Oscar1969

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Soundbar geeft heel zacht geluid bij stereo zenders, dolby digital geluid wel hard

Gisteravond een LG SL8YG soundbar aangesloten. Dit ging redelijk soepel maar de tv heeft helaas geen HDMI ARC, dus de soundbar zit tussen de tv en de mediaboz in met HDMI. Het volgende probleem doet zich voor:

Er komt alleen geluid uit de soundbar bij zenders die dolby digital geluid hebben. Dit zijn alleen de bekende zenders zoals npo 1,2,3, rtl etc maar zelfs ziggo sport en discovery channel hebben dit niet. Bij die zenders komt er geheel geen geluid uit de soundbar.

Zelfs de tv speakers geven nu geen geluid bij de stereo zenders.

Weet iemand raad?

Gr. Oscar
7 Reacties 7
Oscar1969
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
aanvulling: de tv speakers geven ook alleen maar geluid nog bij de dolby digital zenders. Haal ik de soundbar er weer tussen uit dan doen ze het wel weer bij alle zenders.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Bekijk dit verbindingsschema eens:

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes
Of Opt out van Next naar Soundbar en HDMI Next naar TV.
Oscar1969
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Die heb ik gezien. Deze speelt indien je tv HDMI ARC ondersteund en je een extra apparaat (blue ray oid) op de sound bar wilt aansluiten.

of bedoel je wat anders?
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Oscar1969 wrote:
Die heb ik gezien. Deze speelt indien je tv HDMI ARC ondersteund en je een extra apparaat (blue ray oid) op de sound bar wilt aansluiten.

of bedoel je wat anders?

Verbind de NEXT met de TV via HDMI en dan de optische kabel tussen de TV en de soundbar.
Oscar1969
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
en zojuist ontdekt: als ik het geluid heel hard zegt (95%) dan hoor je ook bij de stereo zenders geluid.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hi Oscar, dit is een bekend issue. De Next geeft op stereo zenders namelijk nog steeds een volledig DD geluid door waarbij alleen het linker en rechter spoor gevuld zijn. Dat resulteert in een zachter volume.

Je kunt dit eventueel aanpassen in je soundbar door het linker en rechter kanaal harder te zetten (indien de instellingen dat ondersteunen natuurlijk).
Zet anders DD voorlopig uit, in de volgende update komt er ook een 'volg het aanbod' optie in de Next waarmee je deze problemen niet meer hebt. Als er een nieuwe update uitgerold wordt publiceren we hier de patch-notes, volg dat topic om een notificatie te krijgen bij elke nieuwe update.

Uitgelicht topic