Beantwoord

schakelmee op kosten jagen?

Beste Ziggo,

We hebben al tijden een smart tv met CI+ module voor de woonkamer. Boven staat er een oude tv op analoge lijn. Nu vind ik het bijzonder dat er een dienst weg gaat vallen en de abbonementsprijzen gelijk blijven. Daarnaast moet ik een nieuwe TV aanschaffen en mijn abonnement upgraden met 4 euro per maand... Ik kon voor een vast bedrag onbeperkt analoog tv kijken.... jammer en bijzonder dat dit kan en mag... (alle beeldbuis TV's kunnen nu echt de vuilstort op, ook al doen ze het prima)
icon

Best beantwoord door Willem-A 18 december 2018, 20:03

Dag @GW12345

wat je aangeeft klopt niet helemaal. Als een Tv over een DVB-C tuner beschikt, kan deze de vrije zenders ontvangen. Kan deze dat niet, kun je voor een klein eenmalig bedrag de Humax 5500c via Ziggo verkrijgen. Ik meen dat dit niet meer gratis is, maar je hoeft dan je abonnement niet te wijzigen en kan met deze Humax ook alle vrije zenders ontvangen. Al een hele verbetering qua beeld t.o.v. het analoge signaal.

Maar ook de beeldbuis Tv kan dan worden blijven gebruikt, want de Humax werkt ook met scart en dus is doorgaans elke Tv daar compatibel mee.

Bekijk origineel

12 Reacties

Reputatie 7
Badge +17
Dag @GW12345

wat je aangeeft klopt niet helemaal. Als een Tv over een DVB-C tuner beschikt, kan deze de vrije zenders ontvangen. Kan deze dat niet, kun je voor een klein eenmalig bedrag de Humax 5500c via Ziggo verkrijgen. Ik meen dat dit niet meer gratis is, maar je hoeft dan je abonnement niet te wijzigen en kan met deze Humax ook alle vrije zenders ontvangen. Al een hele verbetering qua beeld t.o.v. het analoge signaal.

Maar ook de beeldbuis Tv kan dan worden blijven gebruikt, want de Humax werkt ook met scart en dus is doorgaans elke Tv daar compatibel mee.
Reputatie 7
Badge +17
PS: dit is een klanten-helpen-klanten site, dus je wordt doorgaans geholpen door andere klanten. Heb je iets voor Ziggo zelf, dan kun je op verschillende manieren contact met hen opnemen. Maar er komt zo geregeld ook wel een moderator langs op de topics.
Reputatie 7
Badge +17
Kijk hier eens

https://community.ziggo.nl/algemene-informatie-193/analoge-tv-gaat-uit-en-iedereen-gaat-over-naar-digitaal-25015

En als ik analoge tv kijk?
Heb je een tv in huis die niet digitaal proof is? Dan heb je straks dus ineens geen beeld meer. Hier hebben we natuurlijk ook over nagedacht.

Was je voor 1 juli 2018 al Ziggo klant? Dan kun je de Digitale Ontvanger aanschaffen. Deze ontvanger beschikt over een HDMI- en een SCART-aansluiting. Dit apparaatje zorgt ervoor dat ook op jouw tv digitale tv gekeken kan worden.

Ben je na 1 juli 2018 Ziggo klant geworden? Dan kun je een extra mediabox in bruikleen bij ons afnemen, het tv toestel vervangen of een andere geschikte DVB-C mediabox los aanschaffen (zonder smartcard).

Maar wat kost de Digitale Ontvanger dan?
Kom je in aanmerking voor een Digitale Ontvanger, ontvang je de eerste gratis van ons in bruikleen. Heb je er meer nodig, dan vragen we een eenmalige bijdrage van €29,95 per stuk.
Reputatie 7
Badge +31
Voor een oude TV kan dit ook nog een mogelijke oplossing zijn:

https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/kijken/instellen

Als je de stappen volgt voor je oude TV, dan kom je onderaan dit tegen:

Deze opties heb je

Je tv heeft geen geschikte digitale ontvanger (DVB-C). Ben je voorlopig niet van plan een tv te kopen die wel Ziggo-geschikt is? Dan kun je kiezen uit de volgende opties:
  • Kijk Digitale Kabel TV met een Digitale Ontvanger
  • 45+ zenders in digitale kwaliteit
Eerste kosteloos in bruikleen
Extra ontvangers eenmalig € 29,95 per stuk
Reputatie 7
Badge +17
@Be rt schreef:

"Eerste kosteloos in bruikleen".

Is dat nog wel zo @Be rt? Ik dacht dat men dat niet meer deed/die actie was verlopen?
Reputatie 7
Badge +31
Ik haal het net van de website af en een deel van Nederland moet nog over op digitaal.
Dus ik ga er van uit dat dit nog steeds doorloopt.

Mocht dit niet zo zijn, dan krijg ik dit vast nog wel te horen.☺
Reputatie 7
Badge +17
... Of je moet deze betalen voor @GW12345

Reputatie 5
Badge +11
Ben je vóór 1 juli 2018 klant geworden bij Ziggo, dan is de eerste Humax 5500C (ook wel 'Digitale Ontvanger') gratis. Zie ook
https://community.ziggo.nl/algemene-informatie-193/analoge-tv-gaat-uit-en-iedereen-gaat-over-naar-digitaal-25015
Reputatie 7
Badge +17
Had het al gezien @AlexHelpt. Desondanks natuurlijk dank.
Reputatie 7
Hey @GW12345. Welkom hier!
Ook ik zou verre van tevreden zijn als ik plotseling een nieuwe tv moest kopen en ook nog eens meer voor mijn abonnement zou moeten gaan betalen. Gelukkig is dat hier niet het geval. Als je de informatie goed doorleest, zul je zien dat we er juist alles aan doen om deze omschakeling een voordeel voor de klanten te maken!
Als je tv boven geen digitaal signaal via de kabel aankan, is er totaal geen man over boort. Je bestelt met gemak een gratis digitale ontvanger die je op de oude tv kunt aansluiten en klaar is kees. Voor het zelfde geld (gratis) beter beeld en meer zenders!

Mocht je het een en ander niet begrijpen en/of meer informatie willen, laat het dan vooral even weten.
Als je vraag inmiddels beantwoord is, horen we het ook graag. Dan kunnen we het hier afronden 🙂.
Lycke Ziggo schreef:

Als je de informatie goed doorleest, zul je zien dat we er juist alles aan doen om deze omschakeling een voordeel voor de klanten te maken!
Als je tv boven geen digitaal signaal via de kabel aankan, is er totaal geen man over boort. Je bestelt met gemak een gratis digitale ontvanger die je op de oude tv kunt aansluiten en klaar is kees. Voor het zelfde geld (gratis) beter beeld en meer zenders!

Dat is geen volledig antwoord:
om de humax ontvanger te bedienen krijg je een extra afstandbediening. Je hebt er straks dus twee: een om de TV in te schakelen, te schakelen naar de humax, en het volume te regelen van de TV en een tweede humax afstandbediending voor het schakelen van zenders. Dat vereist dus enige handigheid: hoe bedien je het en met name, hoe schakel je het allemaal.

Bovendien, als de SCART aansluiting al gebruikt wordt (spelcomputer, DVD) zul je mogelijk nog iets moeten regelen om SCART signalen te schakelen.

Wellicht is de beeldkwaliteit wel wat beter, maar zeker bij oudere mensen levert "de tweede afstandbediening" nog wel wat vragen op.

Maar - er is geen keus, als je naar een andere provider gaat zul je ook met een extra ontvanger moeten leren werken.
Wil je een enkele afstandbediening houden (die expliciete vraag heb ik gekregen van mijn ouders, die al op leeftijd zijn en moeite bleven houden met twee afstandbedieningen), dan zul je de TV moeten veranderen in een nieuw type die DVB-C aankan.

Of je in die nieuwe TV een CI-module wilt, hangt af van de vraag of je de zenders in standaard-kwaliiteit of in hoge kwaliteit wilt en of je behoefte hebt aan de extra zenders
Bij mijn ouders heb ik net een nieuw toestel aangesloten en omdat de CI-module niet direct leverbaar is (je kunt 'm zelfs niet ophalen in Ziggo winkels, m'n ouders zullen een week moeten wachten) kijken ze nu zonder. Vandaag de opmerking gehad dat ze tevreden zijn met het beeld wat ze nu hebben en ze de inmiddels bestelde CI-module niet meer nodig vinden. Ik wacht even af wat de reactie is als dat ding afgeleverd wordt zodat ik 'm kan plaatsen.

Duidelijk is dat voor deze oudere mensen, bedieningsgemak (een enkele afstandbediening) een sterke voorkeur heeft boven een scherper beeld (waarvan ik me afvraag of ze het verschil nog zien).
Reputatie 7
Badge +17
@Geertjan

elders al uitgelegd dat je vaak alleen toe kan met de afstandsbediening van de Humax, en je alleen de Tv dient in te schakelen. Het hoeft dus helemaal niet zo'n issue te zijn als je een decoder gaat inzetten als het analoge signaal vervalt:

https://community.ziggo.nl/algemene-informatie-193/ci-module-converter-adapter-voor-analoge-tv-32671#post352482

Reageer