Software update voor Wifibooster via Stopcontact en Internetkabel

  • 31 januari 2018
  • 73 Reacties
  • 8934x Bekeken

Reputatie 7
Badge +35
  • Super Expert
  • 22013 reacties
Ik zag dat één van de 2 Wifiboosters via het stopcontact een software update had gehad.

Nieuwe software op één van de Wfiboosters.
Software version: ZG-w26.7c.p9.4c

Oude software op de andere Wifibooster.
Wi-Fi Image version: G-9072-WLAN-684123UPN-B01_R20c
G.hn Image version: PG-9072-PLC-64R39851TLN-C01_R05

Het zou fijn geweest zijn als Ziggo de updates ergens had gemeld.

Wijzigingen na de software update in de instellingen:
Wireless mode 2,4 is teruggezet op B/G/N (hij stond bij mij op N only)

Network settings kon je zelf een IP adres invullen, dat kan nu niet meer, maar met mijn ingevulde IP adres is de Wifibooster nog wel te bereiken en staat nog wel met het juiste MAC adres in het modem als zijnde verbinding hebbend.
Waar is deze instelling gebleven, hoe kan ik die zo nodig aanpassen?

In de WPS Settings is de keuze via PIN verdwenen.

Graag info over de wijzigingen en waar is de update te downloaden voor de 2e Wifibooster die de automatische update niet heeft ontvangen?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

73 Reacties

Reputatie 7
Badge +35
@N.N.

Graag jouw inzichten betreffende de updates van de Wifiboosters via het stopcontact.

En graag van anderen die al dan niet de update hebben ontvangen.
Ik zoek het uit en kom er op terug.
Hallo @Be rt,
Bij mij zijn allebei de boosters geupdated.
Zij hebben nu ook een adres gekregen binnen de dhcp pool van het modem.
Ik gebruikte eigen nummers, .....2 en ......3
Dat heb ik als volgt opgelost:
Binnen het modem de beide boosters een vast adres gegeven en dat gereserveerd binnen het modem.
De boosters van de stroom gehaald, minimaal 30 seconden gewacht en toen weer aangesloten en toen hadden ze ook keurig mijn ingestelde ip adressen.
Wps heb ik gezien dat dat gewijzigd is, heb ik om veiligheidsredenen standaard uit staan.
Jouw extra booster wordt binnenkort ook automatisch geupdated verwacht ik.
Ziggo mag inderdaad wel beter communiceren inzake aanpassingen aan hardware.
Misschien dat @Folkert Ziggo hier wat meer over kan vertellen.
Reputatie 7
Badge +35
Ik heb ook nog wat getest, ik heb voor geen van de apparaten een eigen vast IP adres in het modem geplaatst.

De vaste IP adressen waren in de Wifibooster gezet en werken nog steeds:

Ingelogd met 192.168.178.2 , maar kan dit nergens meer zo nodig wijzigen:



Pagina Verbonden Apparaten te zien in het modem:

WifiPLC-BE6F41 D8:B6:B7:XX:XX:01 192.168.178.12

WifiPLC-BE6F41 D8:B6:B7:XX:XX:01 192.168.178.2

=================================================

Situatie op nog niet geupdate Wifibooster:



Pagina Verbonden Apparaten te zien in het modem:

WifiPLC-9E5045 D8:B6:B7:XX:XX:02 192.168.178.3

WifiPLC-9E5045 D8:B6:B7:XX:XX:02 192.168.178.11
Reputatie 7
Badge +26
@Be rt@N.N.Morgen wat meer tijd. Ik zal ook even dan ea uittesten gr Rob
Reputatie 7
Hi iedereen,

Het duurde even voordat duidelijk was wat de firmware wijzigingen zijn.

Even belangrijk: De update wordt gefaseerd uitgebracht in heel Nederland. Over twee weken beschikt iedereen over de nieuwe firmware. De update wordt automatisch uitgevoerd. De Ziggo Wifibooster update alleen als deze verbonden is met het internet. Heb je de Wifibooster nog niet verbonden met het internet, sluit deze dan voor minimaal 24 uur aan.


Ziggo Wifibooster via internetkabel TP-Link C7 - Firmware 2.1.1
  • Ondersteuning voor bandsteering. Als deze feature wordt ingeschakeld én de netwerknamen (SSID) hetzelfde zijn, zal een verbonden apparaat automatisch verbinden met de beste wifi frequentie
  • Ondersteuning voor meer 5GHz wifi kanalen. De kanalen 36, 40, 44, 48 konden al geselecteerd worden. Nu ook kanalen 52, 56, 60, 64, 100, 104, 108, 112, 116, 120, 124, 128, 132, 136 en 140
  • In de webgui wordt nu ook de huidige kanaal bandbreedte getoond indien deze op Auto staat ingesteld
  • In de webgui wordt nu een waarschuwing getoond indien het webgui inlog wachtwoord nog op de standaard fabrieks instelling staat
  • In de webgui is er nu ook een knop "Auto Channel Select", waarmee meteen het juiste automatisch kanaal gezocht kan worden
  • De Ziggo Wifibooster via internetkabel start niet meer opnieuw op bij het wijzigen van een wifi instelling
  • Bij het opslaan van een instellingen backup, worden nu ook de LED lampjes instellingen opgeslagen

Ziggo Wifibooster via het stopcontact Comtrend PG-9072-LG (met wifi) - Firmware 26c.p9.4c
  • Support voor backup van instellingen
  • De webgui toont nu altijd een waarschuwing voordat het apparaat opnieuw zal opstarten bij het opslaan van een instelling
  • Verschillende kleine veiligheidsproblemen zijn opgelost
  • Verschillende stabiliteitsverbeteringen (ondersteuning van multicast en IGMP). Hiermee is ook het probleem opgelost als je een Ziggo Extra Mediabox XL via een Internetpunt aansluit op de Ziggo Mediabox XL, deze regelmatig de verbinding verloor

Ziggo Extra Internetpunt via het stopcontact Comtrend PG-9073-LG (zonder wifi) - Firmware p9.5c
  • Verschillende kleine veiligheidsproblemen zijn opgelost
  • Verschillende stabiliteitsverbeteringen (ondersteuning van multicast en IGMP). Hiermee is ook het probleem opgelost als je een Ziggo Extra Mediabox XL via een Internetpunt aansluit op de Ziggo Mediabox XL, deze regelmatig de verbinding verloor


*** Moderator edit | Update ***
13-02-2018 - Productspecificatie toegevoegd.
Reputatie 7
Badge +26
@Folkert ZiggoBedankt voor de update/terugkoppeling. Ook hier de update binnen. En alles ok. Alleen moest ik wel de humax in de slaapkamer Die via de wifi (Wifibooster) is aangesloten, even de verbinding herstellen. Bij de chrome cast ging dit gewoon goed.
Hallo @Folkert Ziggo,
Bedankt voor de update.
Wat bepaalt of je firmwareversie p9.4c of p9.5c krijgt?
Ik heb nu p9.4c ontvangen, ook op het extra punt via het stopcontact. Komt daaroverheen nog een versie p9.5c?
Reputatie 7
Firmware p9.5c is enkel voor de Extra Internetpunt via het stopcontact. Deze kun je gebruiken als uitbreidingsset voor de Wifibooster via het stopcontact. Omdat het een ander product is, zit er verschil in de firmware.
Firmware p9.5c is enkel voor de Extra Internetpunt via het stopcontact. Deze kun je gebruiken als uitbreidingsset voor de Wifibooster via het stopcontact. Omdat het een ander product is, zit er verschil in de firmware.
Hallo @Folkert Ziggo,
ik heb dus zo'n extra wifipunt via het stopcontact maar toch staat daar de p9.4c firmware op en niet de p9.5c. Vandaar mijn eerder vraag waarin ik dat ook al vermeldde.
Reputatie 7
Badge +26
ook hier p9.4c heb dan ook geen extra aansl.punt
Reputatie 7
Badge +35
@Folkert Ziggo

Dank voor je uitgebreide uitleg.

Er is een essentiële mogelijkheid weggehaald, waarvan de instelling ooit ingevuld is en nog wel actief is, maar niet meer gewijzigd kan worden.

Dat is in de oude software Network Settings, hier kon je een eigen IP adres plaatsen om de WB te kunnen bereiken als je er 2 in gebruik hebt en het invullen van een IP adres in de eigen range lijkt ook bij een paar mensen de oplossing te zijn voor een betere verbinding binnen het stroomnet.
Maar was dat toeval of kan het werkelijk de verbinding verbeteren?

Het DHCP toegewezen adres was en is nog steeds 192.167.178.12 en de WB is ook via dit IP adres te bereiken.

Ik heb hier ooit ingevuld 192.167.178.2 , deze instelling is wel actief, want ik kan de WB hiermee bereiken, maar deze instelling is nu niet meer te wijzigen.



Mijn andere is nog niet geupdate en daar is nog wel het IP adres te veranderen.



Zou je willen vragen of deze functie terug gezet kan worden in een volgende update?
Anders kun je deze functie niet gebruiken als je een andere IP ranche gaat/moet gebruiken.
Reputatie 7
Badge +35
@N.N. Waren dat oorspronkelijk geen 2 volledige sets?
Hier oorspronkelijk wel, maar op de 2e WB heb ik nog geen nieuwe software.
Reputatie 7
Badge +26
@N.N. Waren dat oorspronkelijk geen 2 volledige sets?
Hier oorspronkelijk wel, maar op de 2e WB heb ik nog geen nieuwe software.


@Be rtStaandaard is dit 2 setjes. A +B maar dus ook nog een extra wb. Dit is wat ik er uit heb begrepen. zie:https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/wifibooster/installeren/
Reputatie 7
Badge +35
@robbo Dat is standaard ook zo, maar op de één of andere onverklaarbare manier ☺ heb ik 2 complete sets in huis en heb ik uit de 2e set alleen de grote B gehaald en die is ook verbonden met de A van de eerste set.
Reputatie 7
Badge +26
@robbo Dat is standaard ook zo, maar op de één of andere onverklaarbare manier ☺ heb ik 2 complete sets in huis en heb ik uit de 2e set alleen de grote B gehaald en die is ook verbonden met de A van de eerste set.@Be rt Ha ik had ook 2 sets, Ik denk ook net als jij op onverklaarbare manier 😜 en heb er een even uitgeleend, Om te testen of daar de wifi boven beter gaat. dus ik kan dat even niet checken nu.
@N.N. Waren dat oorspronkelijk geen 2 volledige sets?
Hier oorspronkelijk wel, maar op de 2e WB heb ik nog geen nieuwe software.

Hallo @Be rt,
nee, het is echt een uitbreidingsset en niet een onderdeel van ...
Reputatie 7
Badge +35
@Folkert Ziggo Er gaat nog veel meer mis met deze update: https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/lage-internetsnelheid-op-wifi-booster-extra-wifi-punt-24326

De download is niet hoger te krijgen dan 3,4 Mbps
Reputatie 7
Badge +26
Zie mijn reacties op andere topic. Ik heb hier geen last van..
Reputatie 7
@Be rt
Je vragen over de firmware-update en wijzigingen heb ik doorgegeven aan mijn collega. Zodra ik reactie krijg, deel ik het hier.


Voor de lage snelheid na de update heb ik niet direct een verklaring. Laten we dit eerst samen uitzoeken. Op die kunnen we straks met zekerheid vaststellen of dit aan de nieuwe firmware ligt. In dat topic plaats ik zo ook een reactie.
Wij hebben hier thuis ook deze update deze week ontvangen en hier valt nu , zodra ik via de boosters gebruik maak, de verbinding tussen de boosters onderling weg. Zonder data is het homelampje op de grote booster groen, zodra ik er data overheen stuur kleurt het lampje van groen, naar oranje en gaat daarna uit. Daarvoor werkte het zonder enige verstoringen de afgelopen 2 maanden. De set is dus nu onbruikbaar geworden. Hebben meer mensen dit probleem? 🙄
Reputatie 7
Goedemorgen @MartinBB, goed dat je de Ziggo Community hebt gevonden!

Afgelopen weekend hebben we veel voorbeelden ontvangen. In dit topic heb ik enkele vragen. Wil je dit uitvoeren? Ik ben erg benieuwd!
Reputatie 7
Goedemorgen iedereen,

in dit topic hebben jullie enkele vragen gesteld over de wijzigingen van de nieuwe firmware.

Na de firmware update is de Wireless Mode teruggezet naar B/G/N. Als je dus een voorkeurskeuze had gemaakt met bijvoorbeeld ‘N-only’, is deze instelling overschreven.
We verwachten niet dat dit een enorm probleem geeft omdat de B/G/N instelling meer ondersteuning geeft dan 'N-only'. Maar bij een upgrade is het niet de bedoeling dat de nieuwe firmware een bestaande instelling overschrijft. Tijdens de certificering van de nieuwe firmware is dit niet direct naar voren gekomen. De instelling wordt door een specialist nogmaals getest.

In Network Settings bestond de mogelijkheid om zelf een IP-adres invullen, deze mogelijkheid is na de firmware update verdwenen.
@Be rt. De mogelijkheid is bewust weggehaald. Om ervoor te zorgen dat je Wifibooster een IP-lease krijgt, via DHCP, moet je de Wifibooster terugzetten naar zijn standaard instellingen.

In WPS Settings is de keuze via PIN verdwenen.
De optie WPS PIN is bewust verwijderd omdat deze optie onveilig is en niet door Ziggo wordt ondersteund. We raden aan om WPS PBC (Push-button configuration) te gebruiken.

Ik heb mijn reactie met firmware wijzigen bijgewerkt met productnamen.
Het is wel aardig om te lezen dat de PG9073, die je op het modem aansluit, ook opgewaardeerd is met een een nieuwe firmware, maar dat is als klant niet te controleren, althans ik zou niet weten hoe ik contact kan maken met de PG9073, de PG9072 met wifi kun je wel contact mee maken en afregelen naar je eigen wensen.
Reputatie 7
Badge +35
@Folkert Ziggo schreef: "In Network Settings bestond de mogelijkheid om zelf een IP-adres invullen, deze mogelijkheid is na de firmware update verdwenen.
@Be rt. De mogelijkheid is bewust weggehaald. Om ervoor te zorgen dat je Wifibooster een IP-lease krijgt via DHCP, moet je de Wifibooster terugzetten naar zijn standaard instellingen."

Dat was al eerder bij terugzetten, dit apparaat had 2 IP adressen, één DHCP die je niet kon wijzigen en één die een vreemd IP adres had, kon je wel wijzigen en had je 2 IP adressen in de IP ranche van je modem.

Nu zie ik er maar één in het modem van de WB die de update heeft, van de andere zie ik er 2 en is deze WB via 2 IP adressen te bereiken.

Ik ben benieuwd of bij terugzetten naar de oorspronkelijke software het 2e IP adres in de IP range de snelheid wel gaat terugbrengen.

@N.N. heb ik ooit in een ander topic dit aan zien geven en toen had de klant wel een normale snelheid, maar dit is al een paar maanden geleden.