Mmmm

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Advies nieuwe kabels en versterker

Hallo, ik denk dat ik het begrijp, maar zie graag jullie advies. sinds de nieuwe Ziggo Connectbox, is TV kijken op de 1e verdieping en op zolder echt niet meer te doen. Nu heb ik besloten de coax kabel die naar boven gaat te vervangen (dun en 15 jaar oud) en ook de stekkers. Helaas heb ik maar ruimte voor 1 kabel naar boven.
Idee is nu om de kabel boven vanuit de WCD met een splitter te verdelen. 1 naar TV in die kamer op ca 6m, 1 naar TV zolder (ca15m). Ik wil hiervoor nieuwe kabels kopen, KOKA 9TS, een versterker ZVA 128 en nieuwe stekkers KOSWI 5.

Situatie dan:
- AOP in meterkast met daarop splitter 2 uitgangen: 1 naar modem en 1 met nieuw stukje kabel naar ZVA 128
- vanuit ZVA 128: een bestaande kabel naar bestaande wcd woonkamer en vandaar naar TV (met CI+ kaart) en een kabel naar 1e verdieping, naar bestaande wcd
- vanuit wcd 1e verd een splitter T-stuk en dan daaruit een kabel naar TV op 6m en een kabel naar de TV op zolder (ca15m).

Vragen:
1) is dit een goede opstelling?
2) is het nodig/verstandig ook de bestaande wcd op de 1e verdieping te vervangen?
3) kan de lange kabel naar zolder direct naar de TV, of is er een reden hier nog een wcd tussen te plaatsen? (extra kabels en stekkers en dus verlies van signal en extra kosten?)
3) als ik later de Humax 5300c op zolder wil neerzetten, heb ik daar dan nog iets anders voor nodig? TV die er nu staat ondersteunt geen interactieve TV

Alvast bedankt!
23 Reacties 23
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Met de Humax te beginnen: Deze heeft naast een coax kabel een Internet aansluiting nodig voor ITV/VOD. Dat kan bekabeld, of met een dongel, maar als je deze op zolder wilt gaan plaatsen, zal een dongel niet meer werken. Om het dan niet te moeilijk te maken zal je dan al gebruik moeten maken van een UTP kabel. Zonder Internet geen ITV. De Humax verzend n.l. zijn opdrachten via het Internet. De ontvangst verloopt altijd via de kabel.

Maar daarnaast zou ik je aanraden niet de configuratie aan te houden welke je nu noemt, maar toch te proberen vanuit de meterkast, de plaats van het AOP en de signaalversterker, naar de verschillende aansluitingen te gaan. Het best is dan, in mijn opinie, een breedband versterker te gebruiken waarbij de kortste kabel wordt aangesloten op de uitgang welke het minst versterkt, de langste op degene die dat het meest doet, etc. In de door jou genoemde configuratie ga je vanaf beneden versterken, maar ga je boven weer uitsplitsen naar de verschillende Tv's, met daaraan de nodige lengtes kabel. In die, verschillende lengtes, treed dus ook verschillend verlies op en dat zorgt ervoor dat de ene Tv/ontvanger een te sterk, en de ander een te zwak signaal zou gaan ontvangen. Naar mijn idee is dat absoluut iets waar je niet aan moet beginnen.

Normaal gesproken plaats je de versterker dichtbij het AOP in de huiskamer of de meterkast en ga je van daaruit, via een versterker met, even simpel gezegd, daaraan gekoppeld een verdeelstuk met het liefst F connectors, of plaats je dus een breedband versterker met meerdere uitgangen, vanwaar je dus naar de verschillende ruimtes gaat. En gezien de verschillen in kabellengte is het raadzaam daar ook de versterking op aan te passen. Dus: breedband versterker.

Dus eigenlijk is het advies: Alles wat je noemt bij "situatie dan". niet aan beginnen. Gebruik liefst geen splitters, en als het moet een heel goede, maar het is echt zonde als je het op de door jou genoemde manier gaat uitvoeren, en het later opnieuw kan gaan doen. Dat kost je onnodig tijd en geld. Een installatie anno nu moet echt zeer goed worden aangelegd, want daar wordt veel van geëist.
Mmmm
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Internet is op zolder geen probleem, dat kan gewoon bekabeld, UTP kabels zijn wel tot op zolder doorgetrokken.
Helaas is er vanuit de meterkast echt geen ruimte meer om twee kabels naar boven te trekken, 2x coax past niet door de gele buis met alle bochten in vloeren en muren en UTP en samen ook niet. Gat boren door vloer/plafond wordt daar ook niets, aangezien de badkamer boven de meterkast ligt. Ik moet dus wel met één kabel naar boven. Vandaar de keuze voor de Hirschmann ZVA 128 versterker. De HMV41 zou ook kunnen, maar heeft dan geen toegevoegde waarde als ik maar één kabel kwijt kan. Ik heb begrepen dat de versterker boven plaatsen zeker geen optie is, aangezien je dan de eventuele ruis versterkt. Zijn er andere goede oplossingen voor één kabel naar boven en meerdere tv's?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ha Mmmmmmmmmmmmmm,

Omdat je slechts 1 coax kabel naar boven kunt hebben stel ik je
de volgende oplossing voor.

Zie ook:
https://www.ziggo.nl/pdf/Handleidingen/televisie/installeren-fra-105-signaalversterker.pdf

-- in de meterkast
- een 4 voudige versterker
- je modem op de poort met de laagste versterking (0db)
- de coax naar de humax op de poort met 2db versterking
- je coax naar boven op de poort met de hoogste versterking (8db)

Dat scheelt al een verliesgevende splitter bij het AOP.

-- verder met zo goed mogelijke kabelkeur spulletjes
boven aftakkingen maken die je nodig hebt op de manier die je denkt
dat dit het beste is.

-- rekening houden met de mogelijke inzet van een extra versterker
als er boven iets mis gaat

Dit is kort door de bocht, tamelijk gedurfd & ook _zonder_ garantie mijnerzijds.
Maar ja, wat moet je als je toch maar met 1 coax naar boven kan....

Waarom ben ik niet zo bang dat dit mis gaat?

Ik kijk naar hoe het bij mij in elkaar steekt.
Net als boven geschetst.
Volstrekte oude coax zooi van 100 jaar geleden, met veel ongebruikte tussen-aansluitpunten
naar de tweede verdieping. Hoe het precies in elkaar zit? Ik weet het niet.
Het zit allemaal onder de vloer. Nooit gekeken.

at niet lukken dacht ik. Toch wel incl retour signaal.

Wish you luck!

Groet, Han
DennyW

Level 17
  • 3149Posts
  • 251Oplossingen
  • 919Likes
Mmmm wrote:


Gat boren door vloer/plafond wordt daar ook niets, aangezien de badkamer boven de meterkast ligt.


Als de badkamer boven de meterkast ligt, dan is de kans groot dat het toilet beneden (ook) vlak bij de meterkast gesitueerd is. Wat heeft dit met de zolder te maken zou je denken?

Het toilet en de badkamer zijn beide aangesloten op hetzelfde ventilatiesysteem. Als die twee boven elkaar zijn, dan zou het zomaar kunnen dat de rioolafvoer (en dus ook de ontluchting van het riool) achter een (vals)muurtje, vanaf achter het toilet, langs de badkamer naar het dak loopt (dus ook via de zolder / vliering). De ventilatie loop dan waarschijnlijk ook via deze holle ruimte naar de zolder.
Zou je ooit verbouwplannen krijgen voor beneden toilet en / of badkamer, dan weet je nu waar je extra (loze) leidingen zou kunnen aanleggen.

Vanaf de zolderetage zijn alle direct daaronder gelegen ruimten goed te bereiken.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag hanh Mmmm

de kabel naar boven is ong. 6 meter, maar er moet er ook nog een naar de zolder. En daar zie ik 15 meter. Ik vraag me dus af vanwaar dat is gemeten. Ikzelf zou ook geen 2 versterkers achter elkaar gebruiken. En als de versterker al boven komt, moeten de kabel/aansluitingen absoluut geen storing opvangen, want dat ga je dan ook versterken. Mijn voorkeur heeft het dus niet. De beste optie blijft alles apart vanuit de meterkast via een breedband versterker (in principe ook door jou genoemd) en dus meerdere kabels naar boven te brengen. ik weet het, dit kan lastig zijn, maar je kan het maar 1 keer goed doen...
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
@all en ihb @Willem

Mijn voorstel gaat over als het _echt_niet anders kan.
Dat lijkt me duidelijk.
Ik weet ook wel welke technische risico's daaraan kleven.

Onder theoretisch zeer slechte coax omstandigheden bij mij gaat
het toch prima.
Incl een extra versterker 'ergens' in het coax-pad naar de TV op de 2e verdieping.
Ik stel niet voor daar meteen mee te beginnen.

Bij TS Mmmmmm is de huidige situatie op dit punt al heel wat beter
en overzichtelijker dan bij mij. Hij kan het zoals door mij
voorgesteld proberen te doen, met naar mijn smaak
veel meer kans op succes dan bij mij.

De suggestie van DennyW bevalt me overigens wel.
Het geeft wellicht een mogelijkheid om toch 'makkelijk'
meer coax kabels naar boven te brengen.
Als dat kan, dan blijft dit natuurlijk de te prefereren oplossing.

Gr Han
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Willem-A wrote:
Dag hanh Mmmm

de kabel naar boven is ong. 6 meter, maar er moet er ook nog een naar de zolder. En daar zie ik 15 meter. Ik vraag me dus af vanwaar dat is gemeten. Ikzelf zou ook geen 2 versterkers achter elkaar gebruiken.


Is ook niet nodig, want C9 coax verliest op 21 meter iets van 4 dB, dus prima op te vangen met een normale versterker. Retour verlies je door de versterker vrijwel niets (lage frequentie en 2.5 dB retourversterking)
Mensen verwachten vaak een groter verlies op lange afstanden dan wat er werkelijk aan verlies optreedt, zeker bij goede kabel en conectoren.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
@mmmmmmm

Conclusie n.a.v Nick is dan alsvolgt.

Als je coax naar boven C9 is, dan moet alles kunnen
met een goede versterker in de meterkast.

Wat ik zou doen is:

Je uitbreiding in C9 uitvoeren
dan kijken of het werkt.

Zo ja: hoera.

Zo nee: de huidige coax kabel die nu van beneden naar boven loopt
vervangen door C9 kwaliteit.
Vervangen was toch al je plan.
Mmmm
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor de reacties. Ik begrijp al dat het niet heel eenvoudig is ;).
DennyW toilet onder de badkamer klopt, en er lopen ook buizen naast de meterkast, maar boven de badkamer zit een plat dak, de zolder is een opbouw en loopt niet over het hele huis. Helaas. Anders was dat inderdaad een optie geweest.
Ik ga morgen even proberen een en ander uit te tekenen en precies op te meten.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8178Posts
  • 311Oplossingen
  • 3206Likes
hanh wrote:
Ha Mmmmmmmmmmmmmm,

Omdat je slechts 1 coax kabel naar boven kunt hebben stel ik je
de volgende oplossing voor.

Zie ook:
https://www.ziggo.nl/pdf/Handleidingen/televisie/installeren-fra-105-signaalversterker.pdf

-- in de meterkast
- een 4 voudige versterker
- je modem op de poort met de laagste versterking (0db)
- de coax naar de humax op de poort met 2db versterking
- je coax naar boven op de poort met de hoogste versterking (8db)

Dat scheelt al een verliesgevende splitter bij het AOP.

-- verder met zo goed mogelijke kabelkeur spulletjes
boven aftakkingen maken die je nodig hebt op de manier die je denkt
dat dit het beste is.

-- rekening houden met de mogelijke inzet van een extra versterker
als er boven iets mis gaat

Dit is kort door de bocht, tamelijk gedurfd & ook _zonder_ garantie mijnerzijds.
Maar ja, wat moet je als je toch maar met 1 coax naar boven kan....

Waarom ben ik niet zo bang dat dit mis gaat?

Ik kijk naar hoe het bij mij in elkaar steekt.
Net als boven geschetst.
Volstrekte oude coax zooi van 100 jaar geleden, met veel ongebruikte tussen-aansluitpunten
naar de tweede verdieping. Hoe het precies in elkaar zit? Ik weet het niet.
Het zit allemaal onder de vloer. Nooit gekeken.

at niet lukken dacht ik. Toch wel incl retour signaal.

Wish you luck!

Groet, Han



Als oud Casema monteur vind ik deze oplossing de beste en het moet normaal gesproken kunnen werken.
De C 9 suggestie is ook heel goed als dat kan zou ik het zeker doen. ( en zoals Nick 999 het verwoord met de demping is super ! )
Mmmm
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Zo, alles precies opgemeten en bekeken.
- Coax van de meterkast naar TV in de woonkamer is ca. 12 meter. Prachtig beeld via CI+ kaart dus wil ik zo laten.
Voor de volgende stukken ga ik wel nieuwe kabelkeur kabel en stekkers bestellen zoals gezegd.
- Coax naar boven door vloeren en muren is ca 16m maximaal naar de wandcontactdoos in de slaapkamer
- vanaf de wandcontactdoos is het 6m naar de TV in de slaapkamer en 14m naar de TV op zolder.

Qua versterker twijfel ik nog tussen de Hirschmann hmv41 breedband en de fra-105 of fra-752N. De vraag is, kan ik de splitter op het AOP laten zitten en de versterker aansluiten vanaf die splitter? Dit zodat het signaal naar de modem niet versterkt wordt. Er zit een splitter POA 01-UPC op het AOP, net nieuw meegeleverd bij de Connect box. Zoja, dan voldoet de hmv 41 wellicht beter, gezien de claim van 43m?

Dat was ook eigenlijk de reden dat ik de zva 128 zag zitten, maar die stuurt dan ook 8db versterkt naar de TV in de woonkamer die het al prima doet, niet handig toch?
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
8 DB naar de woonkamer is inderdaad niet verstandig. Ik zou gaan voor de HMV41. De FRA 752N is verouderd en niet geschikt voor hogere frequenties, dus als je toch een versterker neemt, dan een die ook in de toekomst geschikt is.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Metr Nick eens.
Over je vraag of er wel/niet een
splitter nodig is op het AOP om het modem onversterkt
te kunnen aansluiten verwijs ik naar de volgende bronnen.
http://www.antenneversterkers.nl/schemas/schemas-met-de-hirschmann-shop-hmv-41/
Schema is zonder splitter.
https://www.kabeldirect.nl/hirschmann-hmv-41-versterker-retourgeschikt.html?gclid=EAIaIQobChMI-b2-offV1QIV1RXTCh3BlAMXEAAYASAAEgIWafD_BwE
Ze schrijven daar:
poort 1: voor Coaxkabel van 10 tot 15 meter (of aansluiting op het kabelmodem)

Gr han
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Gezien alle reacties hou ik me verder afzijdig. Dit gaat vast goed komen.
Mmmm
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Even een update, de klus is nog niet klaar helaas. Kabel, stekkers en versterker zijn inmiddels binnen. De versterker heb ik aangesloten en de tv beneden werkt nog top. Ook even de coax van 41m aangesloten op de versterker en over de trappen naar boven op de tv op zolder. Alle zenders daarmee te vinden en top ontvangst. Ook bij aansluiting op de humax zelfs ziggo on demand. 41m dus geen probleem voor de versterker. Maar goed... de kabel moet nog getrokken en gesplitst...

En daar ging het mis vanavond. Ik had de nieuwe coaxkabel vastgemaakt aan de oude om deze zo van de slaapkamer naar de meterkast te trekken. Ging al na een cm of 30 mis, oude kabel brak af. Dus oude kabel maar eruit getrokken. Daarna met een kunststof trekveer geprobeerd erdoor te komen, maar lukt met geen mogelijkheid. Van twee kanten geprobeerd, met draaien, duwen etc. Maar komt er niet door. Waarschijnlijk platte bochten in de buis ofzo. Goede tips zijn welkom.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Mmmm

Toch nog even een reactie mijnerzijds. Coax kabels moet je nooit aan elkaar verbinden om deze door een buis te trekken want dat gaat geheid fout. Helaas heb je dat echter al gemerkt...:slight_frown:

Maar je moet een coaxkabel eigenlijk ook nooit zo een aan trekveer bevestigen, want dat meestal niets. Voor dergelijke kabels zijn speciale hoesjes in de handel, welke je een stuk om de kabel schuift en zich bij aantrekken vastklemt. Het hoesje krimpt dan. Hoe meer kracht er dus nodig is, hoe vaster het hoesje gaat zitten.

Ik hoop dus dat het lukt de veer er toch door te krijgen, maar zelf werkte ik altijd met de standaard metalen veer. Ik ben niet zo'n fan van de nylon veren.

Succes!
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Vaak gaat een leiding niet in één keer naar boven, maar komt langs verschillende dozen. Je zou dus aan de hand van waar je leiding zit, eens kunnen kijken waar hij allemaal langs komt en dan achterhalen op welk stuk de verstopping zit.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Nick999

Dat hangt maar net van de lengte van de leidingen af. Er zijn al trekveren van 30 meter, en niet altijd is het mogelijk op verschillende plaatsen een trekdoos aan te brengen.

Maar gezien de lengte, van ik dacht, 41 meter, lijkt het me toe dat er hier en dasr wel een doos tussen de leiding is opgenomen.
Mmmm
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hi, bedankt voor de reacties. Gaat om een stuk van ca 16 meter. Buisje gaat bij de meterkast het plafond in en komt er in de slaapkamermuur aan de andere kant van het huis er weer uit. Betonnen vloer openbreken gaat het niet worden. Zou kunnen dat er een doos tussen zit of slechte of platgedrukte bochten. Kwam met googlen de tip van touwtje of videoband met stofzuiger tegen. Die eerst maar eens proberen van de week. En als die erdoorheen komt zoeken naar zo'n kousje. Las ook iets over een trekveerpomp, maar die zijn wel erg prijzig.

Uitgelicht topic