Beantwoord

Humax 5400C vindt externe harde schijf niet

• 27 oktober 2019
  • 13 Reacties
  • 379x Bekeken

Reputatie 1
  • Gedreven Meedenker
  • 17 reacties

Hallo,

Een kennis van me heeft een Humax 5400C, hij is nog al in de verzamelmodus van alles en nog wat mbt series & muziek enz, enz. Dit neemt hij allemaal op een externe drive op. Aangezien hij er al 2 vol heeft kwam nr 3 aan de orde. Echter zijn Humax vindt ook deze drive niet, de vorige keer had hij hetzelfde probleem en heb toen zijn drive via de humax van een vriend van me geformateerd. Aangezien hij zijn humax heeft terug gestuurd naar ziggo, kom ik nu niet verder…

Wie heeft er een tip

Kan het ook te maken hebben met het updaten van de humax?? dit heeft hij volgens mij nog nooit gedaan namelijk….

icon

Best beantwoord door Willem-A 27 oktober 2019, 22:06

Dag @Max33 

Software updates worden bij de 5400c automatisch gemeld. Als je dan dus kiest voor het binnenhalen van de software, heb je de laatste versie. Ook kun je via het menu ‘software update’ terug vinden. Is de optie grijs, heb je de laatste. Let op: Ziggo rolt helaas geen nieuwe software meer uit voor de Humax modellen, maar dat heeft geen gevolgen voor de werking. 

Wel nu de vraag of de externe schijf nu hetzelfde is als de voorgangers. En dan nog kan het lastig worden, daar steeds vaker een schijf word voorzien van een bestand dat meestal niet is te verwijderen, en waardoor de Humax wat moeilijk kan gaan doen. 

Maar de schijf kan ook eerst via de PC worden geformatteerd. Dat moet dan gedaan worden naar Ext3. Maar ook is het raadzaam eens een fabrieksreset uit te voeren van de Humax. Ook dan kan deze de externe schijf wel gaan zien. Opnames blijven daarbij bewaard, maar dat zal men vast weten. 

Is het trouwens niet een idee eens via FTP te gaan werken? Want het nadeel van een externe schijf is wel, dat het niet zeker is dat deze zal werken op een ander model Humax. Sterker nog, vaak zal deze dat niet doen.

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/tip-opnames-vanaf-de-humax-op-schijf-zetten-en-deze-laten-inlezen-door-de-pc-23291

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/uitleg-ftp-met-filezilla-client-voor-de-humax-23209

Bekijk origineel

13 Reacties

Reputatie 7
Badge +11

klusje voor @Willem-A 

Teun

Reputatie 7
Badge +19

Dag @Max33 

Software updates worden bij de 5400c automatisch gemeld. Als je dan dus kiest voor het binnenhalen van de software, heb je de laatste versie. Ook kun je via het menu ‘software update’ terug vinden. Is de optie grijs, heb je de laatste. Let op: Ziggo rolt helaas geen nieuwe software meer uit voor de Humax modellen, maar dat heeft geen gevolgen voor de werking. 

Wel nu de vraag of de externe schijf nu hetzelfde is als de voorgangers. En dan nog kan het lastig worden, daar steeds vaker een schijf word voorzien van een bestand dat meestal niet is te verwijderen, en waardoor de Humax wat moeilijk kan gaan doen. 

Maar de schijf kan ook eerst via de PC worden geformatteerd. Dat moet dan gedaan worden naar Ext3. Maar ook is het raadzaam eens een fabrieksreset uit te voeren van de Humax. Ook dan kan deze de externe schijf wel gaan zien. Opnames blijven daarbij bewaard, maar dat zal men vast weten. 

Is het trouwens niet een idee eens via FTP te gaan werken? Want het nadeel van een externe schijf is wel, dat het niet zeker is dat deze zal werken op een ander model Humax. Sterker nog, vaak zal deze dat niet doen.

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/tip-opnames-vanaf-de-humax-op-schijf-zetten-en-deze-laten-inlezen-door-de-pc-23291

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/uitleg-ftp-met-filezilla-client-voor-de-humax-23209

Reputatie 1

dank voor je uitgebreide info. Ik zal eens aan de slag gaan vd week.

Komt goed, thanks

Reputatie 7
Badge +19

Dag @Max33 

graag gedaan en succes!

Reputatie 1

Hoi Willem-A

Ben vandaag weer bij kennis geweest (humax eigenaar) hij wil niet dat ik de humax reset, bang dat hij zijn opgenomen programma's kwijt raakt …….. Heb nog contact gehad met de Humax helpdesk, zij hebben een handleiding gestuurd via de mail maar die heb ik nog niet kunnen inzien helaas. Zij gaven aan dat het updaten geen zin had ???? Apparaat is niet meer geupdate sinds 2016 geloof ik (stond in de instellingen) maar hij heeft ook nog nooit de kabel van ziggo erin gehad of lan verbinding gemaakt met het kastje (daar hij een geleende kaart erin heeft zitten….. (het wordt steeds complexer ) Ik had de schijf via pc geformateerd naar ext3 maar ook dit had geen resultaat. ik ben nu in afwachting van iemand die ook een humax zou hebben (zo heb ik het de vorige keer ook gedaan namelijk) en wil hem daar formateren. Ik hou je op de hoogte, en wederom bedankt voor je info

Reputatie 7
Badge +19

Dag @Max33 

ik verleen al zeer lang ondersteuning voor Humax/Quantis en ben in principe dus een verlengstuk van de helpdesk. En kan je garanderen dat de opnames op de schijf blijven staan bij het restten van de Humax. Alleen als je zelf aanvinkt dat de schijf (Intern opslagapparaat) geformatteerd dient te worden bij het resetten ben je de opnames kwijt, maar dan word ook nog om een bevestiging gevraagd. Kortom: je kan dus altijd een Humax terug zetten naar de fabrieksinstellingen zonder de bestanden te verliezen. 

Updaten zal in dit geval ook inderdaad weinig of geen zin hebben. Daarmee verhelp je niet wat er nu speelt. De updates welke zijn uitgerold betroffen doorgaans verbeteringen van I-TV, de Internetverbinding van de dongel, tekstaanpassingen, software issues welke je zelf niet kon oplossen etc. Er is ook eens een update geweest waarbij ik heb verzocht om herstel van de rode toets welke je voor I-TV gebruikt, daar hierbij soms wat mis ging. Ik zal je de details besparen, maar ook dit is destijds meegenomen in een update.

Dat de laatste update van 2016 is kan best kloppen, maar dat dit al wat langer terug is heeft geen enkel nadelig effect op de werking. Ziggo rolde vaak updates uit, omdat de Humax daar ook voor I-TV/VOD gebruikt kan worden, maar andere providers rolden zelden updates uit. Is dus geen probleem. En daar Ziggo is gestopt met het aanbieden van nieuwe firmware komen er dus ook geen updates meer voor de Humax modellen. 

Ik snap alleen niet helemaal het verhaal van de kabel… Kijkt je kennis dan geen Tv via de Humax? En hoe neemt hij op als er geen kabel op het apparaat is aangesloten? Het is een kabeldecoder…

Internet is niet belangrijk, en word de Humax daar dus op aangesloten is dat alleen voor het genoemde I-TV/VOD en om de Humax op te nemen in je netwerk. Let op; bij I-TV verloopt de ontvangst via de kabel! Alleen de opdrachten ervoor verlopen via het Internet. Nog een belangrijk detail: I-TV werkt alleen in fZiggo gebied. 

Maar ik zou hem dus in beginsel aanraden de Humax gewoon een fabrieksreset te geven. Ik kan niet helemaal garanderen of dat in dit geval gaat werken, maar het lost sowieso software issues op en doorgaans komt dat de werking dus zeker ten goede. Humax zal waarschijnlijk zo'n beetje hetzelfde zeggen denk ik. Maar let dus ook op de schijf, en het stukje dat ik daar eerder over schreef. 

Succes!

Reputatie 1

Hallo Willem,

Ik heb hem dat doorgegeven om het kastje toch te resetten, maar wat dat betreft is het een beetje een voorzichtige ivm het kwijtraken van spullen. Ik had hem al aangegeven dat als je geen V tje aanvinkt de date bewaard blijft op de schijf. ik ga vd week weer eens kijken bij hem.

Dat van die kabel, daar bedoelde ik mee dat hij nu via de kpn verbinding kijkt.

Bedankt voor je duidelijke uitleg en tijd die je erin steekt :thumbsup_tone3::thumbsup_tone3::thumbsup_tone3:

Ik hou je op de hoogte, groet paul

Reputatie 7
Badge +19

Dag@Max33 

hij kijkt nu dus niet meer via de Humax begrijp ik. Want KPN en Humax gaan niet samen… 

Ik snap wel dat hij geen opnames kwijt wil, maar het is echt zo, zoals ik het zeg. Standaard raak je nooit opnames kwijt en zou je het vinkje wel plaatsen, is dat bij een volgende reset ook weer weg. Dat is overigens net zo me bv. DVD recorders. Je kan daarbij eigenlijk ook altijd een fabrieksreset uitvoeren zonder de opnames te verliezen.

Bij de meeste apparaten is het zo geregeld. Ik heb in de afgelopen jaren zeer veel getest met de verschillende modellen. Ook de 5200c en 5400c. En die zijn zeer vaak gereset, omdat ik daarmee ook probeer bepaalde storingen op te wekken, die anderen tegenkomen en niet echt zijn te duiden.

Maar ook Humax vraagt me wel dat te doen als een klant een issue aangeeft dat bij hen maar niet wil optreden. En vaak laat ik dan de opnames op de schijven staan, maar het is wel goed deze af en toe eens te formatteren. Vergeet niet dat deze, als Time shift aan staat (standaard bij de laatste genoemde) de schijf altijd draait en buffert. Af en toe opschonen is dus zeker niet verkeerd. 

Graag gedaan en je kennis moet iets meer vertrouwen krijgen, want bij Humax zal men hetzelfde tegen hem zeggen. 

Mvg. Willem

Goed weekeinde verder.

Reputatie 1

Hoi Willem even de laatste update betreffende de externe hard drive,

Harde schijf werkt inmiddels op de humax van eigenaar. ik heb hem bij de buren toevallig kunnen formateren (op een humax 5300) Na inpluggen op de 5400c werd hij meteen herkend» problem solved 

Hij gaat alle films over zetten op de externe drive en heeft toch besloten het kastje dan te formateren

Mijn opmerking dat hij via kpn keek was natuurlijk niet juist, hij zit op de coax van ziggo.

Heel erg bedankt voor je info en tijd. En als ik in de toekomst weer een probleempje heb dan ben ik weer hier te vinden

groet Paul

Reputatie 7
Badge +19

Dag @Max33 

dan heb je geluk gehad. Maar heeft de 5400c van hem nu wel al een fabrieksreset gehad? Of bedoel je dat met het later nog gaan formatteren? En kon hij nu ook weer bestanden wegschrijven op de externe schijf via de 5400c? Overigens is een schijf, eenmaal gebruikt voor het ene type Humax, doorgaans niet bruikbaar bij de ander. Kortom: een schijf is dus niet zonder meer uitwisselbaar. 

Begrijp het nu v.w.b. de kabel. Maar soms is men overgestapt en gebruikt men de Humax nog even om de bestanden die erop staan te bekijken, en/of over te zetten. Maar goed, dit brengt helderheid. Dan heeft hij ook wel de laatste softwareversie erop staan, want die verlopen via de kabel. Ik zal eens kijken wat de laatste versie is.

Graag gedaan. Mooi dat het zo weer is opgelost.

Reputatie 1

Hoi Willem,

Nee de fabrieksreset gaat hij nog uitvoeren als hij alles heeft over gezet.

Zoals ik voorheen al schreef heb ik de vorige keer ook een ext drive van hem via een andere humax geformateerd, dus dat dit niet uitwisselbaar zou zijn gaat volgens mij dan toch niet op of hij heeft 2x geluk gehad?????

Groet paul :thumbsup_tone3:

Reputatie 7
Badge +19

Dag @Max33 

het gaat om dit:

“Overigens is een schijf, eenmaal gebruikt voor het ene type Humax, doorgaans niet bruikbaar bij de ander. Kortom: een schijf is dus niet zonder meer uitwisselbaar”. 

Dus het gaat erom dat wanneer er eenmaal bestanden op staan, deze doorgaans niet op een andere Humax kunnen worden afgespeeld. Daarom is het dus ook het best een eenmaal voor een bepaald type Humax gebruikte schijf, daarvoor te blijven gebruiken. 

Met ‘geluk gehad’ bedoelde ik dat het goed is te zien dat de Humax 5400c de schijf nu wel ziet. 

Reputatie 1

oke, thanks 

:smirk:

Reageer