dre111

Level 8
  • 195Posts
  • 0Oplossingen
  • 74Likes

tv toont vage vlek om logo

Hallo,

Al geruime tijd heb ik last van vage vlekken rondom logo van tv zenders.

In principe maakt het niet uit welke zender.

Ik heb een aantal voorbeelden van MAX bijgevoegd.

In de eerste foto zie je de vlek rondom het logo, in de tweede foto weer niet. Kortom het wisselt met het beeld (kleur?) rondom het logo.

Ik heb een LG OLED C7 dus zou het inbranden kunnen zijn? Dus op youtube een aantal 4k films bekeken om te zien of er ergens in de linkerbovenhoek vlekken zitten…. maar ik zie ze niet. Zie ook 3de foto van het rode vlak.

 

Heeft iemand een idee wat dit is? Toch inbranden? Een mogelijk verkeerde instelling van de TV of bron (Ziggo Next in dit geval)

Ik hoor graag jullie mening en ideeën. Alvast dank

42 Reacties 42
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @dre111 . Goed dat je hier een topic over aanmaakt, want ik kijk hier inderdaad ook wat van op! 

Mijn collega zegt “wellicht heeft het met iets van local dimming te maken. Dat de tv het 'licht’ op het statische logo automatisch dimt, juist om inbranding tegen te gaan”. Dit zou natuurlijk kunnen! Misschien is het een goeie om eens bij LG te checken 🙂 Laat je ons de uitkomst weten? 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Inbranding kun je gaan zien op de plaats waar het logo staat. Soms iets er omheen, omdat het loge vaak enkele pixels verschuift. Local dimming mag absoluut niet zorgen voor een vage vlek in het beeld. Gebeurt dat wel, is er iets mis, want op deze manier inbranding voorkomen is natuurlijk uit den boze. Ik zou de vraag dus eens voorleggen aan LG, want ik heb het zo nog niet gezien. 

dre111
Topicstarter
Level 8
  • 195Posts
  • 0Oplossingen
  • 74Likes

Dank voor de reacties. Ik heb het LG voorgelegd, wacht op reactie.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7504Likes

Wij hebben dit gehad tot 2017 met onze Panasonic Viera Plasma TV daar kon je dit logo gewoon zien als zender gewisseld werd of je ging met de source knop naar je DVD speler of Blue-Ray Dit was ook enige Logo die toen is ingebrand, en voorgelegd aan Panasonic, we hebben geen reparatie gekregen en compensatie omdat onze TV ouder was uit 2007 en we dit pas in 2012 ontdekte, wel voorgelegd aan Panasonic en ze zouden dit voorleggen en veranderen in hun TV Lijn die komen zou. Of dit gebeurt is weet ik niet, want we hebben nu andere TV die dit niet heeft.

Maar ik herken het verhaal en goede tip van @Willem-A 

 

 

bitterkoekje96

Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Mijn Philips oled 854 doet dit ook. Dus het probleem ligt niet alleen bij de oude panelen. 

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Achteraf heb je hier niets aan. Voorkomen is beter dan genezen en eenmaal ingebrand is niet te genezen:

Er is fabricaat Oled-TV’s, waarbij er in rusttoestand een soort  regeneratie plaatsvind. Hiertoe moet de TV niet volledig uit geschakeld worden, maar op stand-by blijven. Pas na enkele uren stand-by (dus normaliter 's nachts) wordt dit proces doorlopen. Gebruiksaanwijzingen zouden dit tegenwoordig vermelden.

Fabrikanten kunnen het log van de moderne toestellen uitlezen en dus ook zien of de gebruiksaanwijzing wel is nageleefd op dit punt.

 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dave- wrote:

arvWij hebben dit gehad tot 2017 met onze Panasonic Viera Plasma TV daar kon je dit logo gewoon zien als zender gewisseld werd of je ging met de source knop naar je DVD speler of Blue-Ray Dit was ook enige Logo die toen is ingebrand, en voorgelegd aan Panasonic, we hebben geen reparatie gekregen en compensatie omdat onze TV ouder was uit 2007 en we dit pas in 2012 ontdekte, wel voorgelegd aan Panasonic en ze zouden dit voorleggen en veranderen in hun TV Lijn die komen zou. Of dit gebeurt is weet ik niet, want we hebben nu andere TV die dit niet heeft.

Maar ik herken het verhaal en goede tip van @Willem-A 

 

 

Dat is nooit veranderd hoor @Dave-  Het kon alleen even duren voordat er echte inbranding optrad, maar daarvoor waren destijds tal van ‘goede tips’ te vinden, waarvan alleen het contrast niet te hoog zetten er een van was om te onthouden. De rest was echt pure nonsens. Als een Tv gevoelig is voor inbranden gebeurt dat toch wel. Nu laat men de logo's verkleuren, wat top is, maar kijk je naar de NPO zenders, laat men het linker logo doorgaans in vol ornaat staan. En dat kan issues opleveren.

Ik verleende destijds ondersteuning voor Panasonic, die de toestellen verving als het binnen de garantietermijn optrad, maar vaak was dat voor niets, omdat ook de vervanger er later weer gewoon mee kampte. Maar dan zie je de vlekken op de plaatsen van de logo's of andere plaatsen waar langdurig statische beelden hebben gestaan. En zo langdurig hoeft het dan niet altijd eens… Erg zonde, want plasma is nog steeds mijn lievelingetje qua weergave. En helaas komt het nu voor bij de vaak dure Oled. Niet iets om naar uit te kijken. 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
DennyW wrote:

Achteraf heb je hier niets aan. Voorkomen is beter dan genezen en eenmaal ingebrand is niet te genezen:

Er is fabricaat Oled-TV’s, waarbij er in rusttoestand een soort  regeneratie plaatsvind. Hiertoe moet de TV niet volledig uit geschakeld worden, maar op stand-by blijven. Pas na enkele uren stand-by (dus normaliter 's nachts) wordt dit proces doorlopen. Gebruiksaanwijzingen zouden dit tegenwoordig vermelden.

Fabrikanten kunnen het log van de moderne toestellen uitlezen en dus ook zien of de gebruiksaanwijzing wel is nageleefd op dit punt.

 

 

Dat is niet alleen tegen inbranden, maar ook ter voorkoming van het achteruit gaan van de beeldkwaliteit. Laat je een Oled constant aan staan, zal de beeldkwaliteit afnemen en door deze het regeneratieproces te laten doorlopen gaat de kwaliteit weer naar ‘nieuw'. Ben trouwens zelf niet zo heel gelukkig met die ontwikkeling en zie regelmatig toch vervelende inbrandingen. En dat voorkomen kan bijna niet, of je moet geen Tv meer kijken. Inbranden is het trouwens niet echt. Het is niet meer dan een snelle veroudering van de pixels op een plaats waar veel statische beelden aanwezig zijn. En logo's voorkom je niet. 

bitterkoekje96

Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

De zwarte waas komt door "Logo Luminance Adjustment". Die instelling kun je omlaag zetten bij lg. Waarschijnlijk zie je het dan minder, maar is de kans op inbranden weer groter.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7504Likes

Dank je @Willem-A  voor je reactie ?

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
bitterkoekje96 wrote:

 De zwarte waas komt door "Logo Luminance Adjustment". Die instelling kun je omlaag zetten bij lg. Waarschijnlijk zie je het dan minder, maar is de kans op inbranden weer groter.

 

Vreemd. is er geen inbranding, zit je toch naar een grote vlek te kijken. Lang leve de vooruitgang. Ik zou er niet content mee zijn. 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
bitterkoekje96 wrote:

Mijn Philips oled 854 doet dit ook. Dus het probleem ligt niet alleen bij de oude panelen. 

 

Maar dat accepteer je toch zeker niet? 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
DennyW wrote:

Achteraf heb je hier niets aan. Voorkomen is beter dan genezen en eenmaal ingebrand is niet te genezen:

Er is fabricaat Oled-TV’s, waarbij er in rusttoestand een soort  regeneratie plaatsvind. Hiertoe moet de TV niet volledig uit geschakeld worden, maar op stand-by blijven. Pas na enkele uren stand-by (dus normaliter 's nachts) wordt dit proces doorlopen. Gebruiksaanwijzingen zouden dit tegenwoordig vermelden.

Fabrikanten kunnen het log van de moderne toestellen uitlezen en dus ook zien of de gebruiksaanwijzing wel is nageleefd op dit punt.

 

mijn Philips verwijderd de restbeelden zoals hun dat noemen .

Maar idd met een oled toestel moet je extra oppassen om inbranden te voorkomen.

dre111
Topicstarter
Level 8
  • 195Posts
  • 0Oplossingen
  • 74Likes

Dank voor jullie reacties.

 

@Willem-A  @Dave- Ik denk ook niet dat dit inbranding is. De vlek zit om het logo heen. Als de tv een effen kleur beeld heeft, dan zie ik geen zwarte vlekken, in de vorm van een logo staan.

Ik heb LG gisteren benaderd, even afwachten…

 

@bitterkoekje96 en jouw 854 zal nieuwer zijn dan mijn C7… Wat is jouw bron? Mediabox XL, Next, CI-module?

Mijn C7 heeft geen optie/setting voor” Logo Luminance adjustment”, alleen pixel refresher en beeldverschuiving. En die gebruik ik.

 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Het licht verplaatsen van een logo of ander statisch beeld is ook zoiets. Heb het daar destijds ook al eens met Panasonic over gehad. Want als je gewoon logisch nadenkt, weet je dat een logo zich maar een heel klein beetje verplaatst. Het logo blijft dus eigenlijk grootdeels op dezelfde plaats staan. Het ‘verplaatsen’ heeft dan zelfs een nadeel; om het logo word ook lichte inbranding zichtbaar. En dat ik wel goed zat met die theorie, werd bewezen door de, helaas, vele Plasma toestellen welke dit issue vertoonden. Zo zonde, want wat mij betreft is Plasma, als het om een echt realistisch beeld gaat, nog steeds onovertroffen.

De Oled neemt wat mij betreft een zeer goede 2e plaats in, maar dat inbranden, kom op zeg, dat zou toch niet meer mogen anno nu. En dan word er van alles bedacht het te voorkomen, maar het mag gewoon niet eens optreden. 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

@dre111 schreef:

“Ik denk ook niet dat dit inbranding is. De vlek zit om het logo heen. Als de tv een effen kleur beeld heeft, dan zie ik geen zwarte vlekken, in de vorm van een logo staan”.

 

Dan is het inderdaad geen inbranden. Want is dat wel het geval zie je dat terug bij bepaalde, veelal, effen beelden, in sommige kleuren erger dan de andere. Er bestaat overigens ook iets als ‘Image retention'. Daarbij zie wel ‘nabeelden’ maar trekt dit al vrij snel weer weg. Dat zie je bv. ook bij LCD/Led en Plasma. Hoe de Oled hiermee omgaat weet ik niet precies, maar door het regenereren word de boel dan sowieso hersteld, mits niet permanent. 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

@dre111 de CI module is geen bron, maar decodeert alleen maar de gecodeerde zenders. De Tv zelf regelt de rest. Maar de bron zou geen invloed mogen hebben op genoemd fenomeen, maar het instellen van een zeer hoog contrast is zeker niet aan te raden. 

bitterkoekje96

Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Willem-A wrote:

 

bitterkoekje96 wrote:

Mijn Philips oled 854 doet dit ook. Dus het probleem ligt niet alleen bij de oude panelen. 

 

Maar dat accepteer je toch zeker niet? 

Het is alleen bij ondoorzichtige logo’s zoals dat van NPO-gemist heel storend. veel zenders hebben hun logo alleen de eerste minuut in kleur, waarna ze alsnog transparant worden dus die geven geen probleem.

wat ik wel vals vind is dat je er niet over geïnformeerd wordt. net als met pixel shift ik dacht eerst dat ik een paar rijen dooie pixels had tot het beeld versprong.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Dag @bitterkoekje96 

laten we eerlijk zijn; dit hoort toch gewoon niet. Maar alles moet sneller, en dus worden ook zeer veel apparaten op de markt gezet terwijl deze onvoldoende (lang) worden getest. De ellende komt er later wel uit. Dat is helaas inherent aan een snelle markt, waarin je vandaag iets koopt dat morgen oud is. Nu gaat het alweer om 8K… En de issues die, in dit geval een Tv laat zien, worden naar m.i. op een vrij houterige manier ‘opgelost'. Ik vind dat te gek voor woorden. Maar we willen vaak ook alles meteen wat er uitkomt en dus doen we er ook een beetje zelf aan mee. 

Uitgelicht topic