1
Vraag
2
Reacties
Mikedevriesnl

Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Universele afstandsbediening i.c.m. Humax 5500

Beste community,

Voor mijn oma ben ik al enkele weken stap voor stap het e.e.a. aan het aanpassen in kleine stapjes om af te stappen van het analoge signaal. Onder andere heb ik haar al een tijdje laten wennen aan een nieuwe universele afstandsbediening met 6 knoppen (echt ideaal voor ouderen) en wilde deze vanavond als laatste stap instellen op de Humax decoder. Dit lijkt niet te lukken en denk dat de decoder iets van radio signaal gebruikt i.p.v. infrarood. Ik kan dit nergens terug vinden en de Ziggo helpdesk kon dit ook niet beantwoorden en verwees mij door naar de community.

Heeft iemand een universele afstandsbediening in gebruik i.c.m. de Humax 5500?

Alvast bedankt!
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Mikedevriesnl
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Bedankt voor jullie reacties, omdat iedereen aangaf dat het toch infrarood moest zijn nog maar een poging gedaan en nu kreeg ik het gek genoeg wel voor elkaar! Oma blij en ik weer een zorg minder!

Bekijk in context

22 Reacties 22
Steefb

Level 20
  • 15867Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Geef eens aan welke universele afstandsbediening je gebruikt.

De humax gebruikt naar mijn weten geen radiosignalen alleen IR.
AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes
De 5500c/5550c maakt wel gebruik van infrarood (1 cm rechts van het aan/standby-ledje). De standaard afstandsbediening is natuurlijk al vereenvoudigd, maar helaas weet ik zo niet 1-2-3 een universele 'senioren-afstandsbediening' die met de 5500c/5550c werkt.
Wellicht dat Willem-A hier nog zijn licht over kan schijnen? 🙂
Mikedevriesnl
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Steefb De universele afstandsbediening is niet van een bekend merk maar heb deze al op diverse TV's kunnen gebruiken en kopieert het signaal van de orginele afstandsbediening. Wat mij aan het twijfelen bracht is dat ik merk dat als je de afstandsbediening van de Humax pakt en compleet de andere kant op zapt dat dit gewoon werkt.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Hoewel ik ook de ab van de humax 5500 uitermate geschikt vind voor ouderen....extra grote toetsen en zeer eenvoudig in gebruik.. maar idd inz foto nog eenvoudiger,,
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
robbo wrote:
Hoewel ik ook de ab van de humax 5500 uitermate geschikt vind voor ouderen....extra grote toetsen en zeer eenvoudig in gebruik.. maar idd inz foto nog eenvoudiger,,



Is ook zo. Ik denk dat veel ouderen dat dan ook met genoegen zullen gebruiken. Maar een vergissing ligt natuurlijk altijd op de loer met meerdere toetsen en dan is de afstandsbediening welke Mikedevriesnl noemt, zeker een fraaie optie. Ik heb deze ook vaker langs zien komen, maar jammer is dat het merkloos is, en je er dus niet zo gemakkelijk naar zoekt. Of ie echt goed werkt op de 5500c weet ik zo niet, maar het valt te proberen. Meestal kan het wel terug mocht het toch niet doen wat het doen moet.
Mikedevriesnl
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Willem-A de afstandsbediening van de Humax is inderdaad niet slecht maar voor een vrouw van 85 is deze verandering te veel van het goede. De universele afstandsbediening is in te stellen door het signaal van de orginele afstandsbediening te kopiëren, knop voor knop. Dit lukt mij prima met elke andere willekeurige afstandsbediening maar met de Humax niet, anders zal ik vanavond nog een poging wagen aangezien ik meerdere reacties zie die aangeven dat deze infrarood gebruikt. Zal later nog even een update geven of het is gelukt.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Mikedevriesnl

snap ik. is allemaal ook niet meer altijd te volgen als voor iedereen. Overigens gaat de techniek op het moment zover dat het voor bijna niemand nog te volgen is. Maar gelukkig is het bij Tv/Radio gelukkig nog vaak wel te behappen.

Ik begreep al een beetje dat het nu niet lukt met de universele afstandsbediening, maar elke Humax maakt gebruik van IR (Infra Rood) en zijn geen Humax modellen welke werken met RF, dus wat dat betreft zou het moeten kunnen. Maar het tegenover elkaar leggen en inleren kan lastig zijn. Ik heb eerder een gelijkend systeem gehad met een afstandsbediening van Marantz, en dat vond ik niet altijd handig. Zeker niet als je veel toetsen moet inleren op een andere afstandsbediening. Gelukkig valt dat aantal hier mee en ik ben wel benieuwd of het gaat lukken.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
AlexHelpt wrote:
De 5500c/5550c maakt wel gebruik van infrarood (1 cm rechts van het aan/standby-ledje). De standaard afstandsbediening is natuurlijk al vereenvoudigd, maar helaas weet ik zo niet 1-2-3 een universele 'senioren-afstandsbediening' die met de 5500c/5550c werkt.
Wellicht dat Willem-A hier nog zijn licht over kan schijnen? 🙂


Ik kan nog weleens kijken wat er nog meer is. Maar het gaat dan vaak om universele afstandsbedieningen die het gebruik er niet echt eenvoudiger op maken. En codes voor de Humax zijn eigenlijk niet bekend.
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Uit eigen ervaring weet ik dat de Humax 5200C wel werkt met universele afstandsbedieningen van Logitech. Wij hebben al jaren een Harmony Touch. Dergelijke afstandsbedieningen zijn behoorlijk ingewikkeld.

Ik heb net even gekeken of de 5500C in de database van Logitech zit en dat is niet het geval.

Een alternatief voor de oma van Mikedevriesnl zou kunnen zijn om een eenvoudige TV met ingebouwde DVB-C ontvanger te kopen. De kabel gaat dan rechtstreeks in de TV en je kunt dan in feite net zo TV kijken als voorheen met het analoge signaal. De Humax-ontvanger heb je dan helemaal niet nodig.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Goed idee op zich iMark , maar nadeel is dat dit wel weer een uitgave is, die men wellicht niet zo even kan neertellen...
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in, Willem-A. We kunnen niet in de portemonnee van een ander kijken.

Tegelijkertijd zijn TV's de afgelopen jaren een stuk goedkoper geworden en kan de overgang naar digitaal kijken de reden zijn om na jaren een nieuwe TV te kopen. Zeker als je niet wilt klungelen met twee afstandsbedieningen. Ik zie bijvoorbeeld dat je bij de Mediamarkt een 32 inch TV met ingebouwde DVB-C-tuner kunt kopen vanaf €179.

Zonder de overgang naar digitaal TV-kijken zouden wij waarschijnlijk ook nog naar enorme Sony-bak zitten te kijken. :grinning:
bschroeder

Level 7
  • 179Posts
  • 12Oplossingen
  • 23Likes
Een tip voor Mikedevriesnl probeer het inleren eens zonder invloed van extern (dag/lamp) licht, bijvoorbeeld onder een donkere handdoek; eventueel met de afstandsbedieningen iets dichter bij of verder uit elkaar.
Daarnaast is het voor je oma misschien ook handig om een favorietenlijst aan te maken van de door haar bekeken zenders (in de bij haar bekende volgorde), aangezien ze straks alleen een CH up/down knop ter beschikking heeft kan het zappen door 40+ zenders anders wel een tijdje duren.
Mikedevriesnl
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Bedankt voor jullie reacties, omdat iedereen aangaf dat het toch infrarood moest zijn nog maar een poging gedaan en nu kreeg ik het gek genoeg wel voor elkaar! Oma blij en ik weer een zorg minder!
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Helemaal top Mikedevriesnl ! Dat zijn berichten. Mooi ook dat je de afloop laat weten. Dat word zeer gewaardeerd. Zo helpen we elkaar.

Nog wel even een vraag: Heb je een foto van de achterzijde van de afstandsbediening, of staat ook daar niets op aan gegevens? En mist het ook daar, staat er dan wellicht iets in het batterijenvakje? Daar staan soms ook wat gegevens in.
Mikedevriesnl
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Willem-A ik heb wel een linkje naar de Ali express pagina, maar weet niet of dat het is toegestaan deze hier te plaatsen mochten er mensen zijn die geïnteresseerd zijn. En anders even zoeken op Ali express, hij is makkelijk te vinden ?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Je mag een link plaatsen hoor Mikedevriesnl . Dat doen we regelmatig. Daar kun je anderen ook weer mee helpen tenslotte. Zeker als men even het e.e.a. opslaat.

Dus gooi 'm erop zou ik zeggen.
Mikedevriesnl
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Voor eventuele geïnteresseerden: € 2,79 https://s.click.aliexpress.com/e/b3YNpqYs
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Wat een geld .... :wink:
Mikedevriesnl
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Voor dat geld is het zeker het proberen waard, heb er zelfs 3 besteld ? (eentje reserve).
Ik heb hem als volgt ingesteld: Power on/of is voor de tv, kanaal verder en terug voor de decoder. Volume harder en zachter gewoon van de tv en heb de 'mute' knop misbruik voor als power on/off voor de Humax decoder. Hiermee is alles nu met 1 afstandsbediening te gebruiken ?.

Een tweede tv in huis heeft nu ook de zelfde afstandsbediening die precies het zelfde werkt (met ook een eigen Humax). Makkelijker voor haar dan dit kan het niet.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic