JosHooiveld

Level 1
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

TV signaal stoort bij gebruik van water

Als wij tv kijken en er word water gebruikt (kraan in keuken, douche, wasmachine) dan hapert de televisie.
3 jaar geleden komen wonen in het huis, wel de tv op een ander locatie. Kabels onder de grond getrokken. Ziggo is toen langs geweest, onder andere kabels weer vervangen. De hapering heeft er altijd gezeten.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
JosHooiveld
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Anne H Ziggo wrote:
Hallo JosHooiveld heb je de oorzaak al boven water gekregen? Mogelijk heb je er inmiddels al een installateur uit je buurt naar laten kijken.

Vooralsnog heeft er niemand naar gekeken maar de storing is wel weg. Heb wel een nieuwe televisie, misschien dat het daardoor weg is. Blijft vaag.

Bekijk in context

28 Reacties 28
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Ik denk dat hier iemand met verstand van zaken ter plekke moet gaan kijken.
Het likt me dat ergens nieuwe kabels moeten worden aangelegd.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
JosHooiveld wrote:
Als wij tv kijken en er word water gebruikt (kraan in keuken, douche, wasmachine) dan hapert de televisie.
3 jaar geleden komen wonen in het huis, wel de tv op een ander locatie. Kabels onder de grond getrokken. Ziggo is toen langs geweest, onder andere kabels weer vervangen. De hapering heeft er altijd gezeten.


Dat is erg vreemd om te horen.......in mijn 37+ jaar dat ik bezig ben met storingen in en rond kabeltelevisie heb ik dit nog nooit gehoord.

Maar , hebben jullie iets van een hulpmiddel wat gaat werken als je een kraan openzet ?
bijvoorbeeld een hydrofoor ? voor het verbeteren van de waterdruk ?
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hoi JosHooiveld, welkom op onze Community.

Ik sta ook even met de oren te klapperen! Dit is wel heel bijzonder. Elektrische apparaten elders in huis kunnen invloed hebben op signalen in de coax kabel, dit is ook waar Ronihd naar zit te vissen (over water gesproken)! Denk aan een hydrofoor of misschien heb je een hele fancy watermeter waar de coax vlak langs gaat??
broekhua

Level 9
  • 240Posts
  • 4Oplossingen
  • 57Likes
TV met waterkoeling?
Grapje. Wel heel vervelend en onverklaarbaar op het eerste gezicht.
Boiler in het keukenkastje?
JosHooiveld
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Ronihd wrote:

JosHooiveld wrote:
Als wij tv kijken en er word water gebruikt (kraan in keuken, douche, wasmachine) dan hapert de televisie.
3 jaar geleden komen wonen in het huis, wel de tv op een ander locatie. Kabels onder de grond getrokken. Ziggo is toen langs geweest, onder andere kabels weer vervangen. De hapering heeft er altijd gezeten.
Dat is erg vreemd om te horen.......in mijn 37+ jaar dat ik bezig ben met storingen in en rond kabeltelevisie heb ik dit nog nooit gehoord.

Maar , hebben jullie iets van een hulpmiddel wat gaat werken als je een kraan openzet ?
bijvoorbeeld een hydrofoor ? voor het verbeteren van de waterdruk ?

Beste Ronihd,
Geen idee wat betreft hulpmiddelen. Het is ook niet zo dat als de kraan 1 minuut open staat, de tv ook 1 minuut stoort.
Zou het kunnen liggen aan kabels die onder de grond liggen? Of moet het in de meterkast te vinden zijn?
Wat zou u adviseren?
broekhua

Level 9
  • 240Posts
  • 4Oplossingen
  • 57Likes
Zou te maken kunnen hebben met onjuiste aarding. Is de AOP soms geaard via de waterleiding.?
Zwavelstok

Level 1
  • 178Posts
  • 7Oplossingen
  • 22Likes
Wat hapert er dan precies met of in je TV?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Had dit wel gelezen, maar zweef nog een beetje rond boven de wereld en had dus nog niet gereageerd. Maar deze ontgaat me:

"3 jaar geleden komen wonen in het huis, wel de tv op een ander locatie".

Maar ook ik heb dit nog nooit gezien. Een kraan open draaien heeft natuurlijk ook nies van doen met het elektriciteitsnet, tenzij het om de warmwatervoorziening gaat. Echter geef je aan dat het ook gebeurt bij de wasmachine en dus vraag ik me een beetje af of het wel te maken heeft met het water zelf, of met de elektriciteitsvoorziening. Maar dan zou het niet mogen voorkomen als alleen de koudwaterkraan word open gedraaid.

Vraag is dus of het dan ook voorkomt JosHooiveld?

Kabels onder de grond kan wel, maar dan eigenlijk niet los onder de grond, of op de grond onder de vloer. De witte coaxkabel is daar eigenlijk niet voor geschikt. Er kan dan water binnendringen op den duur. Maar dan merk je dat aan vaker optredende storingen en deze komen dan natuurlijk niet ineens voor als je de kraan open draait.

Heb je de Tv al eens op een andere groep aangesloten? Zo nee, doe dat eens. En kijk ook eens of de Tv ook stoort als de coaxkabel niet is aangesloten. Dan zul je waarschijnlijk een blauw of zwart beeld zien, maar als er iets misgaat in het net, zul je dat ook dan terug zien.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
broekhua wrote:
Zou te maken kunnen hebben met onjuiste aarding. Is de AOP soms geaard via de waterleiding.?



Dan zou je het altijd moeten zien. Aan die aarding verandert niets als je de kraan open draait.
broekhua

Level 9
  • 240Posts
  • 4Oplossingen
  • 57Likes
Stroming door een leiding systeem induceert magnetische velden. Dit verschijnsel treedt niet alleen op bij elektriciteit maar ook bij een vloeistof stroming.
Misschien vergezocht, maar denk even out of the box. Er moet een verklaring zijn voor dit fenomeen.
Mogelijk kan de aarding ook niet goed vastzitten en kan vibratie (waterslag) van de waterleiding de mate van aarding beinvloeden.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag broekhua

ik denk dat dat inderdaad vergezocht is. Het gaat, neem ik aan, ook om koperen leidingen, en doorgaans is deze ook nog eens aan aarde gelegd.

Ik zoek het zelf meer in het elektrische deel.

Maar je hebt gelijk: er moet een verklaring voor zijn... :wink:
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
broekhua wrote:
Stroming door een leiding systeem induceert magnetische velden. Dit verschijnsel treedt niet alleen op bij elektriciteit maar ook bij een vloeistof stroming.
Misschien vergezocht, maar denk even out of the box. Er moet een verklaring zijn voor dit fenomeen.
Mogelijk kan de aarding ook niet goed vastzitten en kan vibratie (waterslag) van de waterleiding de mate van aarding beinvloeden.


Waterslag is zo gek nog niet bedacht broekhua . :smiley:
Mijn watermeter hangt / is met beugel verbonden aan hetzelfde muurtje waar ook het AOP op gemonteerd is. Tegenwoordig worden er veel kranen gebruikt met ceramische schijven. Het open en sluiten gaat zo snel dat net als bij vaatwassers en wasmachines er grotere kans is op waterslag. Maar,...….. dit zou dan natuurlijk ook met je oortjes al opgepikt moeten hebben.

Toen bij mij de waterslagdemper niet meer goed werkte, was de waterslag bij de meterkast goed hoorbaar!

En, waterslag is niet zo onschuldig. Het is zeker niet goed voor het leidingstelsel. Op den duur kunnen er scheurtje ontstaan in het koper. Zou dit ook kunnen bij de aansluitpuntjes van het AOP als er op een of ander manier een mechanische koppeling is?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Potverdrie!

Dit stond er eerder niet bij:

"Mogelijk kan de aarding ook niet goed vastzitten en kan vibratie (waterslag) van de waterleiding de mate van aarding beinvloeden".

Hier al 200 jaar last van wat waterslag. Nog nooit wat mee gebeurd, maar het is niet zo erg ook hoor. Bij de buren wel: daar lijkt het soms of ze aan het zwaardvechten zijn: Kling! Klang! Scheuren doet het koper zomaar niet, maar slechte solderingen (ik soldeer alleen maar goed.. of niet goed geplaatste knelkoppelingen kunnen gaan lekken of losschieten. In dat laatste geval is het probleem wel meteen over ... :grin: Tegenwoordig word geen koper meer gebruikt, en dat is een doodzonde!

En DennyW, je moet een kraan met keramische schijven ook rustig dicht draaien he... En niet te vast.... :relaxed:

Maar nee, wat het probleem van JosHooiveld zoek ik niet in deze hoek. Maar je weet maar nooit.

Ik heb een hele periode gehad dat ik pas op een bepaalde tijd Tv kon kijken en deze om 11 uur 's avonds uitviel. Overal gezocht, alles nagekeken, maar uiteindelijk toch maar besloten de eigen stroom te gebruiken en niet die van de lantaarnpaal voor de deur ...
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
"Zou dit ook kunnen bij de aansluitpuntjes van het AOP als er op een of ander manier een mechanische koppeling is?"



Er zou natuurlijk wel sprake van 'signaalslag' kunnen zijn. Je hebt tenslotte ook steenslag, hagelslag, waterslag, aanslag etc... :nerd:
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Jammer dat dit probleem niet op 1 april is voorgelegd. Dan had ik het wel geweten ...

broekhua

Level 9
  • 240Posts
  • 4Oplossingen
  • 57Likes
Beste Willem.
Waterslag. Het stond er inderdaad eerst niet bij.
Kwam even later spontaan op bij mij.
Je was echter zo snel met je reactie dat dit elkaar heeft gekruist. Sorry.
Het wordt wel een levendige Topic op deze manier. Ik hoop echter wel dat Jos, de autheur van deze topic, hier wel wat mee kan. Anders blijft hij met zijn probleem zitten. Het moet natuurlijk ook gezocht worden in de stroomvoorziening.
Wat te denken aan een verouderde groepenschakelaar in de meterkast. Allemaal voorzieningen die bij elkaar in huis binnenkomen en door een eventuele waterslag vibratie getriggert kunnen worden.
En wat betreft je lantaarnpaal.
Als je alleen s'avonds en s'nachts kijkt, dan kun je deze gewoon blijven gebruiken. Ik weet niet of je dan je ochtend nieuws nog haalt. Zeker niet in de zomer als het vroeg licht wordt. Zo zie je maar weer. Alles is uiteindelijk met elkaar verbonden. Oja, ik heb jarenlang hagelslag gehad (op mijn brood welliswaar). Echter nooit last gehad van een dergelijk probleem.
Gr, Arie
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
alle lol daargelaten kan ik echt er niks over bedenken wat hier de oorzaak verder van kan zijn.

Misschien kan JosHooiveld een filmpje er van maken en laten zien wat er gebeurt.
Erving

Level 6
  • 108Posts
  • 4Oplossingen
  • 29Likes
Heel apart. Ook geestige reacties trouwens ? Doet me denken aan Amerikaanse films uit de jaren 30 over huizen waar als je het licht aandeed de kraan begon te lopen en meer van deze grappen. Dat ging toen over snel en slecht gebouwde huizen......
Maar misschien ligt hier wel een lekkende waterleiding of wat ook kan een lekkende afvoerleiding naast de coax (jn de kruipruimte ?).
Ben net als de anderen benieuwd naar de oorzaak !
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ronihd wrote:
alle lol daargelaten kan ik echt er niks over bedenken wat hier de oorzaak verder van kan zijn.

Misschien kan JosHooiveld een filmpje er van maken en laten zien wat er gebeurt.



Ik heb ook serieus meegedacht en hoop dat het daarin te zoeken is. Maar het word ons niet eenvoudig gemaakt se laatste tijd... Ik kan me echter niets voorstellen bij die aarding, al zie je soms de vreemdste dingen, en zoek het toch in de elektrische installatie. Vandaar dat ik ook wel benieuwd ben naar wat er gebeurt als de coax kabel is losgenomen van Tv en/of andere apparaten. Als xe Tv dan nog storingen laat zien is het nog lastig maar ben je weer iets dichterbij gekomen....

Uitgelicht topic