Frederico007

Level 9
  • 438Posts
  • 6Oplossingen
  • 24Likes

Audiosetje met aansluiting voor kabelradio.

Ik zou het over iets heel ouderwets willen hebben: radio of beter (bedraad) kabelradio. Ons audio-setje ging defect en waarom niet een nieuwe bestellen. We hadden er een met een aansluiting voor de kabelradio (75 ohm aerial antenne). Wat blijkt? Deze zijn vrijwel nergens meer te krijgen. Naar omstandig zoeken op het internet bleek dat er toch nog een setje te krijgen is, nl de Philips MCM 2000, te koop bij Otto voor zo'n 110 euro.
Heden ontvangen en jawel, voor simpele zielen zoals ik, zat er inderdaad zo'n een aansluiting nog op, gelukkig :D. Nu ben ik eigenlijk benieuwd hoe andere gebruikers dit ervaren? Luistert men dan maar de radiozenders op de TV (moet je dan niet steeds eerst de TV aanzetten?), streamt men radiozenders naar het audiosetje via BlueTooth of zo? Of gewoon via het bijgeleverde zwarte antennedraadje (radiozenders uit de ether), maar die ontvangst is toch lang niet zo goed? Wellicht loop ik achter....:?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Frederico007
Topicstarter
Level 9
  • 438Posts
  • 6Oplossingen
  • 24Likes
Okay, ook nog een mogelijkheid dus. Nee, dat zit niet op het audiosetje. Maar we spraken hier over de (toekomstige) mogelijkheden als alternatief op het ontbreken van de 75 ohm aerial aansluiting op een audioset, die ik nu heb.
Voor de toekomst zijn die alternatieven door jullie aangedragen dus:

* apparaat met DAB+ ontvangst;
* receiver+cd-speler (microset) (waar 75 ohm aerial standaard op zit) ipv audio-set;
* adapter voor 75 ohm aansluiting op interne fm-antenne;
* optische aansluiting audio-apparaat voor verbinding naar de HB;
* jack-aansluiting audio-apparaat voor verbinding naar HB;
* streamen via bluetooth/wifi (?) maar hier heb ik nog geen reactie op gezien of dit ook goed werkt.

Maar 'elk voordeel heb zn nadeel' natuurlijk..

Bekijk in context

19 Reacties 19
Verwijderd account
Niet van toepassing
Frederico007 wrote:
Ik zou het over iets heel ouderwets willen hebben: radio of beter (bedraad) kabelradio. Ons audio-setje ging defect en waarom niet een nieuwe bestellen. We hadden er een met een aansluiting voor de kabelradio (75 ohm aerial antenne). Wat blijkt? Deze zijn vrijwel nergens meer te krijgen. Naar omstandig zoeken op het internet bleek dat er toch nog een setje te krijgen is, nl de Philips MCM 2000, te koop bij Otto voor zo'n 110 euro.
Heden ontvangen en jawel, voor simpele zielen zoals ik, zat er inderdaad zo'n een aansluiting nog op, gelukkig :D. Nu ben ik eigenlijk benieuwd hoe andere gebruikers dit ervaren? Luistert men dan maar de radiozenders op de TV (moet je dan niet steeds eerst de TV aanzetten?), streamt men radiozenders naar het audiosetje via BlueTooth of zo? Of gewoon via het bijgeleverde zwarte antennedraadje (radiozenders uit de ether), maar die ontvangst is toch lang niet zo goed? Wellicht loop ik achter....:?

Ik gebruik al een aantal jaren een Denon-radio met 'ouderwetse' antenne-aansluiting en bevalt nog steeds het beste.
Ik heb er ook een netwerkkabel aanhangen voor internetradio voor het geval de kabel eens uitvalt, maar is nog maar zeer weinig gebeurd.
Zolang er nog analoge radio wordt aangeboden door de kabelboeren worden er ook nog radio's met kabelaansluiting gemaakt, alhoewel de spoeling dunner wordt door de verminderde vraag door de jongere generatie.
Je hoeft geen radio te luisteren via de TV. Er zijn tegenwoordig ook goede radio's te koop met DAB+ en (draadloos) internet.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Je had vroeger en wellicht nu ook nog (ik noem het even voor het gemak adapter) waar je dat zwarte antenne draadje zo kon aansluiten op een coax aansluiting zodat dat je kabel radio kon luisteren.
Frederico007
Topicstarter
Level 9
  • 438Posts
  • 6Oplossingen
  • 24Likes
@ NN Ik denk dat wij dan in de toekomst inderdaad voor een audiosetje met DAB+ moeten gaan (als dat inderdaad ruisvrij is), want ontvangst uit de ether met zo'n zwart draadje is voor ons geen optie (te slechte ontvangst). Nu zijn die audiosetjes met DAB+nog wel vrij prijzig, zie ik.
@ Robbo: zegt me niets, zo'n adapter, maar het zal ongetwijfeld.

In ieder geval ben ik nu blij dat we er toch nog éen konden vinden voor analoge, bedrade kabelradio, maar die zal er dan op termijn wel uit gaan, vrees ik.

(Of het zou mooi zijn als je via de Horizonbox de radiozenders zou kunnen streamen naar het hifi audiosetje, maar ja, Ziggo weigert nu al bijvoorbeeld om Twonky verder te ondersteunen (helaas werkt dat niet meer bij ons en de helpdesk zegt gewoon doodleuk "Dat was iets van UPC, dus zoekt u het zelf maar uit..."), dus ja, dat zal dan wel niet zo snel gebeuren....)
Bosje

Level 1
  • 610Posts
  • 27Oplossingen
  • 0Likes
volgens mij hebben alle receivers zo een aansluiting
Een zgn simpele SONY STR-DH130 bijv heeft het (bij mm voor 138€)
Frederico007
Topicstarter
Level 9
  • 438Posts
  • 6Oplossingen
  • 24Likes
Van receivers weet ik het niet, maar in ieder geval zijn er nauwelijks nog hifi audiosets te vinden met een 75 ohm coax kabelaansluiting voor analoge kabelradio. Google maar eens.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Frederico007 wrote:
Van receivers weet ik het niet, maar in ieder geval zijn er nauwelijks nog hifi audiosets te vinden met een 75 ohm coax kabelaansluiting voor analoge kabelradio. Google maar eens.

Een receiver is een Engels woord voor radio-ontvanger, daarbij heb je dan nog een versterker en luidsprekers nodig
Frederico007
Topicstarter
Level 9
  • 438Posts
  • 6Oplossingen
  • 24Likes
Bosje bedoelt, gezien haar/zijn verwijzing naar die Sony, een combi van versterker en radio.
In ieder geval hebben wij in onze kast maar weinig ruimte en wij zouden dan dus een receiver (versterker/radio) moeten kopen, alsmede nog een CD-speler , welke immers allemaal in het hifi audiosetje geïntegreerd is (ook nog een aansluiting voor een USB-stick).
Bosje

Level 1
  • 610Posts
  • 27Oplossingen
  • 0Likes
Frederico007 wrote:

In ieder geval hebben wij in onze kast maar weinig ruimte en wij zouden dan dus een receiver (versterker/radio) moeten kopen, alsmede nog een CD-speler , welke immers allemaal in het hifi audiosetje geïntegreerd isaansluiting .


Dan is je philips een goede keuze en zuining op zijn :cool:
Frederico007
Topicstarter
Level 9
  • 438Posts
  • 6Oplossingen
  • 24Likes
Goed om te weten dat op receivers dus vrijwel altijd nog wel zo'n aansluiting zit, maar we zitten, nog afgezien van het ruimtegebrek, niet te wachten op al die apparaten en snoeren, dus ja, hopen dat dit setje weer een jaar of 10 mee kan, langer mag ook 😄
Vincde

Level 6
  • 277Posts
  • 3Oplossingen
  • 23Likes
Frederico007 wrote:
@ NN Ik denk dat wij dan in de toekomst inderdaad voor een audiosetje met DAB+ moeten gaan (als dat inderdaad ruisvrij is), want ontvangst uit de ether met zo'n zwart draadje is voor ons geen optie (te slechte ontvangst). Nu zijn die audiosetjes met DAB+nog wel vrij prijzig, zie ik.
@ Robbo: zegt me niets, zo'n adapter, maar het zal ongetwijfeld.

In ieder geval ben ik nu blij dat we er toch nog éen konden vinden voor analoge, bedrade kabelradio, maar die zal er dan op termijn wel uit gaan, vrees ik.

(Of het zou mooi zijn als je via de Horizonbox de radiozenders zou kunnen streamen naar het hifi audiosetje, maar ja, Ziggo weigert nu al bijvoorbeeld om Twonky verder te ondersteunen (helaas werkt dat niet meer bij ons en de helpdesk zegt gewoon doodleuk "Dat was iets van UPC, dus zoekt u het zelf maar uit..."), dus ja, dat zal dan wel niet zo snel gebeuren....)


Ik gebruik sinds kort de mediabox ook voor radio en heb het geluid signaal vis SPDIF aangesloten van de mediabox naar mijn reciever. en dat werkt erg goed. Je hoeft dan dus niet te streamen vanaf de media box.
luister dus via de media box zonder dat de tv aan staat naar radio. Ik vind de geluids kwaliteit beter dan via de analoge radio met kabel antenne.
Frederico007
Topicstarter
Level 9
  • 438Posts
  • 6Oplossingen
  • 24Likes
Okay, en dan heb je -neem ik aan - een SPDIF-kabel nodig van de HB naar de receiver, is dat niet een 'optische kabel?' Dus dan moet zo'n optische digitale uitgang wel op het apparaat zitten. Op receivers zal dat best wel vaak het geval zijn, maar ik zie op internet dat v.w.b. audiosets alleen de hele dure dat hebben. Ook moet de receiver of audio-set in de nabijheid staan van de HB, bij ons is dat nu niet het geval.
Maar in ieder geval weer wat geleerd, bedankt voor de informatie.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Ook een Jack stekker kan evtueel aangesloten worden. Als dit mogelijk is om deze op je Philips aan te sluiten. Als je een mogelijkheid hebt om een extra apparaat aan te sluiten, heb je diverse uitloop stekkers van Jack naar rood/ wit tulp stekkers. Je sluit de Jack stekker in de horizon en de tulp stekkers indien mogelijk op de philips
Frederico007
Topicstarter
Level 9
  • 438Posts
  • 6Oplossingen
  • 24Likes
Okay, ook nog een mogelijkheid dus. Nee, dat zit niet op het audiosetje. Maar we spraken hier over de (toekomstige) mogelijkheden als alternatief op het ontbreken van de 75 ohm aerial aansluiting op een audioset, die ik nu heb.
Voor de toekomst zijn die alternatieven door jullie aangedragen dus:

* apparaat met DAB+ ontvangst;
* receiver+cd-speler (microset) (waar 75 ohm aerial standaard op zit) ipv audio-set;
* adapter voor 75 ohm aansluiting op interne fm-antenne;
* optische aansluiting audio-apparaat voor verbinding naar de HB;
* jack-aansluiting audio-apparaat voor verbinding naar HB;
* streamen via bluetooth/wifi (?) maar hier heb ik nog geen reactie op gezien of dit ook goed werkt.

Maar 'elk voordeel heb zn nadeel' natuurlijk..
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Als dat antenne draadje ook 75 ohm is waarom even niet proberen er een coax connector aan te sluiten? En in aop?
Frederico007
Topicstarter
Level 9
  • 438Posts
  • 6Oplossingen
  • 24Likes
Bedankt voor de tip, maar ik denk dat je wellicht mijn oorspronkelijke bericht niet goed gelezen hebt. Ik heb nu GEEN probleem, want ik heb dus een audio-setje gekocht met een aansluiting voor de kabel (75 ohm) en het geluid is goed. Waar het mij om ging, is dat er haast geen audiosets meer te krijgen zijn met zo'n aansluiting en ik vroeg mij dus of waarom dat zo is, en hierop kwamen dus reacties.
Als dit zo doorgaat, is er denk ik in de toekomst geen audiosetje meer te koop met aansluiting voor analoge kabelradio en ik vroeg mij dús af wat dan de alternatieven zijn, en een paar oplossingen weet ik nu (zie mijn vorige bericht) dankzij jullie reacties.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
En nog even vraag zit er überhaupt een aux functie op het setje zo ja welke aansluitmogelijkheden dan kan ik wat meer specifieke uitleg geven
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Frederico007 wrote:
Bedankt voor de tip, maar ik denk dat je wellicht mijn oorspronkelijke bericht niet goed gelezen hebt. Ik heb nu GEEN probleem, want ik heb dus een audio-setje gekocht met een aansluiting voor de kabel (75 ohm) en het geluid is goed. Waar het mij om ging, is dat er haast geen audiosets meer te krijgen zijn met zo'n aansluiting en ik vroeg mij dus of waarom dat zo is, en hierop kwamen dus reacties.
Als dit zo doorgaat, is er denk ik in de toekomst geen audiosetje meer te koop met aansluiting voor analoge kabelradio en ik vroeg mij dús af wat dan de alternatieven zijn, en een paar oplossingen weet ik nu (zie mijn vorige bericht) dankzij jullie reacties.


Ok duidelijk:)
Vincde

Level 6
  • 277Posts
  • 3Oplossingen
  • 23Likes
Vind het trouwens wel byzonder dat er zo weinig nog met een gewone antenne (coax) aansluiting worden geleverd.

maar goed er zijn gelukkig vele alternatieven
Frederico007
Topicstarter
Level 9
  • 438Posts
  • 6Oplossingen
  • 24Likes
Ben ik met je eens. Als je er op googelt, dan zie je dat er meer mensen zijn, die zich dat afvragen. Vreemd, dat als er (nog) vraag naar is, de fabrikanten dat negeren. Maar gelukkig is er nog de MCM2000...:D

Uitgelicht topic