zipiet

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Brom in telefoonlijn

Al een tijd heb ik last van een brom in mijn telefoonverbinding. Vaste telefoon, digitaal toestel; bedraad dus. Ik heb Ziggo al eens gebeld en een nieuwe coax kabel gekregen, maar geen resultaat. De telefoon is verbonden met mijn Connect-box. Nu ontdekte ik dat de brom weg is als ik het metalen uiteinde van de coax-kabel aanraak. Zou dus een probleem van aarding kunnen zijn. Maar hoe kan ik Connect-box aarden?
6 Reacties 6
emiliovisser

Level 9
  • 331Posts
  • 30Oplossingen
  • 94Likes
Heb je toevallig het basisstation van je telefoon vlakbij je modem/connectbox staan?
Dit kan n.l. storing veroorzaken.
zipiet
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik heb geen basisstation. Alleen een digitaal toestel dat rechtstreeks met de connectbox is verbonden. Het snoer is wel 3 meter lang, maar als ik de telefoon verplaats heeft dat geen invloed op de sterkte van de bromtoon.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag zipiet

je vraagt hoe je de connect box kan aarden, maar deze is verbonden met het AOP via een coax kabel. De aansluiting van het AOP is in principe geaard, maar dan via de kabel welke naar de verdeelkast van Ziggo loopt. Je geeft aan dat de brom weg is als je het metalen uiteinde, in feite dus de buitenmantel/afscherming van de coaxkabel, aanraakt/beetpakt. Dat geeft aan dat er geen goede aarding is. Vraag is dus of de kabels wel goed zijn afgemonteerd en of de aarding, de afscherming van de kabel(s) dus wel correct werkt.

Als het AOP in de meterkast zit, kan het eenvoudig zijn. Daar is veelal nl. een aardblokje geplaatst, waarop je een soepele draad op kan aansluiten welke op het metalen deel van het AOP word aangesloten. Maar let op: als het AOP in de meterkast zit, moet een monteur eigenlijk altijd een AOP plaatsen waaraan al een aarddraad is bevestigt.

Kortom: is het AOP in de meterkast geplaatst, en is dat door een monteur gedaan, neem dan contact op met Ziggo en lat een AOP plaatsen met een aarddraad, zodat het AOP ook in huis aan aarde ligt. Dat verhelpt een aardlus en dus een 50 Hz brom.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Edit: zelfde reactie alleen net iets eerder 🙂
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo zipiet, wat gek een dat een coax aarding ruis op je telefoonlijn geeft. Willem-A geeft je de goede tip, met uitleg en alles 🙂 Kom je hiermee verder?
zipiet
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik blijf nog even proberen, maar ben er nog niet uit. Vreemd is wel dat ik een dag geen brom heb gehad. Onverklaarbaar.

Uitgelicht topic