Conforto

Level 10
  • 401Posts
  • 11Oplossingen
  • 228Likes

SBS zenders zenden in Dolby 6.1 uit

Ik heb hier nog nergens iets over gelezen maar het viel me vorige week toevallig op dat SBS Dolby Digital EX 6.1 geluid uitzendt. Dit betekent dat bij de SBS zenders een center back surround channel wordt meegestuurd. Ik vraag me af of dit de bedoeling is want ik kan me niet voorstellen dat SBS dit geluid zo aangeleverd krijgt dus in principe maakt SBS een extra kanaaltje aanin plaats van dat onze versterkers dat doen. Ik ben benieuwd of meer mensen dit is opgevallen?

10 Reacties 10
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Dit is mij nog niet opgevallen. Maar geeft de receiver ook echt Dolby Digital EX aan? 6.1 is in principe 7.1 als je een dergelijke receiver hebt. Het 7e kanaal, indien aanwezig, word dan nl. met een klein faseverschil weergegeven, waardoor de back surrounds als stereo kanalen klinken. Ik ga eens kijken Ik heb een 7.1 receiver en gebruik alle kanalen.

 

Update; Inderdaad zie ik ook dat de receiver bij SBS6 DD EX aangeeft en het geluid inderdaad ook over 7.1 kanalen word weergegeven. Zou dit nieuw zijn en zouden meer zenders dit voorbeeld volgen? Op zich wel fraai. Veronica heeft het ook zie ik nu en dat klinkt erg goed bij een film! Maar ook Net5 is in DD EX, evenals SBS9. 

 

gabbano

Level 5
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Ik heb nu sinds de update van 4.23 ook.Alleen SBS,VERONICA,NET5.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
gabbano wrote:

Ik heb nu sinds de update van 4.23 ook.Alleen SBS,VERONICA,NET5.

 

Die zijn ook allemaal van dezelfde eigenaar, dus daar zit wel logica in. Ik gebruik Humax apparatuur en daar zat het dus al op zonder nieuwe updates. Die komen er ook niet meer. 

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes
gabbano wrote:

Ik heb nu sinds de update van 4.23 ook.Alleen SBS,VERONICA,NET5.

Klopt, sowieso de Next instellen op Volg aanbod. Dan heb je perfect 5.1 geluid op deze zenders. RTL/NPO proberen het ook, maar er is een duidelijk verschil. Kijk/luister bv maar eens naar No Escape van gister(Veronica). Wanneer je een AV receiver hebt zit je er midden in . Er wordt nu maximaal DD doorgegeven, niet DD+ (alleen Netflix). TV zenders geven toch niet DD+ door. Daarnaast, ook optisch(toslink) geeft geen DD+ door, alleen HDMI.

Ergo, de Volg aanbod optie is de perfecte keuze. Het probleem zit in het aangeboden signaal. Wanneer je bagger binnen krijgt, komt er ook bagger uit 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

@MaxH 6.1/7.1 bedoel je denk ik? 

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes
Willem-A wrote:

@MaxH 6.1/7.1 bedoel je denk ik? 

Waarschijnlijk ook wel, maar dat kan niet beoordelen. Ik heb 5.0.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Dag @MaxH 

soms geeft een receiver dan toch aan dat het om een DD EX signaal gaat.

Maar ik luister eigenlijk (ook) in 5.0/7.0, alleen heb ik een schakeling gemaakt waarbij er een 3D sub mee kan spelen met de front speakers als deze via mijn stereo set-up lopen, dat tevens kan als ik mijn receiver gebruik, met diezelfde speakers, en de sub kan mijn center ondersteunen in surround. Gezien mijn frontspeakers tot onder de 30 Hz komen heb ik maar weinig ondersteuning van een sub nodig. Ik gebruik het dus ook niet eens altijd want kom ik iets te ver onder de 30 Hz kom ik een resonantiefrequentie terecht en dat wil je niet. 

In sommige gevallen stel ik mijn receiver al weleens in op DD EX of THX EX, maar dat gaat niet bij elke zender/film goed. In bepaalde gevallen spelen dan wel de back surround speakers mee, maar vallen de surround speakers uit. Dat gebeurt niet bij de 6.1 uitzendingen. Maar vraag is natuurlijk wel of het geluid dan 1:1 word uitgezonden, of dat de zenders er zelf een aanpassing op loslaten. Het klinkt doorgaans wel erg goed. 

gabbano

Level 5
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Hoe zit het nu met het geluid,dus we hebben dd+ ik zit nu AVP te kijken het geluid is niet goed.Waar zijn de bassen gebleven.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Alles wel goed ingesteld @gabbano ? Dus ook op je receiver? 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5191Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes
gabbano wrote:

Hoe zit het nu met het geluid,dus we hebben dd+ ik zit nu AVP te kijken het geluid is niet goed.Waar zijn de bassen gebleven.

ik weet zo niet wat je met AVP bedoeld. GTST weet ik nog net. Belangrijker is op welke zender. Sommige zoals FOX en belgie zenden stereo uit. Talpa zenders DD6.1 of hoe het ook heet. Alleen Netflix doet DD+. Geen van deze geven een vreemd geluid. Talpa lijkt een beter geluid te geven. 

Wat jij opmerkt komt me niet bekend voor. De uitzending zelf kan ook beroerd in elkaar gemixt zijn.

Via "volg" krijg je wat ik genoemd heb. Via "Altijd aan" wordt er altijd overal DD+ van gemaakt. Afhankelijk van je receiver instellingen kan het goed/mooi/slecht klinken. Als je gewoon 1÷1 geluid ingesteld hebt kan het best mooi klinken. Gebruikt je een conversie naar surround of een of andere matrix stand dan kan het heel slecht klinken.

Uitgelicht topic