Hoe op te nemen met een DVD recorder als het analoge signaal vervalt.

• 30 oktober 2018
  • 111 reacties
  • 36679 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, stel dan je vraag in een nieuw topic.

111 Reacties

Reputatie 1
Beste Willem,

Ik denk er dus serieus over om de Humax 5200c aan te schaffen, om digitaal te kunnen opnemen en de opnames vanaf de harde schijf naar de dvd-recorder te kopiëren. Kan het opnemen met de Humax ook met een TV Standard abonnement van Ziggo of moet ik dan interactieve tv aanschaffen?

Ik hoor graag van je.

Vriendelijke groet,

Remko
Reputatie 1
Beste Willem,

Ik denk er dus serieus over om de Humax 5200c aan te schaffen, om digitaal te kunnen opnemen en de opnames vanaf de harde schijf naar de dvd-recorder te kopiëren. Kan het opnemen met de Humax ook met een TV Standard abonnement van Ziggo of moet ik dan interactieve tv aanschaffen?

Ik hoor graag van je.

Vriendelijke groet,

Remko
Reputatie 7
Badge +19
Beste @Remko van Broekhoven

je kan alle zenders opnemen welke je ontvangt. Het maakt dus niet uit welk abonnement je hebt, of dat het bv. alleen zou gaan om de vrije zenders.

Interactieve Tv kan alleen in oud Ziggo gebied, en indien je een smartcard (IR-deto) voor de Humax hebt. Maar dat staat geheel los van het opnemen met de Humax.

PS: sorry voor de late reactie. Ik zag dat je eerder de vraag ook hebt gesteld, maar daarvan nooit mail gehad...
Reputatie 1
Beste Willem,

Maakt niet uit, je hebt mij eens te meer prima geholpen...

Hartelijke groet,

Remko
Reputatie 7
Badge +19
Dag @Remko van Broekhoven graag gedaan. Veel kijkplezier gewenst.

Ik plaats een reactie hier omdat ik denk dat mijn vraag in dit topic het beste past.

Ik wil een aantal oude opnames van mijn Horizon Mediabox overzetten op mijn dvd recorder. 

Ik heb een scart kabel in mijn dvd recorder geprikt en deze weer met scart naar mijn smart tv verbonden om het resultaat te bekijken.

Uiteraard gaat de kwaliteit achteruit omdat ik van digitaal naar analoog terug ga. Maakt mij in dit geval niet zoveel uit, als ik de bewuste opnames maar kan branden op dvd.

Nu mijn probleem: het beeldformaat gaat steeds verspringen. Een paar seconden zwarte balkjes boven en onder, dan weer een paar seconden volledig beeld. Erg irritant.

Weet iemand waaraan dit ligt of nog beter: hoe kan dit worden voorkomen?

Reputatie 7
Badge +19

Beste @fonzie009 

lukt het je zo wel om de opnames op een DVD schijfje te zetten? Heb je de 7400 of de 7401 van Samsung? In het eerste geval is het raadzaam een directe scart verbinding van DVD recorder naar Horizon te maken. 

En ja, natuurlijk gaat de kwaliteit achteruit, want je gaat (in veel gevallen) ook van HD naar SD. Maar als alles is ingesteld op RGB, dus ook de gebruikte INGANG op de DVD recorder, ziet het er best goed uit, hetgeen natuurlijk ook afhankelijk is van de Tv en de instellingen daarvan. 

Ik kan zo even niet goed duiden wat er misgaat met het beeldformaat. Ik kan het ook niet testen omdat ik hier geen Horizon/XL heb, maar het kan ook aan de instelling van de Tv liggen. Al eens een ander beeldformaat geprobeerd als het beeld word getoond? 

Beste@fonzie009 

Heb je de 7400 of de 7401 van Samsung? In het eerste geval is het raadzaam een directe scart verbinding van DVD recorder naar Horizon te maken. 

Maar als alles is ingesteld op RGB, dus ook de gebruikte INGANG op de DVD recorder, z

Al eens een ander beeldformaat geprobeerd als het beeld word getoond? 

Dank Willem-A voor je uitgebreide reactie, dat waardeer ik zeer. Ik heb nu weer wat tijd gehad om te testen.

Ik heb de 7400.

Ik heb een hoge kwaliteit scart kabel rechtstreeks van de Horizon box naar de AV2 van de  DVD recorder gedaan (Pioneer DVR 520-H een 15 jaar oud beestje dat nog OK werkt). Bij AV2 staat niet de vermelding RGB bij

Ik kan het beeld via de uitgang AV1 zien op mijn smart TV. Bij die uitgang staat wél RGB vermeld, maar dat is geen input, alleen output.

Ik heb elk beeldformaat geprobeerd maar het verspringen blijft, helaas.

Wat zou ik nu nog kunnen proberen?

Reputatie 7
Badge +19

Dag @fonzie009 

Kun je in het menu van de DVD recorder bij AV 2 IN echt geen RGB vinden? Dat de uitgang wel RGB ondersteund verbaast me niet, daar dit al een flink aantal jaren een standaard is, en de meeste apparaten dat wel ondersteunden. Maar RGB in vinden zou mooi zijn, daar de kwaliteit van de opname daar zeker op vooruit gaat.

Soms kun je AV 1 en AV 2 nog wel omkeren; dus AV 1 gebruiken voor de decoder/ontvanger/mediabox, en AV voor de aansluiting op de Tv. Maar in jou geval weet ik niet of dat gaat werken, omdat er vrij expliciet bij de aansluitingen staat waar deze voor dienen. Ik geef dit niet zozeer aan voor het instellen op RGB, maar voor het verspringen van het beeld. Echter hoeft het niet zo te zijn dat de opname dit ook daadwerkelijk doet. Heb je dat al getest? Ik zal me daar anders eens moeten storten, maar zie dat maar zeer weinig en doorgaans is dat op te lossen door de Tv aan te passen. Heb je eventueel ook de mogelijkheid de DVD recorder op een andere Tv aan te sluiten als test?

Dag @Willem-A ,

Ik ben vandaag weer eens een tijdje ermee aan de gang gegaan.
Ik vond in het menu de volgende opties, die ik beide op RGB heb gezet zoals je ziet:

De opnames gaven direct een beter resultaat, minder verspringen van het beeld.
Het was echter nog niet helemaal verdwenen (met verschillende beeldformaten getest).
Met name de opnames die van NPO af kwamen gaven nog wat problemen. De opname die ik van VRT heb overgezet ging echter foutloos! Zal toch wel met de gebruikte standaard beeldverhouding te maken hebben denk ik?
Bij kopiëren van HDD naar DVD kon ik alle automatisch gemaakte hoofdstukken (Bij elke verspringing namelijk een nieuw “chapter”) combineren zodat ik toch 1 hoofdstuk kreeg. Dat resulteert in een acceptabel maar niet perfect resultaat. Met name bij terugkijken op standalone DVD speler zie en hoor je skipjes bij wisseling oorspronkelijk hoofdstuk-split. Bij afspelen van de DVD op een laptop met VLC player is dit skippen beduidend minder storend.

Al met al ben ik nu redelijk tevreden, en ik overweeg om eens te testen of een directe opname naar DVD het geheel als 1 hoofdstuk brandt i.p.v. allemaal afzonderlijke hoofdstukken.

Reputatie 7
Badge +19

Dag @fonzie009 

het kon dus wel, het instellen op RGB van AV 2 IN. Klasse. Want inderdaad is een opname dan beduidend beter, maar natuurlijk hangt dit ook af van de gebruikte Tv. De een is wat vergevensgezinder als de ander. En instellingen aanpassen kan ook zeker baten. Dat verspringen kan ik echter nog niet goed duiden. k heb hier weer eens een DVD recorder aangesloten en uitgeprobeerd, maar ik heb het niet. Maar ja, waar ligt dat nu aan. Dat kan de Tv zijn, de DVD recorder, of het gegeven dat ik dan opneem vanaf een Humax.

Ik haal uit je bericht dat je de opnames eerst op de harde schijf van de DVD recorder zet en dan op DVD. Als dat inderdaad zo s, heb je geluk, want doorgaans lukt dat niet (meer). De DVD recorder ziet het dan als doorkopieren en het kopiëren naar een DVD wil dan dus vaak niet meer. Daarom ook het advies opnames meteen op DVD te zetten, maar ja, bewerken is er dan helaas niet bij. 

Dank voor je bericht. En je ziet; wat experimenteren en zoeken loont.