Vraag

Uitzetten home cinema set via afstandsbediening Mediabox XL

• 4 april 2019
  • 33 Reacties
  • 956x Bekeken

Toon eerste bericht

33 Reacties

Reputatie 7
Badge +26
Yep... CEC . Bij de een werkt het perfect en bij de andere...... Hier gaat het nu redelijk goed..( met de Next) Waar bij andere een probleem ervaren. Maar dit niet alleen bij de Next.

Hier op het forum bv: (nu even off topic) Een samsung tv en een mbxl. Bij de een de CEC ok!
Maar ook bij andere het niet voor elkaar krijgen. ( Ook hier niet toen om ea uit te testen. ) beide toch Samsung fabriek.

Ook visa versa. Men moet een CEC blokker aanschaffen etc etc. Voor die gene die beslist CEC niet willen. ( Het uitschakelen van de CEC op een tv wat niet helpt... etc etc.

En dan dat veel apparaten CEC ondersteunen, bv audio apparatuur/mediaboxen, Maar in een appart menu NIET is in te stellen. Of menu NIET aanwezig is. Wel op de meeste tv's waar dit wel mogelijk is.. En daar heb je ook ea al een probleem... En dat wat Willem aangaf.. De fabrikant die dus zelf uit ( mag) maken welke functies ondersteunt wordt.

Ook de av reciever ( o.a de mijne een pioneer) die een combi werking nodig heeft met ARC en de CEC. Schakel ik bv de CEC uit op mijn tv...( Dit staat ook duidelijk in de gebr. aanw. ) Dan werkt de ARC niet op de pioneer.. En ik zie dat ook bv bij hulp aan een ander bij een ander merk. ( merk naam even vergeten) Dus de fabrikant verplicht de CEC.. Maar denk niet na dat dit bij sommige irritaties oproept. Bij voor en tegenstanders.

Gelukkig gaat het nu aardig hier... Hoewel ik de av reciever weer aan moet zetten als ik bv iets anders wil doen. bv bl.ray of gewoon radio wilt luisteren. Op dit moment neem ik dit maar even voor lief... Hoewel het altijd beter kan natuurlijk☺
Sorry voor het misverstand over de mediabox. Ik heb de Next. Volgens mij doet de tv niet mee bij mijn vraag. De home cinemaset gaat ook aan als ik alleen de Mediabox aanzet zonder tv.
In de vorige situatie gebruikte ik de universele afstandbediening van Logitech. De harmony one. Hier kon ik alles mee aansturen. Dit werkt echter nu niet meer omdat 1. De logitech geen stemherkenning heeft en 2. Ik nu de radiozenders moet kiezen via de radio app op de tv of via de stemherkenning en ik dat eerder kon via een kanaalnummer.
De aansluiting tussen tv en homecinema set is HDMI, tussen mediabox en home cinemaset is Tulp en tussen TV en mediabox HDMI.
Ik heb zowel de tv als de homecinema set gekoppeld en aangegeven dat het geluid via de homecinema set geregeld moet worden
Reputatie 6
Badge +3
Ik heb zowel de tv als de homecinema set gekoppeld en aangegeven dat het geluid via de homecinema set geregeld moet worden
Ik begrijp de aansluiting. De verbinding tussen de Next en versterker lijkt overbodig maar die gebruik je voor de radio denk ik. Om de tv niet aan te hoeven laten.

Wat je beschrijft, het aangaan van de versterker als je de Next aan zet, is geen goed gedrag. Daar zal nog wel aan gesleuteld worden hoop ik.
Als de Next hem aanzet dan moet ie hem ook weer uitzetten vind ik. Mooier nog, instelbaar.
Reputatie 7
Even een update van onze kant, er wordt inderdaad nog gesleuteld aan de HDMI-CEC werking van de Next.

Gr,
Reputatie 6
Badge +3
Even een update van onze kant, er wordt inderdaad nog gesleuteld aan de HDMI-CEC werking van de Next.

Gr,

Goed om te horen.
Zoveel hoeft er niet te zijn wat mij betreft.

Een optie menu met 3 vinkjes zou als start genoeg moeten zijn.
1) Cec functie Aan/Uit.
2) Aangesloten Apparaten Aan als Next aangaat
3) Aangesloten Apparaten Uit als Next uitgaat.

Success
Badge +3

Gr,
Goed om te horen.

1) Cec functie Aan/Uit.

Success

4) aangesloten apparaten uit als Next aangaat.
5) aangesloten apparaten aan als Next uitgaat.

Voor mij zou optie 1 afdoende zijn. 😉
Reputatie 6
Badge +3

Gr,
Goed om te horen.

1) Cec functie Aan/Uit.

Success
4) aangesloten apparaten uit als Next aangaat.
5) aangesloten apparaten aan als Next uitgaat.

Voor mij zou optie 1 afdoende zijn. ;)

De Cec "uit" kun je nu doen door een cec killer te kopen voor een Euro of 6. Misschien nog wel voor minder als je een beetje langer googled.

Die extra opties zullen het erg ingewikkeld maken. Zie er ook niet zo veel nut in. Voor dat soort grappen zul je inderdaad optie 1) op uit moeten zetten en de rest met een Logitech of andere programmeerbare ab moeten doen. Met alle beperkingen van dien.

Ik heb zo'n sequence thuis geprobeerd met een eenvoudige Logitech maar mijn vrouw vond dat maar niets. Zeker als je dezelfde code voor aan/uit verstuurd en een apparat mist die code omdat je net niet goed mikt. Daarna is de boel uit sync. TV aan versterker uit en andersom. Dan vertrouw ik meer op CEC.

Reageer