Beantwoord

Mijn analoge TV heeft géén MDI of Scart aansluiting!!

• 24 april 2019
  • 74 Reacties
  • 1841x Bekeken

Toon eerste bericht

74 Reacties

Sorry Han, ik ben niet accuraat.
@jakkerma
Geeft niks. Ik ook niet. Vriidag schreef je:
@ hanh, ik wacht wel op de moderator, zodat mijn hartkloppingen en slapeloze nachten kunnen stoppen, en de hoeveelheid €€€ beperkt kunnen worden..
Daar had ik meteen op moeten reageren.
Dwz toen al een alert moeten geven. En:
Beste jongen, hartkloppingen en slapeloze nachten zijn dit niet waard! het komt nl goed.
Han
@jakkerma
Morgen zal Lycke je komen helpen.
Zij is het beste wat je kan overkomen.
Take it easy.
Han
Reputatie 7
Badge +16
@jakkerma

Komt ze persoonlijk alles aansluiten? Dat wil ik zien. 😂😂😂
Ik wacht met een mengeling van hoop en vrees.. 🙂
Reputatie 7
Badge +18

@jakkerma

Komt ze persoonlijk alles aansluiten? Dat wil ik zien. 😂 😂 😂

Ja, dan heb ik hier ook nog wel wat staan... Ik zal meteen even iets lekkers in huis halen. O, nee, niet nodig, ik ben er al ...

Reputatie 7
Badge +18
Ik wacht met een mengeling van hoop en vrees.. 🙂

Ik vrees dat je de hoop juist niet moet verliezen ... 😉
Reputatie 7
Hey all!

Zaken persoonlijk komen installeren doe ik niet, hoor. Daarvoor krijg ik niet genoeg betaald 😉.
Zonder gekheid; ik zie door de bomen het bos bijna niet meer in dit topic. Het lijkt me goed dat ik even contact heb met @jakkerma om alles samen door te nemen. Ik stuur je even een privébericht!
Reputatie 7
Badge +18
@Lycke Ziggo schreef:

"Zaken persoonlijk komen installeren doe ik niet, hoor. Daarvoor krijg ik niet genoeg betaald 😉.

Wie zegt dat? Je bent er nog niet geweest...
Reputatie 7
Badge +18
Maar inderdaad is het een erg interessant, maar bijna niet meer te volgen topic geworden. Maar in het kort @Lycke Ziggo , TS had dus geen geschikte Tv. Nu wel, maar nu is het beeld slecht. Dat is het dus heel kort samengevat eigenlijk wel... 😉

Snap je? 😁
Weer een tijdje uit de lucht maar wel bezig geweest.
Lycke belde; die was kort van stof en stuurde een monteur.
Die was óók kort van stof: rare aansluitmethode, verkeerde coax kabels, antieke versterker.
Versterker er tussen uit gehaald, ik had nog een splitter liggen uit de vorige Ziggo doos.
Het beeld werd iets beter, maar boven was het helemaal nix..

Monteur: een geschikte versterker met installatie kost ongeveer 75 euro, dat doe ik dus niet.
De monteur was na een kwartiertje weer weg.
Op mijn vraag nog: krijg je nu op zaterdag 150%?
Antwoord: nee meneer ik ben ZZPer....

Dus ben ik maar op de fiets gestapt, naar de Karwei en
daar 20 meter (Ziggo goedgekeurde) 5C-FB coax kabel gehaald; €27,- aub.
Viel nog mee, ik zag dat het nu een verkoperde ijzeren kern is ipv vol koper.

En een hele dag bezig geweest met oude kabels (merkloos, 3C-2V, RG59 en RG-6U) eruit te trekken en de nieuwe 5C-FB coax kabel te installeren, alle 20 meter is gebruikt.
Alle coax stekers zijn van metaal, waren ze al.

In de vorige en in de nieuwe Ziggo doos zaten nog allerlei aansluitkabels, splitters en verloopjes.
Daarmee heb ik een nieuwe aansluitconfiguratie gemaakt:
Van de POA naar een Braun splitter,
die voedt het Compal modem, en een 2e splitter.
Die voedt de Philips TV binnen en een derde splitter.
Die voedt de TV met een Humax 5500C met SCART in de keuken
en de nieuwe TV met een Humax 5300G met HDMI boven.

Overal heb ik nu kanaal 14 met 46 tot 30% signaalsterkte, 90 tot 100% kwaliteit en BER[E6] van 0 tot 200.

Ik hoop dat de zaak nu blijft draaien en mij verdere zorgen en moeite en geld bespaard blijven!

Welke zenders blijven nu als eind mei de analoge uitzendingen stoppen??
Want in de luxe Philips TV binnen zit een Ziggo kaart, maar in de Humaxen 5500C en 5300G niet??

Ik zie dat de tarieven weer omhoog gaan... Tja.
Reputatie 7
Badge +16
Tja, nu ben je natuurlijk iets goedkoper uit, maar wel ten koste van ruim 70% signaalsterkte (bijna 12 dB)
Je zit nu op het absolute minimum dus veel schommelingen in het signaal zul je niet meer op kunnen vangen en al snel storing krijgen.

Maar ik hoop dat het een beetje blijft werken zo.
Reputatie 7
Badge +18
@jakkerma schreef:

"Viel nog mee, ik zag dat het nu een verkoperde ijzeren kern is ipv vol koper".

ijzer word niet gebruikt hoor... Dan is het gewoon vertint. Het zou niet best zijn als men kabels gaat gebruiken met een ijzeren kern...

Maar verder kan ik er ook kort over zijn: dit is niet in orde. De 30% sterkte op de Humax kan nog, maar je geeft zelf al aan dat de kwaliteit geen 100% is (is dat overigens uitgelezen bij de 5500c?) deze geeft nl. niet altijd de volle 100% aan, terwijl het beeld wel in orde is. Maar dat laatste kan niet goed gaan. je geeft nl. ook aan een oplopende BER uit te lezen.

Ik ga nu misschien iets onvriendelijks zeggen, of beter, het is wat onvriendelijk, maar waarom zo eigenwijs en niet wat meer geld uitgeven. Je kan er dan jarenlang plezier van hebben en nu loop je alsnog weer tegen issues aan. Ik begrijp zulke dingen echt niet. Ik snap uiteraard dat je zo goedkoop mogelijk klaar wilt zijn, ik kan ook niet in je knip kijken, maar nu loop je de kans dat het nog duurder word... Dus helemaal met @Nick999 eens. Zonde dit. Gemiste kans.

@jakkerma schreef voorts:

"Welke zenders blijven nu als eind mei de analoge uitzendingen stoppen??
Want in de luxe Philips TV binnen zit een Ziggo kaart, maar in de Humaxen 5500C en 5300G niet??"

In de Humax 5500c kan geen smartcard. Die is ook alleen maar bedoeld voor de ontvangst van de vrije zenders. In de Humax 5300c kan wel een smartcard worden geplaatst, en als je deze box ook via Ziggo hebt, zit deze erbij. Is dat anders, dan ontvang je ook daarmee alleen de vrije zenders. In oud UPC gebied is dat sowieso het geval.

Om te zien welke zenders je kan ontvangen als vrije zenders, klik je op deze link:

https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/ en kies je voor "Zonder smartcard (Kabel TV)".
Reputatie 6
Badge +8
Heb je wel de kabel gekregen waarvan je een foto van het etiket hebt geplaatst?

" De koperen kern van de coaxkabel

Voor overdracht van signaal is een goede kwaliteit van de signaaldrager nodig. Bij een coaxkabel is de signaaldrager de kern van de kabel. De kwaliteit van de kern bepaald hoe goed het signaal door de kabel wordt gestuurd. Een slechte kwaliteit coaxkabel heeft andere dempingseigenschappen en is daarmee meer storingsgevoelig dan een goede kwaliteit kern. Er zijn veel verschillende coaxkabels op de markt met een kern van CCA (Copper Clad Aluminium), CCS (Copper Clad Steal) of Copper.
CCA of CCS kabels zijn kabels van aluminium of staal met een koper coating. Aluminium en staal zijn laten elektrische signalen slechter door dan puur koperen kabels. Daarnaast zijn kabels van gecoat aluminium of staal zeer breekbaar en geven deze vooral over langere afstanden problemen in de signaaldoorgifte. Daarom is het gebruik van coaxkabel met de eigenschap CCA of CCS sterk af te raden.
Een goede coaxkabel heeft een kern van volledig koper. Koper is een zeer goede geleider van elektrische signalen, omdat signalen goed door koper geleid worden is koper zeer geschikt voor een coaxkabel. Koper breekt niet snel en is daarom in samen met de goede signaal doorlating zeer geschikt voor het gebruik voor grote afstanden. Met een goede coaxkabel kun je tot 250 meter¹ lengte overbruggen."
Badge +3
Als ik het goed begrijp had u voor 75 euro een goedwerkende setup kunnen hebben en was al het werk voor u gedaan?

Nu bent u er zelf al weken mee bezig, heeft u er veel moeite en energie in gestoken, en is de ontvangst nog steeds onder de maat?

U bent wel volhoudend en heeft toch al snel 48 euro bespaart.
Reputatie 7
Badge +18
Dag @Weisselberger

een besparing waar men in dit geval niet echt de vruchten van plukt. Echt wel zonde dit. Inderdaad weken verder, en nog niet echt veel vooruitgang geboekt. Nu zeggen cijfers niet altijd alles, maar in dit geval geven deze wel aan dat er helaas nog wel wat aan de installatie schort.
Badge +3
Dag @Weisselberger

een besparing waar men in dit geval niet echt de vruchten van plukt. Echt wel zonde dit. Inderdaad weken verder, en nog niet echt veel vooruitgang geboekt. Nu zeggen cijfers niet altijd alles, maar in dit geval geven deze wel aan dat er helaas nog wel wat aan de installatie schort.

Als ik @jakkerma was zou ik mij gewonnen geven...
Reputatie 7
Badge +18
Als ik hem niet was ook....😉

Weet je, het kan wat kosten, maar als het daarna allemaal goed voor elkaar is, ben je die kosten zo weer vergeten.
@Nick999 : Véél goedkoper denk ik. Die 75 euri was om een coax 1 naar 3 tussenversterker in de meterkast te zetten.
Ik vermoed dat alle kabels vernieuwen door een monteur
met hier en daar een afgeschermde connector erbij honderden €€ gekost zou hebben..

@willem-A : je hebt zoals gewoonlijk gelijk; het is een vol koper kern.

Je vraagt of het hier om de 5500C ging: ja.

En nog een correctie mijnerzijds: het is een Humax 5300C/NL, niet 5300G.
En er zit een klepje in het apparaat met een Ziggo kaart erachter!
Ik weet alleen niet of deze geactiveerd is, maar dat merk ik wel..

@youriy : dank voor de duidelijke uitleg en ja, de kabel is een
5C-FB - Qlink - Kabel Keur certified coax kabel.
De kabel komt uit de verpakking met het bewuste etiket.

@wiesselberger : Ik heb waarschijnlijk véél meer bespaart, zie boven.
En ja, het kost veel moeite, maar ik heb wel overal digitaal beeld!

Allen, bedankt voor alle hulp en commentaar.
Het is goed te zien dat er zoveel deskundigheid en goede wil op dit forum zit.

Als er ontwikkelingen zijn op coax gebied in mijn huis,
meld ik het hier of in een nieuw topic.
Reputatie 7
Badge +18
Had uiteraard al begrepen dat het om een 5300c gaat. De G bestaat niet. En de C staat voor Cable, dus het kan nu ook niet anders.

Als de smartcard daarin eerder van iemand anders was, kun je er niets mee. Is de Humax gehuurd via Ziggo, dan kun je de smartcard wel gebruiken, maar dan is deze al geactiveerd.

Maar is het beeld nu overal ook echt goed dan? Ik las eerder toch een wat ander bericht, met, niet echt goede waarden, alwaar we dan ook op in gingen.
De smartcard zat in de 5300 die ik n paar jaar geleden kreeg van Ziggo. Zal dus wel geactiveerd zijn.

Nee het beeld is nergens echt goed. maar daar leven wij mee.

Vergeet niet dat ik dit topic begonnen ben omdat ik het er niet mee eens ben dat Ziggo als feitelijk monopolist maar dingen beslist die mij geld kosten/gekost hebben.
Niet omdat ik slecht beeld had/heb.

Laten we dit topic maar sluiten.
Reputatie 7
Badge +18
Dan moet je wel de zenders opnieuw ophalen want als de smartcard zo lang niet is gebruikt, werkt deze niet meer. Ga dus even naar 'mijn Ziggo'.
Nou, ter afsluiting:
Op Marktplaats heb ik voor 25 euri incl verzendkosten een Technetix Fra-752X coax versterker gescoord:

Maar op dat ding zijn alle aansluitingen F-connector female...
Dus moest ik de coax connectors er weer afhalen en weer extra F-connectors kopen, uiteindelijk voor 6 euro 4 stuks:

Rip off, maar je moet wat.
En het zit allemaal weer in elkaar, in de meterkast geschroefd:

En het werkt! Overal goed beeld!
In de keuken een beetje interferentie, maar dat ligt waarschijnlijk aan de televisie zelf.
Nou in totaal heeft dit zo'n 180 euro aan materiaal gekost, en dan reken ik maar niet mijn uurtarief.
En dit alles dank zij Ziggo die zo nodig digitaal moest..
Reputatie 7
Badge +18
Dat is geld. Maar als je het goed doet kun je wel weer heel lang vooruit. Maar op een dergelijke versterker of multitap zijn de aansluitingen doorgaans female.

En het is niet alleen Ziggo waarbij je naar digitaal moet hoor. Caiway ging het al een tijd terug voor. Delta doet het ook, en uiteindelijk zal analoog helemaal gaan verdwijnen. Zo werkt het nou eenmaal. Wees blij dat dit er al een tijd is geweest, want tegenwoordig gaat alles als een raket. Mij ook vaak te snel...
Dank je voor je begrip Willem.

Dan moet je wel de zenders opnieuw ophalen want als de smartcard zo lang niet is gebruikt, werkt deze niet meer. Ga dus even naar 'mijn Ziggo'.

Gedaan en floep 100 zenders erbij (nou ja ongeveer 😉)

Reageer