1
Vraag
2
Reageer en help mee
hb1295

Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes

NAS - welke raad je aan?

Ik overweeg aanschaf van een NAS. Mijn vraag is waar ik die het beste kan plaatsen.
EEN pc werkt op de Wifi en andere is bekabeld . De UTP kabel is nog een oudere versie maar werkt goed ( speedtest levert wat abonnement biedt ) . Echter ik heb maar 1 kabel naar 1e verdieping waar PC staat. Nu is de vraag dus waar zet ik het beste de NAS neer. Rechtstreeks aansluiten op connectbox in meterkast lijkt het beste maar kan ik de NAS in de meterkast zetten ? Ik heb de NAS liever naast de bedrade PC. Maar dan zou ik een switch moeten hebben en heb dan niet de nieuwste UTP-kabel naar 1e verdieping. Wat is wijsheid ? In de meterkast zelf wordt temperatuur misschien te hoog omdat ook de stadsverwarming er zit. Verlies ik dan geen snelheid als ik een switch-box gebruik ? Optimaal lijkt mij aansluiting rechtstreeks op connectbox ZIGGO. Maar legt Ziggo ook internet aan naar 1e verdieping zonder extra kosten ? Graag advies in deze.
44 Reacties 44
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Heb je nu een gigabit netwerkverbinding naar boven?
Zo ja, switch erop aansluiten en daar je PC en NAS op aansluiten.
Wel een gigabit switch uiteraard.
hb1295
Topicstarter
Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes
Ik heb alleen een oudere UTP-kabel naar boven. Dus slechts EEN. Die zit dan rechtstreeks op EEN pc en haalt in de speedtest de beoogde downloadsnelheid en upload conform abonnement.
hb1295
Topicstarter
Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes
Het liefste sluit in de NAS dan RECHTSTREEKS aan op de Connectbox van ZIGGO . Ik neem aan die ook op een goede stekkerdoos kan worden aangesloten . Netwerksnoerlengte dan ook belangrijk. Eventueel kan ik de NAS zetten in een ruimte naast de meterkast met verlengsnoer elektra . Hij hoeft denk ik niet in nabijheid Connectbox te staan maar dan moet je wel een goede gigabit netwerkverbinding hebben naar die plek. En helaas moet bekabeling dan vaak via een wand of plafond.
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Aan die ene kabel hang je een switch met 4, 5, 8 of meer poortjes en je evenzoveel netwerkaansluitingen.
Als je de nas liever aan de ConnectBox hangt moet je dat doen.
Een netwerkkabel mag behoorlijk lang zijn (150-180m).
Zal je in de praktijk geen beperking van ondervinden.
hb1295
Topicstarter
Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes
Welke switch zou je adviseren ??
hb1295
Topicstarter
Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes
Nadeel switch is dat je dan weer UTP ( RJ45) moet hebben van switch naar PC e.d.
EEN van de PC's werkt gewoon op Wifi en een mobiele telefoon of tablet is juist bedoeld om zonder bekabeling te werken toch? Die moeten de NAS dan vinden in het netwerk.
hb1295
Topicstarter
Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes
In de connectbox heb ik reeds 4 internetpoorten dus lijkt mij beter de NAS rechtstreeks aan de connectbox te hangen zodat mijn PC gewoon bedraad kan blijven zoals nu.
De PC op Wifi haalt niet de snelheden uiteraard dan de bekabelde PC .
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Een gigabit switch 5 poortjes is ruim voldoende.
Het merk maakt niet eens zoveel uit.
Netgear, D-Link of TP-Link liggen allemaal rond de 20 euro schat ik zo even in.
Kwaliteit en snelheid zal weinig verschil uitmaken.
Er zijn veel merken die dit maken.
Maar wel eerst even checken of je PC een gigabit verbinding heeft met je router.
Heb je een abonnement van meer dan 100Mbps en je haalt dan dan zit het goed.
Geen gigabit dan kom je nooit hoger als 100-110 Mbps.
hb1295
Topicstarter
Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes
Hoe check ik dat ? Ik kan de download en upload meten met speedtest en die haalt de snelheid conform abonnement. ZIGGO
hb1295
Topicstarter
Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes
maar wat gebeurt er als ik meer aansluitingen heb op een connectbox van ZIGGO ( interne router ) ? Wordt de verbinding dan trager ? En ( nog ) trager als er een NAS aan wordt gekoppeld ?
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Je schrijft niet welke snelheid je nu haalt.
In de ConnectBox kan je ergens zien met welke snelheden de clients verbonden zijn.
Waar precies weet ik niet, ik gebruik hem eigenlijk niet/nooit.
In Windows kan je ook zien welke snelheid je netwerkverbinding is.
Meerdere apparaten op een switch maakt voor de snelheid niet veel uit.
Ja, als alles tegelijk de volle downloadsnelheid vraagt natuurlijk wel maar zoveel apparaten heb je niet.
hb1295
Topicstarter
Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes
Connect Box status voor monteurs
Onderdeel Status Status Ingesteld Downstream kanaal (Hz)356000000Goed (Locked)Ingesteld Upstream kanaal (Hz)58800000Goed (Ranged)Provisioning statusVerbondenGoed (Operational)
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes
Wat is je abonnement van je internet? hb1295

"De UTP kabel is nog een oudere versie maar werkt goed"
Wat staat er op de kabel, als dat "CAT 5e" is, lijkt het oud, maar die kan tot 1000 Mbit/s.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes
Je kunt de verbindingen met snelheden zien bij Verbonden apparaten.
hb1295
Topicstarter
Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes
Er staat cat 5 ( zonder toevoeging ) en we hebben abonnement Alles in 1 ( Complete) . Bij de bekabelde PC staat bij verbonden apparaten 1000 mb Ethernet 3 . Bij de Wifi ( PC ) 175 bij 5 G en bij 2.4 G 144 . Als ik mobiele telefoon aan PC hang ( USB) en verbonden op 5 G dan haal ik wisselend 234/251.
hb1295
Topicstarter
Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes
Vraag is dan als de NAS 2x connect netwerk heeft of je dan zo kan instellen:
1 x netwerkkabel NAS/Connectbox en 1x NAS/PC ( bekabeld) . Als dat kan heeft 2x connect op NAS voordelen. En behoud ik dan mijn internetsnelheid ?
hb1295
Topicstarter
Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes
Vaak heeft een NAS maar 1 netwerk-aansluiting en die moet dan in Connectbox/modem cq switch.
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Als die bekabelde PC over de kabel naar boven gaat is 1000Mbps dus mogelijk.
Al is een cat5 kabel wel een ouder type inderdaad.
Je ziet wel 8 draadjes in de stekker?
Cat5 is officieel gemaakt voor 100Mbps maar 1000Mbps is ook te halen.

Een nas met twee netwerkpoorten is geen router.
Dus een kabel naar beneden en de andere naar de PC gaat niet werken.
Als je twee apparaten aansluit op een switch blijft de snelheid gerust goed.
Ik heb hier een 24-poorts switch als centrale spin in mijn netwerk en de snelheid blijft overal OK.
Gelukkig maar.
hb1295
Topicstarter
Level 9
  • 309Posts
  • 2Oplossingen
  • 63Likes
Resumerend: Ik zet de NAS boven naast de bedrade PC ( cat 5 UTP) en ik neem er een switch bij ( zijn altijd minimaal 4 aansluitingen denk ik ? ) dan sluit ik de PC aan op de switch en ook de NAS . Dan zou de pc de huidige snelheid behouden ? Wat vraagt Ziggo aan tarief als je de huidige UTP-kabel laat vervangen ? ( voor een evt nog beter resultaat ) .
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic