1
Vraag
2
Reageer en help mee
PJM v.d. Vooren

Level 9
  • 336Posts
  • 41Oplossingen
  • 92Likes

KPN stopt met ISDN. Welke provider levert modem met ISDN-aansluiting?

Ik heb momenteel een gecombineerde ISDN-/ADSL-aansluiting bij KPN. Over enkele maanden stopt KPN echter met ISDN. Dat betekent dat ik me aan het oriënteren ben op een nieuw internet- met vaste telefonie-abonnement.

Voorwaarde voor mijn nieuwe abonnement is dat ik mijn huidige ISDN-apparatuur kan blijven gebruiken. Het gaat daarbij om enkele ISDN-telefoontoestellen, ISDN-antwoordapparaat en ISDN-fax. Deze ISDN-toestellen verkeren in perfecte staat, bieden veelal meer mogelijkheden dan analoge toestellen, en wil ik dus voorlopig blijven gebruiken. Bovendien zijn deze toestellen aangesloten op een intern ISDN-netwerk.

Dat betekent dat ik voor mijn nieuwe internet- met vaste telefonie-abonnement aangewezen ben op een provider die bij dat abonnement een modem levert met een zogenaamde S₀-bus waarop ISDN-apparatuur kan worden aangesloten. Onder andere de Duitse fabrikant AVM levert dergelijke modems, zoals de Fritz!Box 7490 en 7590 voor DSL, de Fritz!Box 6890 voor DSL/LTE, en de Fritz!Box 6490 voor kabel.

Naar ik heb vernomen is het zelf kopen van een Fritz!Box geen optie, omdat providers de in te voeren telefooninstellingen vooralsnog niet vrijgeven.

Mijn vraag is of iemand weet welke provider(s) en welke abonnement(en) aan mijn wensen kan/kunnen voldoen. Dus een internet- met vaste telefonie-abonnement, waarbij een modem met S₀-bus voor ISDN wordt geleverd.

Ook ervaringen van gebruikers van de Fritz!Box in combinatie met ISDN via de S₀-bus zijn welkom.

Ik hoor het graag!

Piet.
10 Reacties 10
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Sommige glasvezel providers leveren standaard een FRITZ!Box of de optie om de bijgeleverde router te vervangen door bijvoorbeeld de 5490.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
ArChie.DVB wrote:
Sommige glasvezel providers leveren standaard een FRITZ!Box of de optie om de bijgeleverde router te vervangen door bijvoorbeeld de 5490.



Dan moet er bij PJM van der Vooren wel een glasvezel binnen liggen 😉

https://www.ziggo.nl/zakelijk/telefonie/ISDN/ kan je even op kijken maar als ik een beetje google dan kan je de isdn toestellen niet meer gebruiken of er moeten adapters voor zijn ?

Er is dus geen andere provider die via ISDN een abonnement aanbied KPN gaat de hele technische infrastructuur slopen en een andere provider zou nog wel via het KPN netwerk moeten draaien dus ik denk dat je dikke pech hebt.

En je vraag over het modem zal denk ik negatief blijven omdat Ziggo zo modem niet levert en andere modems laat Ziggo "voorlopig "niet toe.
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Ronihd wrote:
Dan moet er bij PJM van der Vooren wel een glasvezel binnen liggen 😉

Klopt, maar aangezien hij niet aangeeft uit welke providers hij kan kiezen op zijn adres heb ik de generieke lijst van mogelijkheden uitgebreid.

https://www.ziggo.nl/zakelijk/telefonie/ISDN/ kan je even op kijken maar als ik een beetje google dan kan je de isdn toestellen niet meer gebruiken of er moeten adapters voor zijn ?

In feite wil hij de S0 bus van de genoemde FRITZ!Boxen gebruiken om zijn huidige interne ISDN apparatuur op aan te sluiten en de trunk kant verbinden met de telefonie van de te kiezen provider. De provider hoeft dus geen ISDN verbinding te bieden. De door mij genoemde 5490 zal bijvoorbeeld converteren tussen VOIP telefonie via de glasvezel en het ISDN protocol op de S0 bus aansluiting.

Een andere optie om intern ISDN te bijven gebruiken is misschien de Auerswald Compact 3000 serie die beschikbaar is met een analoge of VOIP trunk afhankelijk van de uitvoering en uit te breiden is met een S0 bus module voor de interne ISDN apparatuur.
RDS

Level 5
  • 125Posts
  • 0Oplossingen
  • 18Likes
Je kunt gewoon je ISDN apparatuur blijven gebruiken met ziggo telefoonabonnement.
Nodig inderdaad een Fritz!Box met So-bus. Hoeft dus niet een recent model te zijn.

Gebruik zelf zo nog steeds mijn ISDN Homevox.
zie ook andere topics.
PJM v.d. Vooren
Topicstarter
Level 9
  • 336Posts
  • 41Oplossingen
  • 92Likes
ArChie.DVB en Ronihd Er ligt bij mij geen glasvezel, maar alleen koper (KPN) en coax (Ziggo).

Ronihd Ziggo heeft laten weten dat men inderdaad geen ISDN ondersteunt.

ArChie.DVB Je hebt de door mij gewenste situatie inderdaad goed beschreven. De Auerswald Compact 3000-serie kende ik nog niet, maar neem ik zeker mee bij mijn verdere oriëntatie.

RDS Heb jij van Ziggo de telefooninstellingen (SIP) gekregen om in te voeren in de Fritz!Box? Volgens mijn informatie zou Ziggo deze gegevens niet verstrekken. Ziggo heeft me ook laten weten dat zij "niet geschikt zijn als provider" omdat ik met ISDN werk. Hoe heb je dan je Homevox aangesloten?

Piet.
RDS

Level 5
  • 125Posts
  • 0Oplossingen
  • 18Likes
Neen, Piet geen enkele (aanvullende) informatie van Ziggo ontvangen is ook niet nodig.

hardware:
Ziggo (CB) Tel1 - Fritz!Box DSL/Tel; Fon So - Buitenlijn ISDN Homevox
De aansluiting op het Ziggo modem/ router Tel1 is RJ11 en
de Fritz!Box DSL/Tel is RJ45.
Mogelijk blijft de RJ11 wel zitten in de Fritz!Box, zelf heb ik een RJ45 stekkertje erop gezet.

software
Instellingen Fritz!Box op internet te vinden anders hier overleg en/of document.
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Eventueel nog een ( andere) VOIP provider op je fritsje instellen en die koppelen met je isdn, dan zet je e.a. echt los van Ziggo bellen.

Deze heeft denk ik alles wat je je kan wensen als voorbeeld. ook support met routers / modems toestellen enz. wij hebben goed ervaring..
https://www.callvoip.nl/

Zodra dan duidelijkheid komt met de "echte" router modem vrijheid kan je klezen voor 6590 0f 6490 van AVM direct op medium kabel maar dat houd o.a. Ziggo bij de politiek nu nog tegen.

Mogelijk komt er nog een andere provider mogelijkheid over kabel nu Ziggo deze vrij moet geven ook die geven meer mogelijkheden.
PJM v.d. Vooren
Topicstarter
Level 9
  • 336Posts
  • 41Oplossingen
  • 92Likes
Dank voor het meedenken.

Begrijp ik uit deze handleiding nou dat het mogelijk is om de Fritz!Box eenvoudig achter een KPN- of Ziggo-modem aan te sluiten, ook voor telefonie:

https://media.wifimedia.eu/fritz-handleiding-ziggokpn-7490.pdf

?

Piet.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
PJM van der Vooren wrote:
Dank voor het meedenken.

Begrijp ik uit deze handleiding nou dat het mogelijk is om de Fritz!Box eenvoudig achter een KPN- of Ziggo-modem aan te sluiten, ook voor telefonie:

https://media.wifimedia.eu/fritz-handleiding-ziggokpn-7490.pdf?

Piet.


PJM van der Vooren ,

Dat is slechts een gedeelte van het probleem. U wilt, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, natuurlijk ook de nu bestaande (ISDN-)telefoonnummers overgezet zien te krijgen naar hetzij een VoIP-provider dan wel naar Ziggo.
Ik heb absoluut geen idee of er een maximum aantal geldt bij een zakelijke Ziggo-aansluiting.
PJM v.d. Vooren
Topicstarter
Level 9
  • 336Posts
  • 41Oplossingen
  • 92Likes
Vrienden,

Na contact te hebben gehad met een aantal aanbieders heb ik uiteindelijk gekozen voor XS4ALL. Dat bleek, samen met Kliksafe, de enige aanbieder te zijn die aan mijn wensen tegemoet kon komen. Kliksafe viel voor mij af vanwege het beleid van deze aanbieder ten aanzien van 'ongewenste' websites.

In plaats van het door XS4ALL standaard geleverde modem ga ik gebruik maken van de Fritz!Box 7490 of 7590. Daarop kan mijn huidige ISDN-apparatuur worden aangesloten. XS4ALL verstrekt de voor telefonie benodigde instellingen zonder problemen.

Piet.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic

Vast Bellen van Ziggo: Tips & Trucs

Gebruik jij alle opties en functies van je Vast Bellen abonnement al? In dit artikel delen we de interessantste tips en trucs. Doorschakelen Voicemail Nummerweergave/anoniem bellen Extra telefoonlijn ...

Geplaatst in Tips van Ziggo