1
Vraag
2
Reacties
Maurice84

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Aansluitingen meterkast (radio)

Onlangs kwam ik tot de ontdekking dat mijn versterker nauwelijks radiozenders ontvangt. In mijn zoektocht kwam ik in de meterkast uit. Ik probeerde de radio direct aan te sluiten op de splitter in de meterkast met een positief resultaat. Alle zenders waren kraakhelder. Bij het heraansluiten op de wandcontactdoos viel me op dat het nog steeds werkte. De tijdelijke kabel liep nog naar de meterkast. Zolang er een kabel, connector of zoals op de foto een splitter aangesloten is op de radio uitgang van de splitter werkt de radio perfect. Zodra ik deze verwijder is er direct geen radiosignaal meer. Hoe kan dat?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Maurice84 wrote:
Nee het is een tv splitter. Als er een coax kabel of ander aansluitstuk aangesloten is werkt de radio ook. Als ik het verwijder doet de radio het niet meer


Als twee coax-kabels parallel aan elkaar verbonden zouden worden, dan verstoort dit de in ernstige mate de (karakteristieke) impedantie met grote verliezen als gevolg. Daarom zit er een correctienetwerkje in (wat elektronica-onderdeeltjes).
Dit maakt dat de ingang niet gelijk is aan de twee uitgangen; de signaalweg tussen de twee uitgangen is “niet neutraal” (is geen rechtstreekse doorverbinding). Het open laten (niets aansluiten) op de ingang kan ook de boel verstoren; de situatie is dan niet zoals bij het ontwerp berekend is.
De ongewenste effecten zouden dan best frequentieafhankelijk kunnen zijn.

Bekijk in context

12 Reacties 12
Verwijderd account
Niet van toepassing
Daar is de radio-aansluiting al tientallen jaren voor om radio via de kabel te ontvangen.
Bij de oude aansluitingen heb je nog een aparte radio en tv aansluiting, bij de nieuwere aansluitingen heb je nog maar 1 gat waar alle radio, tv en internetsignalen uit komen.
Maurice84
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Dit is misschien wel het minst bruikbare antwoord wat ik ooit op een forum heb gehad.....Er word dus behalve een splitter niks op de radio uitgang aangesloten. Enkel internet en tv wordt benut. Het tv signaal gaat naar 2 wandcontactdozen elders in huis waar je 2 aansluitingen aantreft. Elk heeft 1 aansluiting voor de radio en 1 voor de tv. Daar sluit inderdaad al tientallen jaren mijn radio aan. Maar zodra ik het nergens heen leidende splittertje eruit trek ontvang ik geen radio meer in de huiskamer.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Is de splitter onderaan (T-stuk) (zie plaatje) ook een TV/radio-filter? Kan dat er tussen uit?
De FM-radio-signalen hebben een (veel) lagere frequentie dan de (meeste) Tv-kanalen. Het gedrag bij een minuscuul breukje in de kabel is niet bij elke frequentie hetzelfde. Zeer hoog frequente signalen wurmen zich capacitief nog wel door een kern-breukje heen.
Maurice84
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Nee het is een tv splitter. Als er een coax kabel of ander aansluitstuk aangesloten is werkt de radio ook. Als ik het verwijder doet de radio het niet meer
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Er kan ook iets los zitten in de splitter wat contact maakt als je er iets instopt.
Kun je een andere splitter proberen?
Maurice84
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Ja ik heb een andere splitter van ziggo die hetzelfde vertoont
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Maurice84 wrote:
Nee het is een tv splitter. Als er een coax kabel of ander aansluitstuk aangesloten is werkt de radio ook. Als ik het verwijder doet de radio het niet meer


Als twee coax-kabels parallel aan elkaar verbonden zouden worden, dan verstoort dit de in ernstige mate de (karakteristieke) impedantie met grote verliezen als gevolg. Daarom zit er een correctienetwerkje in (wat elektronica-onderdeeltjes).
Dit maakt dat de ingang niet gelijk is aan de twee uitgangen; de signaalweg tussen de twee uitgangen is “niet neutraal” (is geen rechtstreekse doorverbinding). Het open laten (niets aansluiten) op de ingang kan ook de boel verstoren; de situatie is dan niet zoals bij het ontwerp berekend is.
De ongewenste effecten zouden dan best frequentieafhankelijk kunnen zijn.
Maurice84
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Ik heb ondertussen met de Ziggo klantenservice gesproken en krijg een 3-weg f-connector splitter toegestuurd. Ik zou deze op 2 manieren kunnen aansluiten. Van de AOP naar de splitter en daar de 3 kabels op aan sluiten. Of de f-connector van de AOP losdraaien en het signaal direct opsplitsen. In dat geval zou ik een zo direct mogelijke aansluiting krijgen met maar 1 splitter. Is dat handig of heeft de AOP nog een speciaal filter die nodig is?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Dat gaat prima. Aan het eind heb je nog een Splitter nodig
van Radio en TV signaal. Die kun je zo te zien gratis bij Ziggo krijgen.
Zie dit topic.
https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/analoog-radio-luisteren-20913

Koop je hem zelf, let dan op Kabelkeur. Hij moet voor een evt aan te sluiten TV
Retour geschikt zijn als je Interaktieve TV diensten wilt gaan afnemen.

Gr Han
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Sorry, het belangrijkste vergat ik nog: een antwoord op je vraag.
Zo weinig mogelijk Splitters gebruiken bij het AOP, is het beste.

Gr Han
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
hanh wrote:
Sorry, het belangrijkste vergat ik nog: een antwoord op je vraag.
Zo weinig mogelijk Splitters gebruiken bij het AOP, is het beste.

Gr Han


Zondermeer waar. Het signaal eenmaal afsplitsen, resulteert in iets minder signaal dan twee maal de helft! Het signaal wordt letterlijk verdeeld en er zijn wat verliezen.

Dus als er veel aftakkingen nodig zijn, is een versterker (die tevens het signaal buffert zodat de impedantie geen rare sprongen maakt) vaak de beste keus.

Groet,
DennyW

***Edit***
In de praktijk gaat het splitsen met passieve spitters heel goed. Ten eerste is het door Ziggo aangeleverde signaal doorgaans goed en voorts, en dat is ook niet onbelangrijk in dit verband, hebben we het hier niet over vermogens-overdacht, maar over signaal-overdracht. Daarom worden in de regel pas versterkers in gezet als er lange kabels gebruikt gaan worden.

De algemene regel blijft wel, dat je de niet gebruikte uitgangen van de versterkers beter kan afsluiten met een afsluitweerstand en dat dat je geen drieweg splitter in met zetten als je maar twee uitgangen wil gebruiken. Er is wat marge, maar overdrijf het niet.

Gr.,
DennyW
Maurice84
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Omdat de 2 tv’s en radio aangesloten zijn met kabels van 10 meter+ heb ik een FRA752/N versterker aangeschaft. De radio is nu kraakhelder en de het tv signaalsterkte is ook sterk vooruit gegaan.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic