Boris6

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Radio luisteren zonder tv aan zetten, met soundbar

Hallo
ik heb de mediabox xl, die is nu aan gesloten op een Samsung tv en een Samsung soundbar,maar nu wil ik radio luisteren zonder dat de tv aan moet staan, kan iemand uitleggen hoe ik dat kan doen.

bij voorbaat dank

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Boris6 Ok schaf ook eens een optische kabel aan. Sluit deze aan rechtstreeks mediabox>soundbar.

https://www.allekabels.nl/optische-kabel/5/1520/optische-kabel.html?gclid=EAIaIQobChMIgNmShLnb3gIVC7DtCh1kegFXEAQYASABEgI62vD_BwE ( bij de action ook zeer goedkoop indien voorradig) dus de gok waard om ea uit tew testen.

Als je dit heb gedaan op de soundbar de bron "optisch" kiezen als je alleen radio wilt luisteren. Dan kan je dus de hdmi aansluiting laten zitten! en de tv gewoon uitzetten.

Ook nog een mogelijkheid een hdmi switch. ( ook bij de action €4,99. indien voorradig) je sluit de switch aan op tv. en dan sluit je de tv en soundbar aan op de switch. kies de juiste hdmi bron op de switch, voor via tv en of alleen luisteren. Bij deze ook nog de link met gebruikaanw.:https://www.gebruikershandleiding.com/Samsung-HW-MS6500/preview-handleiding-812614.html. de onderste manuel is de Nederlandse versie. Inzake hdmi switch is even uittesten. vraag iig of je deze weer mag retourneren als het niet lukt.

Maar mijn voorkeur zo zijn optische kabel, en kan de kosten zeer laag zijn. omdat het in dit geval, alleen om audio zou zijn.

Bekijk in context

17 Reacties 17
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Om de mbxl aan te sluiten op de soundbar is een mogelijkheid. Echter als er meer randapparatuur aanwezig is.die aan de tv is aangesloten.. ?? dan is dat wat lastiger. Of heeft de soundbar meerdere aansluit mogelijkheden?
Boris6
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
De soundbar is gekoppeld aande tv en de ziggo monteur heeft alles op de mbxl aangesloten het enige wat niet lukt is de radio te laten spelen met de tv uit
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Boris6 Ok even vanuit gaande dat je geen andere apparatuur hebt aangesloten. Sluit de mediabox xl aan op de soundbar. Dan heb je dus geen tv nodig op audio te luisteren. Kan je aangeven welke aansluit mogelijkheden zijn op de soundbar? Hdmi of spdif of evt jack. of beide? dan sluit je bv via hdmi de tv aan en via spdif of jack de mbxl. uitgang selecteren op de soundbar en je kan de tv uitzetten. Geef even anders het type door van de soundbar zodat ik even de mogelijkheden kan bekijken.
Boris6
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Heb net van de communitie van Samsung gehoord dat het niet op telossen is omdat het geluid van de mediabox via de tv loopt
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Boris6 Ja maar sluit de mediabox eens aan op de soundbar ipv aan tv...Dat kan ook! in veel gevallen afh. aansluitmogelijkheden.

edit: tekst wat aangepast
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
En geef type/model even door!
Boris6
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
HDMI OUT (TV-ARC)
HDMI IN
digital audio in (optica)
power in daar zit de soundbar in
dan is er no een power out ( for tv)
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Boris6 Als ik je goed begrijp: je hebt dus ook via een optical kabel (spdif) de tv aangesloten en via hdmi. sluit de optical mogelijkheid aan op de mediabox>soundbar. Nu is er de mogelijkheid om de tv uit te zetten. en het geluid via optical te laten lopen. wat je ook vlgns mij al aangaf. KIES/SELECTEER dan optical bron dan moet het volgens mij lukken. Maar nogmaals laat even weten welke type soundbar je hebt. !!
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Boris6 Aanvulling: Zet ook evt "cec" uit, in het menu van de tv. dit even als aanvulling nav vorige tip. Anders heb je de kans dat idd tv en soundbar uitgaat bij het commando om de tv in standby te zetten.
Boris6
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
HW-MS650
Boris6
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Nee zit alleen met HDMI van soundbar naar tv
Boris6
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Als u het goed vindt neem ik later op de dag contact met u op
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Boris6 Ok schaf ook eens een optische kabel aan. Sluit deze aan rechtstreeks mediabox>soundbar.

https://www.allekabels.nl/optische-kabel/5/1520/optische-kabel.html?gclid=EAIaIQobChMIgNmShLnb3gIVC7DtCh1kegFXEAQYASABEgI62vD_BwE ( bij de action ook zeer goedkoop indien voorradig) dus de gok waard om ea uit tew testen.

Als je dit heb gedaan op de soundbar de bron "optisch" kiezen als je alleen radio wilt luisteren. Dan kan je dus de hdmi aansluiting laten zitten! en de tv gewoon uitzetten.

Ook nog een mogelijkheid een hdmi switch. ( ook bij de action €4,99. indien voorradig) je sluit de switch aan op tv. en dan sluit je de tv en soundbar aan op de switch. kies de juiste hdmi bron op de switch, voor via tv en of alleen luisteren. Bij deze ook nog de link met gebruikaanw.:https://www.gebruikershandleiding.com/Samsung-HW-MS6500/preview-handleiding-812614.html. de onderste manuel is de Nederlandse versie. Inzake hdmi switch is even uittesten. vraag iig of je deze weer mag retourneren als het niet lukt.

Maar mijn voorkeur zo zijn optische kabel, en kan de kosten zeer laag zijn. omdat het in dit geval, alleen om audio zou zijn.
Boris6
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Robbo,
sorry dat ik nu pas weer reageer, beetje druk gehad.
het is gelukt met de optische kabel en de afstandsbediening van de soundbar hebben we gekoppeld aan die van de tv, we moesten iets uit zetten op de Ab wat aanstond en toen werkte het gelukkig.
heel hartelijk bedankt voor je hulp er blij mee
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Boris6 Ok Top! En graag gedaan! gr Rob
gerard4619

Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hallo boris6. Wat heb je met de ab gedaan? Iets uitzetten, maar wat?
Brabi

Level 3
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Beste mensen,

 

Aangezien hier ook de analoge radio stopt heb ik, om digitale radio te kunnen ontvangen op mijn home cinema set, mijn apparaten op de volgende manier aangesloten. Ik heb de volgende apparaten: 

Samsung TV (QE65Q9FN)

Panasonic SC-BT735 Home cinema set

Next van Ziggo.

  1. Vanaf de Next gaat de HDMI kabel naar de HDMI 1 ingang van de TV (One connect box) en een optische kabel van de D AUDIO naar de Digitale Audio In (Optical 1) van de Home cinema set.
  2. Vanaf mijn Home cinema set gaat er vanaf Digitale Audio In (Optical 2) een optische kabel naar de Digital Out van de TV (One connect box) en een HDMI kabel van de AV OUT HDMI naar de HDMI 4 (Arc) van de TV (One connect box). 

Ik heb de Any + (CEC) uitgeschakeld op de TV zodat de Home cinema set niet uitgaat als ik de TV uitzet. Ook heb ik bij de Next de apparaat bediening waarmee je meerdere apparaten kan bedienen op "Uit" gezet. 

 

Wil ik nu alleen digitale radio luisteren dan zet ik de Home cinema set aan op "Dig - In - 1" en zet de Next aan, vervolgens zeg ik met de stembediening tegen de Next b.v. "Sky radio" en ik heb geluid zonder dat TV aangaat.

 

Wil ik vervolgens TV kijken dan zet ik de TV aan en zeg weer met de stembediening tegen de Next b.v. "RTL 4" en de Home cinema set zet ik op "Dig - In - 2" en heb beeld en geluid via de Next.

 

Helaas start de next weer op met de laatst gekeken tv zender dus daarom moet je bij het weer opstarten van de next na het opstarten de naam van de radiozender waar je naar wilt luisteren zeggen.

Het is omslachtig maar op deze manier heb ik digitale radio zonder dat ik nieuwe soundbar of home cinema set moet kopen.

 

Ziggo heeft wel een digitale ontvanger te koop maar dan moet je ook nog apparaten aan en uitzetten om te switchen tussen radio en TV.

Hopelijk heeft iemand hier iets aan en als iemand een betere oplossing heeft om met mijn huidig configuratie toch digitale radio kan luisteren zonder de TV aan te hebben hoor ik dat graag.  

 

Mvg, Bram

 

Uitgelicht topic