1
Vraag
2
Reacties
AspieFromMars

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Signaal splitsen, hoe?

Ik heb hier een aansluiting van Ziggo, met een AOP voor internet en televisie (POA 1-UPC). Nu wil ik deze uitbreiden naar twee extra aansluitingen welke zich op de eerste verdieping bevinden. Hoe moet dit? Ik zie overal dat ze precies 3 of 4 ingangen hebben voor een F-connector. Hoe gaat dit in zijn werk? Het lijkt me sterk dat ik hiervoor een versterker nodig zou hebben. De ene aansluiting ligt 10 meter van de hoofdaansluiting waar dus twee poorten beschikbaar zijn. De andere aansluiting ligt een meter of 15/20 van de hoofdaansluiting.
Ik heb altijd begrepen dat wanneer je een versterker te dicht bij de "bron" plaatst het signaal te sterk wordt voor de dichtstbijzijnde aansluiting waardoor je juist slechter signaal krijgt.

Zou ik theoretisch dus een vierweg f-connector splitter nodig hebben, waarop ik dan een f-connector aansluit vanuit de AOP zodat ik ook internet behoud? Die heeft behalve het doosje met twee ingangen in precies één ingang gestoken. (Vroeger zat er ook een FM-aansluiting op)
Ik weet veel van netwerken, maar heb heel weinig kaas gegeten van kabelaansluitingen.
Edit: Ik heb ooit een versterker gekocht. Een Hirschmann GHV20-M. Daarmee kreeg ik dus klachten van een te sterk signaal en heb ik dus weggehaald. Heeft deze nut in een setup?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hoi,

Je zou het zonder versterker kunnen proberen, maar ik vermoed dat je te weinig signaal overhoudt. Een 4 weg splitter dempt het signaal behoorlijk en als je dan nog 15/20 meter aan coax kabel hebt...
Maar het is te proberen, omdat een 4 weg splitter goedkoper is dan een versterker 😉
Echter, als je het modem ook aansluit op de 4-weg splitter, denk ik dat je internet behoorlijk belabberd gaat zijn. Je hebt al gauw een demping van 7dB met zo'n splitter en dat is erg veel voor een modem.

Kies je toch voor een versterker, deze moet dan juist dicht bij de bron, het AOP geplaatst worden. Hoe verder je van het AOP afzit, hoe meer ruis er op de kabel komt. Een versterker versterkt de ruis ook, dus wordt de kwaliteit juist minder goed.
Dus het beste is om het als volgt aan te sluiten: AOP > Splitter > 1e uitgang het modem, 2e uitgang de versterker en vanuit daaruit de tv's aansluiten.

De gekochte Hirschmann is ook geen kleintje, die versterkt het signaal aardig wat. Als je bijvoorbeeld de Technetix FRA-752X kiest, die heeft verschillende versterkingen. De eerste TV kan dan op de eerste uitgang aangesloten worden, de andere 2 aan de 2e en 3e uitgang, of wellicht beide aan de 3e uitgang met nog een splitter ertussen (afhankelijk van hoe de kabels moeten lopen bij je in huis).

Maar aangezien je die Hirschmann toch hebt liggen en als de 4-weg splitter alleen niet voldoende is, kun je die 4-weg splitter ook achter die Hirschmann aansluiten. Dan hef je met de versterker de demping van de splitter op. Niet de beste manier van aansluiten, maar als het werkt, dan werkt het en kost je weinig 🙂

Groet,
Evert

Bekijk in context

1 Reactie 1
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hoi,

Je zou het zonder versterker kunnen proberen, maar ik vermoed dat je te weinig signaal overhoudt. Een 4 weg splitter dempt het signaal behoorlijk en als je dan nog 15/20 meter aan coax kabel hebt...
Maar het is te proberen, omdat een 4 weg splitter goedkoper is dan een versterker 😉
Echter, als je het modem ook aansluit op de 4-weg splitter, denk ik dat je internet behoorlijk belabberd gaat zijn. Je hebt al gauw een demping van 7dB met zo'n splitter en dat is erg veel voor een modem.

Kies je toch voor een versterker, deze moet dan juist dicht bij de bron, het AOP geplaatst worden. Hoe verder je van het AOP afzit, hoe meer ruis er op de kabel komt. Een versterker versterkt de ruis ook, dus wordt de kwaliteit juist minder goed.
Dus het beste is om het als volgt aan te sluiten: AOP > Splitter > 1e uitgang het modem, 2e uitgang de versterker en vanuit daaruit de tv's aansluiten.

De gekochte Hirschmann is ook geen kleintje, die versterkt het signaal aardig wat. Als je bijvoorbeeld de Technetix FRA-752X kiest, die heeft verschillende versterkingen. De eerste TV kan dan op de eerste uitgang aangesloten worden, de andere 2 aan de 2e en 3e uitgang, of wellicht beide aan de 3e uitgang met nog een splitter ertussen (afhankelijk van hoe de kabels moeten lopen bij je in huis).

Maar aangezien je die Hirschmann toch hebt liggen en als de 4-weg splitter alleen niet voldoende is, kun je die 4-weg splitter ook achter die Hirschmann aansluiten. Dan hef je met de versterker de demping van de splitter op. Niet de beste manier van aansluiten, maar als het werkt, dan werkt het en kost je weinig 🙂

Groet,
Evert
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic