1
Vraag
2
Reageer en help mee
henkmaatman

Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Uitzetten home cinema set via afstandsbediening Mediabox XL

Aan mij nieuwe Mediabox XL heb ik een Panasonic TV (TX-L42V20E) en een Panasonic home cinema set (SC-PTX5) gekoppeld. Geluid van TV en home cinema set gaat via speakers van de home cinema set. Het aanzetten van de mediabox en home cinema gebeurt door de aan/uit knop van de afstandbediening. Als ik het systeem uitzet via dezelfde knop gaat alleen de mediabox offline. Home cinemaset blijft aan staan. Is dit te wijzigen?
33 Reacties 33
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes
Hallo Henkmaatman,

Welkom op de Community,

Ik zie nog geen anderen reageren, maar ga dan graag in op je vraag. Dit heeft te maken met de implementatie van HDMI-CEC bij je Home cinema set of de Mediabox XL.
De Home cinema ziet dat de Mediabox XL een signaal geeft als je deze aanzet en gaat daarom zelf ook aan.

Dit werkt echter blijkbaar niet omgekeerd. Dus zodra de home cinema set merkt dat de Mediabox XL geen signaal meer geeft, blijft hij aan. Helaas is HDMI-CEC niet bij alle apparaten altijd perfect op elkaar afgestemd. Misschien dat een ander lid nog een tip heeft, maar sommige apparaten hebben nog instellingsopties. De Mediabox XL echter niet.

Ik vond dit stukje in de handleiding van de SC-PTX5:


Hopelijk kom je hier iets verder mee, maar het kan dus zijn dat dit niet aan te passen is.
bloemen64 Ik zag dat jij wel vaker hebt gereageerd m.b.t. deze functies, heb jij nog tips?

Gr,
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ik had de vraag wel gezien, maar heb zo even geen oplossing voor dit probleem. CEC kan heel mooi werken, maar elke fabrikant mag zelf bepalen wat daarin onder te brengen en hoeft dit tevens niet kenbaar te maken. Daardoor weet je dus nooit precies wat je apparaat aan opties heeft bij het gebruik van CEC.

Afhankelijk van de afstandsbediening, als deze bv. werkt met codes, kan wel een andere code nogal eens soelaas bieden in dergelijke gevallen. Ik heb het pas nog aan de hand gehad met een Tv en Humax, waarbij men wel de Tv ingeschakeld kreeg met de AB van de Humax, maar niet in stand-by. Een andere code bood de oplossing. Maar helaas ligt het niet altijd zo eenvoudig.
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes
Ah Willem,

Goede aanvulling indien deze met codes werkt :grinning:

Gr,
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Graag gedaan Ronald Ziggo

Ik hoop dat henkmaatman daar wat mee kan. Anders wellicht met een andere (Logitech) afstandsbediening gaan werken en CEC uitschakelen. Of, wanneer dat laatste niet mogelijk is, gebruik maken van een CEC killer.
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes
Uitschakelen via HDMI-cec gebeurd op het apparaat zelf. Niet door een ander apparaat. Als het geïmplementeerd is zoals bij mijn receiver kun je instellen wat er met het "uit" commando gedaan wordt.
Moet het inderdaad wel het juiste "uit" commando zijn. Mijn receiver gaat uit als de tv uitgaat en de tv de bron was. Als hij op radio staat en je doet de tv uit blijft hij aan.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
bloemen64 wrote:

Uitschakelen via HDMI-cec gebeurd op het apparaat zelf. Niet door een ander apparaat.

Hoe word dit bedoeld? Je kan middels CEC een ander apparaat (ook) uitschakelen. In bepaalde gevallen kun je dus met één toets verschillende apparaten in, of stand-by schakelen. Dat is juist het voordeel van CEC als dat tenminste correct werkt. Ik begrijp een beetje uit je tekst dat dit niet zou kunnen. Of word dat niet bedoeld bloemen64 ? Hier word immers ook genoemd dat met een druk op de toets de apparaten worden ingeschakeld. In stand-by kan dus ook.
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes
Willem-A wrote:

bloemen64 wrote:
Uitschakelen via HDMI-cec gebeurd op het apparaat zelf. Niet door een ander apparaat.
Hoe word dit bedoeld? Je kan middels CEC een ander apparaat (ook) uitschakelen. In bepaalde gevallen kun je dus met één toets verschillende apparaten in, of stand-by schakelen. Dat is juist het voordeel van CEC als dat tenminste correct werkt. Ik begrijp een beetje uit je tekst dat dit niet zou kunnen. Of word dat niet bedoeld bloemen64 ? Hier word immers ook genoemd dat met een druk op de toets de apparaten worden ingeschakeld. In stand-by kan dus ook.

Ik begrijp de vraagstelling niet helemaal. Voorzover ik weet/merk heeft de MBXL geen HDMI-cec. Veel over gezien maar bij mij werkt er niets mee. De oude MBXL die ik heb blokkeert zelfs mijn hele controle en is daarom verbonden via een aangepaste HDMI kabel waarin de CEC controle draad (pin 13) is losgehaald.
Ik zou daarom willen weten of de TV uitgezet wordt of niet. Dat meldt het verhaal niet.
Je kunt de TV en MBXL namelijk uitzetten via de AB van de MBXL.

Wat ik bedoel met uitschakelen is dat dat signaal door de TV aan de versterker gegeven wordt. Of de versterker daar iets mee doet zou je zelf moeten kunnen bepalen op de receiver. Als de versterker op volle controle staat dan kan de TV hem aan en uitzetten.
Indien de MBXL inderdaad een werkend HDMI-cec heeft dan zou het mogelijk moeten zijn om via het aanzetten van de MBXL de TV in te schakelen en de versterker aan te zetten. Uitzetten zou dan ook moeten kunnen. Ik heb dat echter nooit voor elkaar gekregen.

Wat er wel kan werken is dat de TV aangaat omdat de MBXL aangaat en de TV dat detecteert op de HDMI ingang en daardoor aangaat. Via het aangaan van de TV kan de versterker aangaan. Dit is echter niet compleet gestuurd door cec. Uitzetten van de MBXL is dan ook geen signaal voor de TV om uit te gaan. Hij zou terug kunnen gaat op de normale TV stand.
Dit stukje mis ik in de vraag. Welke aan/uit knoppen worden gebruikt om de boel aan en uit te zetten.
Omdat versterker en TV beide van Panasonic zijn denk ik dat beide wel met elkaar kunnen praten. Soms moet je een bepaalde sequence volgen om de apparaten elkaar te leren kennen.

henkmaatman wil je melden wat je aanzet en hoe en waarmee. Zelfde voor uitzetten.

Als ik mijn Blu-ray player aanzet dan gaat de TV en versterker aan en zie en hoor ik de Blu-ray op TV. Zet ik de TV uit dan gaat de versterker en Blu-ray uit. Idem als ik de Blu-ray uitzet. Dit moet wel op alle apparaten ingesteld zijn. Anders gebeurd er niets. Of maar een deel van de acties.
henkmaatman
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Ik gebruik de beide aan /uit knoppen van de afstandbediening van de mediabox xl. De home cinema set gaat ook aan als de tv niet aangezet wordt. Dus als ik de mediabox aan zet gaat de home cinema set van uit naar aan. Als ik de mediabox uit zet blijft homecinema set op aan. Keuze home cinema set staat op AUX. Het verhaal over HDMI-cec is niet duidelijk voor mij. Maar de tv heeft in mijn geval geen invloed op situatie.
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes
henkmaatman wrote:
Ik gebruik de beide aan /uit knoppen van de afstandbediening van de mediabox xl. De home cinema set gaat ook aan als de tv niet aangezet wordt. Dus als ik de mediabox aan zet gaat de home cinema set van uit naar aan. Als ik de mediabox uit zet blijft homecinema set op aan. Keuze home cinema set staat op AUX. Het verhaal over HDMI-cec is niet duidelijk voor mij. Maar de tv heeft in mijn geval geen invloed op situatie.

Ok. Dat is een stuk duidelijker. Geen hdmi-cec issue. Waarschijnlijk de verkeerde code voor je versterker. Er zijn power "aan/uit" codes en codes voor "aan" en "uit". Het lijkt erop dat AB van de MBXL voor jouw versterker een "aan" code stuurt. Ik zou een andere code proberen te vinden voor de versterker. Als die er is.
Het enige dat de AB van de MBXL kan is versterker of tv aan/uit zetten. En het volume harder/zachter. Eventueel nog de tv ingang kiezen. De rest is voor de box zelf.

Als ik het goed begrijp dan heb je op de AB de versterker gekoppeld, niet de TV. De middelste toets boven op de AB schakelt de tv ingangen niet om? En de tv zet je aan en uit met de AB van de tv?
henkmaatman
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Ik gebruik de afstandbediening van de MB ook voor het inschakelen van de TV met de TV knop. Ik zet de TV met de aan /uit knop van de TV op stand by en kan vervolgens alles via de afstandbediening van de mediabox bedienen. Behalve dus het uitzetten van de home cinemaset
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Over de codes had ik het al eerder. Het komt vaak voor dat een apparaat wel aan, of juist in stand-by wil, maar niet andersom, waarbij het kiezen van een andere code soelaas bied. Is dat ook nu dus mogelijke n ook al geprobeerd?
henkmaatman
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb daar helaas geen ervaring mee. Welke code zou ik waar moeten ingeven?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
henkmaatman wrote:
Ik heb daar helaas geen ervaring mee. Welke code zou ik waar moeten ingeven?



Heb je nu niet met een code gewerkt dan? In het geval dat men een afstandsbediening instelt met een code, kunnen verschillende codes 'werken'. Maar slechts één code bediend dan doorgaans alle functies welke er mogelijk zijn. Lees even wat berichten terug, zodat je precies snapt waar ik op doel.
henkmaatman
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Een Ziggo monteur heeft mijn installatie uitgevoerd. Ik weet dus niet welke code hij waar heeft ingevoerd. Misschien kunt u mij op weg helpen?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Gebruik je de afstandsbediening van de XL? Zo ja, deze werkt anders en word gekoppeld. Daar weet Be rt dan wellicht meer van.

Is het anders, laat het dan even weten a.u.b.
henkmaatman
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Ik gebruik de afstandbediening van de mediabox. En ik wil daarmee graag alle functies bedienen. Ik heb echter niet de mediabox xl maar de mediabox next. (nieuwste uitvoering mediabox)
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ik ken de Next niet goed, maar er zijn absoluut mensen in thuis, zoals Be rt , robbo of Evert . Deze krijgen nu een bericht en ik hoop dat een van hen snel reageert.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Wat is er ingesteld in het menu "koppel je afstandbediening aan andere apparaten>" koppel je afstand bediening? Hier kan je zowel een tv en audioset koppelen inz ab
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
henkmaatman Je start het topic met de Mediabox XL en later heb je het ook over de Mediabox XL en nu heb je het ineens over de Next.

Heb je ze beiden?
En voor welke wil je nu de instellingen?
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic