1
Vraag
2
Reacties
ome gerrie

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

geluid word zachter

ik heb mijn horizon decoder aangesloten opties op mijn denon versterker
als ik het geluid van de tv via mijn versterker afspeel
word het geluid af en minder van sterkte
weet iemand hier een oplossing voor
alvast bedankt
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
ome gerrieHet eerste: de vraag van Bert is hoe is in het menu van de mediabox de dolby digital ingesteld?
optie>uitgebreide instellingen >audio instellingen. In dit menu kan je diverse instellingen doen. Zet als je het dolby 5.1 wilt dan dolby digitaal aan. Ook van belang is hoe is de versterker verbonden: met spdif kabel (optisch) of via HDMI kabel. zet deze uitgangen naar behoefte aan. ( het kan eigenlijk geen kwaad als je deze beide gewoon aanzet.)

Verder is het normaal dat juist ( mijn ervaring( stereo (meestal wordt dan pcm aangegeven bij de dolby instellingen op display van de versterker) harder klinkt.

Wat je al zelf aangaf: Verder raad ik ook aan op juist de mediabox rechtstreeks aan te sluiten op de versterker, en evt de tv ook apart aan te sluiten afhankelijk av reciever etc via ARC. In de meeste gevallen en met name de nieuwere modellen tv stuurt de audio van rand apparatuur gewoon stereo door. ( de spdif is vaak dolby 2.0 ) en via hdmi arc ( Alleen de tuner van de tv zelf en bv apps bij een smart tv (netflix) wordt dolby 5.1 doorgegeven.

Als je er voor kiest om toch via tv>versterker te luisteren: zet dan de volume van de tv wat harder en laat de volume via de versterker het regelen. Je kan ook de tv speakers bij de meeste tv modellen uitschakelen. Dan kies je er echt voor om het geluid via de versterker te laten gaan. Probeer/test wat uit...

Bekijk in context

5 Reacties 5
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Als het een stereo versterker is dan kan 5.1 een harder geluid geven dan stereo.
Is de Denon een 5,1 of een stereo versterker?

Kun je in je Mediabox XL zien wat daar ingesteld staat?
ome gerrie
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
een 5.1 versterker
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Dan lijkt het erop dat als je op een programma staat wat 5.1 uitzend het geluid harder is dan een stereo uitzending.
Ik ervaar dit ook als ik op de mediabox wissel tussen 5.1 en stereo met een soundbar die 5.1 kan verwerken.
Verder heb ik weinig ervaring met 5.1 versterkers.

Maar misschien is er iemand anders die hier langs komt en er meer over weet.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
ome gerrieHet eerste: de vraag van Bert is hoe is in het menu van de mediabox de dolby digital ingesteld?
optie>uitgebreide instellingen >audio instellingen. In dit menu kan je diverse instellingen doen. Zet als je het dolby 5.1 wilt dan dolby digitaal aan. Ook van belang is hoe is de versterker verbonden: met spdif kabel (optisch) of via HDMI kabel. zet deze uitgangen naar behoefte aan. ( het kan eigenlijk geen kwaad als je deze beide gewoon aanzet.)

Verder is het normaal dat juist ( mijn ervaring( stereo (meestal wordt dan pcm aangegeven bij de dolby instellingen op display van de versterker) harder klinkt.

Wat je al zelf aangaf: Verder raad ik ook aan op juist de mediabox rechtstreeks aan te sluiten op de versterker, en evt de tv ook apart aan te sluiten afhankelijk av reciever etc via ARC. In de meeste gevallen en met name de nieuwere modellen tv stuurt de audio van rand apparatuur gewoon stereo door. ( de spdif is vaak dolby 2.0 ) en via hdmi arc ( Alleen de tuner van de tv zelf en bv apps bij een smart tv (netflix) wordt dolby 5.1 doorgegeven.

Als je er voor kiest om toch via tv>versterker te luisteren: zet dan de volume van de tv wat harder en laat de volume via de versterker het regelen. Je kan ook de tv speakers bij de meeste tv modellen uitschakelen. Dan kies je er echt voor om het geluid via de versterker te laten gaan. Probeer/test wat uit...
Edje-1966

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb zelf ook een Denon AVR-X1400H Receiver en ervaar ook een veel zachter geluid vanaf de Ziggo Horizon box. Mijn Horizon is rechtstreeks op de Denon, en dan moet ik naar volume stand 50 terwijl via chromecast en internet radio het volume op 30 staat. De instellingen zijn wel allemaal ingesteld op dolby surrond (dan is hij zachter dan stereo). Beetje frustie om ieder keer je geluids niveau in te moeten stellen. TV Speakers worden automatisch uitgezet door de Denon.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic