Rochie

Level 4
  • 39Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Analoge Radio via kabel stopt

Zou iemand mij kunnen vertellen wanneer dit een feit wordt? Dit ivm aanleg (weggewekte) coax kabels en of dit nog de moeite waard is om dit ook nog voor de FM radio te doen.

Vast bedankt.

12 Reacties 12
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Ziggo blijft analoge radio in 2021 aan alle klanten leveren.
https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-blijft-analoge-radio-in-2021-aan-alle-klanten-leveren/

Analoge radio zal worden opgeheven tbv een hogere Uploadsnelheid van het Giga abo. Het is onbekend wanneer dat precies zal gebeuren.
Er is uitstel.

Voor digitale radio van Ziggo als analoge radio vervangend alternatief, heb je nog steeds een coaxverbinding nodig. Zonder dat, ben je aangewezen op radio via het Internet. 

Rochie
Topicstarter
Level 4
  • 39Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

thx voor je (snelle) reactie maar 2021 is ruim………  maart of 31 december?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes
Rochie wrote:

thx voor je (snelle) reactie maar 2021 is ruim………  maart of 31 december?

Mijn glazen bol zegt zodra bij jouw Giga internet mogelijk is verdwijnen de analoge radio zenders. 

Mogelijk dat iemand met een Giga aansluiting dit kan bevestigen of tegenspreken.

Ik zou het bij één kabel houden en via de Mediabox radio gaan luisteren. Of heb je geen Mediabox en wel een goeie FM tuner? 

Rochie
Topicstarter
Level 4
  • 39Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

geen ‘moderne’mediabox., wel nog ergens een digitale ontvanger liggen* Kijk tv via CI+ module en radio via Bose systeem welke al wat ouder is en alleen AM/FM ontvangt maar hier gaat wel maar voorkeur naar uit want via de tv is ook mogelijk weet ik.

 

*

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Wij luisteren nu ook via een Humax aangesloten op een extern geluidssysteem de TV hoeft hiervoor niet aan.

Deze extra info verhelderd de vraag wel.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Rochie

@RoWi. “Mijn glazen bol zegt zodra bij jouw Giga internet mogelijk is verdwijnen de analoge radio zenders. 

Mogelijk dat iemand met een Giga aansluiting dit kan bevestigen of tegenspreken.”

Analoog gebruik: 1

Gigabit internet is al beschikbaar met Docsis 3.1 na afschakelen van analoge TV, maar met een beperkt upload, mogelijk kan die nog 100-200 Mbit/s worden. 2
De download van 1 Gbit/s gaat via hogere frequenties.

Als analoge radio is afgeschakeld, kan de upload nog veel meer omhoog, dus Gigabit internet op zich is niet afhankelijk van afschakelen analoge radio. 3

De upload zit voor het grijze blok met het witte kruis erin, de download erna.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
RoWi. wrote:

Wij luisteren nu ook via een Humax aangesloten op een extern geluidssysteem de TV hoeft hiervoor niet aan.

Deze extra info verhelderd de vraag wel.

 

Ik heb ook een aparte Humax aangesloten via een optisch kabel aan een versterker, mooi geluid.

Eerder hadden we ook een Humax aan een oudere versterker met tulpstekkers, ook een prima geluid.
Nog eerder was een “scardkabel naar tulp" nodig bij een oudere Humax die geen tulp uitgang had, maar dat werkt ook prima.

PJM v.d. Vooren

Level 9
  • 336Posts
  • 41Oplossingen
  • 92Likes

@Rochie In principe moet een provider analoge tv-signalen tegelijk doorgeven als ook analoge radiosignalen worden doorgegeven aan de abonnees. Maar omdat Ziggo analoge tv wilde afschakelen had het Commissariaat voor de Media hiervan ontheffing verleend tot 1 januari 2021.

In eerste instantie was het de planning van Ziggo om na het afschakelen van het analoge tv-signaal in het hele Ziggo-gebied daarna het analoge FM-radiosignaal uit te schakelen. Als gevolg van de coronacrisis heeft het afschakelen van het analoge tv-signaal echter vertraging opgelopen, waardoor het niet lukt om het analoge FM-radiosignaal per 1 januari 2021 uit te schakelen.

Ziggo heeft daarom opnieuw ontheffing aan het Commissariaat voor de Media gevraagd. Die ontheffing is inmiddels verleend tot 1 januari 2023. Dat betekent dat Ziggo dus de tijd heeft tot 1 januari 2023 om het analoge FM-radiosignaal uit te schakelen. Wanneer dat daadwerkelijk zal gebeuren is nu nog niet bekend.

Voor meer informatie zie alhier: https://www.cvdm.nl/besluiten/ontheffing-programmaquota-vodafone-ziggo

Piet.

Rochie
Topicstarter
Level 4
  • 39Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Piet, bedankt voor je duidelijke uitleg. iets zeg mij dat ik dan voorlopig nog lekker van mijn “ouwe” Bose kan genieten.

PJM v.d. Vooren

Level 9
  • 336Posts
  • 41Oplossingen
  • 92Likes

@Rochie Dat zou ik zeker doen! 

Piet.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Rochie wrote:

geen ‘moderne’mediabox., wel nog ergens een digitale ontvanger liggen* Kijk tv via CI+ module en radio via Bose systeem welke al wat ouder is en alleen AM/FM ontvangt maar hier gaat wel maar voorkeur naar uit want via de tv is ook mogelijk weet ik.

 

*

 


Aaah leuk! Antiek! Maar het blijft werken. Alleen niet meer met het Ziggo M-peg 4 systeem. dan kun je beter een 5300c op de kop tikken. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemiddag @Rochie  en welkom op de Community,

Goed dat je met je vraag hier aanklopt! Voorlopig stoppen wij nog niet met het analoge radio signaal, zodra dit een feit wordt laten wij dat uiteraard weten. 
Zo te lezen heb je al uitgebreide antwoorden ontvangen van de hier aanwezige experts.  Laat het maar weten als je nog vragen hebt. We helpen je hier dan graag verder. 

Uitgelicht topic