Beantwoord

Defect Tratec FRA-752 - geleverd door Ziggo (Casema)

• 23 februari 2019
  • 12 Reacties
  • 325x Bekeken

• Gedreven Ontdekker
  • 5 reacties
Ls,

Voor mijn cisco HD PVR, moet ik gebruik maken van een TraTec FRA-752, anders werkt de interactieve televisie niet.
De laatste tijd heb ik nog al last van verstoringen op het apparaat (blokken in beeld etc) en ik vermoed dat dit komt, doordat de FRA-752 defect is.

Mijn vraag is, worden deze TraTec FRA-752 nog door Ziggo geleverd? En zo ja, hoe kan ik aanspraak maken op deze signaalverdelers?

Alvast bedankt voor het antwoord.

MAdD
icon

Best beantwoord door Ronihd 27 februari 2019, 13:07

Hey @MAdD. Je hebt een hoop informatie en antwoorden gekregen. Mooi! Ben je er inmiddels helemaal uit, of zijn er nog zaken waar ik bij kan helpen? :-)Inmiddels ben ik er wel achter dat de FRA-752 defect is (het is geen adapter issue!).
Ben me aan het kijken hoe ik dit verder ga oplossen...

Nieuwe bestellen ?? 😉 zie mijn link boven de post van Teun ,dat is goed spul en relatief goedkoop.
Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

12 Reacties

Reputatie 7
Badge +13
In de meeste gevallen is het de voedings-adapter die het begeven heeft. Als het LED-je op de versterker niet meer "brandt", is de kans groot dat de 12-volts-adapter de geest geven heeft.

Blijkens jouw profiel heb je een Technicolor modem-router. Deze heeft ook een 12-volts voedings-adapter. Je zou hiermee (of met een andere 12-voltsvoeding )kunnen testen of de versterker het daarmee wel doet.
De stekkertjes moeten dezelfde afmeting hebben (ook de diameter van het gaatje in het midden) en voor de zekerheid kijk je goed naar de opdruk of de polariteit (plek van plus en min / binnenkant-buitenkant plug) overeenkomt alsmede of het aantal Ampères minsten datgene bedraagt dan dat de originele heeft. (Meer is geen bezwaar.) Deze strooksterkte staat soms in hele Ampères (afgekort met de letter A of in milliampere (afgekort als mA).
Ik dacht dat de versterker een voeding heeft van 350 mA (= 0,35A) en de voedingsadapter van een Technicolor zal dacht ik wel 2A of 2,5A kunnen leveren.

In het voormalig Ziggo-gebied werden dit soort versterkers ongevraagd meegeleverd / geïnstalleerd in combinatie met een media-kastje/-box. In die gevallen is dat ook bekend in de Ziggo-administratie en kan het zijn dat de klantenservice een nieuwe voeding (of versterker) mag leveren. Het vervangen van de voeding is (voor beide partijen) de meest makkelijke oplossing.
Reputatie 1
Badge

In het voormalig Ziggo-gebied werden dit soort versterkers ongevraagd meegeleverd / geïnstalleerd in combinatie met een media-kastje/-box. In die gevallen is dat ook bekend in de Ziggo-administratie en kan het zijn dat de klantenservice een nieuwe voeding (of versterker) mag leveren. Het vervangen van de voeding is (voor beide partijen) de meest makkelijke oplossing.

Of deze vervanging gratis is , is nog maar de vraag.
Als je de versterker jaren geleden al gekregen hebt zit er geen fabrieksgarantie meer op en het "weggeven" van deze versterkers viel niet onder bruikleen. De versterker is vaak gewoon je eigendom en dan ben je zelf verantwoordelijk voor het vervangen van een defecte versterker.
Je kunt er eentje bij Ziggo bestellen maar je kunt ook gewoon in de vakhandel een vervangend exemplaar kopen mits de versterker maar een keurmerk heeft en retourgeschikt is.
Reputatie 7
Badge +35
Nieuwe voedingen worden gratis uit coulance opgestuurd, een nieuwe versterker valt onder de eigen verantwoordelijkheid.
Alles na het AOP = Abonnee Overname Punt is voor de klant en het AOP en verder naar buiten is voor Ziggo.

Ik weet ook niet of de versterkers te bestellen zijn bij Ziggo.

Ik zou nu gaan voor de volgende generatie versterkers, deze zijn beter afgeschermd tegen instraling en andere storingen.

b.v de FRA-752X of de Hirschmann HMV41.
Reputatie 1
Badge

Ja, je kunt bij Ziggo een versterker kopen maar je kunt ook even kijken op
https://www.ziggo.nl/klantenservice/geschikt/verkooppunten/
Reputatie 7
Badge +35
@SPR Kun je die via de helpdesk bestellen?
En welke krijg je dan thuisgestuurd tegen welke prijs?
Reputatie 1
Badge
@SPR Kun je die via de helpdesk bestellen?
En welke krijg je dan thuisgestuurd tegen welke prijs?

@Be rt
Ik weet dat je via de helpdesk dit kunt bestellen en als je vraagt naar een prijs meen ik mij te herinneren dat het ergens rond de 45 a 50 euro zit. ( ooit van een kennis vernomen in 2017)
Welke versterker ze aanbieden weet ik niet maar het zal vast een Tratec of een Technetix zijn.

Op https://www.kabelnl.nl/antenne-versterkers-ziggo-gecertificeerd?gclid=Cj0KCQiA-8PjBRCWARIsADc18TL8x1FWI-MoYbkRdJVYpHU5AnUgNPQp75XOZE_p9q42EC_oosWyGAAaAnE0EALw_wcB

staan alle versterkers met een certificaat voor Ziggo.
Reputatie 7
Badge +13
Nieuwe voedingen worden gratis uit coulance opgestuurd, een nieuwe versterker valt onder de eigen verantwoordelijkheid.
Alles na het AOP = Abonnee Overname Punt is voor de klant en het AOP en verder naar buiten is voor Ziggo.

Ik zou nu gaan voor de volgende generatie versterkers, deze zijn beter afgeschermd tegen instraling en andere storingen.

b.v de FRA-752X of de Hirschmann HMV41.

Een nieuwe voeding is het makkelijkst, vooral als deze gratis is.😁
Helaas, heeft Ziggo niet alle soorten en maten op voorraad of in het assortiment; waarschijnlijk zal men als vervangende voeding er een sturen die voor een geschikt / berekend is (12V, ca. 2A). Deze kan dus ca 5x meer vermogen leveren. Zal prima werken, echter versterkers staan wel 24/7 aan.
De FRA-752/N was juist ontworpen om zo zuinig mogelijk te zijn (ik dacht ca. 3 Watt incl. de voeding). De voeding is een schakelende voeding (zoals tegenwoordig standaard / gebruikelijk is). Dit soort voedingen hebben, in principe, een zeer behoorlijk redendement. Als een voeding echter over bemeten is, dan neemt dit rendement (procentueel / naar verhouding) af.

Uit oogpunt van rendement zou je de keus moeten beperken tot maximaal zo'n 0,5A (500mW). Is leuker voor het milieu, maar eerlijkheid gebiedt mij om te vermelden dat de meer kosten van iets overbodig energieverbruik (afgewogen tegen de aanschafkosten van een nieuw voeding plus verzendkosten) zo laag zijn, dat het "niet economisch" is om voor de resterende levensduur van de versterker, "groen" te denken. Ik zou voor gratis gaan.😉
Reputatie 7
Badge +12
Versterkers via destijds Casema waren gratis en een leuk extraatje , ik heb nog een reserve liggen 😉

@MAdD als je zeker weet dat ie stuk is dan zal je er zelf een moeten kopen Ziggo zal ze DENK ik niet meer gratis uitleveren.

Let op dat als je een nieuwe koopt dat de frequentie breed genoeg is , tot uit mijn hoofd 1218 Mhz

bijvoorbeeld deze

https://www.3dkabel.nl/Antenne-coax-materiaal/Versterkers/Teleste-OV-8420-1218-MHz-kabelkeur-Ziggo-geschikt-antenne-coax-versterker/?gclid=CjwKCAiAnsnjBRB6EiwATkM1Xtc231VwO_VjpGbAE4_fzqL1zjUwmG6EQS4mdfC5_cDaQtCcWuoGUxoCmvcQAvD_BwE
Reputatie 7
Badge +11
Of een voeding van een oud Ubee modem gebruiken. Past perfect en gratis bij ons af te halen in Emmen.

Teun
Reputatie 7
Hey @MAdD. Je hebt een hoop informatie en antwoorden gekregen. Mooi! Ben je er inmiddels helemaal uit, of zijn er nog zaken waar ik bij kan helpen? 🙂
Hey @MAdD. Je hebt een hoop informatie en antwoorden gekregen. Mooi! Ben je er inmiddels helemaal uit, of zijn er nog zaken waar ik bij kan helpen? :-)

Inmiddels ben ik er wel achter dat de FRA-752 defect is (het is geen adapter issue!).
Reputatie 7
Badge +12

Hey @MAdD. Je hebt een hoop informatie en antwoorden gekregen. Mooi! Ben je er inmiddels helemaal uit, of zijn er nog zaken waar ik bij kan helpen? :-)Inmiddels ben ik er wel achter dat de FRA-752 defect is (het is geen adapter issue!).

Nieuwe bestellen ?? 😉 zie mijn link boven de post van Teun ,dat is goed spul en relatief goedkoop.