NAS - welke raad je aan?

Toon eerste bericht

44 Reacties

Verder wordt vaak raid 1 geadviseerd i.v.m. gegevensbescherming. Nadeel is dan dat bij 4TB je 2TB effectief over houd. In dat geval - wil je meer over houden - zou je NAS met capaciteit 8 TB kunnen nemen denk ik.
Raid 1 (mirroring) is een redelijk veilige oplossing. Als er 1 Disk stuk gaat dan is er een wayout mbv van de mirror disk, waarop een backup staat.
Kost je wel 50% van de totale capaciteit.
Andere vormen van Raid, zoals Raid 5, zijn efficienter, maar vragen meer disks ivm redundancy. dat begint pas te tellen bij grotere opslagcapaciteit.
Rebuild kan, als er een disk stuk gaat in een Raid 5 array of zelfs 2 disks bij Raid 6.
De vraag is of dit voor een Consument haalbaar/nuttig is.
In de professionele wereld wordt 1 Raid bak niet als veilig genoeg beschouwd.
Er worden dus backups van aangehouden op andere Raid bakken.
Etc.

Opinie: ik zou liever gaan voor 2x Raid0 met eigen solide backup procedure dan 1x Raid1. Hoop dat het meteen duidelijk is waarom.
Op 1 PC hadden we interne HD. In feite vergelijkbaar met raid 0 . Op een gegeven moment was de partitie HD ( in ons geval schijf D ) plots weg. Schijfbeheer gaf een schijf 0 aan die niet meer te benaderen is. Systeem geeft i/o fout in apparaat. Diverse programma's geven bad disk aan ( Seagate Barracuda 2 TB ) . Tools helpen niet ( meer) . Schijf buiten garantie. Professioneel kunnen ze wel bij je data. Maar los van belangrijke data ben je dus alles kwijt. Ik geef maar aan hoe kwetsbaar een ( interne) HD is en dat lijkt mij bij raid 0 dus ook zo. Ik hoor graag andere meningen.
Ik lees vaak reviews over rekensnelheid en streamen. Bij 1gb geheugen zou je particulier voldoende moeten hebben? Maar streamen gaat dan kennelijk niet goed ( PLEX) . Er altijd natuurlijk een betere configuratie maar waarom dan toch die "klachten" daarover ?
Reputatie 6
Badge +10
Elke schijf gaat stuk. Ok, het kan even duren ;-)
Belangrijke en onvervangbare data moet je altijd een backup van hebben en deze ook regelmatig bijwerken.
Mijn nassen gebruiken raid5 en de kleinere raid1.
In 10 jaar dat ik met Synology werk al meerdere schijven gemakkelijk kunnen vervangen zonder dataverlies.
Dank ! Maar dan betaal je ook wat 🙂
Vaak moet je de schijven apart nog aanschaffen en dan loopt het al snel in de financiën..............Los van merk en mogelijkheden want vaak betaal je ook het merk wel.
Zorgen dat je nooit wat kwijt bent is toch belangrijker dan snelheid in streamen lijkt mij dan. Soms appels met peren vergelijken ?
Ik gebruik Windows 10 ( zoals veel mensen denk ik ) . Als ik een ( volledige ) back-up maak van mijn PC volledig incl HD dan blijkt mijn externe HD van 1 TB het al niet aan kan , tenzij ik geen andere bestanden erop zet dan alleen dus 1x back-up. Image-backup gaat ook niet altijd goed als er wat mis gaat.
Een behuizing 4-bay kan je aanschaffen maar dan zal je ook de harde schijven moeten kopen toch?
We bespreken hier ook "de problemen" en het moet leerzaam zijn voor iedereen ( los van experts vaak ) . Feit blijft dat er altijd goede reviews en "slechte" zijn bij elk type NAS . Zo ook dat veel geen HDMI-aansluiting hebben alsof je overal je NAS kan plaatsen naast je TV. Dan zal je daar dus altijd een bekabelde verbinding moeten hebben. Anders heeft een HDMI-aansluiting ook geen zin . Ik wil maar zeggen dat een keuze NAS niet eenvoudig is omdat een aantal dingen vaak tegenstrijdig zijn. Veel opslag wil niet zeggen sneller en andersom ook niet.
Wat je vandaag koopt is morgen weer verouderd om het maar even "negatief " te benaderen. Techniek gaat vooruit maar nieuwste vaak duur in begin. Cruciaal is wat je "nodig" hebt, wat je belangrijk vind . Daarin word je niet altijd ondersteund. het zijn hele bedragen die je uitgeeft en over algemeen op den duur weer goedkoper. Straks zou kunnen blijken dat je huidige pc ook niet meer met de tijd mee kan. Zo ging het ook met Windows. Dus wanneer schaf je wijs aan ? Dat willen toch veel gebruikers weten. Maar het is net zoals o.a. bij auto's. De ene "zweert"bij een merk maar ze rijden allemaal. Het zou ook saai zijn als er maar EEN merk was, alhoewel keuze dan eenvoudiger zou zijn. Dus de vraag wat moet ik nu aanschaffen die kan ook niemand beantwoorden 🙂 . Als je af gaat op reviews en Merken-voorkeur dan wil dat niet zeggen je een - voor jou - goede keuze maakt toch?
Reputatie 7
Badge +35
Ik heb een 2 TB en 4 TB WD My Book harde schijven om data te backuppen.
Ik gebruik altijd WD, omdat ik de anderen, en zeker Seagate vaker, sneller defect zag in de ICT troubleshooting praktijk.
In de USB 3 externe harddisks zit bij WD altijd een hele goede harde schijf, die los ongeveer net zoveel kost.

Ik heb een 2 TB voor snelle backups en de 4 TB waar alles opgaat om eventueel mee te nemen.
Met de gratis EaseUS Todo backup, ik maak altijd een volledig image, heb ik nooit ook maar 1 probleem gehad en die is met de verkenner te bekijken en zijn er bestanden uit te kopieren naar je PC/Laptop enz.
Binnen 15 minuten een Image van mijn laptop met 256 GB met USB 3.

Als je dit vergelijkt met nu, zou je een WD My Book 4 TB voor € 115,00 hebben en 8TB voor € 200,00, ben je voor 315,00 de komende tijd wel klaar voor je backups.

Een beetje kwalitatieve NAS met RAID 5 8TB (waarvan je dan 5.3 TB opslagcapaciteit hebt) ben je zo al € 700,00 verder en dat is het begin.
Reputatie 6
Badge +10
Een nas met HDMI aansluiting heeft voor mij geen nut.
Mijn nassen staan in een aparte kamer boven en de TV staat beneden.
Ik gebruik een AppleTV als mediaspeler en deze maakt geen lawaai en heeft geen knipperende ledjes.
Ik heb op PC’s, laptops, en andere clients eigenlijk geen data staan. Staat allemaal op de nas.
Die maakt meerdere keren per dag diverse backups naar een externe schijf.
Maar ook op mijn nassen onderling en naar een nas op een externe lokatie en naar twee cloud systemen.
Misschien wat overdreven of overkill maar ik ben ooit eens een berg foto’s kwijtgeraakt en dat gebeurd niet nog een keer 😉
Nu lees ik dat de software vaak extra betaald moet worden. Vandaar misschien de prijsverschillen per merk ?
Reputatie 7
Badge +35
Welke software bedoel je? @hb1295
software voor back-up bijvoorbeeld. Ik ga ervan uit dat die er toch ( vaak) gewoon bij moet zitten. Los daarvan schijnt niet alle software eenvoudig te zijn. Het handigste lijkt mij dan een Nederlandse versie.
Reputatie 7
Badge +35
Ik heb verschillende apparaten gehad hier, maar heb nooit backup software erbij hoeven kopen.
Meestal zit er al een behoorlijk pakket software bij.
Maar als je heel erg uitgebreide software wilt, dan moet je die zelf aanschaffen en dan kan het zijn dat er een jaarabonnement aan vast zit.
Maar dat is eerst uitzoeken wat je precies wilt doen en hoe je wilt backuppen.
Reputatie 7
Badge +13
Een behuizing 4-bay kan je aanschaffen maar dan zal je ook de harde schijven moeten kopen toch?
@hb1295
Nee, niet meteen! Download eerst het manual en kijk of en onder welke voorwaarden je een bestaande raid kan uitbreiden.
Mijn Qnap NAS b.v. kan werken met slechts één schijf (is dus nog geen raid). Na toevoegen van een tweede schijf is er een keuzemogelijkheid:
-het maken van een tweede (onafhankelijke) volume of
-bestaande volume uitbreiden.

Bij dit laats zijn er dan ook weer twee opties:
-RAID 0
-of Raid 10

Voeg je later weer een derde schijf toe dan kan je migreren naar raid 5
Voeg je daarna een vierde schijf toe dan heb je de keus:
-maak met de nieuwe schijf een onafhankelijk volume erbij of
-of bestaande raid 5 uitbreiden
-of migreren naar raid 6

Met toevoegen van elke volgden schijf
-maak met de nieuwe schijf een onafhankelijk volume erbij of
-de bestande raid (5 of 6) uitgebreid.

Tussentijds is het ook steeds mogelijk de schijven stuk voor stuk te vervangen voor groter exemplaren waarna je daarna het volume van de raid kan laten toenemen.

Dus bestudeer het manual voor je de beslissing neemt hoeveel drives er maximaal in jouw NAS moeten kunnen.

In theorie kan je dus een NAS "op de groei" kopen (of maken met b.v. FreeNAS).

Reageer