Geen NPO 1,2,3.

Sinds maandagnacht (11 op 12 juni) geen NPO 1,2,3, ARD,ZDF, BRT, ZIGO op mijn tweede tv. met het beroemde Humax kastje.

De andere zenders kan ik glashelder ontvangen.

Weet iemand raad?

30 Reacties

Reputatie 7
Hallo @GerardVijfde,
Welk type Humax hebben we het over?
@Willem-A weet raad!
Reputatie 7
Badge +10
Ja, dit kunnen zoveel kastjes zijn 🙂
Beroemde Humax kastje kan ook de nieuwe Digitale Decoder zijn...

Laten we maar afwachten wat het is 😎
Een paar weken geleden zijn we van analoog maar digitaal gegaan op aanwijzing van Ziggo.
Wij hebben een Humax decoder ontvangen van Ziggo.
Weken lang ging het goed met de ontvangst. Een paar weken geleden heb ik ook gereageerd op dit forum, toen had ik ook slechte ontvangst.
Later ging het weer PRIMA, hoe dat kan weet ik niet.
Nu vanaf afgelopen maandag 11 juni, kan ik zoals gemeld geen NPO 1, 2,3, ZDF, ARD. BRT1 en Ziggo niet ontvangen.
Wel RTL en SBS.
Reputatie 7
Hallo @GerardVijfde
Heb je de box al eens teruggezet naar fabrieksinstelingen?
Is het de Humax 5500?
Reputatie 7
Badge +8
Dat moet dan wel om de Humax 5500c gaan denk ik. Weet inderdaad nog dat @GerardVijfde eerder aan zet is geweest hier.

Alleen kan ik zo niet zoveel met de info. Ik zou graag willen eten hoe de installatie eruit ziet en hoe de waarden zijn op het op het apparaat. Dus @GerardVijfde geef dat alles eens door. Het gaar dan om de sterkte, kwaliteit en BER, en hoe alles een beetje in elkaar zit qua installatie. Ik weet nog dat het toen ineens weer goed ging, dus het lijkt erop dat er ergens iets misgaat in bekabeling/connectors/verbinding.

Een fabrieksherstel uitvoeren en de Humax opnieuw installeren kan, maar ik vraag me af of dat zin heeft in deze. Maar niet geschoten...

Voorts kun je eens kijken wat de Humax doet als je deze met een aantoonbaar zeer goede kabel rechtstreeks aansluit op het AOP, zonder tussenkomst van andere apparaten, splitters, versterkers etc. waarbij je eventueel zelfs ook even de splitter van Ziggo (POA**/SQ**) van het AOP haalt, zodat echt rechtstreeks aansluiten mogelijk is.

Maak anders ook even een foto van het AOP. Dat betreft dus de aansluiting van Ziggo, waarop de kabel binnen komt. Maar start daarvandaan dus op een goede manier. Je moet tenslotte bij de bron beginnen om te zien waar het precies misgaat.

Opvallend is trouwens wel dat je SBS wel ziet, want dat is juist de zenders die doorgaans het eerst de mist in gaat.
Ik heb de Humax terug gezet naar de fabriekinstellingen.
Dat gaf geen verbetering.
Nu las ik net op de consumentebond pagina, dat de NPO in HD is, dat zou de storing kunnen opleveren voor mijn Samsung TV van 1997!
Wie weet weer raad?
Reputatie 7
Hallo @GerardVijfde,
Je zou in de decoder bij beeldinstellingen de resolutie eens wat lager kunnen instellen als je tv geen HD kent of instellen in de decoder: tv resolutie aanhouden.
Of anders kijken vanaf kanaal 925=NPO1 926=NPO2 en 927=NPO3
Reputatie 7
Badge +8
N.N. schreef:

Hallo @GerardVijfde,
Je zou in de decoder bij beeldinstellingen de resolutie eens wat lager kunnen instellen als je tv geen HD kent of instellen in de decoder: tv resolutie aanhouden.
Of anders kijken vanaf kanaal 925=NPO1 926=NPO2 en 927=NPO3

Kan niet als er gebruik word gemaakt van scart. En ik denk dat dat het geval is bij een Tv van die leeftijd. Maar sowieso kan dat niet het probleem zijn als de Humax middels scart is aangesloten op de Tv. Dan moet het gewoon goed werken en dat heeft het eerder dus ook weer gedaan begreep ik.

Daarom dus ook mijn vraag naar de waarden, de bekabeling, en de tip rechtstreeks aan te sluiten op het AOP. Zonder wat meer gegevens word het wat lastig allemaal. @GerardVijfde vraagt nu dus wederom om raad, en dat wil ik/willen we, wel geven, maar dan hebben we wel wat meer info nodig. Ik denk simpelweg aan een signaal probleem, maar dat weet je pas zeker als we wat meer info inzichtelijk hebben, zoals dus de gevraagde waarden. Dus @GerardVijfde, graag even de gegevens waar ik eerder om vroeg. Pas dan kunnen we goed helpen. Ik gaf al aan dat een fabrieksherstel waarschijnlijk niet zou baten, en daar dat inderdaad het geval blijkt, moeten we het dus elders zoeken. En als het niet lukt de gevraagde info te geven, of de tips uit te voeren, zal er wellicht een monteur naar je toe moeten. Maar dat kost wellicht geld, en als we dat kunnen voorkomen is dat natuurlijk beter.
Badge
Afgelopen maandagnacht zijn er ook werkzaamheden uitgevoerd in de regio Flevopolder.

Klanten van Ziggo wordt aangeraden om naar kanaal 800 te zappen en dan ~1 minuut te wachten. In dat geval zou je echter inmiddels al weer beeld moeten hebben, want zappen naar een kanaal dat nog wel functioneert zou ook voldoende moeten zijn.

De werkzaamheden zouden er ook voor kunnen zorgen dat je nu beeldproblemen ervaart en die zijn dan vaak gerelateerd aan bekabeling of connectoren. Ik zie dat Willem-A daar ook al naar vraagt.
Bedankt voor de tip. Maar bij mij geen verbetering, voor NPO.
Ik gebruik inderdaad een scart! Ik zal eens kijken naar die AOP, wat dat ook mag zijn.
Ik heb nog een foto bijgevoegd, misschien helpt het!
Reputatie 7
Hey @GerardVijfde. Het lijkt me goed dat we samen even een monteur inplannen die hierbij komt helpen. Ik vermoed dat er dingen fout gaan in je aansluitingen en instellingen waarbij de monteur gratis kan komen helpen. Ik bel je zo!
Reputatie 7
Zoals net besproken, woensdagmiddag komt de monteur langs om de problemen te verhelpen 🙂. Nogmaals een fijn weekend gewenst!
Bedankt zover!
Reputatie 7
Badge +8
Lycke Ziggo schreef:

Zoals net besproken, woensdagmiddag komt de monteur langs om de problemen te verhelpen 🙂. Nogmaals een fijn weekend gewenst!

Klasse @Lycke Ziggo. Je bent #LekkerBezig! Ik denk dat dit de juiste zet is, want ik kan helaas niets met het screenshot/de afbeelding en denk dat het anders ook wat te moeilijk gaar worden voor @GerardVijfde.

De scart mag in ieder geval het issue niet zijn, en ik vrees dat er wat misgaat in kabels en/of aansluitingen. En als de monteur inderdaad kosteloos naar hem toe kan lijkt me dat een stuk handiger in deze.
Daar ben ik weer, de Ziggo monteur is woensdag de 21 juni 2018 geweest, alles werkt, behalve de HD zenders. (Dat is de tussen stand!)
Het probleem kon niet worden opgelost, daar voor zou ik een nieuwe kabel en goede stekkers moeten instaleren, zei de monteur.
De monteur heeft een stekker (meterkast) aangepast, maar die heeft niet geholpen.
Maar gelukkig zou ik wel naar RTL en SBS kunnen kijken.
We hebben uiteraard alles getest, en het was allemaal oke!
Op woensdag de 21 juni om 23.00 uur de tv aan gezet, slecht beeld en smalbeeld op mijn Humax. Alles weer terug gezet naar fabriek waarde.
Het volgende probleem is dat er GEEN zenders gevonden konden worden.
Nu hebben we GEEN zenders dankzij deze vooruitgang van Humax.

Ongetwijffeld zijn wij de enige in Almere die dit probleem hebben!
Deze dienst van Ziggo is niet zo goed denken wij.

Wij hebben er eigenlijk geen vertrouwen in!
Het feit dat ik op dit moment zit te werken achter bij pc geeft aan hoe triest ik het vind.
Reputatie 7
Badge +11
@Lycke Ziggo @Willem-A en/of anderen TS zijn vervolgverhaal na de monteur: ** ongeldige link na samenvoeging **

** Aangepast door moderator (Mark) **
Topics samengevoegd.
Reputatie 7
Badge +11
Dat gaat niet goed.

Mijn enige advies is helaas: weer Ziggo bellen voor weer een gratis installatiemonteur in het kader van de installatiegarantie.

Ziggo heeft een compensatieregeling van het moment van storing tot dat het werkelijk werkt.
Als alles werkt, telefonisch laten weten dat het werkt en dat je gebruik wilt maken van de compensatieregeling.
Je worstelt nogal met je probleem. Heel vervelend.
Ik las ook:
https://community.ziggo.nl/problemen-met-de-omzetting-197/analoog-naar-digitaal-slecht-beeld-26211
https://community.ziggo.nl/algemene-informatie-193/geen-npo-1-2-3-28367
Die gaan over hetzelfde.

Wat me bij de andere topics opviel is dat je vaak geen antwoord geeft op door Forum-leden gestelde vragen.
Ook heb ik niet kunnen vinden dat je -zoals werd aanbevolen- zelf een andere goede** coaxkabel hebt geprobeerd tussen Humax 5500C en AOP.
Dan is het lastig het probleem te kunnen oplossen.

Je verslag van het monteursbezoek kan ik niet helemaal volgen.

Je schrijft nl eerst:
"Het probleem kon niet worden opgelost, daar voor zou ik een nieuwe kabel en goede stekkers moeten instaleren, zei de monteur."

VRAAG 1: is mijn conclusie juist dat je dit dus nog moet gaan doen?
Ik zou verwachten dat er al een nieuwe Coax-kabel werd aangelegd.

Later schrijf je echter:
"We hebben uiteraard alles getest, en het was allemaal oke!"

VRAAG 2: Hoe heeft de monteur dan getest dat alles ok is?
Zijn advies is volgens jou immers: er moet nog een nieuwe Coax-kabel komen
om alles in orde te maken.

Verder sluit ik me bij het advies van Bert aan. Dat kwam binnen toen ik dit zat in te tikken.

Gr Han

**
Goede Coax-kabel = met 'kabelkeur' en/of 'Ziggo geschikt' label.
De bouwmarkt heeft ze ook.
Hallo Han,

Graag wil ik even reageren hoor.

Je mag best verwachten dat ik een nieuwe coax kabel ga aanleggen, komt veel bij kijken hoor.
Ziggo monteur legt GEEN coax-kabels aan!

De test is gedaan, deze was oke. later die dag werderom geprobeerd, toen was alles weer in storing en zonder RTL en SBS.
NPO werkt alleen met nieuwe kabels en stekkers, dus ja wat doe je dan.

Bij Ziggo hebben ze nieuwe plannen, de digitale wereld. Mooi, dat vind ik prima.
We moeten het makkelijk maken voor iedereen.

- Maar moet ik dan zelf kabels gaan aanleggen met een een Ziggo keurmerk?
- De kabels moet ik ook nog zelf betalen!

Kijk en daar gaat het om!

Gr.
Gerard
Bert,

Bedankt voor de tip!

Gr.
Gerard
Hallo Gerard,

Dank voor je toelichting. Ik begrijp het nu.

Volgens mij houdt Installatiegarantie in dat er 1 TV goed werkend
moet worden afgeleverd dwz incl een evt noodzakelijke vervanging van de Coax-kabel.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/service-van-ziggo/installatiegarantie/
Dat had de monteur m.i. dus moeten doen.
Erg zuur dat dit niet is gebeurd.
Er is wel een complicatie in het spel. Soms doet de boel het met de bestaande bekabeling goed en soms niet.
Dat maakt het wel wat lastiger om te kunnen bepalen of een aflevering correct is gedaan.

Voor een goede aansluiting van meer Tv's moet je overigens Euro 10 per kwartier werk betalen. Met garantie op goede werking.

Je kunt de telefonische helpdesk bellen of wachten totdat hier binnenkort een Moderator langskomt om je verder te helpen.
Lycke Ziggo heeft eerder de monteur voor je geregeld.
Dat die niet heeft gedaan wat m.i. het beste is in jouw situatie, kan zij ook niet helpen.

Je hebt behoorlijk pech. Sterkte ermee en succes bij het verdere verloop.

Gr Han
Reputatie 6
Badge +7
Het gaat hier wel om een 2E TV ! dus als het op de 1e Tv wel goed werkt komt het Ziggo signaal goed binnen en dan is dit verhaal geen probleem van Ziggo.

Als je in huis meerdere Tv toestellen wil kunnen gebruiken is het wel jou eigen verantwoording om de coax bekabeling goed in orde te hebben en in dit geval denk ik dat Ziggo ( Lycke ) al meer heeft geregeld dan normaal is. ( dit is mijn persoonlijke mening ) Dus Ziggo treft geen blaam en oplossen betekend er voor zorgen dat je binnen bekabeling in orden komt , zelf doen of iemand inhuren
Reputatie 7
Badge +11
@Ronihd Je hebt helemaal gelijk, de installatiegarantie telt voor 1 TV, mijn eerste advies was dus niet juist. Ik heb iets over het hoofd gezien.

Dank voor je opmerkzaamheid en correctie in deze.
Reputatie 6
Badge +7
Was geen correctie @Be rt het was puur een vaststelling !

Persoonlijk vind ik alles na de of het AOP van Ziggo de verantwoordelijkheid van de klant of te wel je eigen ik ! , uiteraard moet er een installatie garantie zijn maar die is volgens mij gebaseerd op de standaard omgeving.
Dus AOP en dan naar het modem > TV , zijn er meerdere aansluitmogelijkheden moet de monteur aangeven dat dit klant eigen verantwoording is.

Als een van de moderatoren er anders over denkt hoor ik het graag 😉

Reageer

Inloggen
    Niet gevonden wat je zocht? Vind meer topics