daterpstra

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

HD (1080i) of toch full Hd (1080p)?

Zit een nieuw abonnement te overwegen en heb nog twijfels, kabel of schotel?
Het aanbod in 4K televisies is al min of meer de standaard bij de elektronica boeren, materiaal op 4 K gebied begint steeds meer te komen.
Wat mij opvalt of eigenlijk zwaar tegenvalt is de reclame dat de beeldkwaliteit verbeterd gaat worden, terwijl ik op de site toch echt gewoon Hd kwaliteit zie staan. Het wordt ingewikkeld gemaakt door toevoegingen 1080. Mijn vraag is of dit nu 1080p betreft, dat noemen we in de volksmond full HD, oftewel blu-ray kwaliteit.
1080i betreft DVD kwaliteit. SD kwaliteit iligt daar nog ver onder, echt bedroevend slecht, verbaast mij dat dit nog gebruikt wordt voor sommige zenders?!
Gaat Ziggo de grotere zenders aanbieden in blu-ray kwaliteit of blijft het DVD resolutie.
3 Reacties 3
Verwijderd account
Niet van toepassing
Ziggi biedt niets aan, maar geeft alleen maar door.
TV uitzendingen worden in de regel in HD 1080i aangeboden en films e.d. op blue ray in 1080p.
Je kunt bepaalde tv's en/of decoders ook in 720p zetten of in 1080p.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
daterpstra wrote:
Zit een nieuw abonnement te overwegen en heb nog twijfels, kabel of schotel?
Het aanbod in 4K televisies is al min of meer de standaard bij de elektronica boeren, materiaal op 4 K gebied begint steeds meer te komen.
Wat mij opvalt of eigenlijk zwaar tegenvalt is de reclame dat de beeldkwaliteit verbeterd gaat worden, terwijl ik op de site toch echt gewoon Hd kwaliteit zie staan. Het wordt ingewikkeld gemaakt door toevoegingen 1080. Mijn vraag is of dit nu 1080p betreft, dat noemen we in de volksmond full HD, oftewel blu-ray kwaliteit.
1080i betreft DVD kwaliteit. SD kwaliteit iligt daar nog ver onder, echt bedroevend slecht, verbaast mij dat dit nog gebruikt wordt voor sommige zenders?!
Gaat Ziggo de grotere zenders aanbieden in blu-ray kwaliteit of blijft het DVD resolutie.


Hier maak je toch een denkfout. Uitzendingen zijn in 108I, ofwel Interlaced, waarbij de beeldlijnen in 2 keer worden opgebouwd. B.v. eerst de even, dan de oneven beeldlijnen. Maar 1080I is wel HD. 720P wordt zelfs al vaak als HD gezien, maar Tv's met 720 of 756 beeldlijnen vallen onder HD Ready Tv's.

Maar komt er een 1080I signaal binnen op de Tv, zal de Tv daar een de-interlacing op uitvoeren. Wat je ziet is dus een progressief beeld. Dat doet niet elke Tv even goed, maar is er een goede chipset aanwezig, zal je dit zeker terug zien.

De Horizon geeft b.v. wel weer in 1080P, maar krijgt olk gewoon een interlaced signaal binnen. 1080I dus.

Een DVD is absoluut niet opgenomen in 1080I maar in SD kwaliteit. Echter zal de ene opname er desondanks beter uitzien dan de ander. Maar niet voor niets werden de oudere DVD spelers alleen maar uitgevoerd met een scart uitgang, welke helemaal geen hoge resoluties ondersteund.

Later is op die spelers een HDMI uitgang gekomen en zijn de spelers voorzien van scalers welke konden upscalen naar 720P, 1080I of zelfs tot 1080P. Bij de latere Blu Ray spelers is dat standaard. Zou een DVD dus al zijn opgenomen in 1080I zou de scaler voor 720P en 1080I natuurlijk overbodig zijn en zou er alleen ge-deinterlaced moeten worden. Maar nogmaals, op een DVD speler zag je aanvankelijk alleen maar scart en dat is niet geschikt voor hogere resoluties dan SD.

Je behaalt met 1080P, afgezien van het nu aanwezige 4K, wel het hoogste resultaat, maar dan moeten opnames ook echt zo zijn opgenomen en niet alleen worden ge-upscaled. Is dat het geval hoeft een Full-HD Tv er geen enkele bewerking meer op uit te voeren. De bron, welke deze software afspeelt dus ook niet.

SD content ligt dus echt niet onder de resolutie van een DVD, en kan er nog best redelijk uitzien. Echter zie je nu vaak ook uitzendingen in 576 en dat is de eerste, bekende stap in upscaling. SD is n.l. 480. Dat zien we niet meer. Maar stuurt een DVD speler in een hogere resolutie moet er een HDMI uitgang aanwezig zijn en wordt het signaal dus ge-upscaled. Het is niet voor niets vervangen voor Blu-Ray schijfjes welke veel grotere bestanden kunnen ondersteunen.

Maar ook een uitzending in 576I of 576P wordt door de decoder, en/of Tv ge-upscaled. Wat je ziet is dus altijd de resolutie waarvoor een Full-HD is gemaakt en ook zie je dan dus een progressief beeld.

Een 4K Tv zal het 1080 signaal ook upscalen, maar daarin zijn de scalers vaak wel van betere kwaliteit dan in de oudere Tv's.

Echter begrijp ik niet waar het vandaan komt dat SD nog ver onder de kwaliteit van DVD ligt, en dat er, zoals ik laatst las, nog lagere resoluies zijn als SD. En als je dan vraagt welke dat zijn blijft het stil...

Mvg. Willem
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
PS: SD is overigens niet bedroevend slecht, of bagger, zoals men dat soms ook wel noemt, maar een Tv kan dat signaal gewoon niet altijd netjes bewerken/upscalen. Dat geld ook voor bepaalde bronnen als decoders. Maar we hebben meer dan 40 jaar naar SD content gekeken, en zeker toen dat digitaal werd (niet HD!) maar gewoon SD met RGB ondersteuning zag dat er op de Tv's van destijds prima uit.

Maar heb je het over 480 beeldlijnen, moet een Full-HD Tv er daar wel 600 aan toevoegen. En lang niet altijd gaat dit goed, of zijn het zelfs bewegende beeldlijnen. En dat zijn dingen die men vaak niet weet. De ene Tv is ook echt de andere niet, maar toch zie ik regelmatig dat men aangeeft dat de ene Full-HD wel 400 euro goedkoper is dan de andere, terwijl het beiden 42" toestellen zijn. Dan wordt er dus totaal niet gelet op de interne technieken. Een goede Tv heeft ook de beschikking over goede componenten. En een dergelijke Tv zal dus veel beter omgaan met een bepaald inkomend signaal als de ander. De een is ook veel vergevingsgezinder dan de ander.

Ik vind dus vaak de opmerking dat alles onder HD bagger is, of bar slecht wat vreemd. Een Tv die dat slecht weergeeft is gewoon niet de beste. En dat geld ook voor een aantal bronnen. Natuurlijk zul je altijd verschil zien tussen SD en echt HD, maar vergis je niet: lang niet alle HD uitzendingen op Tv zijn ook daadwerkelijk in die resolutie opgenomen. Ook dan wordt er nog regelmatig ge-upscaled. Alleen vind dat al plaats voordat het jou bereikt. Maar denken dat elk programma van een zender waar HD achter staat ook echt in HD is opgenomen is een utopie.

Men zend vaak nog uit in 1080I daar dit maar de helft van de bandbreedte inneemt als 1080P. Maar zou echt elk programma zijn opgenomen in b.v. 1080P, en worden weergegeven in 1080I, zul je daar weinig van terug zien. Bij een 4K Tv vind men het beeld vaak al uitstekend als er een signaal van 1080I binnenkomt. Natuurlijk zal ook een dergelijk toestel het best presteren met een inkomende resolutie van 4K, maar zoals gezegd zijn de chipsets in dergelijke Tv's vaak zeer goed en dat zie je terug als het om beeldverwerking aankomt. Maar zouden die chipsets slecht zijn, is een HD resolutie daarop ook 'bagger'. Maar SD was altijd prima, echter verlangen nieuwe Tv's gewoon meer.

Gr. Willem

Uitgelicht topic