Vraag

AOP/coax aarding, jn/nee en vooral: waarom ?

• 3 oktober 2018
  • 28 reacties
  • 5859 keer bekeken

Reputatie 2
Hi Community-people,

• Door beoogde veranderingen in opstelplaatsen van apparatuur in huis ontkom ik niet het aanpassen netwerkbekabeling (UTP/STP) en de coax-bekabeling (Ziggo modem, TV, radio) in huis.
  • Nadrukkelijke wens is het die aanpassingen volgens de regels en toekomstgericht uit te voeren zodat ik eventuele discussies, met name met Ziggo (denk o.a. aan gebruik Ziggo Geschikt 1200 MHz componenten/bekabeling), in geval van storingen zo veel mogelijk voor kan zijn.
Alles valt zo langzamerhand op zijn plaats en de bestellijst voor producten/kabels kan gemaakt gaan worden echter ...
Ik zit nog met één grote vraag: moet ik het AOP (of wellicht: interne coax in het algemeen) nu wel of niet aarden volgens de actuele formele Ziggo installatie-regels, en nog belangrijker voor mij, wat is de technische onderbouwing daar van (liefst met links naar formele documenten) ?
Zoeken/Googlen levert veel meningen op maar geen sluitende/eenduidige antwoorden die formeel door Ziggo uitgedragen worden en goed onderbouwd zijn.

Voor wat betreft de netwerkbekabeling heb ik alle kennis beschikbaar (ben van origine, en in mijn hart nog steeds, IT-techneut), voor de coax-bekabeling ligt het iets anders (al stam ik uit de tijd van de voor UTP/STP gangbare coax-netwerken en daarbij horende aardingsvoorschriften).

Voor zo ver ik het nu begrepen heb:
  1. Nieuwste AOP's (bij ons: Braun Telecom BTV 1 IECNL, 2GHz, Ziggo Geschikt, begin 2018 door Ziggo geplaatst) bieden een volledig galvanische scheiding tussen de externe (groene coax) en interne coax-bekabeling.
  2. Aarding externe Ziggo coax-bekabeling wordt door Ziggo zelf in wijkkast geregeld. De coax is aan die zijde geaard, de wijkkast vormt een "sterpunt" voor aarding van alle coax-kabels naar de huizen. Externe coax-kabels zijn dus steeds aan maar één zijde geaard (stemt overeen met wat ik van netwerk-coax weet: coax mag maar op één plaats geaard zijn zodat aardlussen (en daarmee inductie- en vereffeningsstromen in de mantel) voorkomen worden).
  3. Nieuwste AOP's moeten aan kant van de interne coax-bekabeling geaard worden door verbinding met het verdeelpunt voor de aarde van de 230V huisinstallatie. Die aarding van AOP vormt zo het "sterpunt" van de aarde voor die interne coax-bekabeling, verder mag deze interne coax-bekabeling nergens geaard worden (wederom: aardlussen voorkomen). Braun (ook Hirschmann) levert voor deze aarding een extra draad met AOP mee.
  4. De nieuwste eind-dozen in de diverse ruimten (bijv. woonkamer) zijn in een uivoering met een enkele connector (bij ons: Braun Telecom BTV 01, 2GHz, Ziggo Geschikt, begin 2018 door Ziggo geplaatst) en hebben geen galvanische scheiding. Dit roept bij mij de vraag op: is er van alle apparatuur met een antenneaansluiting gegarandeerd dat die antenne-aansluiting ook niet geaard is (dan zou er immers alsnog een aardlus ontstaan) ?
  5. In één geval kan de interne coax-bekabeling beter niet via het AOP geaard worden: bij gebruik van een "antenneversterker". Bij gebruik van een versterker is het beter die versterker als "sterpunt" voor de aarding te gebruiken (hiervoor wordt met de versterker een aarde draad meegeleverd). De versterker is dan zowel "sterpunt" voor de signalen als voor de aarding (eenduidigheid).
  6. Echter dan komen er UPC/Ziggo monteurs over de vloer die twijfel zaaien: destijds heeft UPC monteur de aarding van het Hirschmann AOP (TRAS1000B, volledig galvanisch gescheiden) verwijderd met als argument "dat gebruiken we nooit" (op technisch inhoudelijke vragen over het waarom bleef het stil), en plaatst monteur van Ziggo begin 2018 het Braun AOP zonder de aarde aan te sluiten ... (onderbouwing: "doen we altijd zo"). Ik denk dan: die aard-draad wordt toch niet voor niets meegeleverd .......
Wie kan onderbouwde helderheid scheppen m.b.t. die aarding van het AOP (zoals gezegd: ik wil de aanpassingen volgens de regels doen, en niet omdat "we het altijd zo doen" of omdat "het toch werkt") ?

Alvast dank.

Vriendelijke groet,

Bill

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, stel dan je vraag in een nieuw topic.

28 Reacties

Reputatie 7
Badge +19
Mijn advies is zeker het AOP te aarden, ook als deze niet in de meterkast is ondergebracht en je er de mogelijkheid toe hebt. De afscherming ligt in de wijkkast/onderverdeling, inderdaad aan aarde. Maar de waardes van aardpulsen kunnen altijd iets van elkaar afwijken. Daarnaast kan het prima zo zijn dat er een potentiaalverschil ontstaat tussen de aarding van de caoaxkabel en die in je woning. Je kan dan dus een (flinke) spanning meten tussen die 2.

Om dat te voorkomen/op te heffen, leg je ook binnen het AOP aan aarde, zodat er geen stroom meer kan lopen tussen de aarding van de kabel en die van de woning. Dat voorkomt allerlei storingen, maar kan ook brom onderdrukken welke ontstaat door dat potentiaalverschil, waardoor een, je zal er vast van hebben gehoord, een aardlus optreed. Deze brom hoor je vaak bij je geluidsinstallatie. Daar zijn ook allerlei andere middelen voor zoals groundbreakers, ofwel mantelstroomfilters, maar deze kunnen zelfs defect raken bij een te groot potentiaalverschil. Bij openmaken van de apparaatjes zie je dan dat de componenten 'zweten'.

Ik heb laatst een nieuw AOP in de kamer gekregen waarbij de monteur van Ziggo de aardedraad welke ik aan het oude exemplaar had bevestigd, niet meer had gebruikt, omdat hij dat niet nodig vond. Vreemd, want ik gaf meteen aan dat ik een brom in mijn set hoorde. Ik heb dat later dus weer aangepast en de aardedraad niet alleen op het AOP aangesloten, maar ook bij de geheel metalen coax stekkers aan de kabels. Daardoor geen aardlussen meer, en je voorkomt ermee dat er absoluut geen spanning meer op de buitenmantel kan komen te staan, die andere issues kan veroorzaken.

Maar dan dien je wel in een degelijke aarding te voorzien en niet zomaar een draadje aan bv. een CV radiator te verbinden.

Hier dus geen link naar het Internet, maar jarenlange ervaring in de elektrotechniek met de daarbij komende perikelen zoals een aardlus, en potentiaalverschillen.

Kortom: de aarding alleen in de wijkkast is dus niet zaligmakend. Kun je aarden: zeker doen! Ook in de woonkamer of andere plaats in huis. Dat men het vaak alleen maar in de meterkast doet, omdat daar de meeste kans op storing is, is in mijn opinie een dooddoener. Met aarden voorkom je, en los je veel issues op. Een schone* aarde op bv. je geluidsset is nog het fraaist, maar die stap zal niet iedereen ondernemen.

*Bij een schone aarde is er verder niets van de huisinstallatie op die aardpuls aangesloten. Deze word dus echt gereserveerd voor audio/video en eventueel de coax aansluiting(en).
Altijd aarden, vreemde storingen worden er vaak ook mee opgelost.
(Audio broms heb ik in de praktijk ook tig keer opgelost.)

Ik kan het niet hard maken, niets gemeten, alleen in de praktijk de verbeteringen gemerkt.

"Dit roept bij mij de vraag op: is er van alle apparatuur met een antenneaansluiting gegarandeerd dat die antenne-aansluiting ook niet geaard is (dan zou er immers alsnog een aardlus ontstaan) ?"

Die apparatuur is niet geaard, er zit nergens een aarde stekker aan.
Reputatie 7
Badge +19
""Dit roept bij mij de vraag op: is er van alle apparatuur met een antenneaansluiting gegarandeerd dat die antenne-aansluiting ook niet geaard is (dan zou er immers alsnog een aardlus ontstaan) ?"

Die apparatuur is niet geaard, er zit nergens een aarde stekker aan."

Ik weet niet precies om welke apparaten het hier gaat, maar mijn Plasma Tv is wel degelijk geaard. Deze heeft een stekker met randaarde, net als mijn subwoofer en wat andere apparatuur. Ik heb tevens een steraarde gemaakt voor andere apparatuur. Dan ontstaat er echter geen aardlus, daar je gebruik maakt van dezelfde aarding welke je gebruikt voor het AOP/de coax kabel(s).

Maar dan dien je uiteraard wel het AOP aan aarde te leggen in de woning. Anders ontstaat, zoals eerder uitgelegd, wel een aardlus door een potentiaalverschil. En die spanning kan aardig oplopen. Ik heb meer dan 50 Volt gemeten. Doordat er echter sprake is van een zeer geringe stroomsterkte is dat natuurlijk niet gevaarlijk, maar desondanks kun je het wel voelen en kan het zeker zorgen voor een heftige 50Hz brom en allerlei andere vervelende issues..
Reputatie 7
Badge +19
PS: gebruik je een signaalversterker dan leg je het best ook deze aan aarde. Maar als het AOP al aan aarde ligt en daarvan af een verbinding word gemaakt naar de versterker, zal ook deze uiteraard geaard zijn. Maar om die reden kan het dus nooit kwaad beiden aan de aarde van de woning te verbinden. Waarom men het niet doet in sommige gevallen? Ik weet het niet. Ik kreeg daar hier ook geen antwoord op, terwijl ik toch duidelijk aangaf dat ik eerder echt geen last had van een aardlus/brom. Maar dat werd afgedaan met de opmerking: "Dat moet wel, want dat aardedraadje veranderd daar echt niets aan". Een wat vreemde reactie, wat ik dan ook heb geuit. En dus heb ik het later veranderd, al was het AOP, gehuisvest in de kamer, niet voorzien van een aardedraad. Maar dat is natuurlijk altijd op te lossen.
Reputatie 7
Badge +17
Je mag alleen aarden als er verder geen apparaat al geaard is, anders creëer je meer problemen dan je oplost.

Zie ook: Aardlus

https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlus
Reputatie 7
Badge +19
Je mag alleen aarden als er verder geen apparaat al geaard is, anders creëer je meer problemen dan je oplost.

Zie ook: Aardlus

https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlus

Niet helemaal mee eens. Ondanks dat ik ook apparaten heb welke aan aarde liggen, heb ik juist geen enkel probleem meer. Maar je moet dan wel zorgen dat er tussen die aardingen geen stroom kan lopen (potentiaalverschil).
Reputatie 7
Badge +14
De verplichting om het AOP in de meterkast aan te sluiten op het "aardblokje" (het potentiaal vereveningpunt) is niet bedacht door Ziggo en is niet bedoeld om storingen te onderdrukken; het is een algemeen installatievoorschrift. De metalen gestellen in de meterkast dienen verbonden te worden met het potentiaalvereveningspunt.

Iets soortgelijks kunt u aantreffen in badkamers (metalen douchbak en / of badkuip, radiator, waterleiding verbonden op één punt (vaak achter een spiegel) dat ook weer een verbinding heeft met het aardblokje in de meterkast / aansluiting van de aardelektrode.

N.B.:
Als je een wasmachine, elektrische oven en derg. aansluit zonder het aardje te verbinden, dan zal dit (in de regel) geen beletsel vormen om het ding te laten werken. Dat het ook wel werkt is geen valide argument om de aardaansluiting maar niet te gebruiken.
Reputatie 7
Badge +19
Klopt @DennyW

gas, waterleiding, etc dien je ook aan aarde te leggen. In badkamers dien je alles te aarden, al zijn de voorschriften alweer wat gewijzigd, maar dient ook een aardpunt te worden gemaakt met een 6mm2 blanke aarddraad naar de meterkast en dienen (metalen) bad, douchebak, stalen kozijn, metaal van de douchecabine, waterleiding, en zelfs de bouwstaalmat, indien mogelijk te worden geaard.

Maar dan hebben we het uiteraard over veiligheidsmaatregelen, al kan het ook verkeerd uitpakken als men in huis nog geen aardlekschakelaar(s) heeft, of deze niet werkt!

Maar daarvan afgezien kan het aarden van het AOP en andere materialen zeker zorgen voor minder issues. Er zijn er hier al wat genoemd, en ik blijf het vreemd vinden dat men het soms ook in de meterkast verzaakt het AOP te aarden. @Evert96 heeft me nog wel eens gebeld toen iemand klaagde over een, daar is ie weer, brom in de geluidsset na het plaatsen van een nieuw AOP. Ook hier geen aarding, terwijl dit toch echt in de meterkast was gesitueerd. En daar je dit al regelmatig ziet, pleit ik er dus voor om het AOP en andere onderdelen, als dat kan, overal goed te aarden. En daar het ook andere issues kan oplossen of voorkomen, waarom zou je het dan niet doen? Oké, niet overal zal het even eenvoudig gaan, maar vaak is er met wat fantasie prima aan te voldoen.
Reputatie 7
Badge +19
Maar inmiddels ben ik ook wel naar de reactie van @Kate and Bill ...

Ik hoop dat hij er al wat verder mee komt.
Reputatie 7
Badge +14
@Kate and Bill

O ja. je voeg o.a. ook naar de technische onderbouwing en formele documenten.
Wat ik daarvan weet is het volgende:
De installatie voorschriften zijn opgenomen in het Bouwbesluit. Op zich is dat wel op internet te vinden, maar het Bouwbesluit verwijst in hoofdzaak naar Normbladen. Die Normbladen zijn niet goedkoop. Een (installatie-)bedrijf dat een abonnement heeft op de (betreffende) normbladen, zal , kan en mag niet deze verveelvoudigen en zeker niet via internet verspreiden.

Groet,
DennyW
Reputatie 7
Badge +28
Klopt @DennyW

gas, waterleiding, etc dien je ook aan aarde te leggen. In badkamers dien je alles te aarden, al zijn de voorschriften alweer wat gewijzigd, maar dient ook een aardpunt te worden gemaakt met een 6mm2 blanke aarddraad naar de meterkast en dienen (metalen) bad, douchebak, stalen kozijn, metaal van de douchecabine, waterleiding, en zelfs de bouwstaalmat, indien mogelijk te worden geaard.

Maar dan hebben we het uiteraard over veiligheidsmaatregelen, al kan het ook verkeerd uitpakken als men in huis nog geen aardlekschakelaar(s) heeft, of deze niet werkt!

Maar daarvan afgezien kan het aarden van het AOP en andere materialen zeker zorgen voor minder issues. Er zijn er hier al wat genoemd, en ik blijf het vreemd vinden dat men het soms ook in de meterkast verzaakt het AOP te aarden. @Evert96 heeft me nog wel eens gebeld toen iemand klaagde over een, daar is ie weer, brom in de geluidsset na het plaatsen van een nieuw AOP. Ook hier geen aarding, terwijl dit toch echt in de meterkast was gesitueerd. En daar je dit al regelmatig ziet, pleit ik er dus voor om het AOP en andere onderdelen, als dat kan, overal goed te aarden. En daar het ook andere issues kan oplossen of voorkomen, waarom zou je het dan niet doen? Oké, niet overal zal het even eenvoudig gaan, maar vaak is er met wat fantasie prima aan te voldoen.

Precies. Ik heb zelf mijn AOP niet geaard, is ook eigenlijk niet te doen, maar vooralsnog is het ook nog totaal niet nodig gebleken.
Maar bij die persoon waar ik was, was het wel zeker nodig, aangezien die door het brommen de radio niet meer hoorde. Dus zoals al gezegd is, altijd aarden als het kan, niet omdat het moet, maar omdat het kan.
Oeps, dat is een slogan van Tele2 en dat op de Ziggo Community😎 🙈
AOP aarden. Antenne versterker niet aarden. Zou je nl. de versterker er tussenuit halen, dan verdwijnt je aarde.

Apparatuur kan best een aardlus veroorzaken... Niet altijd te voorkomen. Er zijn twee benaderingen: alles rücksichtslos aan een aardgrid leggen,zo snel mogelijk naar zo dik mogelijk, of juist helemaal geen aardlink (meestal bij dubbel geïsoleerde spullen).

Verschillende aardstelsels verbinden kan gevaarlijk zijn, maar ook dat is niet altijd te voorkomen...
Reputatie 7
Badge +17
@Willem-A Er kan altijd een (kleine) stroom lopen omdat veel aardleidingen rechtstreeks teruglopen naar de meterkast en niet ergens boven gesplitst worden (bij mijn huis tenminste niet)
En aangezien koperdraad altijd nog een weerstand heeft, zij het een kleine, kan er dus een potentiaalverschil ontstaan. Zeker als het ene apparaat in de MK staat en het andere in de huiskamer.
Reputatie 2
@Be rt , @Willem-A , @Nick999 , @DennyW , @Evert96 , @blueznl allen bedankt voor jullie bijdragen.

@Willem-A
Je vraagt mijn reactie: ik zie dat eenduidigheid ver te zoeken is. Heel veel meningen/ideeën op basis van eigen afwegingen. Vandaar dat ik op zoek was naar het enig juiste voorschrift in een document.
Kan dan ook alleen maar concluderen dat ik zelf de puzzel ook maar ga maken gericht op de specifieke situatie hier in huis.

@Willem-A
Je geeft aan dat het antwoord van @Be rt m.b.t. apparatuur die altijd zonder randaarde is betwijfeld en noemt je plasma-televisie. Welnu, dat is nu net ook de situatie hier. Ook hier staat een plasma (die beter beeld geeft dan wat dan ook) met randaarde en dat was nu net één van de punten die mij er toe bracht hier in de community mijn vraag neer te leggen.
Als ik probeer aardlussen te voorkomen dan is het met name die plasma die dat zonder speciale voorzieningen onmogelijk maakt.

@Nick999
Jouw benadering bevalt mij vanuit de theorie nog het beste. In ieder geval dank voor die verwijzing naar een wiki rond aardlussen.
Helaas moet gezien ervaringen van de anderen geconstateerd worden dat de praktijk weerbarstiger is. Dat is de reden dat ik nu vanaf nul weer alles wel volgens de regels zou willen inrichten, maar ja, als die regels er niet eenduidig zijn ...

Allen:
Mij is inmiddels wel duidelijk dat ik de volgende zaken goed moet blijven onderscheiden bij de aanpak van aarding:
  • Invloed (lees: verbetering/behoud) kwaliteit HF-signaal (mijn primaire doel)
  • Veiligheid (lees: elektrisch (o.a. vereffening), effecten bliksem etc.)
  • Invloed (lees: voorkomen) audio-storingen (brom) (kun je vaak anders fixen)
Mijn uitgangspunt voor één enkel aardpunt (sterpunt) van de coax in huis houd ik vooralsnog maar overeind, dat leg ik dan op de versterker die ik ga introduceren (extra aardpunten kan ik later altijd nog met kunst en vliegwerk toevoegen mocht ik ergens een probleem vaststellen). Waar ik nog wel iets extra mee wil is de aardlus die ontstaat door de randaarde op de plasma TV ... gedachtenkronkel: zet de binnenkant van een AOP in de einddoos waaraan de plasma (via de mediabox) is gekoppeld, een AOP is immers een galvanische scheiding en onderbreekt zo de lus (AOP geeft iets meer verzwakking dan reguliere einddoos maar is qua frequentie-karakteristiek vergelijkbaar zie ik in specs fabrikanten).
Verder heb ik een bekende uit de elektrotechniek gevraagd of hij voor een zacht prijsje een echte schone aardpen extra kan (laten) slaan. Als ik zie wat er nu in het jaren 70 huis binnen komt dan is dat wel een zeer iele/gammele blanco aarddraad waarvan ik me afvraag of die wel kan voldoen voor mijn primaire doelen (voor veiligheid bij aanraking van onder netspanning staande delen zal ie het wel doen, in de jaren 70 was echter signaal-kwaliteit niet een aandachtspunt).

Daar er geen eenduidige generieke concrete oplossing voor alle situaties uitgekomen/beschreven is ga ik het topic hier in de community sluiten. Meelezers die willen weten hoe het moet zonder alle theoretische en ervaringsbalast komen er zo naar mijn mening onvoldoende verder mee.
Mocht ik ooit nog een compleet en sluitend document vinden over deze materie, dat ook de praktische uitvoering voor een leek begrijpbaar beschrijft, dan zal ik het in de community posten.

Groet,

Bill
Reputatie 2
Hi @blueznl ,

Nog even een aanvulling als reactie op jouw bijdrage:
Ik kies er voor om de versterker te aarden en niet het AOP omdat ik de kans groter acht dat ik tijdens regulier gebruik de coax-kabel bij het AOP los trek. Daarnaast is een versterker een eenduidiger sterpunt als je het schema van het coax-netwerk bekijkt.
Hirschmann is in zijn documentatie van de versterker heel duidelijk: aarden dat ding. En ook Technetix geeft dat aan en stelt zelfs als eis het gebruik van een "schone" aarde.

Tegen mijn sterpunt-gedachte kun je echter inbrengen dat Ziggo in hun huidige referentie-architectuur direct op de AOP een splitter voor het modem prikt (lekker die opprikconstructies met gammele IEC connectors) en dan zou je kunnen stellen dat de AOP juist het enig juiste sterpunt voor aarding is .... en weer een gedachtenkronkel er bij ...

Gr.

Bill
Reputatie 7
Badge +14
@Kate and Bill

Je hebt het ook over het zelf slaan van een (extra) aardpin.

Enerzijds worden de voorschriften (elektrische installaties en meterkasten) steeds weer bijgesteld. (voortschrijdend inzicht). De Normbladen wijzigen steeds maar weer. Het wijzigen van het Bouwbesluit laat bestaande (ongewijzigde) installaties met rust. Het respecteren van de historie maakt dat je veel varianten bij en in installaties / meterkasten kan aantreffen.

Anderzijds, zijn de inzichten wat een aardelektrode betreft ook gewijzigd; bij nieuwbouwprojecten zal de netwerkbeheerder liever overgaan op de nieuwe norm waarbij de veiligheidsaarde voor een woning door de netwerkbeheerder wordt aangeleverd. Het in zo'n situatie niet de bedoeling dat men eigenhandig een extra aardelektrode toevoegt.

Het meten van de weerstand van een aardelektrode (als veiligheidsvoorziening) vereist niet alleen wat kennis op dit gebied, maar ook andere meetapparatuur (en procedure) dan een simpele multimeter (Ohmmeter).

-Je zal niet in elke meterkast een aansluiting op aardelektrode /pin aantreffen.
-Moederaarde is een beroerde elektrische geleider.
-Bij een appartement boven in een flatgebouw, kan zowel de nul-leiding als de aardleiding een behoorlijke lengte hebben, zodat het potentiaal beneden en boven niet gelijk is. De leiding zelf zal ook het nodige oppikken in zijn weg naar boven.
-Coax is een asymmetrische kabel. Bij geluidsstudio's zij asymmetrische systemen niet zo geliefd.
Reputatie 2
@DennyW ,

Begrijp je aanvulling helemaal.

• Ik heb hier echter helaas te leven met een rijtjeshuis uit de jaren 70 waarin ik toch zowel veiligheidsaarding maar juist ook signaalaarding goed op orde wil hebben.
  • Dat er bouwbesluiten etc. zijn die juist aan een gedegen combinatie van beiden voorbij gaan (wellicht omdat veiligheidsaarde, waaronder randaarde, en signaalaarde zo hun eigen discussie hebben en niemand zich daar aan wil branden) helpt mij helaas niet verder.
  • De indeling van de netspanningsgroepen, uniform gebruik van randaarde, en gebruik van aardlekschakelaars is hier in huis ook zeker niet op laatste stand, ook dat zou ik graag anders willen maar het is een huurhuis waar we nog jaren verder mee zullen moeten en daar ga ik zelf echt geen onnodige veranderingen, lees: kosten, in de verdeelinrichting maken.
  • De woningcorporatie daartoe proberen te motiveren is voor mij ook geen weg (meer) na eerdere ervaringen met zowel de laksheid van de corporatie als de door hen ingezette elektromonteurs die het gevaar water/elektra simpelweg negeerden (helaas voor hen: ik weet, helaas voor hen, waar ik over praat, maar er was een formele klacht nodig om ze op andere gedachten te brengen).
  • Vandaar dat ik voor die apparatuur waarvoor ik dat nodig acht (met name netwerk-, computer- en AV-apparatuur, en dus als het aan mij ligt ook bijv. een coax-versterker/AOP) wel technisch verantwoorde eigen aanvullingen qua veiligheidsaarding ga maken (heb nu ook al wat gedaan maar is niet naar mijn zin).
  • Die aanvullingen bestaan daarbij uit met name afkoppelbare sets van WCD's met eigen op selectiviteit geselecteerde automaat, aardlekschakelaar en veiligheidsaarding. Trek ik de stekkers er uit dan is er niets aan de basis-opzet veranderd m.u.v. de extra aardleidingen die van het centrale aardpunt buiten de de standaard buizen om naar die stekkers.
  • De standaard niet met randaarde voorziene WCD's vervang ik niet door randaarde WCD's met een extra ingevoerde aarddraad, je schijnt de randaarde niet gescheiden te mogen aanvoeren (zou mijn voorkeur gehad hebben).
  • Zo is het in mijn ogen vanaf de betreffende stekkers verplaatsbare apparatuur geworden waarin je als eindgebruiker vrij te keer mag gaan.
  • Dat vanzelfsprekend bij voorkeur toch met kennis van zaken. Zoals gebruik van componenten die ter voorkoming van overgangsweerstanden (en daarbij behorende spanningsvallen) een gedegen contactoppervlak voor aarding en fase/nul garanderen (dus zeker geen iele China stekkers), zorgen voor schone/klemmende contactvlakken in de WCD's, en aarddraden gebruiken met forse diameter (helaas moet dat dan wel in balans zijn met het verplaatsbare karakter).
  • En dan doe ik daar, als ik die via het ritselcircuit goedkoop kan laten verzorgen, ook die extra schone aardpen bij. Daar zal die jaren 70 installatie hier naar mijn mening niet zo'n problemen mee hebben.
  • Die aardpen is voor mij de garantie op een echt schone aarde voor de apparatuur die ik van belang vind en door mijn afgescheiden WCD sets met eigen aardverbindingen is het ook mogelijk alleen specifiek die WCD's op die eventuele nieuwe aardpen aan te sluiten.
Maar goed, dat is in de basis allemaal veiligheidsaarding, bijft nog steeds het vraagstuk m.b.t. signaalaarding/aardlussen dat er dwars doorheen loopt ...

Gr.

Bill
Reputatie 7
Badge +14
@Kate and Bill
Hi Bill,

Ik ben bang dat ik je niet veel meer kan vertellen, maar hier een daar kanttekeningen lijkt mij wel nuttig.

Veiligheidsaarding en signaalaarding zijn inderdaad wel verschillende dingen. Voeg je daar ook het onderwerp overspannings- en bliksem-beveiliging aan toe op een verjaardagspartijtje, dan ontstaat er oorlog. Bij elk onderwerp op zich zijn er verschillen van inzicht, ervaringen en keiharde standpunten.

De motivatie waarom er bij nieuw installaties overal in huis randaarde-WCD-en moeten komen is mij ook niet bekend. De eis om bij harde vloeren randaarde-WCD-en te plaatsen was dacht ik juist vervallen bij de invoering van aardlekschakelaars. Dit is dus nu eigenlijk teruggedraaid.

Qua veiligheid maak het nog al uit of je op je blote voetjes in de badkamer staat en de kraan vast pakt, als b.v. wasmachine, ergens anders in het huis een kleine sluiting heeft, of dat je in de huiskamer op wollenvloerbedekking staat, in je warme pantoffeltjes tegen een cv-radiator leunt. Alles op één potentiaal brengen in de badkamer is dan wel zo prettig. De “geringe” stroom waarop een aardlekschakelaar aanspreekt is niet voor iedereen (onder alle omstandigheden) zo onschuldig.
Ook al heb je aardlekschakelaars, dan toch maar niet met een hand aan de cv-radiator en met je tong aan de fase draad likken. Is geen aanrader.

Een aarddraadje buiten de leiding om mag inderdaad niet. Wat officieel ook niet mag, is in één en dezelfde ruime WCD-en te hebben met en zonder randaarde. Het is maar een weetje.

Maar dit betreft allemaal veiligheidsaarde.

Wat signaalaarding betreft zou ik ervoor kiezen om alleen iets te doen als er daadwerkelijk een storing is, zoals brom in het geluid t.g.v. een aard-lus.

Galvanische scheiden is ook een goede optie. Een glasvezel-verbinding heeft dit als voordeel. Bij audio is dit wat meer gangbaar dan in ethernetverbinding bij “gewone’ particulieren, maar wordt steeds meer betaalbaarder. (WiFi is natuurlijk ook galvanisch gescheiden.)

Dat een woningbouwvereniging terughouden is met het doen van aanpassingen is “normaal”. Leidingen enz. zijn begroot voor een levensduur van ca. 50 jaar. Dit maakt dat het ondoenlijk om bij elke wijziging in een bouwbesluit alles maar om te bouwen, ondoenlijk. Dat doen particulieren eigenaren ook niet hoor.
Ook slechts gedeeltelijke aanpassingen in de elektrische installatie zullen zij uit de weg gaan; als een wijziging gezien wordt als een belangrijke, dán zijn zij verplicht om de gehele installatie op te waarderen naar de nieuwe / huidige normen. Dat wordt een dure grap. Vandaar dat zij alles maar liever laten zoals het is.

Ook toen woningbouwvereniging nog niet geprivatiseerd waren, werden verbeteringen / renovaties pas gedaan als daar overheidssubsidie voor te krijgen was. (voor het hele project en niet voor woninkje voor woninkje.)

Ook binnenin de audio-apparatuur geldt de vuistregel om alle massa- / aard-verbinding te knopen aan een en hetzelfde punt. Om alle audio-apparatuur allemaal te knopen aan een en hetzelfde aardpunt, is in dat licht bezien, niet zo gek bedacht.

Groet,
DennyW
Reputatie 7
Badge +17
Nog even een aanvulling, Voor een "normale" 220 aansluiting gelden andere problemen dan voor HF.
Op 220/230 Volt zul je van bv een bromspanning van 0.1 volt die binnen een aardlus kan worden opgepikt, weinig last hebben en hoogfrequentsignaal heeft nog minder invloed.

Maar bij je antennesignaal, waar wordt gewerkt met millivolts en soms minder, ga je diezelfde 0.1 volt wel direct merken omdat het inkomende signaal nou eenmaal een stuk lager ligt en ook veel gevoeliger is voor HF instraling.
Reputatie 7
Badge +19
In de jaren 70 sloeg men niet altijd een aardpuls. In veel gevallen werd de aarde dan van het betonstaal afgenomen, die met de heipalen in verbinding staat. Om aan goede waarden te komen werden soms 2 of 3 aarddraden van 25 mm2 aan elkaar gezet met een klauwklem en werd er zo één naar de meterkast gebracht. Dat kon een 25 mm2 zijn maar wij pasten soms ook wel een 6 mm2 blanke aarddraad toe. Het kan dus zijn dat je die ziet en dat zegt dus niets over de kwaliteit.

Voorts mag je inderdaad niet zomaar een nieuwe aarding laten slaan voor de installatie, tenzij de oude natuurlijk niet in orde is en de nieuwe aan de alle eisen voldoet. Alleen slaat men soms wel een nieuwe, schone aarde, uiteraard voldaan aan de richtlijnen, voor bv. een studio/geluidsinstallatie. Hoe je het ook wend of keert, op een aardedraad ontstaat altijd wat vervuiling. Met het gebruik van een schone aarde kun je dat voorkomen bij de voeding voor je geluidsinstallatie.

Maar in mijn geval is er bij de Tv geen coax aansluiting aanwezig en heb ik de Plasma Tv dus wel gewoon aangesloten op een wandcontactdoos met randaarde. Maar zoals ik al aangaf heb ik meer apparaten geaard. Dat kan niet altijd, want een versterker kan bv. juist gaan brommen als deze word geaard, terwijl deze verder nog nergens op aangesloten is, maar ik heb voor het aansluiten van de apparaten in de set deze eerst ook allemaal gecontroleerd op de fasekant. Dat wil zeggen, alle stekkers op de juiste manier in de wandcontactdozen. Laat je een apparaat upgraden zal men aan de fasezjde van de stekker ook een merkteken aanbrengen. Maar hier dus geen brom of andere ellende.

Inderdaad, eenzijdig is het wellicht allemaal niet, maar ik heb wel redelijk wat kennis opgedaan door mijn werk destijds en was en ben altijd nog aan het testen en experimenteren. En dan kom je, als je weet wat je doet, vaak tot oplossingen die je niet zo op papier ziet, of die daar juist tegenstrijdig mee zijn.

Verder viel mijn oog op dit:

"Wat officieel ook niet mag, is in één en dezelfde ruime WCD-en te hebben met en zonder randaarde. Het is maar een weetje".

Niet mogen is een ruim begrip in deze. Het hangt nl. ook af van de benutting van het vertrek. Is het een woonkamer van een oudere bestaande woning zal niemand erover vallen als er een 5-tal wandcontactdozen aanwezig zijn zonder randaarde mits er bij een stenen vloer een aardlekschakelaar aanwezig is, en 1 met randaarde. Ik heb dat zelf ook toegepast, daar ik bij mijn AV set dus een dubbele WCD met randaarde heb geplaatst. Destijds is alles hier opnieuw gekeurd na een verbouwing die ik toen zelf heb uitgevoerd, en dit was totaal geen punt van discussie.

Tegenwoordig ligt het allemaal weer even anders, maar dan dient ook elke WCD geaard te zijn, in wat voor ruimte dan ook, en werkt bv. ook het aantal aansluitpunten heel anders dan voorheen.

Doe je iets gewoon goed en netjes is men echt niet zo moeilijk. En veiligheid moet natuurlijk altijd voorop staan.
Reputatie 7
Badge +19
Nog even een aanvulling, Voor een "normale" 220 aansluiting gelden andere problemen dan voor HF.
Op 220/230 Volt zul je van bv een bromspanning van 0.1 volt die binnen een aardlus kan worden opgepikt, weinig last hebben en hoogfrequentsignaal heeft nog minder invloed.

Maar bij je antennesignaal, waar wordt gewerkt met millivolts en soms minder, ga je diezelfde 0.1 volt wel direct merken omdat het inkomende signaal nou eenmaal een stuk lager ligt en ook veel gevoeliger is voor HF instraling.

Toch kan een subwoofer flink gaan brommen bij fouten of een aardlus. Deze staat toch echt los van het antennesignaal... En dan kun je soms ook 2 kanten op: Juist niet aarden lost de brom op, maar zou, als er geaard kan worden, niet mijn keuze zijn, of juist wel aarden, ook al kan dat eigenlijk niet. En het kan nog vreemder. Ik heb een tijd met een set speakers gedraaid waarin in beide een actieve subwoofer was opgenomen. De een bromde bij aarden, de ander bromde dan juist niet meer. Na het checken van beide apparaten bleek de interne opbouw net iets anders te zijn. Dat heb ik aangepast, zodat ze beiden geaard konden worden, zonder daar hinder van te ondervinden. Maar ook zonder aarde was de brom dan weg. Soms is er dus geen pijl op te trekken...
Reputatie 7
Badge +19
@Willem-A Er kan altijd een (kleine) stroom lopen omdat veel aardleidingen rechtstreeks teruglopen naar de meterkast en niet ergens boven gesplitst worden (bij mijn huis tenminste niet)
En aangezien koperdraad altijd nog een weerstand heeft, zij het een kleine, kan er dus een potentiaalverschil ontstaan. Zeker als het ene apparaat in de MK staat en het andere in de huiskamer.

Die weerstand is wel extreem klein, want er loopt als het goed is geen, of bijna geen stroom door de aardleidingen/aarddraden. Het is dus best mogelijk die verschillen zo klein te maken of op te heffen dat je er geen hinder meer door ondervind. Maar goed, dan dienen lassen in de bedrading wel zeer goed te zijn gemaakt, al worden tegenwoordig nagenoeg altijd lasklemmen gebruikt en dienen de verbindingen verder ook goed in orde te zijn.

En wat je dan nog over houd is doorgaans veel beperkter als wat je vaak meet tussen de mantel van de coax kabel en de aarding van je woning. Dan werk je immers met 2 pulsen, of in ieder geval verschillende aardingen die qua waarde ook iets van elkaar kunnen afwijken.

Ik heb er wel wat werk aan gehad, maar het werkt uitstekend op deze manier. En daar gaat het uiteindelijk om toch?
Reputatie 2
Allen,

Zoals al eerder aangegeven, ik ga dit topic sluiten daar het diverse overwegingen te lezen zijn waarmee een technisch geïnteresseerde zijn eigen mening kan vormen en oplossing kan kiezen. Hiervoor is het bovenstaande heel mooie input waarvoor dank.

Een persoon die gewoon "even" de juiste oplossing wil maken zonder de theoretische en experimentele achtergronden zal er echter niet veel aan hebben en "verzuipen". Mooier schijnen we het niet te kunnen maken, en ook niet makkelijker.

Gr.

Bill
Reputatie 2
Jaja, sluiten van een topic.
Hoe doe ik dat dan ? Lees net ergens dat alleen een moderator dat kan maar dat dan de topic ook niet meer te lezen is. Tja, en dat is nu net niet de bedoeling van alle input die gegeven is.
In het verleden kon ik mijn eigen afsluitende reactie nog als de oplossing markeren, maar die functie kan ik niet meer vinden.

Is er een moderator die meeleest met dit relaas en helderheid kan scheppen (zie ook nergens een functie om een moderator rechtstreeks te benaderen).

Gr.

Bill
Je hebt dit topic als gesprek aangemaakt, dan is er geen oplossing keuze. @Kate and Bill

Zelf een topic sluiten gaat niet en er worden geen topics op zolder gelegd waar info instaat die voor anderen van belang kan zijn.

Ziggo moderators komen eens in de paar werkdagen langs ieder topic op dit klant helpt klant forum.
Ziggo moderators kun je alleen een privébericht sturen als je daar voor uitgenodigd wordt.