1
Vraag
2
Reacties
Mtouch

Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Kopieerbeveiliging bij opnemen op externe harde schijf

Ik heb een Sony Bravia TV (KD-55XF9005). Deze gebruik ik met CI+ module en externe harde schijf voor wanneer ik eens iets op wil nemen. De Media Box XL (Horizon Box) is voor mij namelijk haast onbruikbaar. Slurpt energie, wordt warm, maakt geluid en leidt tot storing v.w.b. bediening via HDMI op mijn andere apparatuur.
Enkele keren is de opname prima gegaan, nu is er echter onlangs een opname mislukt wegens 'kopieerbeveiliging' van de content provider. Dit terwijl ik de opname vanaf de harde schijf gewoon wil kunnen terugkijken op de TV waarop ook is opgenomen. Volgens de handleiding moet dit kunnen en het toestel is notabene Ziggo gecertificeerd.
Ziggo en RTL4 (de zender die het betrof) wijzen allebei naar elkaar, geen van beiden geeft tot nu toe antwoord op de vraag:
a) Wie bepaalt wat ik wel of niet kan opnemen in mijn eigen huiskamer? Het is legaal verkregen content waar immers gewoon netjes voor is betaald
b) Hoe idioot ook, maar als dat dan kennelijk zo werkt, hoe moet ik dan bij het instellen van een opname weten of deze wel of niet gaat lukken om deze reden?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Mtouch
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Inmiddels na vele ontwijkende antwoorden en na lang aandringen antwoord gehad van RTL:

"We hebben dit intern eens even uitgezocht want deze kwestie was bij ons ook niet bekend. Het blijkt uiteindelijk inderdaad zo te zijn dat bepaalde programma's niet zijn op te nemen vanwege ontbrekende rechten hiervoor."

RTL's voornaamste reden laat zich raden, die grijpt alles aan om je een Videoland abonnement aan te smeren. Vaag is echter dat het met de Mediabox XL wel zou moeten lukken en dat met de CI+ module opnemen van b.v. NL 1, 2 en 3 wel gewoon lukt. M.a.w. technisch kan ik geen enkele reden bedenken waarom dit met een USB schijf niet zou moeten kunnen. Dat is namelijk in principe niet anders dan met de Mediabox XL: in beide gevallen is het opnemen op harde schijf gebaseerd op authenticatie van het feit of de betreffende abonnee dat wel mag. TV's (althans, de mijne wel), werken al zo dat als ik het opneem, ik het alleen van DIE harde schijf op DIE TV af kan spelen. Waar de angst van ongeoorloofd kopiëren dan precies vandaan komt, snap ik nog steeds niet. Echt kopiëren kun je het namelijk niet noemen.

Bekijk in context

25 Reacties 25
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Hmmmm. Dit is een interessant vraagstuk, waar ik niet zo gauw een goed antwoord voor heb klaarliggen.

Woon je toevallig in voormalig UPC gebied, zover je weet?
Ik ken dit probleem nl niet, maar woon in voormalig Ziggo gebied.
Dat zou wellicht kunnen uitmaken. Ik gis nu maar een beetje.

Gr Han
Mtouch
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
In Arnhem, dus voormalig UPC gebied inderdaad.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ok. Waarom dit giswerk?

In voormalig Ziggo gebied, waar ik woon, worden Irdeto SmartCards gebruikt.
Ik neem niet op via een TV met CAM Module/Smartcard en aangesloten externe HD, maar wel op Humaxen met SmartCard en een Windows 7 MediaCenter met CAM Module/SmartCard.
Dat komt naar mijn smaak op hetzelfde neer & kwam een probleem als dit nog niet tegen.

In UPC gebied wordt een ander type SmartCard gebruikt, dat zover ik weet,
een rol kan spelen bij so-called Copy Protection. Het is een NagraVision SmartCard.
Stel nu eens dat jouw TV in samenwerking met die SmartCard bij sommige uitzendingen ........... etc.
Dit is nogal speculatief en ver van een oplossing.
Het is wel iets dat me als eerste te binnen schiet.

Wat we nu nodig hebben is reakties van anderen over een gelijksoortig probleem.
Anders komen we niet snel verder.
Wat moet worden aangetoond is dat ik uit mijn nek klets, of dat er wel iets zit in wat ik beweer. Liefst meteen een oplossing, natuurlijk.
Dat wordt dus ff afwachten.

Gr Han
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Over welk RTL4 programma gaat het?
Ik wil het ook wel eens proberen.
Mijn tv heeft een ingebouwde harde schijf en ik kan opgenomen programma’s zo exporteren naar een mkv bestand via het netwerk.
Nog nooit tegen deze beperking aangelopen.
Wel in fUPC gebied.
Mtouch
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Het ging in dit geval om de kerstaflevering van All You Need is Love op RTL4. Het opnemen op Nederland 1, 2 en 3 werkte op deze manier wel prima, maar opnemen op RTL4 is kennelijk 2x fout gegaan (een eerdere keer was de documentaire over de dood van cameraman Stan Storimans). Het vervelende is dat je dit pas achteraf merkt en niet al bij het inprogrammeren. Dan zou ik voor de gelegenheid immers nog eens die Horizon Box in kunnen schakelen.
Ik hoef helemaal niet exporteren, dan kan ik me bij die kopieerbeveiliging namelijk nog iets voorstellen (niet dat ik het er dan wel mee eens ben). Voor mij is terugkijken op de TV waarop ik het ook heb opgenomen en waaraan de harde schijf gekoppeld blijft prima... als het werkt.
Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes
Mtouch ,

Sinds vorig jaar December zijn er hier 2 programma's van RTL4 niet opgenomen vanwege die beveiliging. Sony TV met CI+ module en USB aangesloten HD dus gelijk aan Uw situatie. Ziggo kan hier niets aan doen, zij zijn slechts een doorgever van de content. Zij hebben zich te houden aan de voorwaarden van de aanbieder van die content. RTL zal waarschijnlijk vaker content gaan aanbieden voorzien van die beveiliging is mijn donkerbruine vermoeden. Want dan zullen mensen een abonnement moeten gaan nemen op Videoland om content die RTL aanbiedt te kunnen opnemen. Ook RTL moet zich aan de voorwaarden houden van de originele eigenaar van de content. En Uw stelling dat het legaal verkregen content is en dat U er dus mee kan doen wat U wilt is tegenstrijdig met de wet. Boeken, DVD's en CD"s mag men legaal kopen maar niet vermenigvuldigen volgens de Auteurswet.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Sparco©1963
Ik mis iets. Woon je in voormalig UPC gebied?
We proberen te bekijken of daar het probleem ligt.
In voormalig Ziggo, heb ik zoiets nog nooit gezien.
Han
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Sparco©1963
Waarschijnlijk zit je ook in fUPC, zag ik te laat in je profiel. Je woont in Groot Amsterdam, toch?
https://community.ziggo.nl/abonnement-153/oud-of-nieuw-ziggo-gebied-12240

Dan begint mijn veronderstelling over de oorzaak, meer grond onder de voeten te krijgen.
Interessant wordt dan: waarom dit verschil?
Er zijn meer verschillen in het nadeel van UPC gebied.

  • kortere EPG op Mediaboxen anders dan de MediaBox XL; schijnt binnenkort te worden opgelost
  • geen Interaktieve TV mbv een SmartCard
  • geen versleutelde zenders kunnen bekijken op een Humax; vooral leuk als je van fZiggo naar fUPC verhuist; je Irdeto SmartCards worden dan waardeloos, terwijl dat technisch beslist niet hoeft; het is een administratieve truuk;
En dan kennelijk ook nog eens het Copy Protection probleem van TS dat,begin ik te geloven, aan de NagraVision SmartCard te wijten is.

De abonnementskosten zijn overal gelijk. Ik zou dit wetende in fUPC onmiddelijk compensatie gaan vragen.

Gr Han
Mtouch
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Van legaal verkregen content mag je een kopie voor eigen gebruik maken. De heffing op die harde schijf heette immers niet voor niets thuiskopieheffing en volgens de abonnmentsvoorwaarden mag ik van Ziggo opnemen. Dat bedoel ik met legaal verkregen content waar netjes voor betaald is.
Maar ik wil niet eens perse een kopie maken, laat staan vermenigvuldigen of 'ermee doen wat ik wil' , dat heeft u verkeerd begrepen. Ik wil gewoon kunnen opnemen en terugkijken, iets wat Ziggo zegt te faciliteren. Dat iets dan om welke reden dan ook technisch toch niet kan, daar zou zij op zijn minst van tevoren over moeten kunnen informeren en zou ik niet achteraf per programma achter moeten komen.
Nogmaals: Ziggo en RTL wijzen naar elkaar en zeggen allebei dat zij van niets weten, dus een van de twee weet kennelijk niet waarover-ie praat.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Mtouch wrote:
Van legaal verkregen content mag je een kopie voor eigen gebruik maken. De heffing op die harde schijf heette immers niet voor niets thuiskopieheffing en volgens de abonnmentsvoorwaarden mag ik van Ziggo opnemen. Dat bedoel ik met legaal verkregen content waar netjes voor betaald is.


Een groot misverstand is dat men dit als een recht ziet. Dit is niet zo. Men mag een kopie maken voor eigen gebruik, maar de contentprovider mag ook een kopieerbeveiliging aanbrengen. Kort gezegd, de aanbieder van de provider is niet verplicht om je die kopie te laten maken.
Dit staat ook zo aangegeven in de auteurswet :

Het mogen maken van een privékopie van een beschermd werk is dus in de Auteurswet neergelegd als een uitzondering op de algemene regels van het auteursrecht. Het is echter niet zo dat u van de auteursrechthebbende kunt verlangen, of zelfs eisen, dat deze het u mogelijk maakt een privékopie van zijn beschermde werk te maken. Dat betekent dat de rechthebbenden beveiligingen op hun werken mogen aanbrengen die privékopiëren onmogelijk maken. Het bewust omzeilen van die beveiligingen is bovendien (op grond van artikel 29a van de Auteurswet) verboden. Het aanbrengen van technische beveiligingen wordt ook wel ‘Digital Rights Management (DRM)’ genoemd.
Mtouch
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
ZUCHT... opnemen IS een kopie maken in dit geval (al is het de enige als je het tot je nemen van de live uitzending niet meetelt). Kunnen opnemen wordt door Ziggo genoemd als onderdeel van het abonnement, sterker nog daar betaal je voor. DAT is wat ik ter discussie stel, niet wat u er nu allemaal bij haalt. Als wat u zegt zou kloppen, dan zou Ziggo dit veel duidelijker vermelden in haar voorwaarden. Dat heb ik nog niet kunnen ontdekken, dus vandaar ook de vraag.
Het zou trouwens ook haaks staan op het feit dat je op de Homebox/Horizonbox deze programma's wel kunt opnemen, dat rust qua gebruikerservaring en versleuteling immers op hetzelfde principe (selecteren in gids en opnemen op harde schijf).
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Nick999
Allemaal mooi en aardig. Maar hoe kijk jij dan aan tegen dit verschil tussen fUPC en fZiggo?
Zie ook mijn vorige reakties.
De voorwaarden zwijgen in alle talen op dit soort detailpunten.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Mtouch Ziggo is een doorgeefluik van content en de rechten zijn en blijven bij de makers of eigenaren van de content, zij bepalen of replay mag en nog veel meer zaken die met rechten te maken hebben.

Ziggo staat hier als doorgeefluik volledig buiten en volgt de rechten die de makers/eigenaren van de content voorschrijven en zelf aanbrengen.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Be rt Het moet je zijn opgevallen dat er hoogstwaarschijnlijk in fUPC andere niet publiek bekende voorwaarden gelden dan in fZiggo. Hoogstvermoedelijk tgv van de Smarcard truuk van Ziggo. Wat nu?
Misschien zit ik fout hier. Dan buig ik deemoedig het hoofd.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
hanh Dat klopt, maar dat was geen truuk van Ziggo, dat was het andere achterliggende technische netwerk van Ziggo wat andere technische mogelijkheden heeft.

In oud-UPC gebied werkt de Mediabox XL inclusief modem wel in oud Ziggo niet, daar moet je een apart modem gebruiken, maar we konden en kunnen wel weer smartcards gebruiken met interactieve diensten, dat compenseert dit weer.:relaxed:
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Be rt Even voor de helderheid. In fUPC kun je technisch een Irdeto Smarcard gebruiken in een Humax, voor ontvangst van gecodeerde kanalen. Niet voor Interactive TV; dat gaat met een Nagravision SmartCard ook niet. Je kunt een Irdeto echter niet geregistreerd krijgen bij Ziggo. Ziggo wil in dit geval, naar mijn smaak te graag, verdienen aan een huurModule met een Nagravision SmartCard.
Daar heb je het meest last van als je verhuist van fZiggo naar fUPC. Je mag je Irdeto niet meer gebruiken voor die Humax, ondanks dat het kan. Een Nagravision SmartCard begrijpt de Humax niet. Dan blijft Free to Cable aka Kabel-TV over.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
hanh Oeps, die optie was ik even vergeten.:thinking:
Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes
Mtouch ,

Toen ik bij UPC de CI+ module nam, werd mij duidelijk verteld dat opnemen alleen mogelijk was met een TV die dat ondersteunde met de mogelijkheid om een externe HD aan te sluiten. De mogelijkheid om op te nemen betreft momenteel het abonnement met de mediabox en niet de CI+ module. Maar wat anderen al aangeven, er zijn nog steeds verschillen tussen oud UPC en oud Ziggo gebied wat betreft de CI+ modules. Ik ben begonnen met het testen van opnemen bij RTL4, zowel mediabox XL en CI+ module hetzelfde programma laten opnemen. Indien er nu opnamen worden geweigerd op de CI+ module maar wel worden geaccepteerd door de mediabox dan kunnen we het probleem bij Ziggo gaan neer leggen.

hanh ,

Na de fusie is mij toegezegd door een vriendelijke medewerker van de helpdesk, dat in de toekomst de netwerken gelijk getrokken zouden worden. Hier in oud UPC gebied zouden wij dan ook interactieve CI+ modules krijgen. Ik moet opeens denken aan het lied van Zager&Evans, In the year 2525 :grinning:
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ok Sparco. Duidelijk allemaal. De volgende opmerking van je waardeer ik nogal en gaf dus een welgemeende Like.
Ik moet opeens denken aan het lied van Zager&Evans, In the year 2525
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic