1
Vraag
2
Reacties
Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes

humax 5200 schakelt geluid van soundbar uit.

Vraagje

Bij een klant van ons staat een samsung tv met een humax 5200. De humax zit aangesloten met hdmi op de tv aangesloten, gaat prima. geluid gaat via optisch naar soundbar. Zodra men de tv uitzet gaat het geluid nog 30 seconden door en dan stopt het geluid. De humax blijft wel aan, maar geeft dus geen geluid meer. Zodra men de tv weer aanzet is het geluid weer terug.

iemand enig idee hoe dit op te lossen.

alvast bedankt voor het meedenken

Teun
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Teun, dat komt vaker voor. Er gebeurt dan iets met het HDMI signaal, waardoor er ook geen geluid meer word uitgevoerd via SP-dif. Soms kan een HDMI splitter dan soelaas bieden. Probeer dat dus eens.

Het staat in ieder geval los van HDMI arc.

Ik kom er nog op terug, maar probeer de splitter eens .

Bekijk in context

41 Reacties 41
Verwijderd account
Niet van toepassing
Ik neem aan dat men via de Humax naar een radio zender wil luisteren en dan de tv uitzetten, het enige wat ik kan bedenken is in het audio menu van de Samsung de set audio return channel niet op automatisch te zetten en staat ie wel op automatisch juist uit te zetten.
Teun
Topicstarter
Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
Hallo mguzz

Dank voor je reactie. Het gaat inderdaad om radio luisteren. De hdmi zit niet op de arc aansluiting, dat hadden we ook al geprobeerd.

vr gr Teun
Verwijderd account
Niet van toepassing
Dag Teun Een discussie over het door HDMI uitschakelen van spdif werd in 2013 ook als eens gevoerd in onderstaand topic (zonder oplossing) maar wel interessant:

https://ziggoforum.nl/topics/81968/
Teun
Topicstarter
Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
Heb het al even gelezen. We gaan nog eens kijken naar de software.
Ik hoop dat Willem misschien ook nog een idee heeft.

gr Teun
youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes
De Humax aan zetten als de tv uit staat ?
Teun
Topicstarter
Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
Hallo

Ik ga morgen de klant even bellen om het te testen

Teun
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Teun, dat komt vaker voor. Er gebeurt dan iets met het HDMI signaal, waardoor er ook geen geluid meer word uitgevoerd via SP-dif. Soms kan een HDMI splitter dan soelaas bieden. Probeer dat dus eens.

Het staat in ieder geval los van HDMI arc.

Ik kom er nog op terug, maar probeer de splitter eens .
Teun
Topicstarter
Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
Hallo Willem-A

Dank voor je reactie. Splitter heb ik nog liggen. We gaan jet proberen en je hoort nog even van mij.

gr Teun
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Teun,

graag gedaan. Overigens valt niet alleen het signaal weg via de optische uitgang, maar kan dat ook gebeuren bij de analoge uitgang.

Loop je normaal gesproken niet tegen het issue aan, dan kan het juist de kop opsteken als je een switch gebruikt met daarop meerdere apparaten, waarvan er een of meer een soort van verbinding blijven maken middels HDMI. Zo krijgt in mijn geval de nieuwe 5500 'voorrang' waardoor het geluid niet werkt op een andere decoder, totdat ik de switch even omzet. Maar vergeet dit maar even daar het heel lastig is uit te leggen en je dit eigenlijk zelf moet zien.

Hoe dan ook is het een wat vreemd verschijnsel, waarbij het erop lijkt dat er een soort 'kortsluiting' ontstaat waardoor de Humax niet meer uitstuurt. Overigens heb ik dit verschijnsel ook weleens opgemerkt bij een Blu-ray speler. Nu gebruik ik deze zelf nooit voor het afspelen van CD's, maar doe je dat wel kan het erg vervelend zijn. Al worden de bronnen natuurlijk steeds meer aangesloten op een receiver.
Teun
Topicstarter
Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
Hoi Willem-A

Dat klopt helemaal. het analoge geluid is ook weg namelijk. Heb de klant gebeld en die komt de switch ophalen en gaat het proberen. Klant heeft overigens de soundbar niet bij ons gekocht, maar willen hem toch wel helpen.
Tja, de service van Expert gaat toch wel ver.

Gr. Teun
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
mguzz wrote:
Dag Teun Een discussie over het door HDMI uitschakelen van spdif werd in 2013 ook als eens gevoerd in onderstaand topic (zonder oplossing) maar wel interessant:

https://ziggoforum.nl/topics/81968/


Gezellige discussie overigens... Maar men noemt daar de Humax, en heeft het niet over de Tv, welke van invloed kan zijn. Het komt n.l. zelden voor, maar speelt het, dan is het vaak i.c.m. een Samsung Tv. Maar Samsung wijst naar Humax, en Humax naar Samsung, omdat het bij andere merken zelden of nooit word genoemd. En dan kom je niet veel verder natuurlijk.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Teun

heeft de soundbar geen HDMI ingang? Want dan zou men er ook nog voor kunnen kiezen de Humax middels HDMI op de soundbar aan te sluiten, en de soundbar uiteraard op de Tv.
Teun
Topicstarter
Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
Willem-A

DE soundbar heeft allen maar een optisch ingang.

Teun
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Hmmm, dan houd dat dus op. Dan maar even de splitter proberen. Ik hoor wel hoe dat afloopt.
Teun
Topicstarter
Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
Willem-A

Komt helemaal goed.

Gr Teun
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17422Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Het is voor mij even onduidelijk : is de tv via optisch aangesloten op de soundbar , althans zo gedraagt de tv zich of soundbar. en of is de 5200 rechtstreeks via optisch aangesloten op de soundbar. Want dan zou men gewoon naar de radio moeten kunnen luisteren . En ik neem aan dat dolby is geselecteerd in het menu van de 5200. Verder wat Youri aangaf om de tv uit te laten.. ( mits 5200 aangesloten is via de spdif) Als dit een hdmi signaal zou zijn .. Lijkt mij dan zeker om even uit te proberen. Maar ik zelf heb dit nog niet zelf ondervonden met mij 5200 en samsung tv. Bij even nog een pas gekochte 5200 die voor de slaapkamer is. En deze toen ook even op de samsung tv gezet, ( welliswaar een reciever die ik heb, maar dat zou geen verschil mogen zijn lijkt mij)
Teun
Topicstarter
Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
robbo

Hoi Rob.

De situatie is als volgt: Tv zit met hdmi op de humax. humax zit met spdif op de soundbar, die alleen maar een spdif en een aux aansluiting heeft. So far so good. Als klant niet meer wil tv kijken maar radio luisteren via de humax zet hij de tv uit. Dan gaat na circa 30 seconden het geluid ook van de humax uit. Ook al staat deze op radio er komt geen geluid zowel optisch als analoog. Zet de klant de tv weer aan dan is het geluid er ook weer, zowel van tv als naar de radio luisteren. Het is dus zoals Willem zegt en denkt: de hdmi poort zet iets uit.
Hopelijk is het zo duidelijk voor jou.

gr Teun
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17422Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Ok... Dan zou ik het ook even uittesten als de tv nog uitstaat en de 5200 gewoon aanzetten. ( idee Jouryiy) ik zelf heb dit nog nooit zelf ondervonden, of meegemaakt bij andere, of wat Willem zei. Zowel bij samsung of ander merk. En wat voor aparatuur dan ook. Maar ok het schijnt dus voor te kunnen komen. .... Naast de tv uit te laten, ben ik ook benieuwd als men eerst eens een andere bron kiest op de tv, en dan pas de tv uitzet of dat enig verschil kan maken. Maar ook hdmi switch is onderweg begreep ik... Gr Rob
Teun
Topicstarter
Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
Hoi robbo

We hebben alle opties al geprobeerd. we gaan even afwachten wat de switch doet.

gr Teun.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic