1
Vraag
2
Reageer en help mee
1952Frans

Level 2
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Keuzemogelijkheid Next tussen geluid via HDMI of Optische kabel

Vanwege alle synchronisatie perikelen heb ik de Next rechtstreeks via een optische kabel aangesloten op mijn Bose 700.
De synchronisatieperikelen zijn nu nagenoeg opgelost en dat kijkt een stuk rustiger.
Maar nu zit ik met probleem dat ik alleen geluid van de NEXT via mijn bose 700 binnenkrijg. Speel ik een DVD af of kijk ik iets anders (bv een spelcomputer) dan komt er geen geluid.
Op zich logisch omdat de TV nu geen aansluiting met de Bose 700 heeft.
Ik los het nu op door achterin de BOSE van optische kabel te wisselen.

In de vorige Horizonbox had ik de mogelijkheid om bij de geluidsinstelling aan te geven of ik het geluid via de HDMI of de Optische wilde binnenkrijgen. Die mogelijkheid kan ik in de NEXT niet vinden. Ik kan dan beide optische kabels via een splitter permanent aansluiten en hoeft niet meer te wisselen.
Ik hoor van Ziggo dat de update 4.18 (eind september / begin oktober) deze synchronisatie oplost maar of deze update nu wel of niet heel snel komt is ook maar afwachten.

Ik heb ook geprobeerd om de TV via een optische kabel te verbinden met de Bose maar dat verbetert de synchronisatie perikelen wel maar lost het niet op.
59 Reacties 59
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
Beste is je optische kabel van je TV naar je Bose te plaatsen, dan moeten alle andere apparaten deze gewoon mee gaan met optische kabel

Heb je de Audio op de Media Box wel aan staan, druk eens op Home (huisje) dan tandwiel op rechts naast Apps en vervolgens Beeld en Geluid > Staat daar de Audio op aan en is je Bose ook gekoppeld.

Je zou eventueel nog een HDMI kunnen proberen voor het geluid, want hier ook, als ik me apparaten Blue-Ray of DVD afspeel moet ik hem handmatig naar de LG Soundbar verzetten, dan doet ie het wel. Misschien is dit bij de Bose ook, dat je even met een Source knop naar je Bose verwijst.
1952Frans
Topicstarter
Level 2
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Ik weet niet over welke box je het precies hebt. Maar op mijn Next Mediabox heb ik niet de mogelijkheid om audio aan of uit te zetten. Wel dolby aan of uit en dit staat op aan maar heeft niets met mijn vraag te maken..
Ik ben het wel met je eens om de TV rechtstreeks via een optische kabel met de Bose te verbinden om dan altijd geluid te hebben ongeacht de bron op mijn Bose.
Maar dan is het geluid van de Next niet synchroon. Sluit ik de Next rechtstreeks op mijn Bose dan heb ik die problemen niet. Maar dan is de TV dus niet gekoppeld. Ik heb nu 2 optische kabels die ik kan aansluiten op mijn Bose. Afhankelijk van wat ik kijk sluit in de desbetreffende kabel aan.
Beide kabels met behulp van een splitter aansluiten kan ook maar dan krijgt mijn Bose het geluid van de Next zowel rechtstreeks als via de TV.
Mijn Bose is overigens niet gekoppeld maar dat hoeft ook niet. Deze is zo ingesteld dat hij automatisch inschakelt zodra er geluid wordt ontvangen. Het volume regel ik via de Bose afstandbediening of de App op mijn telefoon.
Daarom ook de vraag waarom de Next niet een mogelijkheid heeft om te kiezen bij geluid: Via een optische kabel of via een HDMI kabel. Zoals bij de horizon wel mogelijk was.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
Ik bedoel van je bose naar TV of van de Next naar de Bose. Wanneer de update hiervoor komt weet ik niet, maar misschien weten andere gebruikers nog tips ?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Vlgs mij is heeft je Bose een HDMI-ARC poort.
Als je TV ook een HDMI-ARC poort heeft, kun je de audio via het Audio Return Channel gebruiken voor geluidsbronnen die van de TV af komen
De Optishe koppeling tussen Next en Bose gebruik je dan alleen voor de Next, als dit de enige mogelijkheid is geen sync problemen te krijgen.
Is een workaround, maar goed. Je moet wat.

. Of heeft je TV geen HDMI-ARC poort? Zo nee, dan kan deze opzet natuurlijk niet.
1952Frans
Topicstarter
Level 2
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Als ik de HDMI Arc aansluiting gebruik en deze ook aan de Bose koppel, komt het geluid zowel via de HDMI als via de optische kabel binnen bij de Bose als ik TV kijk.
Deze optie kan lukt wel als de NEXT een mogelijkheid heeft om te kiezen:
Geluid via HDMI of via optische kabel.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
De Next biedt, zover ik weet, het geluid tegelijkertijd langs 3 wegen aan:

  • via HDMI samen met Video
  • via een Optische uitgang
  • via een Analoge uitgang
Daar valt niks te kiezen.

Nu kun je de volgende twee aansluitingen hebben voor wat betreft het geluid van Next naar de Soundbar.

  • Next->HDMI->TV->HDMI-ARC->Soundbar (die is bedoeld voor alle geluidsbronnen vanaf de TV, dus ook de Next;)
  • Next->Optische geluidskabel->Soundbar (die is extra)
De Soundbar zal waarschijnlijk automatisch 1 als input voor het geluid kiezen.
Maar met de afstandsbediening van de Bose Soundbar, moet je ook voor 2. kunnen kiezen. Dan ben je waar je wezen wilt, als de ARC koppeling niet voldoet en de Optische wel ivm lyp sync. Zou niet nodig moeten zijn, maar vooruit dan maar.

Er zijn Next gebruikers die dit zo doen, om mbv 2. naar de Radiozenders van de Next te kunnen luisteren zonder de TV aan te hoeven zetten. Bij TV kijken gebruiken ze de ARC audio koppeling, als die tenminste geen lip sync probleem geeft.
(Een radiozender kun je dan oproepen met de naam van de Zender via Voice Control).
1952Frans
Topicstarter
Level 2
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Dank je wel. Maar ik weet niet beter dan er maar 1 mogelijkheid is om een bron aan te sluiten op de BOSE 700. Dat is HDMI of een optische kabel.

Radio luisteren doe ik via de Bose music app en daar is geen aansluiting voor nodig.
Ik kan ook niet ontdekken dat als ik een andere bron (BV DVD) selecteer er dan een keuze mogelijkheid is om te kiezen: HDMI of Optische kabel.

Kortom ik begrijp niet hoe het kan dat het geluid niet synchroon loopt (te laat) als ik de TV heb aangesloten via een HDMI of optische naar mijn Bose 700.
Sluit ik hem rechtstreeks aan met een optische kabel van de NEXT naar de Bose 700 soundbar dan is er geen probleem. Geluid via de TV speaker gaat ook goed.
Ergens gaat het dus tussen de TV en de Bose soundbar niet helemaal goed.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ha,
Ik heb het manual van je Bose nog eens wat beter doorgelezen.
Mijn indruk is nu, dat er daar inderdaad niks te kiezen valt voor de Audio Input.

Het is: of je gebruikt een HDMI-ARC koppeling of een Optische.
Dat is niet op alle Soundbars zo.

Jammer. Mijn redenering gaat in jouw geval dus niet op.
ArnoldTopic

Level 8
  • 219Posts
  • 1Oplossingen
  • 58Likes

Welke splitter wordt hier gebruikt. Heb ook twee optical hdmi signalen die ik naar mijn sonos beam wil sturen. De splitters die ik tot nu toe heb gekocht werken alleen als er een volledig hdmi signaal opstaat en niet alleen het audio signaal 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
1952Frans wrote:

Als ik de HDMI Arc aansluiting gebruik en deze ook aan de Bose koppel, komt het geluid zowel via de HDMI als via de optische kabel binnen bij de Bose als ik TV kijk.
Deze optie kan lukt wel als de NEXT een mogelijkheid heeft om te kiezen:
Geluid via HDMI of via optische kabel.

 

Hoe kan dat? Je kan toch maar één ingang tegelijk selecteren…. Dus én HDMI ARC én de optische ingang tegelijk zou helemaal niet mogen kunnen. 

Desnoods zou je nog kunnen kiezen voor een GOEDE optische switch om zo meer apparaten op die manier aan te kunnen sluiten op de Bose. Ik baal er soms ook wel van dat alles HDMI word, en men steeds minder optische/coaxiale aansluitingen toepast op receivers, soundbars e.d. 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@Willem-A Ik weet niet beter dan dat er bij de Next geluid is via HDMI en optisch en analoog.

Sommige mensen gebruiken optisch van de Next als extra Audio koppeling om Radio van de Next te kunnen beluisteren, zonder de TV aan te hoeven zetten. Dat zou anders nodig zijn bij de daarnaast ook gebruikte Audio koppeling: Next met HDMI aan TV en TV met ARC aan Soundbar of Receiver.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
hanh wrote:

@Willem-A Ik weet niet beter dan dat er geluid is via HDMI en optisch en analoog.

 

Maar er kan toch maar één signaal tegelijk op de Bose binnenkomen? Of je kiest voor de optische ingang, of voor HDMI ARC. Het kan toch niet zo zijn dat dit beide tegelijk gebeurt… Er is toch niet voor niets een bronknop aanwezig op een soundbar, receiver e.d…. 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
hanh wrote:

@Willem-A Ik weet niet beter dan dat er bij de Next geluid is via HDMI en optisch en analoog.

 

Ja, kan, maar dan kun je er daar toch maar een tegelijk van kiezen op je receiver of soundbar… Ik heb sommige apparaten én analoog, én digitaal (optisch/coaxiaal, op mijn receiver aangesloten, maar kan dan gewoon een keuze maken welke optie ik wil gebruiken. Dus óf analoog, óf digitaal, maar niet beide tegelijk. Dat is met de optische ingang en de HDMI ARC ingang net zo. Je kan er maar één tegelijk kiezen. En ik lees iets heel anders als ik de tekst van @1952Frans lees:

 

Als ik de HDMI Arc aansluiting gebruik en deze ook aan de Bose koppel, komt het geluid zowel via de HDMI als via de optische kabel binnen bij de Bose als ik TV kijk.”

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Lees de rest later wel. Ga mijn bed weer in. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Willem-A wrote:

...Maar er kan toch maar één signaal tegelijk op de Bose binnenkomen? Of je kiest voor de optische ingang, of voor HDMI ARC. Het kan toch niet zo zijn dat dit beide tegelijk gebeurt… Er is toch niet voor niets een bronknop aanwezig op een soundbar, receiver e.d….

 

Misschien bedoeld hij dat ook wel ( maar staat de ‘<klemtoon>’ uit ). Ik kan me voorstellen dat hij bedoeld: dat er tv geluid komt uit meerdere inputs/bronnen, als dié bron/input/source geselecteerd wordt.


Ps. Ga maar weer het bed, dat lijkt me beter. Beterschap !

 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Gewoon alles voor zo ver mogelijk via HDMI aansluiten op de TV en dan TV uitgang optisch aansluiten op de Bose 700 , zo doe ik het ook en alles geeft geluid op de soundbar 😉 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Pasi wrote:




Ps. Ga maar weer het bed, dat lijkt me beter. Beterschap !

 

Het ging net wat beter, maar maandag ben ik met mijn zieke kop uitgegleden op de overloop en van de trap gepleurd. Ik zal je de details besparen, maar ik zie er niet uit en heb vreselijk veel pijn. Ik denk dat ik dit niet nog eens ga doen.

Rust doet me goed, en dus… Zzzzzz

 

 

1952Frans
Topicstarter
Level 2
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik lees nu alle reactie hierboven. Ik heb de Next nu als volgt aangesloten:
Next via HDMI naar mijn tv. (SONY)
Daarnaast heb ik een optische kabel van de Next naar mijn Bose Soundbar.
Ik ervaar dan geen problemen met de synchronisatie.

Ik heb ook een optische kabel van mijn tv naar de soundbar lopen maar die koppel ik alleen aan als ik een dvd of bijvoorbeeld iets stream vanaf mijn computer. Ik heb dan geen synchronisatieprobleem.
Maar kijk ik dan op deze manier TV dan zie ik weer een synchronisatieprobleem.
Dit kan echter van dag tot dag verschillen. Ik heb ook dagen gehad dat het allemaal klopte maar dan is het een volgende dag weer net niet goed.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Hmmm Merkwaardig eigenlijk.
Als je de audio van de Next via de TV laat lopen en het geluid komt eerder dan het beeld dan zou je nog iets met de Audio Delay kunnen doen op de Next.
Maar omdat het niet synschroon lopen wisselend is, kun je hier ook niet veel van verwachten.
Ook ARC geprobeerd tussen TV en Spoundbar? Of kan dat niet?
@Dolfff 
Hoe kijk jij hier tegenaan? M.i bewijst dit dat de Audio van de Next via HDMI niet lekker loopt.

Noot. Er zijn Toslink schakelaars om omsteken van optische kabels te vermijden.
Met het handje.
https://www.allekabels.nl/audio_kabels/optische_kabels/schakelaar.html
Met Remote.
https://www.amazon.de/dp/B0130UUC4U/ref=sr_1_3?hvadid=167152694369&hvdev=c&hvlocphy=1010752&hvnetw=g...

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic