1
Vraag
2
Reacties
mikestaaf

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Splitter keuze

Goedendag allemaal,

Over twee maanden krijg ik de sleutel van een nieuwbouwhuis en ben van plan zelf de coaxkabel te trekken en aan te sluiten (De kabels en connectoren zullen van Hirschmann koka 9ts zijn)

Situatie:
Ik wil 3 televisies aansluiten (woonkamer, slaapkamer en zolder) en een router in de meterkast.
Ik weet nog niet hoe lang de kabels worden, ik denk ongeveer 8 meter per stuk (behalve de router die is 0,50 cm afstand).

Vraag 1: Ik lees op internet dat de kabels zonder versterker niet langer dan 10 meter mag zijn
Maar wordt hiermee de totale lengte? (in mijn geval dus 3 x 8= 24 meter) of per kabel dus 8 meter?

Vraag 2: Ik lees op internet dat je eerst kan proberen zonder versterker te proberen, of het signaal voldoende is...... Welke spitter kan ik dan het beste kiezen?
Er zijn Hirschmann splitters van €10 maar ook een van ruim €40......

Vraag 3: Heeft het voor mij zin om het zonder versterker te proberen, of gaat dat met een totale kabel lengte van zo'n 24 meter toch echt niet lukken?

Alvast bedankt voor uw antwoorden,

Mike
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Vooraf de keuze van de juiste weg is er niet, dat weet je altijd pas achteraf.

Gezien de totale lengte van de kabels, zou ik direct een versterker plaatsen.
SQ601 > modem
SQ601 > versterker > 3 koka 9ts naar wandcontactdozen

Als ik allerlei berekeningen lees op internet zie ik dat er uitgegaan wordt van een binnenkomende signaalsterkte voor 2 apparaten met wat geluk 3 (afhankelijk van de lengte van de kabels) = 1 modem en 2 TV's.
Hierna wordt het altijd kritisch.

Veel succes met welke keuze je ook maakt.

Bekijk in context

14 Reacties 14
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Het gaat ook om de totaal lengte van je kabels, telkens een splitter verzwakt het signaal ook weer.
En ik zou direct een versterker kopen die aan de volgende technische stap voldoet:

Frequentie bereik 5-1218Mhz, 4G/LTE proof, geschikt voor Ultra HD/4K.

Meer vragen, stel ze gerust, er is hier heel veel technische kennis op het forum.
mikestaaf
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank u Be rt, voor uw snelle reactie!

Op de site van Hirsschmann vind ik de volgende versterker , namelijk de: HMV 41 (deze wordt door hun aanbevolen bij 3 televisies)
Is dit voor mij een juiste keuze?

Nu zie ik in het filmpje dat er geen aansluiting zit voor de wifi router......
Zou ik op de AOP eerst een SQ601 kunnen zetten en daarna de versterker?
Of is dit niet de juiste wijze?

Groet Mike
Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes
Beste mikestaaf,

Om goed advies te kunnen geven raad ik u aan om alleen het modem direct op het AOP aan te sluiten om vervolgens de binnenkomende waardes te delen met ons, te sterk signaal is ook slecht.

De HMV41SHOP kan direct op het AOP aangesloten worden en het modem zou dan op de eerste port van de HMV41SHOP aangesloten moeten worden, echter moet het binnenkomende signaal sterkte dus niet hoger dan +4dB zijn anders komt het modem te dicht in de buurt van maximale signaal sterkte.

Hirschmann HMV41SHOP handleiding

Houd er rekening mee dat als alle kabels vanaf het binnenkomende punt 8 meter zijn dat u dan beter met een spliter kunt gaan werken.

MVG
mikestaaf
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Jonathan,

Als ik het goed begrijp zou u adviseren om eerst met een "normale" splitter te proberen en als dat niet goed werkt een versterker aan te schaffen?
Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes
Beste mikestaaf,

Dit ligt o.a. aan de waardes welke u binnenkrijgt en exacte gebruikte kabel lengtes.

Om uw binnenkomende signaal het gemakkelijkste te meten kunt u tijdelijk uw modem direct aan het AOP aansluiten met een 0.5m kabel om vervolgens de signaal waardes te bekijken welke binnen komen, dit zelfde kunt u ook doen met de langere kabels en bijgeleverde splitter zodat u eigenlijk direct kan bepalen wat u nodig heeft.

Ik ga overigens er nu van uit dat vanuit dat vanaf een centraal punt 4 kabels direct naar een locatie gaan zoals op het installatie schema van de HMV41 handleiding.

Als de afstand van het centrale aansluitpunt meer dan 10 meter naar de slaapkamer, zolder of andere locatie is dan heeft u een versterker nodig, het is niet aan te raden om splitter op splitter te gebruiken. Versterker + Splitter kan dan weer wel.

Zie de kabel plannen van hirschmann voor meer verduidelijking.

U zou het bijvoorbeeld zo kunnen aangeven.
- Port 1 versterker->0.5m->modem
- Port 2 versterker->8m->TV
- Port 3 versterker->20m->TV
- Port 4 versterker->10m->2way splitter
- Port 1 splitter->15m->WDC
- Port 2 splitter->20m->TV

MVG
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Overwegingen:
Er zijn meerdere wegen naar Rome, welke weg je kiest maakt niet uit, je komt er altijd.
Met splitters naar 4 kabels, worden een paar splitters achter elkaar.

Nog en keuze:
Ik had alles op één versterker, maar zoals Jonathan-458 melde is het voor het modem snel teveel signaal.
Nu een SQ601 naar het modem en de andere aansluiting naar de versterker.
Vanaf de versterker 3 kabels naar de verschillende ontvangende apparaten.
Als je hier een versterker voor gebruikt, kun je kiezen tussen de verschillende sterktes om b.v. een Mediabox XL aan te sluiten, deze is ook behoorlijk gevoelig voor te veel en te weinig signaal, heb je nog speling.
De binnenkomende signaalsterktes op je AOP willen nog wel eens flink veranderen na werkzaamheden en dan is makkelijk om op een andere sterkte aan te kunnen sluiten die wel weer de juiste signaalsterkte stuurt.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Jonathan-458
We waren tegelijk bezig, lijkt me aardig overeen te komen.:relaxed:
Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes
Be rt
:sunglasses: klopt
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Goed bezig mannen.

Zo, dat mag ook weleens gezegd worden! :wink:
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Even een kleine aanvulling:
De SQ601 scheidt (ook) het TV-signaal van het analoge radio-signaal; deze splitter mist het (kwetsbare) schakelaartje waarmee je beide signalen kan samenvoegen op de TV-uitgang. Als er (nog?) gebruik gemaakt wordt van een FM-radio/tuner dan zou ik een ander splitter gebruiken.
mikestaaf
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Welke zou je dan aanraden Denny?
Ik maak gebruik op één tv een Horizonbox, een 2 tv's met een smartcard.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
mikestaaf wrote:
Welke zou je dan aanraden Denny?
Ik maak gebruik op één tv een Horizonbox, een 2 tv's met een smartcard.


De SQ601 is de splitter die op het AOP geklikt wordt. Deze splitter heeft drie uitgangen, t.w. DATA (t.b.v. modem), TV en RADIO en heeft een plastic omhulsel in de kleur (wit) van de wcd van het AOP. Dit ziet er leuk uit als het AOP zich in de woonkamer bevindt.
Ik heb verder geen voorkeur voor welk ander type dan ook. Een gerenommeerd merk en lage doorgansdemping zou je uitgangspunt moeten zijn, maar daar ging je dacht al vanuit.
mikestaaf
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Oke..... Graag nog jullie mening......
Ik wil het als volgt gaan proberen:

-Op het AOP een SQ601.....
-vanuit SQ601 een kabeltje naar mijn modem (in meterkast)
-Vanuit SQ601 een Hirschmann koka 9ts kabel naar een splitter (Hirschmann DFC 0741)
-Vanuit de splitter 3 koka 9ts naar wandcontactdozen aansluiten (woonkamer, slaapkamer en zolder)

Mocht de splitter niet voldoende signaal geven, de splitter vervangen door een Hirschmann HMV41 versterker........

Zouden jullie het ook zo doen??

Mike
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Vooraf de keuze van de juiste weg is er niet, dat weet je altijd pas achteraf.

Gezien de totale lengte van de kabels, zou ik direct een versterker plaatsen.
SQ601 > modem
SQ601 > versterker > 3 koka 9ts naar wandcontactdozen

Als ik allerlei berekeningen lees op internet zie ik dat er uitgegaan wordt van een binnenkomende signaalsterkte voor 2 apparaten met wat geluk 3 (afhankelijk van de lengte van de kabels) = 1 modem en 2 TV's.
Hierna wordt het altijd kritisch.

Veel succes met welke keuze je ook maakt.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic