjes a en b.
a' en b' bij verende contactjes zijn dan niet meer nodig. Eventueel kan je t.b.v. jouw PTT-toestel een draadbrugje maken tussen b en EB.
cerebellum90
Topicstarter
Level 1
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes
DennyW en Willem-A dank voor jullie kennis tot dusver! Heb een modern toestelletje aan de modem gekoppeld, gelijk kiestoon en het bellen en gebeld worden gaat als de brandweer. Dus tot aan het huis werkt alles zoals verwacht naar behoren.

Nu dus nog enkel het oude beestje aan de klets krijgen.
Na wat onderzoek blijkt de 1950 het broertje te zijn van de Belgische Atea 1949. Qua techniek aardig het zelfde. Beide zijn serietoestellen en er komen dus ook veel meer dan 4 snoertjes achteruit het toestel. Nu ben ik begonnen om het standaard ptt stuk qua kleuren te matchen aan wat er uit het toestel komt, maar nog zonder soelaas. Wel af en toe een soort relais wat blijft hangen, dus de 50v komt prima binnen. Ook wat met de multimeter aan de gang geweest om te kijken wat waar naartoe gaat, maar qua kleuren wordt er aardig wat gemengd. Zie de afbeeldingen.
Als blijkt dat er onderdelen vervangen moeten worden, ga ik daar naar zoeken. Het soldeerwerk gaat wel goedkomen. Voor nu ga ik proberen alles netjes uitelkaar te halen en schoon te maken. Wie weet waren het enkel wat vieze contactjes.
Maar status tot dusver is dus nog geen kiestoon.

Alvast bedankt!
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Nou, dat ziet er echt anders uit dan "onze" T-65 toestellen.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
DennyW wrote:
Nou, dat ziet er echt anders uit dan "onze" T-65 toestellen.

+1... Ik denk dat hier mijn kennis ook wel ophoudt. Ik schaam me diep, maar ja, als je dergelijke toestellen niet meer ziet heb je natuurlijk ook geen vergelijkend materiaal meer. Ik denk dat dit best een flinke zoektocht gaat worden.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Rood, blauw, geel en groen ken ik nog wel qua kleuren, maar ik zie ook rood/witte, zo te zien 3, maar het lijken er nog meer welke afgeknipt zijn... Heb jij dat gedaan cerebellum90 of was dit zo? Want dat word moeilijk zoeken als het om dezelfde kleuren gaat.

Heb je trouwens de hoorn ook doorgemeten? Bij de oude T-65 toestellen wilde er nogal eens een slecht contact optreden bij het hoorgedeelte of de microfoon. Hoe zit dat hier? Lang geleden soldeerde men ook die onderdelen...
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
cerebellum90 schreef:

"Het soldeerwerk gaat wel goedkomen".

Daar twijfel ik niet aan, maar gebruik wel de 'oude' soldeertin. Dus gewoon tin en lood. Tegenwoordig gebruikt men dat niet meer, omdat lood het milieu belast, maar eerder ging dat niet altijd lekker en kwamen veel solderingen los. En dan moet je met de juiste tin gaan werken, anders word het een ramp. Maar dit is oud, en het ziet zo op het oog ook nog eens prima uit. Kwaliteit van vroeger. Nu nog leven erin zien te krijgen ... :wink:
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8988Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes
Wat een supervet project, cerebellum90! Het gaat helaas ook mijn pet te boven, ik hoop dat er iemand langskomt waarmee je het (samen) werkend gaat krijgen 🙂
cerebellum90
Topicstarter
Level 1
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes
Willem-A DennyW Alex Ziggo Dank voor jullie reacties en kennisdeling!

Ik ben er van het weekend nog eens voor gaan zitten om alle verbindingen te herleiden, en met succes!
Ik krijg een kiestoon en kan opnemen d.m.v. het indrukken van de rode toets, en daarna de zwarte. (Blijkbaar is dat een toetscombinatie om het gesprek te accepteren en door te zetten naar een ander aangesloten toestel (wit) of naar jezelf (zwart)).
Gezien er geen bel in zit, enkel een visuele indicatie dat de lijn bezet is, heb ik voor nu de het digitale toestel in parallel ernaast gezet. Ook die fungeert nu als mogelijkheid om een nummer te kiezen (dit gezien de 1950 met de draaischijf/pulsen werkt. Hier gaat nog eens een chipje voor komen).

Hij doet het dus, in de meest rauwe vorm mogelijk, maar gaandeweg komt er een nettere oplossing.
Qua volume is het in het oor ook niet heel flink, ik vermoed dat dit komt door de 50v die de modem uitgeeft ipv de 70v waar hij voor gebouwd was. Ook het koolmicrofoontje moest wat wakkergeschud worden alvorens de andere partij mij goed kon horen.

Bijgevoegd nog wat afbeeldingen voor de sfeerimpressie.
De uiteindelijke technische oplossing betrof naast de + op 33/34 en de - op 36, wat ik reeds had, ook de - op 35 aan te sluiten. Soms is het makkelijker dan gedacht, maar de hoeveelheid bedrading en de spaghetti achter dat printplaatje waren eerst toch wat intimiderend en maakte de unieke mogelijke combinaties nogal hoog 😉

Mijn plan is hier een aparte pagina voor online te zetten voor de liefhebber, en deze thread bij te houden zodra ik weer voortgang heb.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
cerebellum90
In rust meet je weliswaar ca 50V tussen de a en b draad, maar als de lijn belast wordt (opnemen van de hoorn) schakelt "de centrale" over naar een lagere gelijkspanning (zal wel ca 8V zijn) waar het audio-signaal overheen gezet wordt.

N.B.: Op de aloude Nederlandse PTT-lijn, kon je ook "gewoon" alleen de hoorn (direct) aansluiten op de lijn! Gewoon koolmicrofoon en luidsprekertje parallel. Je kon zo meeluisteren / meepraten. (en misschien ook wel een gesprek aannemen.)
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag cerebellum90

je bedankje vind ik bewonderenswaardig, maar mijn kennis hield op een gegeven moment ook een beetje op. Maar wij kunnen ook niets uitproberen en moeten van afstand maar wat gaan gokken, bij een toestel dat, ik zal voor mezelf spreken, ik ook niet ken.

Maar ik vind het natuurlijk erg knap, en prachtig dat het je gelukt is de telefoon aan de praat hebt gekregen (al moet je dat laatste nog steeds zelf doen ... :wink:

Ja, echt leuk. Veel plezier dus van je 'smartphone' anno 1879... :relaxed:
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
cerebellum90 Er bestaan kant en klare inbouw printjes om puls naar dtmf om te zetten, wellicht is dat iets voor je.


Meer info (ook over oude telefoons aansluiten) vindt je hier (daar zijn de printjes ook te bestellen)


Edit : uiteraard kan zelfbouw ook...
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Wat is dit een fantastisch topic, ook al begrijp ik niets van de materie! :grin:

Ik kijk nu al uit naar je toekomstige updates.
Havanna

Level 17
  • 3264Posts
  • 120Oplossingen
  • 260Likes
Nick999 wrote:

Edit : uiteraard kan zelfbouw ook...


Ik kan jammer genoeg nergens vinden wat er in de pic geladen moet worden.
En om dat zelf te gaan schrijven gaat me even iets te ver.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Programmeren zou iets van een paar regels moeten zijn. De PIC heeft al standaard instructies voor het tellen van pulsen op de ingang en het genereren van een DTMF toon op de uitgang, dus een dergelijke code zou vrij simpel kunnen zijn.
Er staan op die site trouwens meer versies, ook met code. maar voor 25 Euro wordt hij gebouwd en getest geleverd en hoef je ook niet zelf een PICKIT2 aan te schaffen (kost alleen al bijna €25) om de PIC te programmeren.
Havanna

Level 17
  • 3264Posts
  • 120Oplossingen
  • 260Likes
Ja, ik ben lui, ik weet het.
Een PIC programmeren is voor mij geen probleem.
Ik zal toch eens kijken wat ik aan PIC's heb liggen.
En volgens mij ben ik ooit ook eens iets voor Arduino tegen gekomen.
Ik ga eens wat zoeken...
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic

Vast Bellen van Ziggo: Tips & Trucs

Gebruik jij alle opties en functies van je Vast Bellen abonnement al? In dit artikel delen we de interessantste tips en trucs. Doorschakelen Voicemail Nummerweergave/anoniem bellen Extra telefoonlijn ...

Geplaatst in Tips van Ziggo