KeesN

Level 6
  • 99Posts
  • 5Oplossingen
  • 21Likes

NPO Start app op Samsung Smart tv, geen beeld, wel geluid

Zijn er meer mensen die hier - sinds gisteren 1 augustus - problemen mee hebben?
Blijkbaar is de app gewijzigd, kun je zien aan kleine wijzigingen, hoewel het versienummer identiek, 1.300001 van 21 december 2017, is gebleven. Eén van de verschillen is dat in het onderdeel Mijn NPO nu een tabblad "Instellingen" erbij is gekomen waar je Gepersonaliseerde diensten kunt aan/uit zetten. Verder is de hele kijkgeschiedenis gewist en begin je weer met een schone lei. Oh ja, nog een klein verschil: bij elk programma dat je wilt bekijken krijg je wel geluid maar geen beeld... Lijkt me toch essentieel voor een teleVISIE.

Wat extra informatie dat vragen kan voorkomen:
- gebruik de NPO app al meer dan drieënhalf jaar;
- gistermorgen werkte het nog probleemloos, constateerde dit probleem 's avonds rond 10 uur;
- uiteraard een reset van de Smart Hub gedaan en alles opnieuw ingeregeld met een lege cache; probleem blijft echter bestaan;
- ik heb al een mail richting NPO gestuurd, wacht op antwoord;
- vond ik wel grappig: je kunt wel de ondertiteling aanzetten; dus je hoort alles en kunt ook nog meelezen wat gezegd wordt. Het beeld moet je er echter zelf bij verzinnen.

Bij voorbaat dank voor alle reacties.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
KeesN
Topicstarter
Level 6
  • 99Posts
  • 5Oplossingen
  • 21Likes
Artwido wrote:
Het werkt weer!!

Kan dit bevestigen.
Ook het openingslogo is veranderd. Daarom duurde het wellicht zolang: 5 minuten om het probleem op te lossen en 5 dagen om het startlogo te verfraaien. Duurt even, maar dan heb je ook wat.
Gelukkig communiceert de NPO precies evenveel dat het weer werkt als toen het probleem optrad.

Mij nu even niet storen: ik moet 5 dagen kijkachterstand inhalen.

Bekijk in context

27 Reacties 27
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Even vanuitgaande zelfde menu structuur als mijn tv: open de smarthub. ( dus echt het menu waar alle apps zichtbaar zijn dus niet de onderste balk) selecteer nu bv netflix of de manuel app. Hou nu de ok toets enkele seconde ingedrukt. Nu krijg je als het goed is een schermpje. Hier wordt aangegeven de apps die niet of niet automatich zijn bijgewerkt. Selecteer alles en kies nu de functie alles bijwerken.
KeesN
Topicstarter
Level 6
  • 99Posts
  • 5Oplossingen
  • 21Likes
robbo Dank voor het meedenken. De NPO Start app is een standaard app, meegeleverd door Samsung en wordt automatisch up-to-date gehouden. Daarom staat deze ook bovenaan in het eerste scherm, idem als Netflix. En omdat ik een reset gegeven heb, is de laatste versie weer gedownload. Overigens heb ik standaard automatisch updates installeren aanstaan.
Jouw voorstel (welke ik overigens vaker uitgevoerd heb) geeft drie applicaties aan: Plex, Red Bull TV en TuneIn. Geen van deze apps zal ik ooit gebruiken. Dus nog maar even niet.
Maar, mijn prangende vraag aan jou: als jij een Samsung tv hebt, wat gebeurt er als jij de NPO Start app gebruikt? Heb jij wel beeld bij een uitzending?
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Ik ga dit as zaterdag voor je bekijken( ben op het ogenblik nog even een paar daagjes van huis. ) wordt vv. Of iemand anders met een samsung smart tv die direcct even kan kijken.

Verder helpt vaak bij problemen de tv echt 1a3 minuten stroomloos te zetten. ( bij een samsung tv kan het standby lampje nagloeien. Zet deze als nog uit met de ab. Na 3 min. de stroom er weer op. Ik weet uiteraard niet of dit daadwerkelijk een app of cq npo probleem is, dus stroom eraf is een kwestie van uit proberen. Succes gr Rob

Edit: omdat je aangaf dat de app nog enige dagen geleden heeft gewerkt ga ik er van uit dat je tv jonger dan 2014 is... Apps en tv's uit / t/m 2013 hebben vaker app problemen.
KeesN
Topicstarter
Level 6
  • 99Posts
  • 5Oplossingen
  • 21Likes
UPDATE, UPDATE, UPDATE.
Je kunt ook met de NPO bellen (buiten Twitter, Facebook en mail) en ze nemen ook nog vlot op.
Het probleem is bij hen bekend en er wordt hard aan een oplossing gewerkt.
Grappig dat je al vrolijk wordt als iemand alleen al aangeeft dat het probleem bekend is. Er is nog niets opgelost, maar het probleem is bekend. :relaxed:
Heb ze wel drie verbeterpuntjes aangeleverd: communiceren, communiceren, communiceren. Als ze het probleem ergens gemeld hadden (voorkeur Twitter), had dit mij (en waarschijnlijk vele anderen) veel tijd gescheeld.
Dus, voor mede-gedupeerden: heb geduld.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Ha mooi.. Dan is de vorige reactie van mij ,niet als geschreven..beschouwd:wink:
KeesN
Topicstarter
Level 6
  • 99Posts
  • 5Oplossingen
  • 21Likes
robbo Een paar daagjes van huis? Je hebt toch geen vakantie??? Zo ja, dan mijn tip aan jou: ga eens genieten, het wordt vandaag meer dan 30 graden. Ga offline, nu. En dan langzaam die batterij weer opladen. Fijne dagen.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
robbo wrote:
Ha mooi.. Dan is de vorige reactie van mij ,niet als geschreven..beschouwd:wink:


Die tip stroomloos moet je er wel inhouden hoor ! , helpt vaak 😉
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
KeesN wrote:
robbo Een paar daagjes van huis? Je hebt toch geen vakantie??? Zo ja, dan mijn tip aan jou: ga eens genieten, het wordt vandaag meer dan 30 graden. Ga offline, nu. En dan langzaam die batterij weer opladen. Fijne dagen.
geen vakantie oppas vader voor een hond:relaxed:
KeesN
Topicstarter
Level 6
  • 99Posts
  • 5Oplossingen
  • 21Likes
YES, het is mij gelukt. Als je via Google zoekt op "npo start app probleem geen beeld wel geluid" is de eerste hit deze thread... Binnen 6 minuten heeft Google je gevonden en bovenaan geplaatst. Dat is toch in één woord klasse.
Kan Google niet de NPO overnemen? Of is dat een stap te ver?
KeesN
Topicstarter
Level 6
  • 99Posts
  • 5Oplossingen
  • 21Likes
robbo wrote:

Edit: omdat je aangaf dat de app nog enige dagen geleden heeft gewerkt ga ik er van uit dat je tv jonger dan 2014 is... Apps en tv's uit / t/m 2013 hebben vaker app problemen.

Daarom werd ik zo vrolijk van de reactie van de NPO dat het probleem bij hen lag. Bij Samsung is de ondergrens namelijk 2015: "Samsung Tizen, 2015, 2016, 2017 en 2018 ". Ik heb deze tv op 5 januari 2015 gekocht. Op papier dus 2015, maar deze is gegarandeerd in 2014 in elkaar geschroefd en op de boot naar Nederland gezet. Was bang dat de NPO bij elke update het bouwjaar met één ophoogt.
Iemand bekend met de Samsung software nummering? De software van mijn tv is T-MST14DEUC-2880.2, BT-S. Staat de eerste T voor Tizen?
Artwido

Level 3
  • 13Posts
  • 2Oplossingen
  • 0Likes
Heb het zelfde probleem sinds gisteren.
Heb een ouder type samsung smartTV volgens mij uit 2014
Het is de Samsung UE55H6200
Verder dezelfde app-versie als KeesN

Ik heb contact gehad met npo via messenger.
Daar waren ze bekend met het probleem maar nog geen oplossing. Ze vroegen mij het volgende door te geven:

Zouden jullie mij kunnen antwoord kunnen geven op volgende vragen?:
- Op welk merk en typenummer apparaat ervaart u het probleem?
- Welk versie van de app staat hierop?
- Welke internetprovider gebruikt u?
- Wat is uw IP-adres? Dit kunt u opvragen via www.whatsmyip.com
- Ervaart u het probleem met live, gemist, of bij allebei?
- Is uw toestel op het internet aangesloten via een internetkabel of via wifi?
- Helpt het om de app te verwijderen en opnieuw te installeren

Ik ben benieuwd wat de oplossing is want mis mijn programma's
johan564

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hier dezelfde TV als Artwido en hetzelfde probleem, wel geluid, geen beeld. Ook contact met ze gehad, zelfde antwoord van hun.
KeesN
Topicstarter
Level 6
  • 99Posts
  • 5Oplossingen
  • 21Likes
Artwido Ik heb vanmiddag nogmaals contact gehad met de NPO via Twitter. Dus de teller staat nu op drie: telefonisch, via e-mail en Twitter. Blijven niet veel smaken meer over, misschien nog de tamtam en/of rooksignalen? Bestaat Messenger nog? Gebruikt iemand dat? Doet me aan de fax denken.

Bij mij vroegen ze alleen naar het model tv en of het zich voordoet bij de livestream en/of uitzending terugkijken. (Is er überhaupt iemand die op zijn tv livestream gebruikt? M.i. geen Ziggoklanten want dan heb je - verplicht - al een tv-abonnement.)

Mag ik als oud-ICT'er hartelijk lachen om hun vragen? Ja, dat mag ik (namens Mart Smeets). Concreet: ze passen hun app aan en vervolgens werkt het niet meer. Nou dan zou ik ook gaan zoeken of
- je stiekem van internetprovider geswitcht bent;
- ja, het internetadres is heel belangrijk; even adressen gaat goed, maar oneven IP-adressen geven problemen (sorry, klinkt cynisch).
Ik kan i.i.g. antwoord geven op de laatste vraag: als je alles verwijdert en opnieuw installeert blijf je dezelfde fout houden.
Zomaar een vaag gevoel bij mij: zou het wellicht aan de gewijzigde app kunnen liggen?
Op Twitter stelde iemand de vraag waarom ze geen rollback doen? De oude situatie herstellen. Nou, dat was slikken bij hen.

Concreet: we zijn nu 24 uur verder en het werkt nog steeds niet.
johan564

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
wachten op een update of een andere weg. bijvoorbeeld een chromecast in je tv en dan met je smartphone streamen.
Artwido

Level 3
  • 13Posts
  • 2Oplossingen
  • 0Likes
KeesN
Messenger van fb word natuurlijk nog steeds gebruikt. En er zijn zeker nog meer communicatiekanalen wat dacht je van whatsapp.
Maar dat terzijde.
Ik denk meer aan een codec probleem.
Ik ben bang dat ze een nieuwe codec gebruiken die door de oudere Samsung tv's niet ondersteund worden.
Via chromecast en op mijn mobiele telefoon heb ik geen last van het probleem.
johan564

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
klopt, op m'n smartphone werkt bij mij ook alles goed.
KeesN
Topicstarter
Level 6
  • 99Posts
  • 5Oplossingen
  • 21Likes
Artwido Sorry mijn fout, zei toch al: oud-ICT'er. Dacht automatisch aan MSN Messenger.
Ik denk niet dat - als het onverhoopt niet opgelost wordt - we een Chromecast moeten aanschaffen. Hebben niet alle Samsung tv's screen mirroring (door Samsung kunstig vertaalt naar scherm mirroring). Ik heb hier minimale ervaringen mee, iemand die iets hierover kan roepen? Bijvoorbeeld beeldkwaliteit?
johan564

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
tv's wel, alleen veel telefoons niet.
Artwido

Level 3
  • 13Posts
  • 2Oplossingen
  • 0Likes
KeesN
Inderdaad misschien is screen mirroring een tijdelijke oplossing. Dat ga ik vandaag proberen.
Je mag best weten dat we npo start hier missen.
Reclame vrij programma's terug kijken blijft een verademing.
Ik ga sowieso maar weer eens vragen aan Npo hoe het er voor staat.

Update: ik heb screen mirror getest en het werkt wel maar niet optimaal. Het beeld en geluid loopt niet helemaal synchroon en het beeld schokt een heel klein beetje. Ook een zwarte balk boven en onder.

Uitgelicht topic