Blanken

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ziggo zonder Coax bekabeling

In mijn meterkast komt een Ziggo Coax kabel binnen. Echter lopen er alleen UTP kabels naar mijn TV in de woonkamer en slaapkamer.

Is het mogelijk gebruik te maken van Ziggo zonder het aanbrengen van Coax bekabeling bv door gebruik te maken van de UTP kabels of 230V connectoren?

 

Het is niet mogelijk de UTP kabels te vervangen voor Coax kabels doordat deze niet in een mantelbuis zijn aangebracht. 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Niet ideaal maar er zijn opties of dat echt gaat werken betwijfel ik.

Ik vrees dat voor TV een kabel provider dan niet de juiste keus is. Er zijn geen andere loze leidingen?

Bekijk in context

10 Reacties 10
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Niet ideaal maar er zijn opties of dat echt gaat werken betwijfel ik.

Ik vrees dat voor TV een kabel provider dan niet de juiste keus is. Er zijn geen andere loze leidingen?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemorgen @Blanken  en welkom op de Community,

Fijn dat je met deze vraag hier aanklopt. Om onze apparatuur, zoals een modem en mediabox, aan te sluiten is een verbinding door middel van een coaxkabel noodzakelijk. 
Er zijn wel oplossingen om van coaxkabel naar netwerkkabel over te gaan zoals @RoWi. aangeeft, alleen kunnen we dit verder niet ondersteunen. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Om mijn eerste antwoord iets verder uit te breiden voor enkel internet zal het geen probleem zijn. De utp verbind je aan de connectbox.

Voor TV ben je afhankelijk van coax of het product waar ik naar link werkt is niet te zeggen.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7510Likes

Coax heb je nodig om de Zenders te activeren, anders doet je Media Box Next niks en geeft ie fout code met melding dat hij de zenders niet kan ontvangen.

 

Maar als je een AOP (Abonne Overname Punt) in je woonkamer hebt kan er niks gebeuren, en tegenwoordig kan je een Coax zelf maken en uitrollen naar de slaapkamer.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat AOP zit zo begrijp ik in de meterkast dan zal je overal met plintgootjes of direct op de plint spijkeren moeten werken zeker als er geen loze leidingen zijn.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Blanken wrote:

In mijn meterkast komt een Ziggo Coax kabel binnen. Echter lopen er alleen UTP kabels naar mijn TV in de woonkamer en slaapkamer.

Is het mogelijk gebruik te maken van Ziggo zonder het aanbrengen van Coax bekabeling bv door gebruik te maken van de UTP kabels of 230V connectoren?

 

Het is niet mogelijk de UTP kabels te vervangen voor Coax kabels doordat deze niet in een mantelbuis zijn aangebracht. 

 

 

Dan weet ik niet welke aannemer of installateur bezig is geweest maar die hebben dan zitten slapen…..

Ziggo is altijd Coax kabel.

En UTP kabels aangelegd niet in een mantelbuis ? HOE DAN ?   

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat kan maar zo door een vorige bewoner zelf zijn gedaan het hoe vraag ik me ook af. De aannemer of installateur doet waar deze opdracht voor krijgt. Doorgaans is vanaf  de AOP een coax naar de woonkamer bij oplevering van nieuwbouw redelijk standaard utp juist niet.

Wat ook veel voorkomt zijn vernielde ISRA punten bij renovaties en stucwerk van muren.

Blanken
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Conclusie is dus dat je zonder coaxkabels geen Ziggo kunt gebruiken op je TV?

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Blanken wrote:

Conclusie is dus dat je zonder coaxkabels geen Ziggo kunt gebruiken op je TV?

 

Dat klopt , een uitzondering is er wel , je kan een next decoder bestellen ( ander abonnementsvorm ) en die kan je dan aansluiten via de utp kabel , alleen live TV kijken kan dan niet. 

Je kan wel vertraagd kijken en dat loopt dan via internet , 1 minuut later gaan kijken kan dus dan wel.

Je hebt wel een coax aansluiting nodig om hem te activeren zo ver ik weet de 1e keer dat je aansluit/zet

En het kan soms wat Buggie zijn er is hier iemand van de super users die dat heeft uitgetest maar wie dat ook weer is weet ik ff niet zeker meer , @hanh  ? 

 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@Ronihd Klopt. Ik heb de Mediabox Next drie weken getest zonder coax-aansluiting om te bekijken of er niet toch op den duur iets mis zou kunnen gaan. Niet, dus.

Het is te doen, als je de ongemakkem voor lief neemt:

  • geen Digitale Radio
  • (iets) vertraagd een Live uitzending bekijken; via Replay, als dat er is, of mbv een Opname, die je ook nog kunt plannen terwijl de Live uitzending al loopt;
  • Foutmelding zodra Live TV nodig is; bv ook bij te veel vooruitspoelen van Replay of Opname terwijl de Live uitzending nog loopt. Dan de Home knop van de AB gebruiken en verder gaan met waar je mee bezig was.
    Vooruitspoelen ivm reklames van een uitzending die je met erg kleine vertraging bekijkt, is iets dat je maar beter bij voorbaat niet moet gaan doen!

Prima voor de slaapkamer als daar geen coax-aansluiting beschikbaar is. Voor de huiskamer lijkt me een coax-aansluiting toch wel aan te bevelen, voor het grootste gemak. Maar ook daar is het te doen zonder coax. Het oordeel is aan de gebruiker van een Next zonder coax. Eerst zo maar eens proberen, kan altijd.

Of je een coax-aansluiting nodig hebt voor eerste installatie, ben ik nooit goed achter gekomen. Mijn eigen Next was al geinstalleerd toen ik de coax-kabel lostrok. Het kan best zo zijn dat dit moet. Of niet.

Uitgelicht topic