1
Vraag
2
Reacties
dderksen

Level 5
  • 54Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

Overspanningsbeveiliging

Ik wil een overspanningsbeveiliging in de coax aanvoer leiding zetten.

Welk merk/type is hiervoor het best geschikt om aan de Ziggo kabelkeur/ 4G afscherming en retour signaal te kunnen blijven voldoen? Iemand ervaring?

Ik had er één van Eaton tussen zitten, maar die is uit de analoge tijd en gaf problemen in het signaal en heb ik dus verwijderd.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Wlmpie

Level 11
  • 532Posts
  • 11Oplossingen
  • 174Likes

Ik denk dat de schade niet is ontstaan via de coax kabels maar door inductie in je ethernetkabels. Heb ik ook ooit gehad, na een blikseminslag in de buurt was alles aan weerszijden van twee lange ethernetkabels in mijn huis stuk. (modem, switch en netwerkpoort op moederbord computer). 
vooral de langere kabels vangen als een soort antenne de elektro-magnetische straling op en dan gaat er een inductiestroom lopen door je ethernetkabels. 
Een goede inboedelverzekering dekt ook inductieschade. 

Bekijk in context

13 Reacties 13
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Er zijn Antenne Coax - Bliksem Beveiligingen, maar ik heb ze nog nooit in gebruik gezien vanwege de belastbaarheid van Max. 4500A, daar schiet je, mijns inziens, niet veel mee op als een beetje bliksem al makkelijk tienduizend Ampere kan zijn.

Ik weet niet of het hedendaags dubbel galvanisch gescheiden Abonnee Overname Punt nog enige bescherming bied tegen bliksem.
Dat dubbel galvanisch gescheiden AOP was er vroeger niet, dus kan ik me toen een bliksem beveiliging wel voorstellen.

Bij mij vlogen de vonken door het huis en de printplaat van de tuner/versterker was geheel gebarsten bij een blikseminslag in de antennes van het coax centraal antenne systeem, maar nu zijn er geen antennes meer.

Maar misschien kan @Ronihd hier meer over vertellen of het toch zinvol zou kunnen zijn.

dderksen
Topicstarter
Level 5
  • 54Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

Bert bedankt voor de reactie.

Ik weet dat niets bestand is tegen bliksem inslag maar we hebben wel surges om overspanningspieken op te vangen.

Mij next box en een switchpoort zijn defect geraakt tijdens het onweer gisteren.

Dus wou ik er iets extra's aan doen om de kans te verminderen.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@dderksen 

Als het goed is hoort er een soort van galvanische scheiding in de AOP te zitten maar dat slaat gewoon door.

Ik heb in mijn monteurs tijd enorme bliksem schade's meegemaakt tot aan eindversterkers aan toe die je als er mee schudde op samba ballen leken 

Als alles goed geaard is en volgens de voorschriften is aangesloten heb je de beste kans om schade te voorkomen.

Maar er is wel een zeer goede remedie……………..al je active apparaten de 230 volt stekkers en de coax stekkers uit het stopcontact en ontvanger te halen  gedurende het onweer.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Mijn ervaring is dat er geen enkele goede bliksembeveiligingen bestaan. Ik vind echter de reviews wel vaak erg leuk; Men geeft dan de apparaten 4-5 sterren, maar hebben nog nooit een inslag, of een inslag in de buurt gehad… Je komt er dus vaak pas achter hoe ‘goed’ ze zijn als de bliksem het voorzien heeft op jou woning, of een van de kabels daar naartoe o.i.d. Ik heb er wel een paar, omdat die, uit ervaring, goed werken als de netspanning teveel fluctueert. Maar een blikseminslag is veel snel en te heftig. Je aardlekschakelaar kan er wel uit liggen na een inslag bij jezelf of in de buurt, maar de vraag is vaak of die dan ook snel genoeg was… En de spanning van een inslag is zo ontzettend hoog dat overslag een gewoon verschijnsel is. 

@Ronihd geeft dus ook terecht aan dat het galvanisch scheiden niets uithaalt. Als het tegenzit blijft er niets van over. Dus @dderksen denk niet dat een beveiliging ook echt dat zal brengen wat je ervan verwacht. 

Wlmpie

Level 11
  • 532Posts
  • 11Oplossingen
  • 174Likes

Ik denk dat de schade niet is ontstaan via de coax kabels maar door inductie in je ethernetkabels. Heb ik ook ooit gehad, na een blikseminslag in de buurt was alles aan weerszijden van twee lange ethernetkabels in mijn huis stuk. (modem, switch en netwerkpoort op moederbord computer). 
vooral de langere kabels vangen als een soort antenne de elektro-magnetische straling op en dan gaat er een inductiestroom lopen door je ethernetkabels. 
Een goede inboedelverzekering dekt ook inductieschade. 

Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes

@Willem-A ABB OVR… Coax hebben ze volgens mij niet, ethernet wel. Maar verder dan het stroomnet ga ik zelf niet.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Marco1861 wrote:

@Willem-A ABB OVR… Coax hebben ze volgens mij niet, ethernet wel. Maar verder dan het stroomnet ga ik zelf niet.

 

Die zijn er wel, maar vaak gecombineerd. Hier is er bv. al EEN

dderksen
Topicstarter
Level 5
  • 54Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

Mensen bedankt. Moeilijke materie. ik denk dat ik zo maar laat dan.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @dderksen 
Zeker lastige materie! Ik ben ontzettend blij om te zien dat iedereen zo meedenkt en je ontzettend veel informatie hebt gekregen van onze Community toppers. Mocht je nog verdere vragen hebben, dan weet je ons hier te vinden. We helpen je met zijn allen graag!

Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes

het AOP biedt al bescherming tegen blikseminslag, mits goed en op de juiste manier geaard.

Bij blikseminslag zou dan ook als eerste je AOP kapot moeten gaan.

Apparatuur die door blikseminslag defect raakt gaat in de meeste gevallen defect door overspanning op het lichtnet.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Ik denk niet dat dit aarddraadje veel doet… 

Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes

Zonder dat aarddraadje kan de eventuele overspanning niet rechtstreeks weg via aarde maar zal via de mantel van de coax naar aangesloten apparaten gaan en zo een weg vinden. Al dan niet via de electronica van die apparaten. als eerste gaan dan vaak modem/mediabox/tv defect en daarnaast zaken die er rechtstreeks aan hangen.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Maar het is altijd maar de vraag wat er echt in de praktijk gebeurt. Ik zit hier vlakbij een groot windmolenpark en al een paar keer is de bliksem in zo'n molen gebeukt. Daarop zijn uiteraard bliksemafleiders aanwezig, maar je wilt niet weten wat voor gigantische klap dit geeft en wat voor enorme steekvlammen je dan ziet. Een boom er niet ver vandaan werd een aantal jaren compleet gekliefd, dus het blijft altijd maar gokken wat er precies gebeurt als het vlakbij, of bij jou inslaat. Ik heb al hele meteropstellingen gezien die compleet waren losgerukt van de achterwand waarbij niets meer heel is. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic