1
Vraag
2
Reacties
Johnvst

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Smart afstandbediening Samsung Qled55Q8F en Humax iiHDR-5200C

Heb via mijn nieuwe TV de instellingen met smartafstandbediening ingesteld voor Humax. Vreemd genoeg werkt alles behalve het uitzetten van Humax.. Als ik TV uitschakel blijft Humax aan staan waardoor natuurlijk niet optimaal gebruik van 1 afstandbediening.. Iemand ervaring hiermee? En is er een oplossing te bedenken waardoor dit wel gaat werken!
Aanzetten zenderwijzigen etc werkt wel.en alleen uitzetten niet!
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Johnvst Ik heb iets gevonden, de beloofde link: https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/samsung-remote-control-q7f-24193 (lees topic even goed door)

Bekijk in context

19 Reacties 19
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ik ken zo de betreffende afstandsbediening niet, maar werk je met codes? En zo ja, is er al eens ene andere code geprobeerd? Bij het instellen met codes gebeurt het met regelmaat dat een Tv of ander apparaat wel in, maar niet stand-by geschakeld kan worden, of juist andersom. En dan kan een andere code werken.

Soms kan een Humax ook uitschakelen als de Tv in stand-by gaat, maar dat met dan al middels een apart signaal lopen daar de Humax geen CEC ondersteund.
Johnvst
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Bedankt voor je reactie. Bij deze Samsung werkt met mooie menu’s waarbij ik de Humax met het type uiteindelijk gevonden en geselecteerd en in verbinding met soort goedkeuring door check verkozen heb. Twee zaken check je volume en zenderwijziging.
Heb nog twee andere Humax types gekozen met zelfde effect. Geen idee wat ik meer kan doen? Dan zou ik nog vele types kunnen gaan uitproberen? Maar lijkt mij niet oplossing. CEC wat is dat?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ik ken dat systeem van Samsung niet, maar kan natuurlijk ook niet alles bijhouden. Het gaat allemaal zo verschrikkelijk snel op het moment. Het een is er net, en het andere komt alweer... Wellicht is dit dus iets om eens voor te leggen aan Samsung. Ik kan er zo geen reden voor bedenken, maar bij codes wil het nogal eens gebeuren dat een bepaalde code de goede lijkt, maar niet alles werkt, en een andere code de oplossing biedt. Dat ligt nu natuurlijk genuanceerder...

CEC is een protocol waar veel apparatuur mee is uitgerust. Ondersteunen apparaten dat, en zou het om je Tv en de Humax gaan, dan is het doorgaans zo dat bij het inschakelen van de Tv ook de Humax inschakelt. Bij uitschakelen is dat ook het geval, en vaak werkt het ook als je bv. de Humax zou inschakelen, waarbij dan ook meteen de Tv inschakelt. Maar dit is slechts een voorbeeld, want de Humax ondersteund het niet, en tevens is het maar één van de vaak vele mogelijkheden.

Probleem is echter dat je nooit precies weet welke mogelijkheden er in het CEC protocol is opgenomen, daar men dat niet hoeft te melden. Daarnaast is het ook nog zo dat elke fabrikant zelf mag weten wat deze in het CEC protocol onderbrengt, dus je weet eigenlijk nooit precies waar je aan toe bent, maar het kan zeker een zeer fraaie aanvulling op de bediening zijn.

Je Tv zal er vast over beschikken, maar beide apparaten moeten daarin zijn voorzien, al zijn er ook Tv's welke een signaal uitsturen via HDMI waarop de Humax kan reageren. Maar heel vaak zie ik dat nog niet...

Maar kortom: In dit geval zou ik Samsung eens vragen om raad.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Johnvst Je kan de Humax idd ook handmatig selecteren op de volgende manier: (althans zo eens uitgeprobeerd op mijn Samsung voor het ea uittesten.

In het menu alles bij de check aan geven dat het niet lukt. (Ik weet nu even niet of we nu over het "volgende/zelfde menu hebben"wat nu volgt): Als je dus alles op nee hebt geselecteerd kom je als het goed is in een menu waar je inderdaad het merk handmatig kunt invoeren.

Nu het belangrijkste! voer HUMAX met hoofdletters in met modelnr.. er wordt weer gevraagd om te testen. geef nu wel aan dat alles functioneert. ( al is dat niet zo) ondanks ea niet functioneerde bij mij, Het kan natuurlijk zo zijn dat het bij het checken jou wel lukt :relaxed: Bij mij werkte na dit alles , en bij alle soorten mediaboxen en andere geluidsdragers. Het is een beetje lastig, ik moest het een paar keer doen al weer een tijdje geleden.

Met deze tip ook best wel vraagstellers geholpen, en dat het lukte. Ik kan even niet zo gauw de topics vinden... Als ik ze gevonden heb plaats ik wel even een link... Daar staar namelijk ook een wat uitgebreider uitleg bij.. Anders even na het weekend zal ik dit proberen opnieuw uit te leggen.. Druk weekend voor de boeg:rolling_eyes:

Mocht ik ea hebben uitgelegd inz het menu, en we bedoelen het zelfde... probeer de procedure dan opnieuw.. ( wat ik al zei: is het best wel een lastige handeling) wat niet altijd in 1 keer lukt. En ook even vanuit gaande zelfde menu structuur. Succes verder. Gr Rob
Johnvst
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ha Robbo
Klinkt wel als ook mijn menu denk dat jouw tips als je die nog hebt met link ook heel welkom. Ga het nog wel proberen. Heb misschien nog niet genoeg geprobeerd?
Ik ging er vanuit dat als je via die handmatige manier uitkomt bij het type en hij die tests doorstaat met ok beantwoording etc dat de connectie in het goede spoor loopt maar goed misschien moet ik hem wat misleiden 😉 en dan hopen dat ie ook een uitzet signaaltje oppakt. Het kan overigens niet aan mijn misschien niet nieuwste van nieuwste HDMI kabel liggen of feit dat ik hem oo HDMI ARC heb zitten toch?
heb overigens met optische kabel van one connection van Samsung het geluid lopen naar Sonos playbar maar dat zal er los ban staan denk ik toch?
Nou sterkte met je ook drukke weekend!
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
ARC en optisch staat idd los daar van. ARC ( audio return signaal) is om via hdmi op een hdmi reciever aan te sluiten. En zo het geluid ( evt dolby 5.1 ) naar hdmi reciever te zenden... even simpel uitgelegd...
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
O ja robbo jij bent er ook nog... haha.

En jij hebt een Samsung dus wie weet. Maar ik moet bekennen dat de logica mij wel een beetje ontgaat. Heel simpel lijkt het weer niet....
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Bij mij ontging de logica ook enigzins. Momdat ik overal nee invulde, en op het laatst ja ..... vond dat toen ook zeer vreemd...Maar verm is dat weer door een update opgelost... ik heb de Humax nu in de slaapkamer en om ea weer uit te testen even geen tijd...
Johnvst
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Thx. Nou ga het uitproberen. Als het werkt zal ik het jullie melden. En anders zetten we na tv kijken de ontvanger maar met het handje uit. Luxe probleem tenslotte, ben al blij dat ik niet meer met universele afstandbediening met draaischijf drie apparaten hoef te bedienen bij het aanzetten. Zit nu weer in het SONOS luxe probleem, dat je een subwoofer of aan je stereospeakers koppelt in woonkamer of aan Playbar, maar dat dit niet beiden kan. Maar geluid is overweldigend concert in eigen huiskamer.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Succes☺
Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
Bij jouw samsung q-led moet je naar:
Instellingen: Algemeen : Beheer externe apparaten: Anynet+ (HDMI-CEC). en deze dan aanzetten, dan moet het lukken, lukt bij onze klanten ook.
Menu kun je bereiken door op jouw afst. bed. het "dakje" in te drukken onderaan in de balk op je scherm.
succes

Teun
Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
Jouw sonos probleem snap ik niet helemaal. Wat is je opstelling van je sonos apparaten? kun je dit even verduidelijken? Denk dat je 2 play1 speakers als surround hebt ingesteld??

Teun.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Teun wrote:
Bij jouw samsung q-led moet je naar:
Instellingen: Algemeen : Beheer externe apparaten: Anynet+ (HDMI-CEC). en deze dan aanzetten, dan moet het lukken, lukt bij onze klanten ook.
Menu kun je bereiken door op jouw afst. bed. het "dakje" in te drukken onderaan in de balk op je scherm.
succes

Teun


Teun

Maar de Humax ondersteund geen CEC... ER zou dan dus (ook) al een ander signaal meegestuurd moeten worden, wat inderdaad kan zorgen voor in- en uitschakelen van de Humax. Is je dat bekend? Geen enkele Humax decoder/PVR werkt met CEC. Alleen de TV+H3 mediaspeler van Humax is hierin voorzien.
Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
Hallo Willem-A Nee, is mij niet bekend, toch al een keer zo aangesloten bij een klant met een Q-led en een 5200 humax. Hoe weet ik niet meer , is al een tijdje gelden namelijk. Ook wel eens aangesloten met een Bose cinemate en daar werkte het ook door op de Bose CEC in te schakelen.

Gr. Teun
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Teun

toch bijzonder daar CEC dus niet aanwezig is op de Humax. En dus kan het ook niet werken. Nu lees je daar niet meer zoveel over, maar destijds was dit een veelgenoemde klacht bij de Humax modellen. Ook de nieuwe 5500c/5550c is er niet mee uitgerust.

Maar zoals ik eerder al schreef bestaan er dus Tv's welke een signaal meesturen waarop de Humax kan reageren. Deze kan dan dus in- en uitschakelen, of uitschakelen als de Tv in stand-by word gezet. Maar dat zie ik niet vaak, maar wellicht is dat bij nieuwe Tv's vaker aanwezig. En soms werkt dat ook andersom.

Bij mij staat CEC op de Tv standaard aan, en de H3 reageert, of beter reageerde, daar ook op, want deze doet dit door het gebruik van een CEC killer niet meer. Ik vond het in dat geval n.l. helemaal niet handig. En dat kan natuurlijk ook gelden voor een mediabox. Als je deze inschakelt en de Tv schakelt ook in, terwijl je naar de radio wilt luisteren via de mediabox en een geluidsset, moet dus de Tv weer in stand-by worden gezet. En dan gaat dus de mediabox ook weer in stand-by. Nu schakelt een Tv niet altijd in, maar het heeft toch nog best wat haken en ogen.

Maar nogmaals, via CEC kan het met een Humax niet werken...
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Hoi Johnvst, welkom hier.

Aan tips geen gebrek zo te lezen, maar heb je nog een update voor ons? We zijn erg benieuwd!
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Johnvst Ik heb iets gevonden, de beloofde link: https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/samsung-remote-control-q7f-24193 (lees topic even goed door)
Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
Goed bezig Rob!!:thumbsup:

Teun
Johnvst
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Tjonge jullie maken er echt werk van. De verhalen en de menu's die jullie in eerdere topics noemen heb ik allemaal niet. De inhoud van andere topics geeft mij wel aan dat er toch wel iets meer opties zijn bij sommige tv's dan ik nu heb. Ik krijg het niet voor elkaar op deze manier.
Voor mij is het hoofdstuk gesloten en nogmaals erg bedankt voor jullie vasthoudendheid om het te willen oplossen.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic