1
Vraag
2
Reacties
jamin134

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

HDMI-CEC mediabox XL aansluiten op Samsung TV

Graag zou ik de Horizon box aan willen sluiten via HDMI-CEC op mijn Samsung TV (ES8000) met als doel te zappen en het volume aan te passen via de afstandsbediening van de TV.

Via de televisie zijn zijn de Chromecast en PS4 wel te vinden via HDMI-CEC/Anynet+ alleen de Mediabox XL (SMT-G7400) niet. Verder geprobeerd met andere HDMI kabels en ingangen zonder succes.

Via andere topics is er veel verdeeldheid over de ondersteuning van HDMI-CEC vanuit de Mediabox XL.

Mijn vragen zijn dus:

Hoe sluit ik mijn Samsung ES8000 televisie via HDMI-CEC aan op de Mediabox XL?

Ondersteunt de Mediabox XL HDMI-CEC?
Zou er verschil in ondersteuning kunnen zitten tussen de SMT-G7400 en de nieuwere SMT-G7401?
Is HDMI-CEC ergens in te stellen vanuit de Mediabox XL?
Zie ik iets over het hoofd?



(Andere oplossingen zoals het gebruiken van de afstandsbediening van de Mediabox of een Logitech Harmony oplossing zijn niet van toepassing.)
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
jamin134Zie deze topic https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/cec-op-mediabox-inschakelen-24231 verder het uit en aanzetten je kan de ab instellen. Zie deze topic https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/samsung-remote-control-q7f-24193

Bekijk in context

16 Reacties 16
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
jamin134Zie deze topic https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/cec-op-mediabox-inschakelen-24231 verder het uit en aanzetten je kan de ab instellen. Zie deze topic https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/samsung-remote-control-q7f-24193
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Over CEC bij de Horizon/XL is al vaak gesproken. De een zegt dat de box wel CEC ondersteund, de ander niet. In ieder geval lijkt het niet aan of uit te schakelen, dus wat dat betreft is de situatie best nog wat duister. Van de Humax weet ik sowieso dat deze het niet ondersteunen. Alleen is het bij de TV+H3 wel toegepast.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Willem-A wrote:
Over CEC bij de Horizon/XL is al vaak gesproken. De een zegt dat de box wel CEC ondersteund, de ander niet. In ieder geval lijkt het niet aan of uit te schakelen, dus wat dat betreft is de situatie best nog wat duister. Van de Humax weet ik sowieso dat deze het niet ondersteunen. Alleen is het bij de TV+H3 wel toegepast.


Hoi Willem-A De horizon ( mediabox xl ) heeft dus wel cec. Anders zouden ook niet de problemen onstaan zijn voor diegene die het juist niet wilde, en er een cec blocker aangeschaft moest worden.

Het klopt dat de mediabox xl geen menu heeft de cec apart uit te zetten. Zie verder ook de links die ik gepost heb.
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes
Ik heb het CEC interface draadje (pin 13) los gehaald. Wist niet dat er een blocker is voor deze issue.

Voorzover ik zie/weet/ondervind wordt er geen CEC ondersteund maar blokkeert de Box wel alle andere CEC compatible apparaten die aangesloten zijn als je de Box uit zet. Dat is een slechte implementatie van de HDMI interface.

Issue is dat in de standby stand de box het CEC signaal laag trekt. Daardoor worden alle andere aangesloten apparaten geblokkeerd.

Is niet typisch Samsung. Mijn Panasonic TV praat ook niet meer met de Denon versterker waarop de box en een bluray speler zijn aangesloten.
Box aan: nergens last van. Box uit: geen communicatie.
BartRos

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
De 2 links uit het goedgekeurde antwoord werken niet meer. Ik ben heel benieuwd naar de oplossing.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Wellicht dat even 1 van de moderators de links zichtbaar kunnen maken, Voordat ik alles weer opnieuw uit moet leggen. Het staat mij bij dat de uitleg van mij toen der tijd best wel uitgebreid was oa Ronald Ziggo
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes
Hey Robbo,

Als het goed is zijn deze links wel beschikbaar. Ik kan ze in ieder geval openen, ze staan niet gearchiveerd.

Gr,
BartRos

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
De links zijn vanmiddag weer beschikbaar gemaakt 😉
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
BartRos Ha ok Top! En wat aan gehad?
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes
:thumbsup: :crystal_ball:
BartRos

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
robbo Helaas blijken de instructies achter alle 2 de URL's niet voor mij van toepassing.

Ik heb de Samsung TM1240A afstandsbediening in combinatie met de UE43NU7190 tv. De mediabox is die uit het oud-upc gebied, de 7400.
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes
Zoals ik de linkjes lees gaan ze over het koppelen van de tv AB met de XL. Dat is niet hetzelfde als hdmi-cec. Daar hoef je die stappen niet te doen.

Zoals hierboven gemeld zal op mijn HB XL het nooit werken omdat de comminicatie poort op de hdmi interface fout is. Als ik via een normale hdmi kabel de HB aansluit en de box staat uit dan blokkeerd deze de communicatie tussen tv en versterker.
Als hdmi-cec aanwezig is dan zou er ook een menu moeten zijn waarin je het aan of uit kunt zetten.
BartRos

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Reactie van Ziggo Webcare op Twitter:
"Ik ben er voor je ingedoken. De Mediabox XL ondersteunt het helaas niet. Dit geldt voor de 7400 als de 7401 versie, hierin zit praktisch geen verschil namelijk."
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes
Misschien dat mijn manier van setup ook goed genoeg is?
Je gebruikt dan alleen de XL ab ipv alleen de TV ab.
Dat zou je eigenlijk andersom willen hebben. Maar dat gaat niet.

De TV is verbonden via hdmi-arc aanluiting met de versterker. Hdmi-cec staat op beide apparaten aan. Op de versterker staat ingesteld dat als ik de TV aanzet deze ook de versterker aanzet. Ook omgekeerd. TV uit, versterker uit.
Op de TV staat ingesteld dat het geluid niet via de tv speakers gaat maar via de versterker.

Als dat werkt dan is de grootste hobbel genomen. TV aan, even wachten. de versterker gaat vanzelf aan en schakelt naar de TV ingang. Ik heb dan geluid via de versterker. Het drukken op de volume knop van de tv ab zorgt ervoor dat het geluid op de versterker aangepast wordt.

Nu het stukje waarbij de XL mee gaat doen. Als deze hdmi-cec zou ondersteunen dan zou deze net als de TV ingesteld kunnen worden maar helaas.

Voor het bedienen van de XL met alleen de XL ab heb ik de XL ab de code van mijn TV verteld. Daarna kan ik met de bovenste knoppen de TV aanzetten en de AV ingang kiezen. Dat had hdmi-cec voor mij kunnen doen. Maar nu moet ik dat zelf doen.

Als je XL ab geleerd hebt dan kijk ik op de TV naar de HB XL als volgt. (Er vanuit gaande dat alles (tv,versterker,XL) uit is).
Ik druk op het TV power knopje links boven op de XL ab. De TV en versterker gaan aan. Ik kan TV kijken en het volume veranderen. Van kanaal veranderen kan helaas niet. Daarvoor zet ik de XL aan met de knop rechts boven op de ab zoals je normal ook doet. Dan nog de middelste knop boven op de xl ab. Daarmee kies je de AV ingang op je TV. Kies de XL ingang en dan kun je met alleen de XL ab de zender veranderen en het volume aanpassen. De TV is niet meer dan een monitor geworden.

Zet je de TV uit met de knop links boven dan gaat de versterker uit maar blijft de XL nog aan. Die zet je op de normale manier uit.

hdmi-cec zou het aantal stappen behoorlijk verminderen maar ik kan er mee leven.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Mooie aanvulling bloemen64 !
Jvries

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Zover ik weet word HDMI-CEC niet ondersteund door de Mediabox XL van Ziggo. Gelukkig is deze functionaliteit wel toevoegd op de Mediabox Next. We zullen het helaas met de afstandsbediening van de XL moeten doen of de Next aanvragen.

Zelf wacht ik daar nog even mee in verband met de voorwaarden die Ziggo heeft opgesteld voor de mensen die een Next willen.

Ben wel wat leuk leesvoer over HDMI tegengekomen: https://qnected.nl/wat-is-hdmi/
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic