1
Vraag
2
Reageer en help mee
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Alles over de splitter

robbo

Ik kreeg een steeds hogere signaalsterkte binnen in mijn huis om de Fra 752/N te kunnen blijven gebruiken.
De grens van oversturing werd bijna bereikt in de Mediabox XL en TC.

Ik heb nu de volgende opbouw:

AOP met POA 01-UPC (1)
Uitgang 1 met 2 meter kabel naar modem TC 7210
Uitgang 2 met 2 meter kabel naar POA 01-UPC (2)

POA 01-UPC (2)
Uitgang 1 met 10 meter kabel naar Samsung SMT-C7140 boven.
Uitgang 2 met 15 meter kabel naar POA 01-UPC (3)

POA 01-UPC (3)
Uitgang 1 met 3 meter kabel naar Mediabox XL
Uitgang 2 met 3 meter kabel naar Mediabox TC

Signaalsterktes:
Modem TC 7210: downstream tussen 9.7 en 12.1 dBmV upstream 44.5 dBmV
Samsung SMT-C7140: 52%
Mediaboxen XL en TC beiden op 3/4 in goed.

Alles is geïnstalleerd met KOKA 799 en KOKWI 3.
70 Reacties 70
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Be rt(Bedankt!) En andere. Ik heb helaas nog niet de tijd en rust kunnen vinden om mijn test te delen. Ik heb zoals jullie gezien hebben wel hier en daar mijn enkele bevindingen gedeeld. oa dat bij mij juist de poa's het signaal verzwaktte... Ik ben de komende weken gelukkig vrij, en hoop de rust en tijd te vinden om definitief na de vele toezeggingen mijn test te delen. Ik heb dit met Sander en Bert besproken.

Ik heb de afgelopen periode gewoon te druk gehad met allerlei prive gebeurtenissen. En tussen de bedrijven door als afleiding kunnen posten.

Dus neem het mij niet kwalijk dat ea is uitgesteld. Gr Rob
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Vorige tekst wat aangepast!
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Neem vooral de tijd, jij en andere mensen zijn belangrijker dan splitters.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Be rt wrote:
Neem vooral de tijd, jij en andere mensen zijn belangrijker dan splitters.


Dank voor het begrip:relaxed:
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Ik ben de grens aan het opzoeken zonder versterker.:slight_smile:
De hele boel moest toch gewijzigd worden voor ombouw van de woonkamer.

Ik heb nu de volgende opbouw:

AOP met POA 01-UPC (1)
Uitgang 1 met 3 meter kabel naar modem TC 7210
Uitgang 2 met 2 meter kabel naar POA 01-UPC (2)

POA 01-UPC (2)
Uitgang 1 met 6 meter kabel naar POA 01-UPC (3)
Uitgang 2 een PTS-02KK (Ik mis nog een POA 01-UPC)

POA 01-UPC (3)
Uitgang 1 met 3 meter kabel naar Mediabox XL
Uitgang 2 met 3 meter kabel naar Mediabox TC

PTS-02KK
Uitgang 1 met 10 meter kabel naar Samsung SMT-C7140 boven.
Uitgang 2 met 20 meter kabel naar Cisco 8485 DVB
(harde schijf eruit gehaald en audio out naar versterker voor de radio kanalen)
(versterker heeft nu 2 boxen in de kamer, 2 in de keuken en 2 in de badkamer)

Signaalsterktes:
Modem TC 7210: downstream tussen 10.2 en 12.7 dBmV upstream 44.5 dBmV
Samsung SMT-C7140: 52%
Mediaboxen XL en TC beiden op 90% in goed.

Totaal 47 meter kabel.
Alle bekabeling is KOKA 799 en Technetix COAX-IH (Class A+) 4G/LTE proof 1,2 GHz en 4K Ultra HD geschikt en KOKWI 3 stekkers.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Be rtHa bedankt. Ik ga proberen zoals beloofd ook eerdaags mijn verslag plaatsen. Wel heb ik de laatste week ontdekt dat bij motor tv een iets sterker signaal door komt, dus ik ga nog even enkele tests herhalen, om te zien of dit een ander beeld geeft.
Gr Rob
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
robbo Zoals je ziet ben ik klaar voor de nieuwe test.:wink:
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Be rtJa eigenlijk wel ha ha. ik ook. Zou het dan zo bedoeld zijn, dat ik even door tijd gebrek en omstandigheden het verslag nog niet heb kunnen plaatsen:nerd: :thinking:
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
wHoi Be rt,enSander Ziggo

Nou hier komt ie dan! Niet zo uitgebreid als Bert, maar wat eenvoudig gehouden. Ik heb de deze dag even de rust en tijd gevonden om dit allemaal nog eens uit te testen. Dus de splitters voor een 2e keer getest, omdat verleden maand een iets sterker signaal binnen kwam. Omdat ik dan ook een reële en eerlijke eindconclusie wil, dus wederom Mijn privé magazijn geplunderd:stuck_out_tongue_winking_eye: en de splitters weer uit de doos gehaald.

Wat ik al hier en daar mededeelde bevalt de poa splitters zowel de 01 en 31 mij niet goed, in tegenstelling tot Bert, en naar aanleiding met een brainstorming met Willem-A die te vrede was met de 01. Ook daar rekening houdende dat hier en daar te lezen op het forum de resultaten met een poa splitter problemen waren, En daarom aan jou ( Sander) het verzoek om deze uit te mogen proberen.

De beide splitters geven bij mij dus een echt stuk minder signaal door inz tv en radio signaal. Wat inhoud dat echt enkele zenders qua signaal sterkte echt gedempt was. Voorbeeld: Mijn minst door komende zender is motor tv. Die in mijn normale situatie net tegen goed aan, en gaf in de slaapkamer op de humax ook wat ber probleempjes. Aangezien ik niet veel naar deze zender kijk, ok. Echter na het plaatsen van de poa"s dus echt veel storing. Ik heb dus de fra 752/n erbij gepakt. Toen kwam het signaal net in de goed terecht inz mediabox xl en op de humax sterkte 40 procent maar nog steeds een ber verstoring.

Inzake internet is er nauwelijks geen verschil te bemerken. De waardes wellicht ietsjes minder, maar binnen de norm. Dus dat is het probleem niet, zover ik dat kan beoordelen, want Bert heeft daar meer kijk op.
* (Bert kan jij of Sander mij dan eens een tabel opsturen. Ik weet er IETS van, maar ik wil hierin best mijn kennis uitbreiden. Bedankt alvast!)*

Ook de splitter ESX-02 die bij het pakketje zat gaf bij mij nog slechtere resultaat. Ook zie ik op het forum dat hier gebruik van wordt gemaakt, en bij sommige problemen oplevert. Ook hier internet problemen ondervonden. de pc gaf aan beperkte internet capaciteit. Dus alles weer naar de mijn normale situatie terug gebracht. Nu echter met de Fra 752. (die ik eigenlijk niet gebruikte, deze zat in mijn EHBO kit van de ziggo ambassadeurs) en ook nu in de slaapkamer inz humax top! Dus de FRA even tot mijn eigendom gemaakt:)

Verder voor de duidelijkheid heb ik net als bert alle mogelijke aansluit manieren uitgetest. poa als aop splitter, en ook als normale splitter. etc. Op dit moment is het dus voor mij onduidelijk waarom bij de een de poa verbetering brengt, en bij de ander oa bij mij verslechtering. Dat zou ik ook nog wel een uitgezocht willen hebben. Hoewel meldingen de laatste paar maanden niet of nauwelijks meer te lezen zijn. Wel als er problemen waren was dit wel of defecte splitter of poa als men deze gebruikte.

Verder heb ik nu alles naar mijn normale situatie teruggebracht, maar nu ook met de fra inverband met de slaapkamer situatie. inz internet, geen probleem idem zeer goed, afh ook van div tests bv ipv6 dualstack op de conectbox ipv light.

Dus opdit moment denk laat deze situatie maar zo. Dit werkt bij mij het best.

Ik hoop dat ea duidelijk is. gr Rob
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
robbo Rob, Top, duidelijk.

Ik ervaar wel enige demping van de POA 01, maar het signaal is hier ook wel heel erg hoog.
(Het zou kunnen dat bij een lager signaal de demping meer toeneemt, in verhouding, maar dit is een blinde gok, want ik kan het niet werkelijk meten.)

Voor zover ik heb begrepen zijn de huidige waarden waarbij actie wordt ondernomen:
Ter info downstream:
Goed: -7 dBmV tot +7 dBmV
Randje: -8 tot -10 dBmV / +8 tot +10 dBmV
Slecht: -11 dBmV en hoger / +11 dBmV en hoger

Waarbij lager dan -10 en hoger dan +10 actie ondernomen wordt om toekomstige storingen, na werkzaamheden, te voorkomen.

Maar uit de praktijk blijkt met de nieuwere modems, vanaf TC7210:
-7 dBmV to +7 dBmV "Recommended"
-8 dBmV to -10 dBmV / +8 dBmV to +10 dBmV - "Acceptable"
-11 dBmV to -15 dBmV / +11 dBmV to +15 dBmV - "Maximum"
Lower than -15 dBmV & Higher than +15 dBmV - "Out Of Spec."

SNR moet boven 33 db zitten.

Upstream van +35 dBmV tot +49 dBmV.
50 en 51 is eigenlijk altijd te veel.

Ik had wat problemen en mijn waarden zaten op +12, maar na overleg met Serkan moest de TC 7210 dit makkelijk kunnen hebben.
Bekabeling was hier goed, AOP van de muur gesloopt en daar zat het probleem, te sterk/ruw afgestripte kopermantel, weinig contact en met één draadje vlak bij of tegen de ader en de ader zat niet strak vastgedraaid.

AOP geïnstalleerd volgens de regels der kunst.
Hierna geen problemen meer gehad, met soms deze waarden, we laten het even zo, mooie praktijktest, tot hoever kan het gaan:

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Be rt Dank je wel! Ik het opgeslagen:) Maar vond het fijn dat jij ook indirect betrokken was, zo kan je een mooi verschil zien en of vergelijken. Top! nogmaals bedankt! GR Rob
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Update huidige situatie:

AOP met POA-3IEC-NL
Uitgang Data met 3 meter kabel naar modem TC 7210
Uitgang TV direct POA 01-UPC (1)

POA 01-UPC (1)
Uitgang 1 met 6 meter kabel naar POA 01-UPC (2)
Uitgang 2 met 2 meter kabel naar POA 01-UPC (3)

POA 01-UPC (2)
Uitgang 1 met 3 meter kabel naar Mediabox XL
Uitgang 2 met 3 meter kabel naar Mediabox TC

POA 01-UPC (3)
Uitgang 1 met 10 meter kabel naar Samsung SMT-C7140 boven.
Uitgang 2 met 20 meter kabel naar Cisco 8485 DVB
(harde schijf eruit gehaald en audio out naar versterker voor de radio kanalen)

Signaalsterktes:
Modem TC 7210: downstream tussen 9.2 en 11.9 dBmV upstream 42.5 - 44.5 dBmV
Samsung SMT-C7140: 32%
Mediaboxen XL en TC beiden op 80% in goed.

Totaal 47 meter kabel.
Alle bekabeling is KOKA 799 en Technetix COAX-IH (Class A+) 4G/LTE proof 1,2 GHz en 4K Ultra HD geschikt en KOKWI 3 stekkers.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Dank je wel Bert. Ik zal in de toekomst ook ea doortesten. De komende week krijgt onze regio een oh ( 19 januari) een mooie gelegenheid.
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Update huidige situatie 10-03-2018 bekabeling en splitters zonder versterker:

AOP met POA-3IEC-NL
Uitgang Data met 3 meter kabel naar modem TC 7210
Uitgang TV direct POA 01-UPC (1)

POA 01-UPC (1)
Uitgang 1 met 6 meter kabel naar POA 01-UPC (2)
Uitgang 2 met 2 meter kabel naar POA 01-UPC (3)

POA 01-UPC (2)
Uitgang 1 met 3 meter kabel naar Mediabox XL
Uitgang 2 met 3 meter kabel naar Mediabox TC

POA 01-UPC (3)
Uitgang 1 met 10 meter kabel naar POA 01-UPC (4) boven.
Uitgang 2 met 20 meter kabel naar Cisco 8485 DVB
(harde schijf eruit gehaald en audio out naar versterker voor de radio kanalen)

POA 01-UPC (4)
Uitgang 1 met 1,5 meter kabel naar Samsung SMT-C7140.
Uitgang 2 met 1,5 meter kabel naar Humax 5500.

Signaalsterktes:
Modem TC 7210: downstream tussen 9.0 en 12.1 dBmV - upstream 43.0 - 45.5 dBmV
Samsung SMT-C7140: 32%
Humax 5500: sterkte 58% - kwaliteit 100% - BER 0
Mediaboxen XL en TC beiden op 80% in goed.

Totaal 50 meter kabel.
Alle bekabeling is KOKA 799 en Technetix COAX-IH (Class A+) 4G/LTE proof 1,2 GHz en 4K Ultra HD geschikt en KOKWI 3 stekkers.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Be rt tnx voor de aanvulling. Ook ik ga maandag ea weer wat uitesten ivm wat uitbreidingen oa de 5500 Ik zal deze ook weer op diverse manieren uittesten. Ik hoop dat ik in de loop van volgende week mijn bevindingen hier kan delen. Gr Rob
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Zo hier mijn update: eigenlijk geen veranderingen. Gisteren avond nog wat met de humax gestoeid. En deze morgen de rest. Aangezien dat jijBe rt vermoedelijk een sterker signaal binnen krijgt heb ik dus de fra752 nodig om mijn verbindingen te maken met al mijn apparatuur. Maar is ok. Dus deze test is vergelijkbaar met de 1e. Dus deze update kort maar krachtig:-) . In afwachting tot de volgende onderhoud.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Op dit moment een VEEL sterker signaal binnen hier. dus nieuwe test volgt!
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Op dit moment om iig het signaal te dempen sq601 geplaatst en poa 3 getest. de poa nu wel redelijk tav van vorige testen. Ik hou het nog wel even in de gaten of VEEL sterker signaal zo blijft, en of deze weer in aankomende tijd minder sterk wordt. Wellicht kan ik ook zonder de fra werken. Als ik tijd heb ga ik het uitestenBe rt. laters!
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Be rtSander Ziggo Wat ik dus in mijn vorige reactie melde, kwam ik vanmiddag er achter, dat tav het ziggo signaal, dat deze best wel een stuk sterker binnen kwam. Ook de de signaal waardes inz signaal sterkte op oa mediaboxen ook te hoog en kwam ruim in de uitmuntend. De humux 5200 in slaapkamer zelfs tegen de 100%. Ik dacht in 1e instantie ik kijk het even aan of dat zo blijft.

Maar toch even veranderingen aangebracht. Nu de poa 03 aangesloten op de aop. Data > modem TV > versterker, dus radio spreekt voor zich. vanuit versterker de ontvangers. Met goed resultaat. Hoewel op dit moment mijn samsung terwijl ik naar replay tv kijk een vast loper heeft:angry: wordt dus gevolgd.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic