Lexie20

Level 2
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Haperend geluid bij reclameblokken en bij zappen

Heb al geruime tijd last van geluidshaperingen bij het zappen en bij reclameblokken. Ook zo nu en dan tijdens reguliere uitzendingen.

Het geluid loopt via een soundbar JBL 3.1. tijdens de haperingen licht de tekst PCM op in het display van de soundbar.

Ontvanger is de Mediabox XL. Dolby is uitgezet in het menu van de Mediabox.

Heeft iemand een oplossing voor dit probleem.

37 Reacties 37
Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hallo @Lexie20 , welkom hier! 

 

Wat waardeloos dat je nu steeds het haperende geluid moet aanhoren als je zapt of middenin een reclameblok zit. Ik kan mij voorstellen dat het tijdens een live tv uitzending nog veel vervelender is en ik help je dan ook graag om dit aan te pakken. 

 

Als ik je bericht lees maak je op dit moment gebruik van de Soundbar. Om even helemaal terug te gaan naar de basis; Hoe werkt het als je het geluid via de tv laat lopen en de Soundbar er helemaal tussenuit haalt? Heb je dan wel goed geluid of hapert dit dan nog steeds? 

 

Ik wacht je antwoord af 🙂 

Lexie20
Topicstarter
Level 2
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dan is dat beduidend minder tot niet.

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Check! Dat betekent een aantal dingen, namelijk: 

  • Het probleem zit niet in het Ziggo netwerk
  • De Mediabox XL krijgt een goed signaal binnen
  • De HDMI kabel zorgt ervoor dat het ook goed op te tv binnen komt

We kunnen dus concluderen dat het probleem ergens vanuit de Soundbar of de geluidsinstellingen veroorzaakt wordt. Wat gebeurd er als je Dolby toch weer aanzet op het moment dat je de problemen begint te ervaren? Houden ze dan aan of zijn ze dan minder/weg? 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Even vanuit een heel andere kant bekeken.

Wat als je de MB XL met een HDMI aan de TV verbindt en de JBL 3.1 via een optische kabel aansluit?

Lexie20
Topicstarter
Level 2
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dolby aan geeft een slechter resultaat. Dus heb dat weer uitgezet. Mijn Samsung uhd 4k smart tv geeft in de audio selectie nog de mogelijkheid om voor PCM of Rotterdam te kiezen. Bittstream geeft hier ook weer een beter resultaat dan PCM. Het probleem blijft.

Het lijkt of de hoeveelheid data op bepaalde momenten (zappen en reclameblokken, of dat de mediabox net is ingeschakeld) niet voldoende kunnen worden verwerkt. Kan dit te maken hebben met het feit dat ik over een 4k tv beschik en dat de mediabox xl dit niet voldoende kan verwerken. Ook de soudbar is gechikt voor 4k signalen. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

De Mediabox XL hoeft geen en kan geen 4K verwerken, hij stuurt maximaal 1080p uit en daar maakt je TV 4K van door upscaling.

Toch even voor de zekerheid en om uit te sluiten:

Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Matig, Goed of Uitmuntend is.
  
Is de Mediabox XL met een UTP / netwerkkabel aangesloten aan het modem?
Heb je de Mediabox XL of Horizon box opgenomen in een thuisnetwerk met je afstandsbediening?
Laat SVP even weten, er zijn nogal wat problemen met deze wijze van aansluiten en instellen van de Mediabox XL.

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

Lexie20
Topicstarter
Level 2
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

De Mediabox XL is met een utp kabel verbonden aan het modem en is niet opgenomen in een thuisnetwerk. kun je mij zeggen waar ik de foto's in dit venster kan uploaden.

Lexie20
Topicstarter
Level 2
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

 

Lexie20
Topicstarter
Level 2
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik zie 2 problemen die beiden je ervaringen veroorzaken.

De Mediabox XL heeft een veel te hoog signaal, sluit deze eens aan op een veel lagere versterking van de versterker, de signaalsterkte moet ergens in Goed staan, nu wordt hij overstuurt door een te sterk signaal.

Je schreef ook: “De Mediabox XL is met een utp kabel verbonden aan het modem”

Dit geeft of gaat geheid problemen opleveren met je internet verbinding en storingen met de Mediabox XL, doordat er nu verschillende netwerkverbindingen door elkaar gaan lopen, omdat er nu 2 netwerk verbindingskapiteins op één schip zitten en de Mediabox XL ook nog eens een eigen internet verbinding heeft met Ziggo via zijn eigen coax kabel, dat is de derde verbinding.

Haal de UTP kabel los van de Mediabox XL en haal daarna de Mediabox XL 30 seconden van de stroom af.

Ik ben benieuwd of, als je deze 2 zaken hebt uitgevoerd, je nog problemen ervaart.

Lexie20
Topicstarter
Level 2
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt Ber t voor je deskundig advies. Ik ga de aanpassingen morgen gelijk uitvoeren en laat je uiteraard het resultaat weten.

Lexie20
Topicstarter
Level 2
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Er is geen rechtstreekse verbinding tussen de Mediabox XL en het modem met een utp kabel. Ik heb mij hierin vergist. De signaalsterkte heb ik door de coax aansluiting voor mij 2e tv en die van de tv in de woonkamer te verwisselen iets kunnen verlagen. (Zie foto). Dit leidt echter niet tot een beter resultaat. Dus zijn we eigenlijk weer terug bij af.

 

 

Lexie20
Topicstarter
Level 2
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Dit is in de praktijk gebleken nog vaak te hoog, de signaalsterkte moet ergens in Goed staan.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Je bent al goed aan de slag gegaan met alle tips @Lexie20. Heel fijn dat je de Mediabox XL en modem toch niet hebt verbonden middels UTP. Dan kunnen we deze afvinken. 

Wat betreft de signaalsterkte. Ik zie dat je een Tratec versterker gebruikt. Wat gebeurt er als je deze versterker loskoppelt en de coax-kabel van de Mediabox XL eens rechtstreeks op de POA-03 aansluit? 

Lexie20
Topicstarter
Level 2
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

dat heb ik ook al geprobeerd. dan blijft de signaalsterkte op hetzelfde niveau als bij de aansluiting op de laagste stand van de versterker. dus tussen goed en uitmuntend

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Fijn dat je dit al hebt getest @Lexie20. De signaalsterkte is dan in ieder geval wel lager als dan wanneer deze op een andere dB poort van de versterker is aangesloten. Voordat we dit allemaal gingen testen was het haperende geluid beduidend minder als dit via de tv ging i.p.v. via jouw soundbar. Heb je toevallig dit ook nog getest i.c.m de soundbar als deze is aangesloten op een lagere dB poort? 

Wat betreft het signaal zelf. We kunnen dit nog testen op de hoofdaansluiting zelf (dus zonder de POA-03 en Tratec). Zo testen we de rechtstreekse verbinding. Is het signaal dan nog te hoog, dan kan dit erop duiden dat het signaal bij jou thuis te hoog binnenkomt. 

Lexie20
Topicstarter
Level 2
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hierbij de afbeelding van de signaalsterkte bij rechtstreekse aansluiting op de wandcontact doos.

Dit is dan zelfs nog hoger dan bij gebruik van de versterker.

Graag je advies.

Lexie20
Topicstarter
Level 2
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hierbij de foto

 

Uitgelicht topic