1
Vraag
2
Reacties
Romati

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Aansluiting DAB radio op muursplitter en soundbar

Goedemiddag,

Ik heb een Bose soundbar. Ik wil een DAB radio: (https://www.coolblue.nl/product/756055/technisat-digitradio-110ir.html) aansluiten op de radio-uitgang van de muursplitter en dan op de soundbar.
Is deze verbindingsoptie geschikt om ook de DAB+ eigenschappen te verwerken of moet je daarvoor toch een aparte DAB antenne gebruiken?

Alvast bedankt voor de antwoorden,
Romati
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Ik heb een Yamaha receiver met o.a. DAB+. Ik heb zo'n 2 jaar geleden even met DAB+ 'gespeeld', maar was er niet erg tevreden over. Aangezien DAB+ niet via de Ziggo kabel kan, moet je een eigen antenne aansluiten. Met de meegeleverde antenne waren enkele ( alleen commerciële ) zenders te ontvangen, terwijl wij misschien een paar km van de zendmast wonen. Daarna deze antenne gemaakt en toen was de ontvangst goed. Ondanks dat blijft het DAB+ geluid slecht, je hebt dan wel geen ruis meer, maar qua dynamiek is het bedroevend slecht. En het aantal zenders is minimaal.
Misschien is e.e.a. afhankelijk van waar ( welke regio ) je woont, maar ik heb uiteindelijk de DAB+ antenne maar verwijderd en de Ziggo kabel erop gezet. Nu luisteren we weer via de kabel en het geluid is net zo goed/slecht als DAB+, maar je hebt veel meer zenders.

Het idee van DAB+ is prima en is in principe veel beter dan het huidige FM/kabel of welk 'systeem' ook. Het kan qua kwaliteit en dynamiek net zo goed zijn als een CD of LP, maar de Nederlandse implementatie van DAB+ is gewoon slecht. Er is waarschijnlijk eerst gekeken hoe bezuinigd kon worden en daarna hebben ze het DAB+ netwerk in elkaar geknutseld. Typisch Nederlands, jammer, het had zo mooi kunnen zijn......

Bekijk in context

3 Reacties 3
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
DAB+ kun je alleen mbv een simpele sprietantenne ontvangen. Tenzij je wat slecht in het dekkingsgebied zit. Dan kan een wat zwaardere antenne helpen, als er een aansluiting is voor een zwaardere antenne tbv DAB+.

Als er een Coax aansluiting op je ontvanger zit, kun je die vermoedelijk met succes op een FM-Radio Split van je Coax netwerk aansluiten. Dat is dan voor ontvangst van de analoge Radio Zenders die Ziggo op de kabel heeft staan. Anders verloopt FM-ontvangst via de sprietantenne van alleen de zenders die in de buurt zijn.

Via een Wifi connectie met je thuisnetwerk kun je internet radio gebruiken op je ontvanger. Met enorm veel mogelijkheden voor Radio stations in binnen- en, ook het verre, buitenland. Zie bv https://tunein.com/ als dat op je ontvanger zit- kan ook iets anders zijn.

Lees het Manual.
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Ik heb een Yamaha receiver met o.a. DAB+. Ik heb zo'n 2 jaar geleden even met DAB+ 'gespeeld', maar was er niet erg tevreden over. Aangezien DAB+ niet via de Ziggo kabel kan, moet je een eigen antenne aansluiten. Met de meegeleverde antenne waren enkele ( alleen commerciële ) zenders te ontvangen, terwijl wij misschien een paar km van de zendmast wonen. Daarna deze antenne gemaakt en toen was de ontvangst goed. Ondanks dat blijft het DAB+ geluid slecht, je hebt dan wel geen ruis meer, maar qua dynamiek is het bedroevend slecht. En het aantal zenders is minimaal.
Misschien is e.e.a. afhankelijk van waar ( welke regio ) je woont, maar ik heb uiteindelijk de DAB+ antenne maar verwijderd en de Ziggo kabel erop gezet. Nu luisteren we weer via de kabel en het geluid is net zo goed/slecht als DAB+, maar je hebt veel meer zenders.

Het idee van DAB+ is prima en is in principe veel beter dan het huidige FM/kabel of welk 'systeem' ook. Het kan qua kwaliteit en dynamiek net zo goed zijn als een CD of LP, maar de Nederlandse implementatie van DAB+ is gewoon slecht. Er is waarschijnlijk eerst gekeken hoe bezuinigd kon worden en daarna hebben ze het DAB+ netwerk in elkaar geknutseld. Typisch Nederlands, jammer, het had zo mooi kunnen zijn......
Romati
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
hanh en Pasi. Bedankt voor de antwoorden. Ik destilleer eruit dat het eigenlijk nog maar weinig zin heeft in de combinatie die ik wil. Je profiteert niet van de voordelen.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic