jak

Level 6
  • 85Posts
  • 5Oplossingen
  • 17Likes

Oude stereo set aansluiten op mediabox next

Ik bezit een oude, analoge, DENON tuner/versterker Uit de jaren tachtig.

Een fantastische installatie, maar ik heb geen idee hoe ik die middels de mediabox Next aan de praat krijg.

33 Reacties 33
Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

*verwijderd*

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Merkloze converter

Oehlbach converter

 

Als je alleen een cinch aansluiting hebt(rood witte kabel) dan heb ik hier een goedkopere en een duurdere converter om je Denon aan te sluiten op de next.

 

Voorbeeld van cinch (rood wit)

 

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

 

 

 

 

2. Analoge audio uitgang: 3,5 mm mini-jack

 

Via deze aansluiting moet het lukken.

 

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

@Steefb

Dat kan inderdaad ook nog.

Goeie tip!

(Weet alleen niet of er veel ruis zit op die uitgang)

Maar dat is een kwestie van proberen.

Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes
jak
Topicstarter
Level 6
  • 85Posts
  • 5Oplossingen
  • 17Likes

Bedankt allemaal. Ik heb die digital-to analog coverter gewoon in de kast liggen. Was bedoeld voor ander toepassing.

ik ga het proberen!

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Tom. wrote:

@Steefb

Dat kan inderdaad ook nog.

Goeie tip!

(Weet alleen niet of er veel ruis zit op die uitgang)

Maar dat is een kwestie van proberen.

 

Waarom zou daar veel ruis op moeten zitten? Het is gewoon een analoge uitgang, alleen nu met een jack plug. Met een D/A omzetter hoeft het geluid niet beter te zijn, Heeft men een zeer goede, dan kan het wel lonen.

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Ik heb al vaker bij andere gezien dat er ruis zat op een jack uitgang van een apparaat.

Maar dat is uiteraard niet op elk apparaat.

Maar het is zeker het proberen waard.

 

Kunt het altijd retour sturen als je de verpakking netjes opent?

jak
Topicstarter
Level 6
  • 85Posts
  • 5Oplossingen
  • 17Likes

Dag Steef. Het lukt niet. Ik weet niet welke in- en uitgangen met elkaar verbonden moeten worden.

hier onder de elementen en aansluitingen:

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75179Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@jak

Je hebt helemaal geen digitaal analoog converter nodig, AUDIO is analoog out/uit en de ingang van de versterker is ook analoog, zoals hieronder omschreven heeft het hier ook gewerkt met vergelijkbare apparatuur.

 

En dan de juiste ingang kiezen op de voorkant van de versterker.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Je moet de “CD”, “video" of “Tape pb” als input gebruiken. En dan natuurlijk de juiste ingang selecteren aan de voorkant van je versterker.

Let er wel op dat de next ook op dolby uitgeschakeld staat in zijn instellingen.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

PS: @jak 

let er op dat je ABSOLUUT NIET de Phono ingang gebruikt! 

Gebruik je een verloopkabel jack naar cinch, zoals @Be rt nu ook oppert, dan sluit je gewoon de jack plug aan op de Next. Dat kan niet missen. De cinch stekkers gaan in een aansluiting zoals door @Steefb genoemd. Kijk maar welke je over hebt, behalve dus de Phono ingang. 

Gebruik je wel de D/A converter, dan sluit je deze met een optische kabel aan op de Next. De analoge uitgang van de converter gaat dan weer met een cinch kabel naar een genoemde ingang op de versterker. Het is dus eigenlijk heel simpel te doen. 

jak
Topicstarter
Level 6
  • 85Posts
  • 5Oplossingen
  • 17Likes

Wow! Zoveel goede info. Ik ga er mee aan de slag! Bedankt allemaal.

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2127Likes

@jak Tof dat onder andere @Be rt, @Steefb en @Willem-A zoveel goede tips hebben gedeeld! Heb je het inmiddels aan de praat gekregen? 

jak
Topicstarter
Level 6
  • 85Posts
  • 5Oplossingen
  • 17Likes

Dag Vincent en de anderen,

Het is deels gelukt, het was inderdaad een kwestie van ‘plug-and-play’: Ik moet nu wel de mediabox aanzetten, dan de versterker inschakelen en vervolgens de TV inschakelen.

Op de TV zoek ik dan een radiozender op en kan deze dan afspelen en bedienen met twee afstandsbedieningen; die van de mediabox/TV voor het kiezen van zenders en die van de muziekinstallatie voor het regelen van het geluidsvolume.
Vervolgens schakel ik dan, als optie, het scherm van de TV uit.

Al met al een onhandige werkwijzen en ik ga er dan ook geen gebruik van maken.
Zou ik met een splitter een audiosignaal kunnen aftappen van het kabelsignaal waar dit binnenkomt en deze rechtstreeks op de tuner aansluiten?

Voordeel van de nieuwe aansluiting is dat ik nu wel het geluid van de TV via de audio-versterker kan afspelen.
Gelukkig heb ik nog een kleine DAB radio staan voor de radiozenders. Klinkt nét iets beter dan de iPad.

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
jak wrote:

Zou ik met een splitter een audiosignaal kunnen aftappen van het kabelsignaal waar dit binnenkomt en deze rechtstreeks op de tuner aansluiten?

Dat gaat niet lukken. Het DVB-C-signaal is digitaal. Digitale radio via Ziggo is in feite hetzelfde als digitale tv maar dan zonder video. Het digitale signaal moet worden omgezet in een analoog signaal en daar heb je een digitale tuner voor nodig, in jouw geval de Next. Helaas heb je om de Next te kunnen bedienen het tv-scherm nodig.

Wil je echt eenvoudig radio via DVB-C willen luisteren dan zou je kunnen overwegen om een DVB-C-radio te kopen. Je kunt dan het volledige ongecodeerde digitale radiopakket van Ziggo beluisteren. Kijk bijvoorbeeld eens op https://www.totaaltv.nl/tests/digitale-kabelradio-streelt-het-oor/

Je hebt dan wel een extra coax-kabel nodig om deze ontvanger aan te sluiten.

jak
Topicstarter
Level 6
  • 85Posts
  • 5Oplossingen
  • 17Likes

Bedankt allemaal voor helderheid in deze materie. Ik weet nu waar ik aan toe ben.

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Je hebt in ieder geval iets bijzonder nuttigs ontdekt: tv kijken met het veel betere geluid van de stereo-installatie. 

Ik vind het nog steeds jammer dat zo weinig mensen hun tv aansluiten op een stereoset en zich behelpen met matig geluid van de tv.

jak
Topicstarter
Level 6
  • 85Posts
  • 5Oplossingen
  • 17Likes

Vind ik ook. Het is jammer dat het analoge radio signaal uiteindelijk geofferd is aan het digitale. Maar het is niet anders.

Uitgelicht topic