robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Ziggo Mediabox XL aansluiten op een geluidsset

 

 

Wil je alles weten over het aansluiten van je Mediabox XL of Next op een geluidsset, receiver of soundbar? 

 

< Klik hier > 

 

 

77 Reacties 77
robbo
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Oeps, mij zelf als nuttig betitelt. (per a buis):nerd: Met scrollen.
MelskeH

Level 1
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Heeft iemand wel eens goed naar het 5.1 geluisterd. Ik heb zelf een Marantz 9.2 AV receiver die ik gebruik voor zowel geluid als beeld door te sturen vanaf Mediabax, blu-ray en mediaplayer. Echter als ik het geluid van de Mediabox op Dolby Digital zet (aan dus) dan krijg ik hoofdzakelijk geluid door mijn centerspeaker. De rest van mijn 9 boxen doen niet mee. Het lijkt erop dat het DOlby geluid niet goed vertaald wordt naar de surround boxen. Heeft iemand daar ook last van.
robbo
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Geen last van. Helaas niet alle films op de commerciele worden niet echt 5.1 uitgezonden. Hoewel er 5.1 wordt aangegeven. Probeer eens een film in het ondemand menu, (hd) dan even om uit te testen. Heb je ook de hdmi output aanstaan bij de audio instellingen. Op de versterker dd+ geselecteerd? Bij normale dolby 5.1 etc.
MelskeH

Level 1
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Robbo: Ja alles staat goed, heb al e.e.a getest en aangepast maar niets echt helpt. Van lamlende dan maar in stereo kijken. Een ander probleem van 5.1 is ook dat, wat je zegt, niet alle zenders 5.1 uitzenden. Het volume verschil tussen de zenders is dan veel te groot. Dat scheelt enkele Db's
robbo
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Heb je de audio ook via hdmi of spdif kabel lopen? In dien het laatste, ook de spdif output aan geselecteerd?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
MelskeH wrote:
Heeft iemand wel eens goed naar het 5.1 geluisterd. Ik heb zelf een Marantz 9.2 AV receiver die ik gebruik voor zowel geluid als beeld door te sturen vanaf Mediabax, blu-ray en mediaplayer. Echter als ik het geluid van de Mediabox op Dolby Digital zet (aan dus) dan krijg ik hoofdzakelijk geluid door mijn centerspeaker. De rest van mijn 9 boxen doen niet mee. Het lijkt erop dat het DOlby geluid niet goed vertaald wordt naar de surround boxen. Heeft iemand daar ook last van.


Ik werk zelf met een Humax i.c.m. een Marantz 7.1 receiver en heb toch echt geluid via alle kanalen. Het lijkt dus niet aan de uitzendingen te liggen. Is dat in 5.1, geeft de Marantz dat ook zo weer. Vaak stel ik dan de EX stand in, en dat werkt prima bij alle zenders welke in 5.1 weergeven, al zijn niet alle uitzendingen oorspronkelijk opgenomen in DD 5.1. Je issue lijkt dus toch bij de Mediabox te liggen.

Maar goed, daar kom ik even niet tussen, daar Robbo daar al mee bezig is.
MelskeH

Level 1
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
robbo wrote:
Heb je de audio ook via hdmi of spdif kabel lopen? In dien het laatste, ook de spdif output aan geselecteerd?

Heb ik ook geprobeerd maar helaas, Ik heb alles via HDMI gekoppeld.
robbo
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Vreemd. Kijk ook eens de marantz instellingen na. Hier kan vast Willem-A je verder mee helpen.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
De Marantz pakt altijd het juiste signaal op. Je kan deze instellen op Dolby Digital of Dolby Digital EX **8 maar ook op 'auto' of zelfs op een andere stand. Bij het starten van de bron zal de receiver zelf overschakelen op Dolby Digital 5.1. il je meer speakers gebruiken in dit soort gevallen kun je kiezen voor een andere stand.

Het is dus raadzaam even niet middels HDMI te werken, maar via de optische uitgang van de Mediabox.

Maar vraag is ook hoe de ervaring is met andere bronnen, en of dat allemaal wel correct werkt.

Maar we hebben eerder gezien dat HDMI niet correct werkte... Althans, dit bij de Mediabox XL.
MelskeH

Level 1
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Heren, Bedankt voor jullie reactie. ik heb al verschillenden instellingen geprobeerd, zowel via HDMI als via de Optische uitgang. Helaas het resultaat blijft gelijk. Ik heb een Marantz SR7010, niet de goedkoopste, dan denk ik het zal zeker niet aan de AV versterker liggen.

Mvg Mels
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag MelskeH,

wat doet de Marantz met andere bronnen, zoals een DVD of Blu-ray speler? Werkt het dan wel naar behoren? De stand 'auto' zou dan al genoeg moeten zijn om b.v. in Dolby Digital of DTS weer te geven. In jou geval kunnen deze geluidsformaten zelfs in HD worden weergegeven. Dit natuurlijk niet bij de Mediabox, maar Dolby Digital moet toch echt mogelijk zijn. We zien toch heel vaak dat men het geluid zo weergeeft, al dan niet middels HDMI, of de optische uitgang van de mediabox. Ik vraag me dus echt af of er wel echt voor Dolby Digital 5.1 is gekozen in de mediabox.

Ik weet dat de Horizon standaard op Dolby Digital stond, maar dan wel DD 2.0, dus stereo zonder subwoofer kanaal. Dat dien je dus te veranderen om het geluidsspoor in 5.1 te verkrijgen. Maar ik ben dus benieuwd wat andere bronnen doen, maar ik denk dat je de Marantz wel kan uitsluiten. Machtig mooie machine overigens die 7010. Lang niet de minste!
MelskeH

Level 1
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Willem, Bedankt voor je reactie.

Bij de Horizon aka Ziggo Mediabox, heb je bij Audio instelling o.a Dolby DIgital die kan ik alleen aan en uitzetten. Als deze op Uit staat heb ik stereo, dat zie ik ook op de Marantz, inderdaad een mooie AV-versterker goed warm geluid en 9 kanalen bij 200 W, voordeel dat ik 2 sub-woofer uitgangen heb en die gebruik ik beide. De versterker staat nu in 7.2 instelling waarbij de voorspeaker op Bi-AMping staat m.a.w per box 400 W beschikbaar. Enfin Als ik de Dolby Digital op de Horizon op Aan zet, Ziet de versterker dat er een 5.1 signaal ontvangen wordt. Maar nog heb ik het gevoel dat de Horizon de 2 front speaker met de center speaker bijeen voegt. Gisteren heb ik via de Horizon box Netflix film gekeken, welke in 5.1 zou moeten zijn. Dat heb ik ook in Netflix aangegeven. Bij maar enkele scenes hoor ik in de surround speaker (die staan langs me) duidelijk iets. Maar tijdens die scene hoor ik bijna niets in de front speakers, alleen de center en de beide subwoofers. Maar ik heb een idee wat me juist is in gevallen. Ik kan via Netflix een Eagles doc. beluisteren, dezelfde doc. heb ik ook op mijn mediaspeler Popcorn Hour A500 (4K). Dan ben ik benieuwd wat de verschillen zijn.

En voor de zekerheid. Ik heb de boxen opstelling meerdere keren getest met o.a 7.2 test geluiden zoals deze. http://www.demo-world.eu/2016/01/26/2016-dts-blu-ray-demo-disc-vol-20/ (ik heb veel van dit soort test Blu-Ray's) Zowel via de mediaspeler als via mijn Blu-Ray speler.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag MelskeH

Voorheen gebruikte ik ook 2 actieve subwoofers welke in mijn geval waren geïntegreerd in de front speakers. De stereo versterker, aangesloten op mijn receiver stuurt dan de frontspeakers aan, dus ik gaf destijds in de receiver aan: "subwoofer none". Vervolgens ging dan al het laag naar de fronts waar de subwoofers het oppakten. Nu heb ik weer een heel andere opstelling met andere speakers, maar het blijft het een leuke hobby.

Maar dat even terzijde. Je receiver geeft dus wel aan dat er een Dolby Digital signaal binnenkomt begrijp ik. En dan snap ik toch niet goed, waarom er geen geluid uit alle kanalen komt. Nu is mijn ervaring met test DVD's en test tonen niet altijd positief, want bij veel films dien je dan toch wel weer eens wat bij te stellen en daarom vraag ik me toch af of alle speakers wel in het juiste niveau weergeven. Ik moet b.v. de achterkanalen (Back en back surround) best wel afwijkend instellen t.o.v. elkaar en van de front kanalen en centerspeaker. En als je receiver echt laat zien dat er een 5.1 signaal binnenkomt is het wellicht handig om toch eens wat met de volumes van de verschillende speakers te spelen. Ik dacht in beginsel echter dat er helemaal geen 5.1 geluid was, maar ook niet in de receiver te zien was dat dit binnenkomt.

Kun je hier wat mee?
MelskeH

Level 1
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hoi Willem-A

Ja dat heb ik al gedaan de volume per box aangepast, Ik heb sinds 1 jaar 2 andere front boxen. Die wijken iets meer af dan de andere boxen. Ik had voorheen al een 7.2 opstelling met allemaal dezelfde boxen, althans op elkaar afgestemd t.w Phonar Veritas P3, M3 en C1 EDMA. Nu heb ik de P4 EDMA erbij gekocht maar die hebben een iets ander klankkleur dan de andere boxen. Dus ben ik gaan zoeken en kwam tot de conclusie dat de center speaker te hard stond. M.a.w ik heb al de center speaker terug gedraaid en de 4 surround boxen open gedraaid, zodanig dat deze matchen met de P4

PS: de receiver kan wel aangeven dat deze 5.1 binnen krijgt maar kan niet aangeven hoeveel volume van elk kanaal binnen komt.

En ja het blijft een leuke maar dure hobby. En nu is ook nog de TV defect 😞 heeft sinds gisteren een witte vlek in het beeld grgrgrgrgrgr

Grz Mels
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Hmmm, ook al zo'n mooie set. Waar doen ze het van... :wink:

Maar scheelt het zoveel in klankkleur dat je dat ook echt hoort? Natuurlijk ga je een afwijking horen, met name als b.v. dezelfde stem langs alle kanalen komt, maar is die afwijking klein moet je best al wel een getraind oor hebben. Maar aan de andere kant hoor ik ook sets waarbij ik niet begrijp dat men niet hoort dat deze gewoon slecht ingeregeld/geconfigureerd zijn. Ikzelf ben ruim een jaar geleden naar Monitor Audio overgestapt. Een zeer nette match met Marantz naar mijn idee. Maar ja, is een opname niet fraai, word het eindresultaat dat ook niet. En ik heb SACD's die nog lang niet de kwaliteit van een goede red book CD behalen, maar ook exemplaren die buitengewoon klinken. En de set kan nog zo mooi zijn, maar alles hangt toch af van de bron.

Maar ik zal indammen, want anders gaan we te veel off-topic ... :wink:

Maar je hebt gelijk, de receiver zal inderdaad laten zien voor hoeveel, en welke kanalen er signaal binnenkomt, maar inderdaad niet de geluidssterkte vanaf de bron. En zoals gezegd, kan dat per opname ook wat, soms zelfs vrij fors, verschillen. Daarom vind ik b.v. een test toon niet altijd zaligmakend.

Maar nu scheelt het doorgaans niet eens altijd zoveel als de impedantie van de speakers wat verschillen, al hangt het er ook wel vanaf hoe de fabrikanten dat opgeven, maar samen met de gevoeligheid van een speaker kan het wel een aardig verschil opleveren met een andere speaker. En als jou center een lagere impedantie heeft, en ook nog eens een hogere gevoeligheid, dan kan het prima gebeuren dat deze bij gelijke instellingen toch (veel) luider klinkt. Sommigen willen per se alles op 0 instellen, maar zo moet je natuurlijk niet denken. Dat is gewoon niet altijd de realiteit.

Maar ik begrijp dat je nu wel een net geluidsbeeld hebt uit alle kanalen?

Wel balen van je Tv! Ik weet niet hoe oud deze is, maar ook na de garantie heb je rechten. Het is niet altijd even eenvoudig die ook te verkrijgen, en het is afhankelijk van het merk hoe lang dat recht duurt, maar een Tv van een gerenommeerd merk moet wettelijk wel zo'n 5 jaar meegaan. Is vrij kort, ik weet het maar tegenwoordig hebben ze het zelfs over 3 jaar als een Tv niet al te duur is. Totaal anders als in lang vervlogen tijden dus waarin een Tv zo 15 jaar speelde. Maar goed, het is ook een kwestie van geluk, en dit komt altijd ongelegen. Maar een LCD/Led, aar ook een Plasma met zulke verschijnselen, is meestal rijp voor de stort, maar op marktplaats leveren ze vaak nog wel wat op voor de onderdelen. Een schrale troost als je geen garantie hebt en verder niets voor elkaar krijgt...
Paulien014

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Mooi verhaal, maar wat als het niet werkt ???
Ik heb mediabox aangesloten op een hdmi in van versterker (Onkyo) en tv op de hdmi out, maar heb geen beeld en geluid . Wat is de oplossing ????
robbo
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Ok wees zeker dat de hdmi poort van de tv de ARC is, (voor het geluid vd tv,) waar op de reciever is aangesloten. Verder probeer ook in het menu van de mediabox de nodige instellingen te doen. zie mijn uitleg. hier kopie:

"Inzake hdmi reciever met video: het kan ook nodig zijn om bij deze aansluiting de hdmi video signaal op RGB of ycbcr te zetten ipv automatich in het menu van de mediabox , afhankelijk van de ondersteuning. Soms kan ook een hdmi switch nodig zijn ivm evt. handshake of kopie beveiligings- issue. "
Paulien014

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb beide hdmi poorten op tv gerobeerd, en meerdere op de versterker, maar geen beeld en geluid. Kan ook niets in het menu van de box wijzigen op dat moment, want ook het menu krijg ik niet.
Dus ik heb het nu anders opgelost, en dat blijkt zomaar te werken.
Gewoon hdmi van horizon naar tv, en daarnaast een S/PDIF kabel (die ik vond bij nog nooit gebruikte kabels in mij la) van de horizon naar de versterker, en nu heb ik beeld en geluid. En dan het geluid via de versterker, dus weer het geluid via de boxen ipv de tv !!
Maar bedankt Robbo
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Paulien014 wrote:
Mooi verhaal, maar wat als het niet werkt ???
Ik heb mediabox aangesloten op een hdmi in van versterker (Onkyo) en tv op de hdmi out, maar heb geen beeld en geluid . Wat is de oplossing ????


Dit zagen we laatst helaas ook al eens langskomen. Maar dan is het wel raadzaam eens te kijken of alle instellingen van de receiver in orde zijn. Je kan dat b.v. ook eens testen door op de HDMI ingang welke je nu gebruikt voor de Horizon/XL, te gebruiken voor b.v. een DVD/Blu-ray speler. Klein nadeel van deze aansluiting kan echter wel zijn, dat wanneer je meest het gelid van de Tv zelf gebruikt, de receiver meer stroom zal verbruiken in stand-by welke ervoor moet zorgen dat het beeldsignaal wel moet worden doorgegeven aan de Tv. Voordeel is dat je b.v. het Dolby Digital Plus geluid van Netflix doorgaans wel kan weergeven via de receiver. Dat lukt niet met een optische kabel.

Aan de andere kant heeft het rechtstreeks aansluiten van de decoder op de Tv, en middels een optische kabel op je receiver o.i.d. dan weer als voordeel dat je de receiver niet aan/of stand-by behoeft te zetten om Tv te kunnen kijken. En deze dus alleen kan inzetten als je graag via de geluidsinstallatie wilt luisteren. En het moet dan mogelijk zijn het geluid weer te geven via de Tv, maar dan moet het geluid via de HDMI uitgang wellicht wel anders worden ingesteld. Staat deze nog ingesteld op Dolby Digital 5.1 zou er geen geluid kunnen worden weergegeven via de Tv.

Uitgelicht topic