Floris_2001

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Niet bij elke zender geluid via optische kabel

Goedemiddag,

Onlangs heb ik een nieuwe tv gekocht (samsung UE50RU7170) en nieuwe speakers (KEF LSX).
Nu wilde ik deze via bluetooth met elkaar verbinden maar dan loopt het geluid achter.
Nu helaas toch maar voor een kabel gekozen, KEF ondersteunt alleen een optische kabel of een koptelefoon aansluiting. De Samsung biedt alleen bluetooth of optisch aan voor geluid, heeft geen koptelefoon aansluiting.
Ik heb de twee met elkaar verbonden met de optische kabel echter zijn er maar enkele zenders die geluid geven via de optische kabel. De eigen kanalen van Ziggo doen het, Discovery, Eurosport en National Geographic doen het maar Nederland 1,2,3 en RTL 4,5,6 ed,. doen het niet. Netflix doet het ook niet...
Ik snap er helemaal niks van. Het geluid doet het wel op alle kanalen via de eigen tv speakers. TV signaal is goed. Ik heb het ook met 2 verschillende optische kabels geprobeerd.
Ik maak gebruik van een CI module voor digitale televisie.
Voorheen op mijn vorige tv had ik ook een optische aansluiting en heb ik nooit problemen gehad.
Iemand een idee waar dit in zit en hoe je dit op kan lossen?
Ik hoor heel graag!! Dank!
3 Reacties 3
Verwijderd account
Niet van toepassing
Je kan de SmartHub eens opnieuw instellen, staat bij instellingen en dan volgens mij ondersteuning en zelfdiagnose, opnieuw instellen.
Zit er trouwens op de Samsung geen lipsync functie om het probleem bij bluetooth op te lossen?
Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2179Likes
Floris_2001 Welkom op de Community van Ziggo. heb je de tip van mguzz al uitgeprobeerd? We horen graag hoe het er mee staat!
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Floris_2001 Mijn vermoeden is het volgende: E.A ondersteunt dus niet dolby 5.1 ( met name de optische uitgang van een wat nieuwere Samsung die vaak dolby 2.0 is. ( alleen dolby 5.1 via HDMI) De genoemde zenders, die HD zijn en standaard dolby 5.1 uitdraagt moet dan op stereo gezet worden. Omdat apparatuur geen 5.1 weer kan geven. ?? Als dit speelt bij jou.

Zet in het menu geluid deze op stereo, en dus niet dolby 5.1 of nero 2.5, als dit nog niet is gebeurd. Iets zegt mij dus dat e.a op stereo gezet moet worden! En kies de juiste audio modes op de juiste bron.

Edit: Ik heb mijn tekst wat aangepast.

Uitgelicht topic