Slecht horend, hoe kan ik een koptelefoon gebruiken terwijl geluid via de speakers blijft lopen?

• 19 februari 2017
  • 41 Reacties
  • 2707x Bekeken

Toon eerste bericht

41 Reacties

Nu moet alleen ts nog reageren of hij nu hoorapparaten heeft net t-stand, anders hebben we met zijn allen nog voor niks gereageerd.
Reputatie 2
Voor slechthorenden hebben ze een soort van ringleiding systeem die je in je huis kunt aanleggen. Het is heel makkelijk en de aanschaf wordt volledig vergoed door de verzekering....al moet je wel aanvullend verzekerd zijn. Door je gehoor apparaat op de T stand te zetten worden tv en radio door de ringleiding versterkt. ZO heb je een koptelefoon niet nodig. Al weet ik niet of deze systematiek inmiddels verouderd is. Wellicht is het goed om even bij de audicien langs te gaan, want daar verkopen ze dit systeem. Zij kunnen u ook goed voorlichten hierover.
Goed om te weten is dat niemand "last" heeft van dit systeem.

Succes!
Voor slechthorenden hebben ze een soort van ringleiding systeem die je in je huis kunt aanleggen. Het is heel makkelijk en de aanschaf wordt volledig vergoed door de verzekering....al moet je wel aanvullend verzekerd zijn. Door je gehoor apparaat op de T stand te zetten worden tv en radio door de ringleiding versterkt. ZO heb je een koptelefoon niet nodig. Al weet ik niet of deze systematiek inmiddels verouderd is. Wellicht is het goed om even bij de audicien langs te gaan, want daar verkopen ze dit systeem. Zij kunnen u ook goed voorlichten hierover.

Succes!

Zie ook mijn reactie eerder in dit topic waarbij ik iets dergelijks aangaf, ook geen koptelefoon nodig, maar waarbij je 'halsband' met ingebouwde volumeregelaar als ringleiding werkt.
Alleen weten we van ts nog steeds niet of hij wel een Tstand op zijn gehoorapparaten heeft.
Reputatie 2
IVoor slechthorenden hebben ze een soort van ringleiding systeem die je in je huis kunt aanleggen. Het is heel makkelijk en de aanschaf wordt volledig vergoed door de verzekering....al moet je wel aanvullend verzekerd zijn. Door je gehoor apparaat op de T stand te zetten worden tv en radio door de ringleiding versterkt. ZO heb je een koptelefoon niet nodig. Al weet ik niet of deze systematiek inmiddels verouderd is. Wellicht is het goed om even bij de audicien langs te gaan, want daar verkopen ze dit systeem. Zij kunnen u ook goed voorlichten hierover.

Succes!

Zie ook mijn reactie eerder in dit topic waarbij ik iets dergelijks aangaf, ook geen koptelefoon nodig, maar waarbij je 'halsband' met ingebouwde volumeregelaar als ringleiding werkt.
Alleen weten we van ts nog steeds niet of hij wel een Tstand op zijn gehoorapparaten heeft.

Ik zag het op het moment dat ik het al geplaatst had.....excuses!

Wellicht kon hij al wat met ons antwoord en ligt hij al voor de deur van de audicien 😃
Wel jammer dat ts niets meer van zich laat horen, wijnzijn wel benieuwd hoe het nu opgelost is/wordt.:?
oh mensen, wat veel reacties! Sorry dat ik nu pas weer met een antwoord kom. Ik ben bijna 70 en dan weet je wel dat je het erg druk hebt met allerlei clubjes en zo. Ik heb tussendoor de hele handel uitgebouwd en gekeken naar de aansluitingen. Op de Sonny versterker zitten 100 ingangen maar slechts één hdmi uitgang (naast de uitgangen naar de boxen) Die hdmi uitgang is aangesloten op een hdmi ingang van de TV. Ik kan nergens controleren of er alleen video of ook geluid mee wordt gestuurd naar de tv. Ook niet in de handleiding. In ieder geval is het zo dat er geen geluid uit de koptelefoon komt als ik die op de tv aansluit terwijl de tv met de hdmi verbonden is met de versterker.
Ik moet het dus zoeken bij de uitgangen van de Humax en die heeft inderdaad een optische uitgang plus 3 x cinch. Ga morgen mijn audicien vragen of ik een T aansluiting heb. Ik voel op dit moment het meeste voor het voorstel met de ringleiding.
Bedankt allemaal tot dusver; weer veel geleerd.
Als onervaren gebruiker heb ik moeite mijn item terug te vinden in de community; is het zo dat je je eerst moet aanmelden en pas daarna op de link in de mail moet klikken?
Reputatie 7
Badge +19
Ik neem u niets kwalijk. Mensen hebben ook wel eens wat anders te doen...
Reputatie 7
Badge +19
Maar via HDMI wordt normaal gesproken beeld en geluid gevoerd. Maar in dit geval kan het een HDMI uitgang zijn welke ARC ondersteund. Niet te moeilijk makend, houdt dat in dat het Tv geluid juist naar de receiver wordt gestuurd, en niet andersom. Maar dan moet ook de Tv een HDMI aansluiting hebben welke ARC ondersteund, en bij beide apparaten dient het ook nog ingeschakeld te zijn.

Volgt u het nog? ;)

De Humax heeft inderdaad een optische uitgang, en een analoge uitgang. Van de drie cinch aansluitingen gebruik je echter allen rood en wit voor het geluid. De gele cinch is voor het voeren van beeld, te weten Video, ook wel composiet of anders genoemd, en word alleen gebruikt als het niet anders kan. Deze zorgt n.l. voor de slechtste beeldkwaliteit. Maar dat alleen even ter info.

Er zullen vast meer mensen reageren, dus het wordt vast opgelost. Alleen had ik gehoopt dat er een tape out aanwezig zou zijn op de receiver, en ik ga toch even zoeken op dit apparaat. Ik ben graag eigenwijs...:D

Mvg. Willem
Reputatie 7
Badge +19
Wat de site betreft: eerst inloggen is raadzaam. En als u daarna op de link klikt in de e-mail, komt u direct op het topic uit.

Maar daar u zelf het topic heeft gestart, kunt u het ook vinden door op uw eigen naam te klikken op de site. Dan ziet u n.l. ook uw eigen topics terug. Even opslaan bij de favorieten werkt ook goed.
Reputatie 7
Badge +19
Qua uitgangen is het inderdaad vrij mager gesteld. Overigens zijn er ook niet eens zoveel ingangen aanwezig, maar dat terzijde.

Ik lees dit bij de specificaties:

Audio-ingang (analoog) 2 (SAT/KABEL, TV)
Audio-ingang (optisch) 2 (SAT/KABEL, TV)
Audio-ingang (coaxiaal) 1 (SAT/KABEL)
Videosignaalingang (composiet) 1 (SAT/KABEL)
Videosignaal IN (component) 1 (SAT/KABEL)
Videosignaaluitgang (S) 1 (alleen BD/DVD)
Videosignaaluitgang (component) 1 -->(** Hier kom ik hieronder op terug)

-De andere aansluitingen noem ik verder niet, daar dit eigenlijk niet van belang is.

** Er wordt gesproken over een Component uitgang. Een Component aansluiting is altijd vergezeld van een setje cinch bussen voor het geluid (analoge audio). Zeer waarschijnlijk is dit bij deze Component uitgang ook aan de orde. Als die uitgangen altijd uitsturen, zouden deze wellicht gebruikt kunnen worden voor de hoofdtelefoon.

Kunt u dat eens nakijken?

Mvg. Willem
Reputatie 4
Badge +4
Ik zie hele goede uitgebreide reacties, maar wat is er mis met een jack naar tulp verloop een ouderwets scart met audio out schuif op de scart aansluiting? Dit lijkt me voor nu de handigste/simpelste oplossing. Tevens is het voor de audio kwaliteit handig om te weten wat voor koptelefoon we over praten, de meesten zijn toch simpel stereo uitgerust dus om daar nu allemaal omvormers voor te gaan hangen lijkt me sonde geld.
Reputatie 7
Badge +19
Dag Paul.

Waarom scart gebruiken als de decoder ook eenvanaloge uitgang heeft? Deze kan sowieso worden gebruikt. Maar het liefst zie ik dat de hoofdtelefoon wordt aangesloten op de receiver. Dan kan ts naar alles bronnen luisteren.

Een jack naar cinch verloop is geen oplossing, want zoals je elders kan lezen, schakelen de speakers uit bij het gebruik van de jack, en dat wil ts nou juist niet. Anders kon hij gewoon de jack aansluiting op de receiver gebruiken...

Maar als je alles doorleest weet je wat er wordt gebruikt en wat er speelt, en zie je ook dat het hier niet zo eenvoudig is.

Mvg. Willem
Ik zie hele goede uitgebreide reacties, maar wat is er mis met een jack naar tulp verloop een ouderwets scart met audio out schuif op de scart aansluiting? Dit lijkt me voor nu de handigste/simpelste oplossing. Tevens is het voor de audio kwaliteit handig om te weten wat voor koptelefoon we over praten, de meesten zijn toch simpel stereo uitgerust dus om daar nu allemaal omvormers voor te gaan hangen lijkt me sonde geld.
Als je 2 hoorapparaten draagt is is een koptelefoon geen oplossing, daar hoor je niet beter mee, met mijn en een ander forumlid aangedrsgen hooroplossing via ringleiding is een verl effectievere oplossing is mijn persoonlijke ervaring, alleen moet je hoorapparaat wel een Tstand hebben en dat gaat ts nu navragen bij zijn audicien omdst hij zelf ook get meeste voelt voor die oplossing.
Reputatie 4
Badge +4
Dag Paul.

Waarom scart gebruiken als de decoder ook eenvanaloge uitgang heeft? Deze kan sowieso worden gebruikt. Maar het liefst zie ik dat de hoofdtelefoon wordt aangesloten op de receiver. Dan kan ts naar alles bronnen luisteren.

Een jack naar cinch verloop is geen oplossing, want zoals je elders kan lezen, schakelen de speakers uit bij het gebruik van de jack, en dat wil ts nou juist niet. Anders kon hij gewoon de jack aansluiting op de receiver gebruiken...

Maar als je alles doorleest weet je wat er wordt gebruikt en wat er speelt, en zie je ook dat het hier niet zo eenvoudig is.

Mvg. Willem

Hi Willem,

Even doorgedacht van mijn kant is het eventueel aanwezige extra apparaten, door de audio uit de tv te halen werken alle apparaten namelijk op de koptelefoon gebruik je de audio out van de ontvanger alleen de ontvanger. Uiteraard weten we niet zeker of er meer apparaten zijn maar op deze manier sluiten we problemen op lange termijn uit.;)

Ik heb alles doorgelezen en zie het probleem minder moeilijk.
Een jack (koptelefoon) aansluiting heeft een trigger dat alle audio wordt om geschakeld naar de jack aansluiting, dit probleem heb je niet met een scart met audio out mogelijkheid.

Als je 2 hoorapparaten draagt is is een koptelefoon geen oplossing, daar hoor je niet beter mee, met mijn en een ander forumlid aangedrsgen hooroplossing via ringleiding is een verl effectievere oplossing is mijn persoonlijke ervaring, alleen moet je hoorapparaat wel een Tstand hebben en dat gaat ts nu navragen bij zijn audicien omdst hij zelf ook get meeste voelt voor die oplossing.

Ben ik met je eens, echter indien de klant wenst gebruik te maken van een koptelefoon is dit mogelijk. Uiteraard is het aanleggen van een ringleiding een oplossing. Bij implantaten heb je een speciaal verloopje waarmee je gebuik kunt maken van een ringleiding. Hier thuis werkt toch de koptelefoon het beste maar dat is meer voor de rest van de familie. (Mijn vrouw hoort aan 1 kant niks en aan de andere kant nog 20%)

Edit: Voor samen tv kijken is een ringleiding de beste oplossing.
Reputatie 4
Badge +4
Zoek ook een naar de stichting GGMD, een organisatie die vaak slecht te vinden is maar die u prima kan helpen met het zoeken naar het juiste hulpmiddel. Tevens helpen ze u graag met uw verzekering perikelen.
Reputatie 7
Badge +19
Dag Paul

Ten eerste weet ik niet of er daadwerkelijk nog scart aansluitingen voorhanden zijn, want dat is niet meer zo vanzelfsprekend. En is er een, is het maar de vraag of die het geluid ook nog in alle gevallen uitstuurt. En in dergelijke gevallen moet ook altijd de Tv aan, en dat hoeft niet als het via de receiver loopt.

Dus ik zie het niet zo simpel voor me, tenzij de audio uitgangen bij de Component uitgang op de receiver altijd signaal uitsturen.

Overigens schakelt niet elk apparaat de luidsprekers uit als er een hoofdtelefoon wordt aangesloten. Je kan dat dan desgewenst zelf doen. Bij veel Tv's blijft ook het geluid intact en kan het volume van de hoofdtelefoon onafhankelijk worden geregeld van de interne speakers.

Maar mijn visie is het werken via de receiver. Echter wacht ik nu even af wat ts er allemaal van vindt, want intussen staat hier alweer het e.e.a. en dus is er alweer voldoende te lezen en na te denken.

Gr. Willem

Reageer