Vraag

Oude stereo set aansluiten op mediabox next

• 11 oktober 2020
  • 33 reacties
  • 515 keer bekeken

Reputatie 2
Badge
  • Gedreven Liefhebber
  • 53 reacties

Ik bezit een oude, analoge, DENON tuner/versterker Uit de jaren tachtig.

Een fantastische installatie, maar ik heb geen idee hoe ik die middels de mediabox Next aan de praat krijg.

33 Reacties

Reputatie 7
Badge +12

*verwijderd*

Reputatie 7
Badge +12

Merkloze converter

Oehlbach converter

Als je alleen een cinch aansluiting hebt(rood witte kabel) dan heb ik hier een goedkopere en een duurdere converter om je Denon aan te sluiten op de next.

Voorbeeld van cinch (rood wit)

Reputatie 7
Badge +27

2. Analoge audio uitgang: 3,5 mm mini-jack

Via deze aansluiting moet het lukken.

Reputatie 7
Badge +12

@Steefb

Dat kan inderdaad ook nog.

Goeie tip!

(Weet alleen niet of er veel ruis zit op die uitgang)

Maar dat is een kwestie van proberen.

Reputatie 6
Badge +9

@Tom.

https://a.aliexpress.com/_BOU9up

Reputatie 2
Badge

Bedankt allemaal. Ik heb die digital-to analog coverter gewoon in de kast liggen. Was bedoeld voor ander toepassing.

ik ga het proberen!

Reputatie 7
Badge +19

@Steefb

Dat kan inderdaad ook nog.

Goeie tip!

(Weet alleen niet of er veel ruis zit op die uitgang)

Maar dat is een kwestie van proberen.

Waarom zou daar veel ruis op moeten zitten? Het is gewoon een analoge uitgang, alleen nu met een jack plug. Met een D/A omzetter hoeft het geluid niet beter te zijn, Heeft men een zeer goede, dan kan het wel lonen.

Reputatie 7
Badge +12

Ik heb al vaker bij andere gezien dat er ruis zat op een jack uitgang van een apparaat.

Maar dat is uiteraard niet op elk apparaat.

Maar het is zeker het proberen waard.

Kunt het altijd retour sturen als je de verpakking netjes opent🙂

Reputatie 2
Badge

Dag Steef. Het lukt niet. Ik weet niet welke in- en uitgangen met elkaar verbonden moeten worden.

hier onder de elementen en aansluitingen:

@jak

Je hebt helemaal geen digitaal analoog converter nodig, AUDIO is analoog out/uit en de ingang van de versterker is ook analoog, zoals hieronder omschreven heeft het hier ook gewerkt met vergelijkbare apparatuur.

En dan de juiste ingang kiezen op de voorkant van de versterker.

Reputatie 7
Badge +27

Je moet de “CD”, “video" of “Tape pb” als input gebruiken. En dan natuurlijk de juiste ingang selecteren aan de voorkant van je versterker.

Let er wel op dat de next ook op dolby uitgeschakeld staat in zijn instellingen.

Reputatie 7
Badge +19

PS: @jak 

let er op dat je ABSOLUUT NIET de Phono ingang gebruikt! 

Gebruik je een verloopkabel jack naar cinch, zoals @Be rt nu ook oppert, dan sluit je gewoon de jack plug aan op de Next. Dat kan niet missen. De cinch stekkers gaan in een aansluiting zoals door @Steefb genoemd. Kijk maar welke je over hebt, behalve dus de Phono ingang. 

Gebruik je wel de D/A converter, dan sluit je deze met een optische kabel aan op de Next. De analoge uitgang van de converter gaat dan weer met een cinch kabel naar een genoemde ingang op de versterker. Het is dus eigenlijk heel simpel te doen. 

Reputatie 2
Badge

Wow! Zoveel goede info. Ik ga er mee aan de slag! Bedankt allemaal.

Reputatie 5

@jak Tof dat onder andere @Be rt, @Steefb en @Willem-A zoveel goede tips hebben gedeeld! Heb je het inmiddels aan de praat gekregen? 

Reputatie 2
Badge

Dag Vincent en de anderen,

Het is deels gelukt, het was inderdaad een kwestie van ‘plug-and-play’: Ik moet nu wel de mediabox aanzetten, dan de versterker inschakelen en vervolgens de TV inschakelen.

Op de TV zoek ik dan een radiozender op en kan deze dan afspelen en bedienen met twee afstandsbedieningen; die van de mediabox/TV voor het kiezen van zenders en die van de muziekinstallatie voor het regelen van het geluidsvolume.
Vervolgens schakel ik dan, als optie, het scherm van de TV uit.

Al met al een onhandige werkwijzen en ik ga er dan ook geen gebruik van maken.
Zou ik met een splitter een audiosignaal kunnen aftappen van het kabelsignaal waar dit binnenkomt en deze rechtstreeks op de tuner aansluiten?

Voordeel van de nieuwe aansluiting is dat ik nu wel het geluid van de TV via de audio-versterker kan afspelen.
Gelukkig heb ik nog een kleine DAB radio staan voor de radiozenders. Klinkt nét iets beter dan de iPad.

Reputatie 7
Badge +11

Zou ik met een splitter een audiosignaal kunnen aftappen van het kabelsignaal waar dit binnenkomt en deze rechtstreeks op de tuner aansluiten?

Dat gaat niet lukken. Het DVB-C-signaal is digitaal. Digitale radio via Ziggo is in feite hetzelfde als digitale tv maar dan zonder video. Het digitale signaal moet worden omgezet in een analoog signaal en daar heb je een digitale tuner voor nodig, in jouw geval de Next. Helaas heb je om de Next te kunnen bedienen het tv-scherm nodig.

Wil je echt eenvoudig radio via DVB-C willen luisteren dan zou je kunnen overwegen om een DVB-C-radio te kopen. Je kunt dan het volledige ongecodeerde digitale radiopakket van Ziggo beluisteren. Kijk bijvoorbeeld eens op https://www.totaaltv.nl/tests/digitale-kabelradio-streelt-het-oor/

Je hebt dan wel een extra coax-kabel nodig om deze ontvanger aan te sluiten.

Reputatie 2
Badge

Bedankt allemaal voor helderheid in deze materie. Ik weet nu waar ik aan toe ben.

Reputatie 7
Badge +11

Je hebt in ieder geval iets bijzonder nuttigs ontdekt: tv kijken met het veel betere geluid van de stereo-installatie. 

Ik vind het nog steeds jammer dat zo weinig mensen hun tv aansluiten op een stereoset en zich behelpen met matig geluid van de tv.

Reputatie 2
Badge

Vind ik ook. Het is jammer dat het analoge radio signaal uiteindelijk geofferd is aan het digitale. Maar het is niet anders.

Reputatie 7
Badge +11

Analoge radio via Ziggo doet het op het moment nog steeds hoor. En zal het ook in 2021 nog blijven doen. https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-blijft-analoge-radio-in-2021-aan-alle-klanten-leveren/

Maar het kan geen kwaad om je al te oriënteren op de nieuwe situatie.

Het is jammer dat door de honger naar extra bandbreedte de analoge radio via de kabel op (korte) termijn verdwijnt en dat miljoenen FM-tuners waardeloos worden. Ik ben altijd een enorme fan van radio via de kabel geweest, zeker ook vanwege het aanbod van buitenlandse publieke omroepen. Maar anno 2020 is dat minder relevant dan bijvoorbeeld in 1990.

Reputatie 2
Badge

Dat klinkt op zich goed, alhoewel het uitstel van executie is.

Maar ik lees even terug In dit onderwerp dat ik daar, als gebruiker van Next niets mee kan.
Hoe doen andere mensen het dan? Hebben die dan geen mediabox e.d. ?

Reputatie 7
Badge +11

Je hebt toch een FM-tuner in de Denon zitten? Die kun je voorlopig gebruiken. 

Veel mensen gebruiken de TV of een mediabox om radio te luisteren. Nadeel is dat dat mediaboxen nauwelijks de mogelijkheid bieden om zonder TV-scherm de radiofunctie te bedienen. Een uitzondering is de Humax 5200c. Op de afstandsbediening kun je schakelen tussen TV en radio en op het display krijg je de naam van de zender te zien.

Daarnaast is tegenwoordig internetradio heel populair en streamen mensen vanaf hun telefoon naar een bluetoothspeaker. Tijden veranderen maar naar de radio wordt nog steeds geluisterd.

Reputatie 2
Badge

Ja, dat klopt, maar hoe krijg ik dat signaal in de tuner? Via de kabel kan niet, schreef je eerder? De antenne-mogelijkheid lukt denk ik niet, daar ons huis 40 geleden een spouwisolatie heeft gekregen van o.a. aluminiumfolie (!) Dan zou ik dus een buitenantenne moeten installeren. Ik kan overigens wel kijken of de coaxkabel die over zolder loopt een FM signaal oppikt.

@jak Op deze Denon kun je de Ziggo coax kabel aansluiten die het analoge radio signaal aan je Denon geeft en met de tuner kun je de juiste zender instellen.

Met een splitter kun je de coax kabel splitten en hieraan aansluiten.

Reputatie 7
Badge +11

Ik heb overigens nergens bedoeld dat het via “de kabel” niet gaat lukken. Alleen dat digitale radio luisteren niet gaat lukken zonder een digitale tuner te gebruiken.

@Be rt geeft precies aan hoe je naar analoge radio via de kabel kunt luisteren. Begrijp ik uit je vraag, @jak, dat je de Denon tuner/versterker nog nooit hebt aangesloten op de kabel? Dat is ontzettend jammer.

Het hangt een beetje af van het type wandcontactdoos of je een splitter moet gebruiken. Wij hebben een wandcontactdoos met een uitgang voor tv en een voor radio. Als je geen uitgang voor radio hebt zul je een splitter moeten gebruiken bij de uitgang voor tv.

Het aanbod voor analoge radio via de kabel varieert per gemeente. Je kunt het overzicht voor jouw gemeente vinden via https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/analoog-radio

Reageer