Beantwoord

Nieuwe tv kopen, refresh rate

• 8 september 2016
  • 92 reacties
  • 8287 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +2
Misschien niet de beste plaats voor dit topic, maar ik moet het toch ergens kwijt.

Mijn analoge tv is al aardig oud. Hoewel deze nog zonder problemen werkt, zal deze vroeger of later toch vervangen moeten worden.

Een 4K tv lijkt mij logisch met het oog op de toekomst. Dan is er echter het onderwerp van de refresh rate ...
Ik heb geprobeerd me in te lezen, maar het blijft toch lastig. Zie: http://www.cnet.com/news/ultra-hd-4k-tv-refresh-rates/

Het schijnt dat de refresh rate grotendeels een marketing gimmick is. Nu is het zo dat het aanbod in de lokale Mediamarkt en BCC toch vrij beperkt is, dus in zo'n winkel selecteren is ook niet alles. Bovendien is het signaal dat naar de tvs gestuurd wordt wisselend. En prijzen schijnen vaak hoger te liggen.
Als referentiekader heb ik maar even het aanbod van bol.com en mediamarkt.nl gebruikt.

Bij de 4K tvs is het aanbod met een hogere refresh rate toch relatief duur. Dus hoe kom je achter de "werkelijke" refresh rate/wat is aan te raden ? Meer dan pakweg 1000 euro mag het toch niet kosten.
Ik heb een analoge/CRT beeldbuis, dus problemen met bewegende beelden ben ik niet gewend.

Suggesties, opmerkingen, alternatieve fora ? Een voordeel van online kopen is dat je het produkt zonder kosten weer terug kunt sturen ...
icon

Best beantwoord door Willem-A 10 september 2016, 18:29

"Dus je zegt dat gewone beelden er slechter uit kunnen zien op een 4K dan op een gewone full HD ?
Dat was ik op internet zo nog niet tegen gekomen". *

"Het schijnt dat je overigens ook kunt kiezen tussen Edge LED en Direct LED (en OLED, maar dat is al heel wat duurder) ... " **

* Ja, gewone HD beelden zien er minder goed uit. Kan ook niet anders, want het inkomende signaal is in een veel lagere resolutie als de Tv weergeeft. Er moet dus ge-upscaled worden en dat ga je zien. Speel je nog DVD's af, is dat nog erger, daar die in SD zijn opgenomen. Je moet het eigenlijk simpel zien: elke Tv presteert het best als er een signaal wordt aangeboden dat overeen komt met de resolutie van de Tv. De Tv hoeft dan zelf geen bewerkingen meer toe te passen, en dat zorgt voor het beste resultaat. Nu doen veel 4K Tv's het prima met 1080 bronmateriaal, daar, zoals gezegd, de chipsets steeds beter worden, maar daar hangt vaak wel een prijskaartje aan. Maar dan nog zal een dergelijke Tv er op zijn best uitzien als je deze ook daadwerkelijk 4K bronmateriaal aanbied.

** Voorheen sprak men van Edge Led en van Full Led. Bij Edge Led is de led backlight alleen aan de randen aangebracht. Bij een Full Led, nu vaak direct Led genoemd, is het gehele scherm voorzien van Led backlight. En dan is er nog de mogelijkheid van 'Local Dimming' dat steeds verder is uitgebreid, waardoor het mogelijk is een deel van de backlight te dimmen, en tegenwoordig zelfs een zeer klein deel. Dat zorgt voor een beter contrast en beter zwartwaarden. Logisch, daar er op bepaalde delen in het scherm, die zwart moeten zijn, geen backlight meer aanwezig is. Maar een Led Tv is niets meer dan een LCD met Led backlight, en een LCD scherm heeft als nadeel dat er altijd achtergrondlicht (backlight) doorheen zal schijnen. Daarom was het zwart eerder ook nooit echt zwart en is de kijkhoek vaak beperkt, ook al wordt ook dat steeds beter.

Bij een Plasma Tv is er geen sprake van backlight en is elke pixel een eigen lichtbron. De kijkhoek daarvan is zeer groot en er kan dus gen backlight door de pixels schijnen. Nu is OLED een geheel andere techniek, maar toch wat vergelijkbaar met en Plasma, daar bij OLED ook elke pixel apart kan oplichten, doordat dit zelf een lichtbron is. Ook hier is dus geen sprake van backlight en deze Tv's kunnen daardoor zeer dun zijn. Je ziet ze al met de dikte van een smartphone. Eerder zag je ook al zeer dunne modellen, daar dan de elektronica in de voet werd gebouwd. En Elektronica wordt ook steeds kleiner. OLED is zeker fraai en komt dicht in de buurt van een goede Plasma, maar het is natuurlijk nog nieuw, en dus kostbaar. Het is dan maar de vraag of je dat er voor over hebt. Ik kijk liever de kat nog even uit de boom, hoe dat zich houdt na enkele jaren gebruik.

Maar er is keuze genoeg dus.

Mvg. Willem.
Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, stel dan je vraag in een nieuw topic.

92 Reacties

Reputatie 5
Badge +5
Maar nu weer serieus en on topic oké? Anders begint Brax straks nog aan ons te twijfelen (als deze dat al niet doet;) ja willem dat denk ik ook en daarom gaan we hier een grote punt achter zetten! ik ga naar buiten onder de parasol liggen en van het mooie weer genieten:8 vrg honda
Reputatie 7
Badge +19
Dag Robbo,

maar dat is niet wat ik bedoel. Ik heb het niet over de beeldverhoudingen, maar over de latere CRT's welke werden voorzien van een digitaal chassis en daardoor vertekening in beeld lieten zien. Je zag dan soms zelfs verkleuringen in de hoek (niet door luidsprekers!) en de ondertitels werden aan de zijkanten van het beeld, vooral als het verder doorliep, in elkaar gedrukt en vervormd.

Beeldlijnen, vooral links in beeld, waren niet meer strak, maar zoals gezegd, net als bij meer toestellen, gekarteld of krom. Dat zag je duidelijk in het testbeeld en als je het daarin ziet, zie je dat natuurlijk ook terug in de weergave. Ook zag je bovenin het beeld vaak een hoek iets aflopen, of liep het beeld iets rond. Dat is echt geen onzin, maar iets dat in die tijd vaak werd genoemd, en zoals gezegd, niet allen bij Philips. Maar er waren ook genoeg mensen die dat niet eens opmerkten, net als dat er nu mensen naar een LCD kijken die mooier is als ie uit staat, dan ingeschakelt...

Maar dit is dus echt heel wat anders als het goed zoeken naar de beeldverhoudingen, wat ik trouwens ook altijd als een crime heb ervaren. Dacht je het goed te hebben, was de helft van de ondertiteling weer weg... Absoluut niet gebruiksvriendelijk, en zo werd het door velen ervaren.

Gr. Willem.
Reputatie 7
Badge +25
Dag Robbo,

maar dat is niet wat ik bedoel. Ik heb het niet over de beeldverhoudingen, maar over de latere CRT's welke werden voorzien van een digitaal chassis en daardoor vertekening in beeld lieten zien. Je zag dan soms zelfs verkleuringen in de hoek (niet door luidsprekers!) en de ondertitels werden aan de zijkanten van het beeld, vooral als het verder doorliep, in elkaar gedrukt en vervormd.

Beeldlijnen, vooral links in beeld, waren niet meer strak, maar zoals gezegd, net als bij meer toestellen, gekarteld of krom. Dat zag je duidelijk in het testbeeld en als je het daarin ziet, zie je dat natuurlijk ook terug in de weergave. Ook zag je bovenin het beeld vaak een hoek iets aflopen, of liep het beeld iets rond. Dat is echt geen onzin, maar iets dat in die tijd vaak werd genoemd, en zoals gezegd, niet allen bij Philips. Maar er waren ook genoeg mensen die dat niet eens opmerkten, net als dat er nu mensen naar een LCD kijken die mooier is als ie uit staat, dan ingeschakelt...

Maar dit is dus echt heel wat anders als het goed zoeken naar de beeldverhoudingen, wat ik trouwens ook altijd als een crime heb ervaren. Dacht je het goed te hebben, was de helft van de ondertiteling weer weg... Absoluut niet gebruiksvriendelijk, en zo werd het door velen ervaren.

Gr. Willem.

Ok! Net wat je zegt. Duidelijk! Maar nog wat anders : We spreken natuurlijk ook nog over het tijdperk dat ook niet alle programma's en zeker zenders nog niet eens in de 16:9 uitzonden maar nog in het oude 4:3. Ik denk dat dit ook grote invloed had qua beeldvorm. Ik weet nog wel goed bij die eerste modellen phoe .... Echt mensen die keken naar die zwarte balkjes of brede gezichten die uitgerekt waren bij de instelling automatisch vullen of voledig beeld etc ... etc etc en dan zeggen o had ik niet in de gaten. Maar het is een prachtige tv ha ha:$
Reputatie 4
Badge +4
Bij de oude kleuren tv’s had iedere kleur (RGB)zijn eigen afbuig systeem, deze werd in de fabriek afgesteld. Deze toestellen waren zeer gevoelig voor magneet velden op het scherm rooster van de beeldbuis en kon je vertekening krijgen van het beeld, ook konden de kleuren niet meer over elkaar liggen (dekkings fouten ). Om deze fouten op te lossen moest je eerst de beeldbuis naar het noorden laten kijken, en met een grote ronde elektrische magneetspoel van +/- 35 cm het scherm demagnetiseren, eerst kleine rondjes draaien vlak voor het beeldscherm en vervolgens langzaam achteruit lopen en steeds grotere cirkels draaien. Daarna het convergentiepaneel openen en met de talrijke potmeters de dekking /convergentie opnieuw instellen. Hierbij moest wel een bepaalde volgorde worden aangehouden.
Reputatie 3
Badge +2
Een beetje off topic: één zaak stelde dat Sony, Samsung en Panasonic op dit moment het beste zijn.

Heeft iemand nog een mening over de merken van tegenwoordig ?
Reputatie 7
Badge +25
Een beetje off topic: één zaak stelde dat Sony, Samsung en Panasonic op dit moment het beste zijn.

Heeft iemand nog een mening over de merken van tegenwoordig ?

Ach eigenlijk vind ik persoonlijk alle merken iets goeds hebben, maar zeker ook iets zwaks.
Echter inzake philips vind ik gewoon dat zij niet hebben door ontwikkelt sinds zij eigenlijk de productie hebben afgestoten cq hebben uitbesteed. Ik heb bv vorig jaar een nieuwe tv aangeschaft, en heb door ervaring en hulp aan andere dus geen Philips gekozen hoewel ik in het verleden daar best wel tevrede over was. Zie mijn vorige reactie's. Op het moment dat ik dus vorig jaar mijn tv aanschafte heb ik dus voor een samsung gekozen. Mijn besluit was de vele instel mogelijkheden en de prachtige beeld ervaring die voor mij PERSOONLIJK ( want dat is het eigenlijk) geweldig was. Ik heb er tot nu toe nog geen enkele spijt van. En ik kom echt heel veel merken tegen hoor ivm hulp die ik hier en daar geef. De een is makkelijk in gebruik en de andere etc etc etc. Ook qua mogelijkheden voor de keuze van samsung was de keuze van de apps. Op dat moment had samsung de meeste recente apps van de smart tv's en ondersteuning van 5 ghz wi fi ondersteuning. Hoewel ik best wel div. Merken zie vond ik ook toen bij dit type toestel de menustructuur zeer eenvoudig zelfs voor de onhandige onder ons . Het spreekt voor zich. Vooral de app (e- manuel ) is zeer uitvoerig en duidelijk en er zijn directe links in verwerkt. Maar nogmaals het is persoonlijk. De een houdt van donker en de ander van lichte beelden etc etc. Verder maak je keus bewust! En ga niet uit van die mooie verkoop praatjes in sommige zaken. Neem iemand mee die er verstand van heeft mocht je dit zelf niet hebben. ik zelf ga geregeld mee als er bij fam. Kennisen iets nieuws wordt aangeschaft. Ik weet wel wat zij aan kunnen qua bediening en het begrijpen er van en belangrijk vinden, en dat weet die verkoper niet! Met meestal mooie praatjes van nou deze tv heeft wel zoveel mghz etc en die en die functie ( wat meestal nooit gebruikt wordt etc) Nogmaal ik kan en vind het moeilijk om aan te geven dit merk is het beste! Maar op dat moment was mijn keuze de samsung. En kijk elke dag met groot plezier naar (in mijn ogen) prachtig beeld🆒
Reputatie 4
Badge +4
In de winkel krijg je meestal het advies waar ze het meest aan verdienen !
Let op: kwaliteit en mogelijkheden heeft ook een prijs.
Voor een redelijk onpartijdig advies kun je kijken in de consumenten gids en daarna zelf gaan kijken in een grote tv zaak als de Mediamarkt waar je zelf veel tv's op beeld kwaliteit kan beoordelen .
Daarna nog even googlen op het door jou voorkeur gekozen merk en type op evt. reviews.
Mijn persoonlijke voorkeur is nog steeds Philips i.v.m. beeld kwaliteit.
Reputatie 7
Badge +11
Hallo.

Consumentenbond onpartijdig???? Grotere oplichters moeten nog geboren worden. Waarom denk je dat sommige merken altijd als beste uit de bus komen? Smeergeld. De bond doet een test, fabrikant zegt: als de test voorbij is mogen jullie het product wel houden, verdeel hem maar onder het personeel. Vroeger was het altijd whirpool die als beste uit de test kwam, nu niet meer. waarom niet?? vroeger zei whirlpool houdt het product maar, nu wil whirlpool het product terug. en zie, ze komen niet meer als beste uit de bus. Nu is het elke keer een product van Ikea en Samsung. En wat dacht je van het energie verhaal. ze hebben daar ruim 1.5 miljoen euro mee verdiend!!!!!. dus mensen allemaal overstappen via de consumentenbond: Nou nee dus.

Teun
Reputatie 7
Badge +19
Tja,

elke winkelier zal zo zijn voorkeur hebben, ervan uitgaande dat hij dan niet kijkt naar wat hij verdient, maar wat hij echt ziet als een zeer fraai toestel.

Ik vind persoonlijk de kleuren van Samsung wat te hard, en dat hebben ze eigenlijk een beetje overgenomen van Sony. Die hebben dat eigenlijk altijd gehad. Maar veel mensen vinden ook dat mooi. Panasonic heeft hele goede Tv's, tenminste als je uitgaat wat haalbaar is bij een LCD met Led backlight, maar ik blijf het zonde vinden dat de Plasma Tv eruit is geraakt. Nu gaf men aan dat deze niet verder door te ontwikkelen was, maar veel mensen vonden het prima zoals het was.

Ik ben zelf nooit een LCD fan geweest en toen de Led kwam deed men (destijds Samsung) dat voorkomen als een nieuwe techniek, maar zoals gezegd is men daarvoor op de vingers getikt en moest het bij mensen bekend zijn dat het hier ging om een LCD met Led backlight. Maar ik gaf al aan dat men dat nu vergeten lijkt te zijn, want nu heeft men het steeds over Led en zie ik vaak dat men aangeeft geen LCD te hebben maar een Led Tv. Men denkt dus echt regelmatig dat Led iets heel anders is, en ook al is het resultaat beter doordat het contrast is verhoogd, je meer met Led backlight kan doen als met een CCFL buisje, en je veel plaatselijker kan dimmen of doven, blijft het nog wel een deel van de nadelen behouden die gerelateerd zijn aan de LCD.

Zo kan de snelheid nooit gelijk worden aan een Plasma, is de kijkhoek vaak toch nog kleiner, en treed nog steeds verkleuring op als je vanuit een hoek op het scherm kijkt. Dat is bij duurdere schermen zeker beter, maar dat wil nu ook niet weer niet zeggen dat duurder altijd beter is.

Anders dan Holthuizen aangeeft zou ik zeker geen Tv's gaan beoordelen en vergelijken bij een zaak als de mediamarkt. Leuk om een keer te zien, en je kan dan ook absoluut verschillen waarnemen, maar er hangen en staan er veel teveel en ze staan tevens veel te dicht op elkaar. Het is dan ook heel moeilijk er een als referentiekader te nemen. En hoe meer je er ziet, hoe moeilijker het ook wordt. Je blijft dan vergelijken en eenmaal thuis komt het er echt uit wat je ervan vind. Dan is er geen sprake van vergelijking en als het beeld gewoon goed is en naar je zin, went het ook weer. Het kan tenslotte altijd beter.

Je bent nu wellicht nog niet veel verder:) maar smaken lopen zo enorm uiteen, dat het niet eenvoudig is voor een ander te beslissen en dat wil ik ook niet eens. Maar ik zou wel met een boog om de Philips heenlopen...

Mvg. Willem
Reputatie 7
Badge +19
Nou nou nou nou Teun:) Moet dat nou gelijk weer zo?:$

Maar goed, de consumentenbond kun je dus overslaan. haha

😃
Reputatie 7
Badge +19
HiFi.nl kun je ook overslaan, want daar is alles goed. Is het dat niet, en men ziet de lage prijs, dan is het gezien die prijs alsnog geweldig:)

Zo kan het ook nog:D
Reputatie 7
Badge +11
Hallo Willem.

Ja, het is inderdaad wat harde taal naar de bond, maar ik moet helemaal niets van die jongens hebben. We hebben er bij ons geen hoge pet van op.

En de philips, daar zou ik ook om heen lopen. Doe mij ook maar de plasma.

vr gr Teun
Reputatie 7
Badge +19
"Ja, het is inderdaad wat harde taal naar de bond, maar ik moet helemaal niets van die jongens hebben. We hebben er bij ons geen hoge pet van op".

Nee, maar dat was wel duidelijk hoor hahaha:D
Reputatie 7
Badge +19
Maar Brax, je kan ook hier: https://www.youtube.com/watch?v=_KX-gEkqSME even kijken...

"beeldje he? 6000Hertz!"

:D:D

Dat is tenminste betrouwbaar:) wel een vreemd merk, maar ach, het komt toch bijna allemaal uit dezelfde fabriek:$
Reputatie 7
Badge +25
Dat is uberhaupt altijd zo geweest:( zelfs bij de normale dagelijkse boodschappen. Waar de keurmerken je om de oren vliegen! Ik kan mij herinneren bij een tv programma dat zij dit onderzochten. En idd all die merken betalen dik, en ook de consumentenbond werd idd een beetje verkapt welliswaar zelfs corrupt genoemd. Dus ik ga altijd uit van mijn eigen ervaring. Ik zeg altijd tegen de verkoper nee ik kijk zelf wel even. Met een uitzondering! Als de verkoper toevallig Teun heet en toevallig ......bla bla wil ik wel luisteren🆒 ha ha:P
Reputatie 7
Badge +19
"Met een uitzondering! Als de verkoper toevallig Teun heet en toevallig ......bla bla wil ik wel luisteren🆒 ha ha".

Kun je nagaan hoe verschillend mensen zijn, want ik heb echt de pest aan verkopers:) Ik ga ook altijd naar winkels waar geen verkopers lopen...:D

Verkopers...:@ Die moet u nemen. Heb ik zelf ook:@
Reputatie 7
Badge +25
"Met een uitzondering! Als de verkoper toevallig Teun heet en toevallig ......bla bla wil ik wel luisteren🆒 ha ha".

Kun je nagaan hoe verschillend mensen zijn, want ik heb echt de pest aan verkopers:) Ik ga ook altijd naar winkels waar geen verkopers lopen...:D

Ach Teun is good ! 😳
Reputatie 7
Badge +11
Wij laten de mensen bij ons altijd rustig kijken en gaan absoluut niet opdringen. Daarbij verkopen we veel apparaten waar wij goed bevindingen mee hebben. En nee, niet meer aan verdienen!! Dat laatste is niet de hoofdmoot bij ons. Punt is dat de klant met een tevreden gevoel iets koopt en niet iets wat hem door de strot word gedouwd. Hij moet er zelf een goed gevoel bij hebben. Ook houden wij wel van een leuke grap tussen door en werken dus ook niet op provisie, zoals bij sommige grote jongens wel het geval is.

Teun.
Reputatie 7
Badge +19
Wij laten de mensen bij ons altijd rustig kijken en gaan absoluut niet opdringen. Daarbij verkopen we veel apparaten waar wij goed bevindingen mee hebben. En nee, niet meer aan verdienen!! Dat laatste is niet de hoofdmoot bij ons. Punt is dat de klant met een tevreden gevoel iets koopt en niet iets wat hem door de strot word gedouwd. Hij moet er zelf een goed gevoel bij hebben. Ook houden wij wel van een leuke grap tussen door en werken dus ook niet op provisie, zoals bij sommige grote jongens wel het geval is.

Teun.

Ja, dit zeggen ze allemaal...:D
Reputatie 4
Badge +4
Ik wil best geloven dat Teun de uitzondering is op de regel, maar uit eigen ervaring is dat vaak anders. (helaas)

Wat ik nog even toe wil voegen, is dat als je een nieuwe tv aansluit deze door de fabriek algemeen is afgesteld. Maar bij iedereen is o.a. het omgevings licht anders en dat beïnvloed ook de beeld kwaliteit. Mijn ervaring is dat je de tv net zo mooi kan instellen als je zelf wil, maar dat vergt enig inzicht in de techniek. Contrast en kleur staan vaak te hoog , en allerlei onnodige filters ingeschakeld en met een kleine correctie van de gamma instelling is vaak ook nog de persoonlijke voorkeur te verbeteren .
Het is het beste om een paar dagen naar verschillende stations te kijken om een algemeen beeld te krijgen van de wijzigingen die je zou willen toepassen.
Maar de meeste mensen kijken gewoon met de fabriek instelling, zelfs als het gras blauw is.
Reputatie 7
Badge +19
@Teun,

ik heb er even over nagedacht. Zullen we de Plasma weer nieuw leven in blazen? Moeten we alleen even een merknaam bedenken...:D

Gr. Willem
Reputatie 7
Badge +25
En dat bedenk je snachts om half 4 ? 🆒
Reputatie 7
Badge +19
En dat bedenk je snachts om half 4 ? 🆒

Ja, maar het heeft een goede reden dat ik nog wakker ben... (furosemide):( En tja, als je dan niet slaapt ga je plannen maken voor een eigen bedrijf/merk:)
Reputatie 7
Badge +11
Hoi Willem.

Goed plan.Ik heb al een naam: WiTe.

Teun
Reputatie 7
Badge +19
Goede naam Teun. Ik ga even op zoek naar een fabriek:)