1
Vraag
2
Reacties
hsclan

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nieuwe analoge radio kopen

hoi helaas is mijn radio / thuisbioscoop welke aangesloten staat op de kabel kapot.

kan ik nu een nieuwe thuisbiscoop kopen welke analoog is kopen daar er overal verhalen op internet staan dat zigo analoge radio stopt ? of kan ik wel zo radio blijven luisteren op de aansluiting ... ik heb al digitale tv en op de aansluiting komt nu ook mijn kabel naar de radio die gewoon werkt ?? wie kan me helpen henk en simone
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Na het binnenkort opheffen van Analoge Radio door Ziggo, kun je met een FM-Tuner nog met een antenne de zenders ontvangen die in jouw regio in de ether beschikbaar zijn.
Als dat beperkte aanbod genoeg voor je is, dan is er niet veel aan de hand met het nu nog aanschaffen van apparatuur met alleen een FM-Tuner.
Het opheffen van FM-radio via de ether zal gaan gebeuren, maar dat kan nog wel een flink aantal jaren gaan duren.

In moderne audio apparatuur is vaak al een FM/DAB+ Tuner beschikbaar. Let daar op. Het is mi verstandig voor zo'n combinatie-Tuner te kiezen.
Via een erop aangesloten antenne kun je ook DAB+ ontvangen met een veel breder aanbod van NL Zenders dan via FM ontvangst mogelijk is.
Zie: https://www.radiodigi.nl/dab-radiostations.html

Voor ook buitenlandse zenders kun je na opheffing van Analoge Radio nog gebruik blijven maken van Digitale Radio van Ziggo, met hetzelfde zenderaanbod als Analoge Radio nu.

Een andere optie is Internet radio. Dat levert het breedste aanbod aan zenders op.
Sommige Audio apparatuur heeft dit aan boord. Zag laatst bv een Soundbar langskomen, die dat heeft.
Ik gebruik er een App voor op mijn telefoon en speel af op mijn Audio versterker via een Bluetooth koppeling met een ontvangertje dat op een input van de versterker is aangesloten.
https://tunein.com/

Bekijk in context

14 Reacties 14
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
hsclan Je hebt tegenwoordig ook versterkers/receivers/ die dab+ ondersteunen. En je kan natuurlijk ook via de mediabox radio luisteren..Als je deze rechtstreeks aansluit op de versterker/receiver hoeft de tv niet aan..
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
DAB+ = alleen NL zenders.
hsclan
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
ja even er zijn 8miljoen mensen met analoge radio en dab is geen thuisbioscoop .
het kan toch niet zo zijn dat half nederland al zijn radio's moet vervangen ?
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Helaas wel. Techniek moet een keer vervangen worden, om ruimte te bieden voor nieuwe techniek. Net zoals analoge TV nu ook afgeschakeld wordt.

Analoge radio wordt op dit moment nog niet afgeschakeld, maar ik zou geen nieuwe analoge radio meer kopen, aangezien die niet nog jaren gebruikt kan worden.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
hsclan wrote:
hsclan ja even er zijn 8miljoen mensen met analoge radio en dab is geen thuisbioscoop .
het kan toch niet zo zijn dat half nederland al zijn radio's moet vervangen ?

Dab+ is ook een radio.. Deze vervangt de fm radio. Een onderdeel dat op een receiver/versterker zit zoals radio functie.. dus onderdeel van een home cinemaset. Jij vroeg een alternatief.. en die gaf ik:relaxed: Omdat jou apparatuur stuk is..
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Na het binnenkort opheffen van Analoge Radio door Ziggo, kun je met een FM-Tuner nog met een antenne de zenders ontvangen die in jouw regio in de ether beschikbaar zijn.
Als dat beperkte aanbod genoeg voor je is, dan is er niet veel aan de hand met het nu nog aanschaffen van apparatuur met alleen een FM-Tuner.
Het opheffen van FM-radio via de ether zal gaan gebeuren, maar dat kan nog wel een flink aantal jaren gaan duren.

In moderne audio apparatuur is vaak al een FM/DAB+ Tuner beschikbaar. Let daar op. Het is mi verstandig voor zo'n combinatie-Tuner te kiezen.
Via een erop aangesloten antenne kun je ook DAB+ ontvangen met een veel breder aanbod van NL Zenders dan via FM ontvangst mogelijk is.
Zie: https://www.radiodigi.nl/dab-radiostations.html

Voor ook buitenlandse zenders kun je na opheffing van Analoge Radio nog gebruik blijven maken van Digitale Radio van Ziggo, met hetzelfde zenderaanbod als Analoge Radio nu.

Een andere optie is Internet radio. Dat levert het breedste aanbod aan zenders op.
Sommige Audio apparatuur heeft dit aan boord. Zag laatst bv een Soundbar langskomen, die dat heeft.
Ik gebruik er een App voor op mijn telefoon en speel af op mijn Audio versterker via een Bluetooth koppeling met een ontvangertje dat op een input van de versterker is aangesloten.
https://tunein.com/
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Overigens zullen in de nabije toekomst ook de FM zenders in de ether worden afgeschakeld zodat ook onderweg alleen nog DAB+ geluisterd ka worden.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Vandaar mijn advies 1e reactie...
Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes
Hoi hsclan , van harte welkom hier!

Wat ontzettend rot om te lezen dat jouw oude vertrouwde radio defect is gegaan! Het is ineens wel erg stil in huis. Ik kan mij voorstellen dat je hier ontzettend van baalt en je graag advies wilt over wat handig is bij het aanschaffen van een nieuwe radio. Daarvoor ben je hier zeker aan het juiste adres, zoals je vast doorhebt 😉

robbo , hanh , Nick999 en Evert geven je een hoop uitleg en advies over wat de mogelijkheden zijn en hoe dit technisch in elkaar steekt. Kun je met deze adviezen uit de voeten?
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Ziggo geeft via de kabel toch "nog " geen DAB signalen door ?

Marije Ziggo kan jij er iets over roepen wat de toekomstplannen zijn ?

De combi versterker analoog en dab kan je naar mijn inziens zeker kopen , dab word ook in de ether uitgezonden. Ook op de FM band en met een redelijk kleine antenne binnenhuis, vaak meegeleverd kan je tegenwoordig heel veel radio zenders ontvangen als ik alleen al zie hoeveel zenders ik in mijn auto kan ontvangen zowel dab en FM is er geen gebrek aan aanbod
Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes
Jammer genoeg kan ik er weinig over zeggen, Ronihd. Er is bij ons nog niets bekend over wat de toekomstplannen zijn voor de analoge radio. Op dit moment ligt de focus volop het overschakelen van analoge tv naar digitaal. Daar zijn we eerst wel zoet mee! :wink:
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Er is inmiddels een losse radiotuner op de markt voor DVB-C, digitale radio via de kabel.
https://www.totaaltv.nl/tests/eindelijk-de-dvbc-radio/
Deze radio heeft wel als nadeel dat alleen de ongecodeerde zenders uit het digitale radiopakket worden doorgegeven. Het is tamelijk beperkt en buitenlandse zenders als BBC en WDR die wel in het analoge pakket zitten zitten niet in het ongecodeerde digitale pakket.
https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/radio

Misschien is het iets voor Ziggo om over na te denken. Het moet technisch geen probleem zijn om digitale radiotuners te gaan leveren inclusief ingebouwde smartcard. Dan kunnen alle klanten die een FM-tuner gebruiken het volledige radiopakket beluisteren via een losse tuner die op bestaande apparatuur kan worden aangesloten.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
iMark
New kid on the block. Zag dat ook. Voor de Duitse markt ontwikkeld.
Of dit in NL toekomst heeft? Geen idee.

Inderdaad biedt Ziggo een deel van het Digitale Radio pakket nog gecodeerd aan.
Een flink aantal zenders in het analoge pakket kan je dan niet ontvangen via Ziggo Digitale Radio als je een bescheiden abonnement hebt. Hoe dit zal gaan lopen bij de opheffing van Analoge Radio, is giswerk.

Ronihd Het lijkt me sterk dat Ziggo iets zou gaan doen met wat we kennen als DAB+ via de ether. De meeste zenders zijn al beschikbaar via Digitale Radio. Voor een DAB+ Tuner zal er iets analoogs op de coax-kabel moeten worden gezet waar zo'n Tuner chocola van kan maken.. Daar willen ze nu juist vanaf door analoge FM-radio via de kabel op te gaan heffen.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic