Sticky

Hoe op te nemen met een DVD recorder als het analoge signaal vervalt.

• 30 oktober 2018
  • 106 Reacties
  • 26729x Bekeken

Toon eerste bericht

106 Reacties

Reputatie 1
Dank voor de tip, Mark. Ik had deze handleiding er ook bij gepakt. Maar omdat het nog niet werkte, vermoedde ik dat ik misschien met deze digitale tuner van Samsung er niet uit ga komen en inderdaad de Humax 5200c nodig ga hebben...

Vriendelijke groet,.

Remko
Reputatie 7
Badge +19
Dag @Remko van Broekhoven

je hebt al een reactie gehad zie ik, maar met elke DVB-C decoder/ontvanger met scart moet het lukken. Uiteraard is dat analoog, maar word uiteindelijk de info digitaal o een DVD gezet.

Maar omdat men vaak een ontvanger gebruikt zonder harde schijf raad ik die 5200c aan, omdat je daarmee al kan opnemen en later alsnog het e.e.a. op DVD kan zetten als je dat wenst. Maar dat kan dan vanaf de harde schijf van de Humax wat veel prettiger werkt.

Eventueel kun je de Humax ook nog opnemen in je netwerk voor het (beperkt delen van bestanden. Of je kan een externe harde schijf gebruiken.

Hier wat meer info:

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-ofwel-fupc-gebied-26634

en;

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/tip-opnames-vanaf-de-humax-op-schijf-zetten-en-deze-laten-inlezen-door-de-pc-23291

en;

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/uitleg-ftp-met-filezilla-client-voor-de-humax-23209
Reputatie 7
Badge +19
Dank voor de tip, Mark. Ik had deze handleiding er ook bij gepakt. Maar omdat het nog niet werkte, vermoedde ik dat ik misschien met deze digitale tuner van Samsung er niet uit ga komen en inderdaad de Humax 5200c nodig ga hebben...

Vriendelijke groet,.

Remko

Een 5200c vind je vaak al op marktplaats voor zo'n 50 Euro. Moet je aandurven, maar dat is altijd het geval met 2e hands goederen.
Reputatie 5
Badge +7
De Humax 5200c is inderdaad een fantastisch veelzijdig apparaat.

Maar ik heb het opnemen met de DVD-recorder ook getest met een andere recorder met scart-uitgang, een Cisco DVB 8485. Dat werkte ook. Het lastigste is het instellen welk signaal de scart moet uitvoeren naar de Line 1 ingang van de externe Sony-recorder. Daar kan het snel misgaan.

Met een Humax 5500 ontvanger van Ziggo heb ik het ook werkend gekregen. Zoals @Willem-A zegt zou het met iedere DVB-C-ontvanger met een scart-uitgang moeten werken.
Reputatie 1
Beste Willem en Marc,

Dank voor jullie reacties. Maar hoe ik de uitgang of ingang van de dvd-recorder ook instel, er verschijnt geen beeld en wanneer ik opneem zie ik alleen ruis. Ik denk toch dat het aan mijn Samsung SMT-C1140-decoder ligt.

Vriendelijke groet,

Remko van Broekhoven
Reputatie 7
Badge +26
@Remko van Broekhoven Heb je wel de juiste bron bv line 2 of ext 2 etc.( afhankelijk merk hoe dat genoemd wordt) gekozen? op de dvd rec. ( waar de scart is op aangesloten die van de box komt . Dit kan je meestal via de tuner van de dvd recorder selecteren door even te zappen naar ( zit meestal voor kanaal 1 van de tuner dvd rec. Selecteer deze eerst altijd! Als het goed is zie je nu ook het beeld van de media box.

Oeps ik zie nu pas dat je de vraag aan oa @Willem-A hebt gesteld... ik was even te vlug.
Reputatie 5
Badge +7
Voor de zekerheid nog dit uit de handleiding:

De bovenste SCART moet gebruikt worden.
Reputatie 1
Dank, Mark en Robbo. Bij mij heet die aansluiting van de decoder Ext (AV2) en op de dvd-recorder Line 1. Ik zal het nog eens dubbelchecken.

Vriendelijke groet,

Remko
Reputatie 7
Badge +19
Dank, Mark en Robbo. Bij mij heet die aansluiting van de decoder Ext (AV2) en op de dvd-recorder Line 1. Ik zal het nog eens dubbelchecken.

Vriendelijke groet,

Remko

Ik denk dat het ergens misgaat bij het instellen. Wat robbo al aangeeft, belangrijk is wel dat de DVD recorder word ingesteld op de AV ingang welke word gebruikt. Is dat AV2, wat meestal het geval is, dan kies je via de toets waarmee je normaal gesproken de kanalen zoekt, nu AV2. Maar sluit anders de DVD recorder ook even middels scart aan op de Tv. Via HDMI zie je niet altijd beeld.

Ook dien je erop te letten dat beide apparaten staan ingesteld op de juiste manier v.w.b. de beeldinstelling. Als de decoder op RGB en de AV2 INGANG niet, gaat het vaak niet goed.

Lees dus echt de uitleg nog eens secuur door en volg echt die stappen. Dan moet het lukken, want ik heb deze uitleg al jaren geleden elders geplaatst, omdat men op die manier meer zenders kon opnemen, en in betere kwaliteit, en ook nu word het steeds vaak gebruikt. Moet lukken lijkt me...

Succes!
Reputatie 7
Badge +19
Voor de zekerheid nog dit uit de handleiding:

De bovenste SCART moet gebruikt worden.

De Onderste kun je ook gebruiken. De bovenste is de VCR scart, maar kan doorgaans niet worden ingesteld op RGB. Dat kan met de Tv scart wel. Daarom pak ik dus eigenlijk altijd die scart uitgang, tenzij deze moet worden gebruikt voor de aansluiting op een Tv.
Reputatie 1
Beste Willem, Mark en Robbo,

Ik heb alles gedaan wat jullie voorstelden. Helaas: er komt simpelweg geen signaal binnen. Misschien moet ik dus echt een andere digitale ontvanger gebruiken.

Vriendelijke groet,

Remko
Reputatie 7
Badge +19

het kan bijna niet aan de decoder liggen. NU heeft deze 2 scart uitgangen en een dus is er een simpele test; Sluit de decoder eens middels scart aan op de/een Tv. Zowel met de Tv scart als middels de VCR scart moet er dan beeld zijn. Als dat ook inderdaad het geval is, sturen beide dus een signaal uit en kan het alleen nog aan de DVD recorder of de instellingen daarop liggen.

Maar sluit de DVD recorder dus ook eens middels de AV1 scart aan op de Tv. Niet altijd word nl. het analoge signaal uitgestuurd middels de HDMI uitgang van de DVD recorder. Maar zie je dus beeld als de decoder middels scart word aangesloten op de Tv, dan weet je dat de decoder gewoon zijn werk doet. Een ander model zal je dan niet gaan helpen.
Reputatie 7
Badge +26
Ik meen me iets te herinneren over Scart kabels die maar een kant op werken, (dwz niet volledig verbonden), draai dan de kabel om.
Reputatie 7
Badge +19
Die zijn er inderdaad @Steefb

maar veel zie je deze ook weer niet. Sowieso is het raadzaam een volledig bedrade kabel te gebruiken, maar het lijkt me sowieso niet aan de decoder te liggen. Elke decoder met scart kan worden gebruikt, en dat word ook vaak gedaan.
Reputatie 1
Beste Willem, Steef en anderen,

Na wat aanvullend geklooi met Scart-kabeltjes, blijk ik nu inderdaad het digitale signaal op mijn recorder te kunnen ontvangen via de Line1-aansluiting. Daarmee kan ik het kanaal opnemen dat ik tegelijkertijd afspeel via de tuner. Het ene programma kijken en het andere opnemen is dus niet meer mogelijk, evenmin als opnemen via de timer-functie van de dvd-recorder. Maar ik vind het al heel mooi dat ik mijn dvd-recorder nog kan gebruiken. Veel dank voor alle tips.

Vriendelijke groet,

Remko
Reputatie 7
Badge +19

mooi te zien dat het is gelukt. Maar ja, ik schreef er al bij dat er wel wat haken en ogen aan zitten. Uiteindelijk lost dit zichzelf op omdat de DVD recorder uit beeld is verdwenen, maar voor zolang kun je deze in ieder geval nog wel gebruiken. Maar daarom ook de tip een Humax 5200c te gebruiken, alwaar je al mee kan opnemen. En daarmee kun je wel een zender opnemen en een ander bekijken, en in bepaalde gevallen zelfs 2 zenders opnemen en een 3e bekijken. En dan kun je eventuele opnames later rustig op DVD zetten vanaf de interne schijf van de 5200c.

Deze is zonder smartcard altijd te gebruiken, dus zowel in oud Ziggo- als in oud UPC gebied:

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-ofwel-fupc-gebied-26634

Opnemen in je netwerk kan ook, maar dat is wel wat lastiger:

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/uitleg-ftp-met-filezilla-client-voor-de-humax-23209
Reputatie 1
Dank ook voor deze extra tip, Willem. Ik denk dat het inderdaad een kwestie van tijd is voordat ik de Humax 5200c aanschaf.

Vriendelijke groet,

Remko
Reputatie 5
Badge +7
Ik kon me al niet voorstellen dat het niet zou werken. Maar mooi om te lezen dat het gelukt is.

Ik kan de Humax 5200c overigens van harte aanbevelen. Wij hebben er in 2012 eentje gekocht en sindsdien hebben we de Sony DVD-recorder amper meer gebruikt, behalve dan voor het digitaliseren van VHS-banden.
Reputatie 7
Badge +19
Dank ook voor deze extra tip, Willem. Ik denk dat het inderdaad een kwestie van tijd is voordat ik de Humax 5200c aanschaf.

Vriendelijke groet,

Remko

Dag Remko,

op marktplaats vind je ze vaak voor rond de 50 Euro. Nieuw zijn ze nog best duur, maar ook niet veel meer te vinden. De 5200c is er nl. niet meer, en de laatste serie werd verkocht i.c.m. de Humax TV+ H3 Mediaspeler. De 5400c is er ook niet meer, en is vaak ook gebruikt té duur. Is in principe gelijk aan de 5200c, maar nu met een harde schijf van bruto 1 TB. De 5300c zou ik overslaan. Heeft slechts 1 tuner en geen ingebouwde harde schijf. Er is wel tijdelijk een 5300c PVR in de handel met ingebouwde harde schijf, maar de aanwezigheid van maar 1 tuner maakt deze voor doeleinden waarin men graag het e.e.a. opneemt ongeschikt naar mijn visie. Een exemplaar met 2 tuners, zoals de 5200c is dan echt een betere keus.

Maar daar kun je altijd nog over nadenken.

Mvg. Willem
Reputatie 1
Dank Mark en Willem, voor deze tips. Ik waardeer ze zeer.

Vriendelijke groet,

Remko
Humax vertelt mij dat de HUMAX apparaten niet meer leverbaar zijn omdat ZIGGO de software niet meer ondersteunt. Werkt het bovenstaande dan nog nu en in de toekomst?
Reputatie 7
Badge +19
Humax vertelt mij dat de HUMAX apparaten niet meer leverbaar zijn omdat ZIGGO de software niet meer ondersteunt. Werkt het bovenstaande dan nog nu en in de toekomst?

De Humax apparaten blijven in principe werkzaam. De software ondersteuning gaat meer om het I-TV gedeelte. De Humax kan echter nog gewoon met smartcard worden gebruikt in fZiggo gebied, mits je deze al hebt, of bv. een CI module huurt, en de smartcard in de Humax plaatst, maar ook kan deze worden ingezet voor de vrije zenders. Dat kan in zowel fZiggo als fUPC gebied. Ziggo levert overigens ook nog de 5300c in fZiggo gebied, en de 5500c welke in beide gebieden kan worden ingezet en alleen gebruikt kan worden voor de vrije zenders.

Voor de andere modellen hier wat meer info omtrent het gebruik zonder smartcard:

Hoe het in de verre toekomst gaat lopen weet niemand denk ik, maar er zijn nog zeer veel mensen die een Humax gebruiken en dat zal niet zomaar afgelopen zijn. Maar op het gebied van I-TV komt er wel wat tot stilstand.
Ik heb een Humax 5300C en een Sony RDR-AT105 DVD recorder. Ik heb de boel (ik dacht dus op de manier waarop het volgesn Willem zou moeten) aangesloten: een scart kabel van de Humax (poort TV scart) naar de DVD recorder (poort line1/decoder) en een scart kabel van de DVD recorder (poort line 3 tv) naar de TV. Op de DVD recorder heb ik "line 1 ingang" op S-video gezet. Maar het werkt niet (DVD-recorder neemt niet de zender op die ik op de Humax heb gekozen). Ik heb uit bovenstaande berichten het idee dat ik nog mijn DVD recorder op AV2 moet zetten, maar ik heb geen idee hoe ik at zou moeten doen. Iemand een idee hoe ik dit werkend kan krijgen?

Alvast bedankt!
Reputatie 7
Badge +19
Dag @Mark52

Doorgaans heb je een AV1 en een AV2 aansluiting op een DVD recorder. Maar beiden ondersteunen vaak ook een uitgaand en inkomend signaal.

Maar als je de een DVD recorder aansluit op een decoder gebruik je doorgaans de AV2 scartaansluiting (ingang) en sluit je de AV1 scart aan op de Tv.

Nu geef je aan de Tv scart op de Humax te hebben gebruikt, en deze kun je instellen op RGB. Dat betekent dus dat de AV INGANG op de DVD recorder ook op RGB moet staan, en niet op S-Video. Deze aansluitingen moeten nl. altijd gelijk zijn ingesteld, want anders zal het niet gaan werken. Composiet is de laagst mogelijk kwaliteit, S-Video een stuk beter, RGB het best.

Om de juiste INGANG op de DVD recorder te kiezen gebruik je simpelweg de kanaal up- en down toetsen op de de DVD recorder. Je zapt dan bv. langs kanaal 2, kanaal 1, en vervolgens langs AV1, AV2, AV3 etc. al naar gelang de DVD recorder over ingangen beschikt. Indien je dan de juiste ingang kiest kan er een opname worden gemaakt.
Dank voor je reactie. Ik heb eerst de TV scart op de humax gechecked en die stond op RGB. Toen heb ik de AV ingang van de dvd recorder ook op RGB gezet en op de DVD recorder op AV1 gezet. En het werkt!!!!

Nogmaals hartelijk dank!

Reageer